مقاصد اطراف اصفهان برای آخر هفته ها

مقاصد اطراف اصفهان برای آخر هفته ها


منبع: بیتوته

5

1402/3/29

09:13


اصفهانی ها آخر هفته کجا می روند؟



چادگان

سفر به چادگان

 

اگر قرار باشد سفری بلندمدت به اصفهان داشته باشید یا حتی اگر ساکن اصفهان هستید و می‌خواهید برای استراحت و تفریح آخرهفته خود، برنامه‌ریزی کنید، آشنایی با مقاصد سفرهای کوتاه و مناطق تفریحی در استان اصفهان برایتان مفید خواهد بود. پس با ما همراه شوید تا شما را با مهمترین مقاصد اطراف اصفهان برای سفرهای یک‌روزه و جاذبه‌های داخل شهر اصفهان برای گذراندن اوقات خوش در تعطیلات آخر هفته بیشتر آشنا کنیم. 

 

مقاصد اطراف اصفهان برای آخر هفته ها

استان اصفهان یکی از استان‌های پهناور ایران است که شامل شهرهای کوچک و بزرگ زیادی می‌شود. نکته جالب توجه برای گردشگری در این استان این است که هم مناطق کویری دیدنی و هم مناطق سرسبز و خوش‌آب‌وهوا دارد که گاهی حتی در جوار یکدیگر قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر، ممکن است در منطقه‌ای کویرنوردی کرده و پس از آن، تنها با یک ساعت رانندگی به شهری سرسبز و خوش‌منظره برسید. 

 

استان اصفهان به اندازه‌ای بزرگ بوده و زیبایی‌های گوناگون را در خود جای داده است که بدون راهنمای سفر نمی‌توانید تمام جاذبه‌هایش را ببینید. گردشگران هنگام سفر به این استان صرفا جاذبه‌های شهر اصفهان را می‌بینند و از شهرهای زیبایی که در نزدیکی این مرکز استان واقع شده‌اند، غافل می‌شوند. در ادامه، پنج شهر اطراف اصفهان که بیش از همه در میان گردشگران اصفهانی محبوبیت دارند را معرفی می‌کنیم. 

 

1. چادگان

اصفهانی‌ها اغلب چادگان را به عنوان مقصد سفری یک‌روزه انتخاب می‌کنند. در واقع، اگر از یک اصفهانی بپرسید که آخر هفته‌ها را کجا می‌گذراند، به احتمال بسیار به نام چادگان هم اشاره خواهد کرد. 

 

شهر چادگان در حاشیه زاینده‌رود قرار دارد. وجود دهکده تفریحی زاینده‌رود در این شهر سبب شده است تا اصفهانی‌ها از قدیم این منطقه را به عنوان بهترین مقصد برای آخر هفته بشناسند. البته، جاذبه‌های چادگان به این دهکده محدود نمی‌شود. روستای انالوجه، مشهد کاوه، خانه معظم‌الملک میرپنج و دریاچه سد زاینده‌رود هم از جمله دیدنی‌های چادگان هستند. برای سفر به چادگان باید از اصفهان ۱۱۰ دقیقه رانندگی کنید. 

 

2- ابیانه

کمتر کسی باور می‌کند که در میانه کویر چنین روستای خوش‌‌آب‌وهوا و باصفایی وجود داشته باشد. ابیانه روستایی با دیوارهای کاهگلی و خاکی سرخ است که مردم آن هنوز سنت‌های قدیمی خود را حفظ کرده‌اند. قدم زدن در این روستا مثل سفر در زمان می‌ماند؛ چراکه مردم مانند زمان‌های قدیم لباس می‌پوشند و حتی سبک معماری خانه‌ها هم نسبت به گذشته تغییری نکرده است. 

 

ابیانه زیبا با آب‌انبار، چشمه و طبیعتی کم‌نظیر بهترین مقصد سفر در فصل بهار است و برای رسیدن به آن باید از اصفهان حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه رانندگی کنید. 

 

ابیانه

ابیانه

 

3- سمیرم

شهر سمیرم با مناظر چشم‌نواز و آبشارهای مختلف یکی دیگر از مقاصد مهم گردشگری در استان اصفهان است. این شهر در جنوب اصفهان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از اصفهان به اندازه ۷۲ دقیقه رانندگی دور شوید. 

 

آبشارهای آب‌ملخ، بی‌بی‌سیدان و سمیرم، روستاهای خفر و سیور، چشمه‌های بابازرنگ‌کمه و نازونک، غارهای دنگزلو، یخ و پلنگ و منطقه حنا علیشاه از جمله جاذبه‌های سمیرم هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

 

4- کاشان

هرچند کاشان در منطقه‌ای کویری از استان اصفهان واقع شده است اما جذابیت‌های خاص خود را دارد. اگر در فصل بهار راهی کاشان شوید، با شرکت در مراسم گلاب‌گیری از عطر گل‌محمدی و عرقیجات گیاهی سرمست خواهید شد. 

 

بااین‌حال، زیبایی‌های کاشان در مراسم گلاب‌گیری خلاصه نمی‌شوند. مجموعه باغ فین، خانه‌های تاریخی مانند خانه طباطبایی‌ها و برودجردی‌ها، تپه‌های سیلک و مسجد و مدرسه آقابزرگ از جمله جاهای دیدنی دیگر در کاشان هستند که تماشای آنها شما را راهی سفر در تاریخ می‌کند. سفر از اصفهان تا کاشان حدود ۸۵ دقیقه رانندگی طول می‌کشد. 

 

5- نیاسر

نیاسر شهری باصفا در کنار کاشان است که به خاطر داشتن آبشاری با همین نام شهرت دارد. این شهر به اندازه‌ای سرسبز و زیباست که حتی اگر در تابستان هم راهی آن شوید، می‌توانید در زیر سایه خنک درختان بنشینید و از هوای مطبوع و صدای آبشار پرخروش نیاسر لذت ببرید. برای سفر به نیاسر باید ۸۵ دقیقه از مبدا شهر اصفهان رانندگی کنید. 

 

کوه صفه

کوه صفه

 

آخر هفته در اصفهان 

اگر نمی‌خواهید آخر هفته از شهر خارج شوید، در خود شهر اصفهان نیز جاذبه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند آخر هفته‌ای خاطره‌انگیز برایتان رقم بزند. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

کوه صفه: اصفهانی‌هایی که اهل کوهنوردی هستند، معمولا در آخر هفته‌ها راهی کوه صفه می‌شوند. این کوه در جنوب اصفهان قرار دارد و امکانات تفریحی آن مانند تله‌کابین، سالن بولینگ، سینما پنج بعدی و رستوران‌های فوق‌العاده باعث شده است تا مردم اصفهان اینجا را به عنوان یکی از مقاصد تفریحی در آخر هفته بشناسند. 

 

پارک ناژوان: این پارک جنگلی بزرگ در حاشیه زاینده‌رود قرار دارد و در روزهایی که این رودخانه پرآب است، شلوغ‌تر از همیشه می‌شود. این پارک جنگلی بزرگ مناظری از درختان سربه‌فلک کشیده و مزارع و شالیزارهایی دارد که هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کند. 

 

پل‌ تاریخی سی‌وسه پل: سی‌وسه پل یکی از پل‌های تاریخی اصفهان است که اصفهانی‌ها در هر فرصتی به تماشای آن می‌روند. روزهایی که زاینده‌رود پرآب می‌شود، اصفهانی‌ها کنار سی‌وسه پل می‌نشینند تا گذر عمر را در آب روان آن ببینند. 

 

پل خواجو: پل تاریخی خواجو هم یکی دیگر از جاذبه‌های مورد علاقه اصفهانی‌هاست. این پل از گذشته تاکنون جایی برای مردمی بوده است که یا دلتنگ و غمگین هستند یا شاد و سرخوش؛ هر دو دسته کنار پل خواجو می‌نشینند و آوازهای شیرین سرمی‌دهند. 

 

باغ هشت بهشت: شاید آن زمان که شاه سلیمان صفوی عمارتی باشکوه در میان این باغ می‌ساخت، حتی فکر هم نمی‌کرد که روزی اینجا به یکی از پاتوق‌های اصلی اصفهانی‌ها تبدیل شود. این باغ و عمارت باشکوه در خیابان چهارباغ عباسی واقع شده است و مردمی که در آخر هفته‌ها در این خیابان باصفا قدم می‌زنند، مدتی را به استراحت در این مکان می‌گذرانند. 

 

میدان نقش جهان: یکی دیگر از پاتوق‌های اصلی اصفهانی‌ها در آخر هفته‌ها میدان نقش جهان است. این میدان با وجود عمارت عالی‌قاپو، مسجد امام و شیخ لطف‌الله و بازارهای مختلف بهترین مکان برای استراحت و خرید کردن است. اگر در آخر هفته‌ها راهی این میدان شوید، مردمی را می‌بینید که در گوشه‌وکنار میدان و روی سبزه‌ها لم داده‌اند و به زیبایی‌های اطراف خیره شده‌اند. 

 

کلیسای وانک و محله جلفا: با اینکه این کلیسا معمولا در آخر هفته‌ها به حالت نیمه‌تعطیل درمی‌آید اما بسیاری از اصفهانی‌ها در روزهای آخر هفته به سمت خیابان جلفا روانه می‌شوند تا در این خیابان قدم بزنند، منظره کلیسا را ببینند و برای چند ساعت در کافه‌های محبوب این منطقه نشسته و نوشیدنی‌های گوارا نوش‌جان کنند. 

 

میدان جلفا

میدان جلفا

 

البته، جاذبه‌های اصفهان در آخر هفته‌ها به این دیدنی‌ها محدود نمی‌شود. کاخ چهلستون، خانه‌های تاریخی و باغ پرندگان از جمله سایر جاذبه‌هایی است که می‌توان به آنها سر زد و از تمشای آنها لذت برد. 

 

برای بازدید از این جاذبه‌ها بهتر است از یک راهنمای تور حرفه‌ای کمک بگیرید. همچنین، برای اقامت در سفرهای کوتاه‌مدت به سایر شهرهای استان اصفهان هم می‌توانید از پلت‌فرم‌های معتبر برای اجاره ویلا یا رزرو اقامتگاه به صورت آنلاین استفاده کنید. 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو