معرفی فیلم مصلحت ؛ یک فیلم سیاسی به کارگردانی حسین دارابی

معرفی فیلم مصلحت ؛ یک فیلم سیاسی به کارگردانی حسین دارابی


منبع: پلازا

4

1402/3/23

12:08


معرفی فیلم مصلحت ؛ یک فیلم سیاسی به کارگردانی حسین دارابی

فیلم مصلحت یکی از جدیدترین فیلم‌های اکران شده سینمای ایران است که این روزها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و موضوعی سیاسی دارد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی فیلم سینمایی مصلحت بپردازیم.

فیلم‌ های سیاسی ایرانی از جمله آثاری هستند که باید با احتیاط بیشتری ساخته شوند. زیرا جهت‌گیری‌های این نوع آثار می‌تواند بر افکار مردم اثر بگذارد و به طبع پیامد‌های منفی و مثبت داشته باشد. این آثار یا روی  سیاست‌های داخلی کشور تمرکز دارند و یا به موضوعات سیاسی وابسته به ایران اما خارج از آن می‌پردازند. سالانه تعداد محدودی از این فیلم‌ها اکران می‌شود.

فیلم مصلحت به کارگردانی و نویسندگی حسین دارابی ساخته شد و تهییه‌کنندگی آن نیز با  محمدرضا شفاه بود. این اثر اولین ساخته آقای دارابی کارگردان فیلم پرطرفدار هناس است که در سال 1399 ساخته شد و اکنون بعد از سه سال بر روی پرده سینما رفت. در ادامه مقاله پیش‌رو پلازا قصد داریم تا به معرفی فیلم سینمایی مصلحت بپردازیم.

فهرست مطالب:

زمان اکران فیلم ایرانی مصلحت

ژانر فیلم مصلحت درام، سیاسی و معمایی است. این فیلم نخست در سال 1399 به عنوان اولین فیلم حسین دارابی در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد و سپس پس از تقریبا سه سال در تاریخ 17 خرداد 1402 بر روی پرده سینماهای ایران رفت. مدت زمان فیلم مصلحت 100 دقیقه است.

داستان فیلم مصلحت

داستان فیلم مصلحت

در این بخش قصد داریم تا به سراغ خلاصه فیلم مصلحت برویم. این فیلم با نام سابق پدری و سپس مصلحت نظام ساخته شد اما با انجام اصلاحات به مصلحت تغییر نام داد. فیلمنامه اثر را نیز آقای دارابی به کمک احمد حیدریان و احسان ثقفی براساس طرحی از رضا زهتابچیان (نویسنده و کارگردان دیدن این فیلم جرم است) نوشت.

داستان این فیلم در اوایل دهه 60 و پس از انقلاب رخ می‌دهد. در هسته مرکزی داستان آیت‌الله مشکاتیان یکی از مقامات بلندپایه قوه قضاییه قرار دارد که پسری به نام‌ مهدی دارد. مهدی در درگیری‌ای خیابانی مرتکب قتل می‌شود اما اطرافیان مشکاتیان قصد دارند تا برای حفظ مصلحت شخص دیگری را مقصر قتل قرار دهند. فیلم روایتگر تقابل سخت بین احساسات و عواطف پدرانه و خانوادگی، حفظ مصلحت سیاسی کشور و عدالت واقعی است.

بازیگران فیلم مصلحت

در این قسمت قصد داریم شما را با هنرپیشگان این فیلم سینمایی آشنا کنیم. در ادامه با بیوگرافی بازیگران اصلی و معرفی سایر آنان با شما همراه هستیم

فرهاد قائمیان در نقش آیت الله مشکاتیان

بازیگران فیلم مصلحت / فرهاد قائمیان در نقش آیت الله مشکاتیان

  • سن: 57 سال
  • محل تولد: اردبیل

فرهاد قائمیان بازیگر ایرانی در 15 اسفند ماه سال 1344 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1370 و بازی در نقش‌های کوتاه شروع کرد و در سال 1372 با فیلم دمرل رسما جلوی دوربین رفت. پس از ایفای نقش در فیلم‌های سکوت کوهستان، سارای، هیوا و نسل سوخته، آقای قائمیان را در تلویزیون با سریال ابر و خورشید دیدیم. این بازیگر علاوه بر حرفه هنرپیشگی، در تهییه‌کننده، طراح لباس و مدیر تولید نیز است. از جمله آثار معروف فرهاد قائمیان باید به فیلم‌های ابر و خورشید، شهر زیبا، شکار روباه، کارناوال مرگ، اسب سفید پادشاه، بادیگارد، غریب، سریال‌های شهریار، بی‌صدا فریاد کن، تعبیر وارونه یک رؤیا و گاندو اشاره کنیم. این هنرپیشه در فیلم مصلحت نقش یک روحانی دارای مقام بالا را دارد.

وحید رهبانی در نقش حسین جلالی

هنرپیشه های فیلم مصلحت / وحید رهبانی در نقش حسین جلالی

  • سن: 44 سال
  • محل تولد: تهران

وحید رهبانی بازیگر شناخته شده ایرانی متولد 29 فروردین 1359 است. او بازیگری را از سال 1379 و نقش معروف نیما در سریال پرطرفدار خانه ما شروع کرد. سپس در سریال کمین و فیلم دوئل نیز حضور داشت اما پس از آن فعالیتش در تلویزیون بسیار محدود شد و سال‌ها اصلا در رسانه و سینما حضور نداشت. در این سال‌ها اجراهای تئاتر تنها نقطه اتصال وحید رهبانی به بازیگری بودند تا اینکه باری دیگر در سال 1397 با گاندو درخشید. او در فیلم سینمایی مصلحت نقشی اصلی دارد و در فیلم هناس آقای دارابی نیز حضور داشت.

مجید نوروزی در نقش مهدی مشکاتیان

ژانر فیلم مصلحت / مجید نوروزی در نقش مهدی مشکاتیان

  • سن: 32 سال
  • محل تولد: تهران

مجید نوروزی از بازیگران جوان سینمای ایران و در 20 فروردین سال 1370 به دنیا آمد‌. او در مقطع لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی خواند. او بازیگری را از سن 11 سالگی با انجام یک تست شروع کرد و پس از آن در کانون حر زیر نظر سید جواد هاشمی فعالیت کرد. آقای نوروزی به صورت حرفه‌ای در سال 1395 و با سریال ماه و پلنگ جلوی دوربین رفت و با کاراکتر اشکان (اشکانی) سریال زیر پای مادر رسما به مخاطبان معرفی شد. او تاکنون در سریال‌هایی همچون نجوا، گاندو، فیلم‌های سینمایی دوزیست، لحظه ای و دیگر هیچ و تارا حضور پیدا کرده است. مجید نوروزی در فیلم سینمایی مصلحت نقش پسر روحانی مشکاتیان را دارد.

مهدی حسینی نیا

مدت زمان فیلم مصلحت / مهدی حسینی نیا

  • سن: 41 سال
  • محل تولد: تهران

مهدی حسینی‌نیا بازیگر ایرانی در 28 شهریور 1360 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1389 و نقش کوتاهی در فیلم اینجا بدون من شروع کرد. او معمولا در نقش‌های مکمل ایفای نقش دارد و این کار را به نحو احسن انجام می‌دهد. فیلم‌های متری شیش و نیم، شنای پروانه، برادران لیلا، سریال‌های یاغی و رهایم کن نمونه بارز نقش‌آفرینی‌های موفق مهدی حسینی‌نیا است.

نازنین فراهانی

نمرات فیلم مصلحت / نازنین فراهانی

  • سن: 50 سال
  • محل تولد: تهران

نازنین فراهانی بازیگر ایرانی متولد 23 خرداد 1352 است. او در رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه تهران تحصیل کرد و در سال 1379 نخستین بار به عنوان بازیگر مهمان سریال داستان یک شهر 2 وارددر تلویزیون حضور پیدا کرد. در همان سال این بازیگر اولین فیلم سینمایی خود با عنوان زیر پوست شهر  بازی کرد. او همچنین نویسندگی آثاری همچون مهمونی کامی، این سیب هم برای تو و پدیده» را برعهده داشته است و آثار شاخص این بازیگر فیلم‌های کوپال، نبات، تارا، سریال‌های ملکاوان، سرگذشت و مستوران هستند.

سایر هنرپیشه های فیلم مصلحت عبارتند از:

  • امیر نوروزی
  • سهی‌بانو ذوالقدر
  • مهدی فریضه
  • علی دل‌پیشه
  • حسن تسعیری
  • مجید جعفری
  • و…

نقد فیلم مصلحت

با انتشار تریلر فیلم سینمایی مصلحت دریافتیم که با یک فیلم سنگین و سیاسی روبه‌رو هستیم و این از حسین دارابی که سابقه ساخت فیلمی همچون هناس را داشت، چندان دور از انتظار نبود. این اثر نخست در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق شد 7 نامزدی سیمرغ کسب کند. حسین دارابی برای ساخت این اثر برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردان اول شد و این نشانگر این است که کارگردان در همان اول راه حرفه‌ای خود موفق شده است. علاوه بر آن وحید رهبانی نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و نازنین فراهانی بهترین بازیگر نقش اول زن شدند کا نشانگر عملکرد خوب بازیگران این فیلم است. آقای دارابی در انتخاب بازیگران هوشمندانه عمل کرده، اکثر این هنرپیشگان پیش از این در آثار سیاسی-امنیتی حضور پیدا کرده و چهره‌هایی آشنا هستند.

فیلمنامه مصلحت براساس طرحی از آقای زهتابچیان کارگردان فیلم معروف دیدن این فیلم جرم است ساخته شده و نشانگر این است کارگردان به سراغ سوژه‌ای خوب رفته زیرا ایده پرداز آن قبلا عملکرد موفقی داشته است. همچنین نمرات فیلم مصلحت قابل قبول هستند و فیلم در هفته اول اکران خود، فروشی موفق داشته است.

کلام آخر

نقد فیلم مصلحت

با معرفی و بررسی فیلم مصلحت همراه شما بودیم. این اثر با درونمایه سیاسی پس از سه سال توقیف موفق شد اجازه اکران بگیرد و هم اکنون در سینماهای کشور در حال پخش است. آیا شما علاقمند به دانلود فیلم مصلحت هستید و آن را در سینما تماشا کرده‌اید؟ نظر شما درباره ایم اثر چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو