فوری/واریز یارانه نقدی 500 هزار تومانی عید قربان | ثبت نام دریافت یارانه مناسبتی با کد دستوری

3

1402/3/29

13:34


فوری/واریز یارانه نقدی 500 هزار تومانی عید قربان | ثبت نام دریافت یارانه مناسبتی با کد دستوری

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 400 هزار تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

علیرضا عسگریان در گفت‌ وگو با ایسنا، درخصوص آخرین تغییر و تحولات خانوارهای ایرانی از نظر اقتصادی و با بیان اینکه خط فقر در ایران توسط ۱۲ دستگاه رصد می‌شود، اظهار کرد: خط فقر به چند صورت مطرح می‌شود؛ به طور مثال در خط فقر تغذیه‌ای امکان دارد خانواده‌ای در وضعیت بدی قرار نداشته باشد اما دچار سوء تغذیه باشد. در برخی مدارس شهرهای بزرگ نیز برخی دانش‌آموزان به دلیل خوردن تنقلات می توانند دچار سوء تغذیه شوند.

وی ادامه داد: از همین رو رصد خط فقر اعداد مختلفی را بیان می‌دارد که بعضا به دنبال آن اختلاف نظراتی را ایجاد می کند. بعضی خط فقر را بالاتر در نظر می گیرند، چرا که عوامل متعددی در تعریف خط فقر تاثیر دارد. به هرحال اعلام رسمی خط فقر نیازمند دستگاهی رسمی است که همه مجوزهای لازم را برای اعلام این موضوع داشته باشد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کمیته امداد امام خمینی به طور متمرکز در زمینه فقر تغذیه‌ای کار می‌کند و در این زمینه آماری به دست آورده است، گفت: برای اینکه یک نفر بتواند سلامت خود را حفظ کند و این سلامت بین‌نسلی باشد، توجه به عدم فقر تغذیه‌ای مهم است و این درحالیست که امکان دارد یک نفر از نظر مالی در وضعیت متوسطی قرار داشته باشد اما از نظر تغذیه‌ای به خودش نرسد. البته ممکن است یک نفر از نظر تغذیه‌ای فقیر باشد و نتواند به وضعیت تغذیه‌ای خود رسیدگی کند. در فقر تغذیه‌ای چنین تناقضی وجود دارد و به دلیل اینکه یک مرکز رسمی در این زمینه نمی‌تواند به طور دقیق صحبت کند، در وزارت رفاه به دنبال دریافت این هستیم تا برآوردی از خط فقر داشته و با مجوزی با عنوان مرجع رسمی آن را اعلام کنیم، البته دریافت مجوز هم به این راحتی نیست. باید بسیاری از دستگاه‌های مختلف را اقناع کنیم زیرا اعلام خط فقر دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و از همین رو باید تمام عوامل ذی مدخل را همسو کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت دهک‌بندی و آزمون وسع در کشور، تصریح کرد: تصور کنید دولت قصد دارد به گروه‌های آسیب‌پذیر کمک کند،  این کار باید با استفاده از داده‌های کافی، به روز و دقیق، انجام گیرد تا این کمک با هدفگذاری درست به جامعه هدف برخورد کند. پس اولین گام بهره گیری از پایگاه رفاه ایرانیان و بهنگام سازی و به‌روز رسانی داده‌ها و آزمون وسع است که خوشبختانه اکنون در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.

به گفته معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پایگاه رفاه ایرانیان دارای ۱۱ شاخص اساسی است که براساس این شاخص‌ها به صورت هوشمند عمل می‌کند. البته گاهی در دل این شاخص‌ها اشکالاتی هم ممکن است وجود داشته باشد، اما معدل آن قابل قبول است.

عسگری تصریح کرد: آزمون وسع براساس حساب بانکی، تراکنش‌ها، ساختار و تعداد خانواده، سفرهای خارجی، تعداد وسایل نقلیه و ملک و میزان حقوق، استحقاق‌سنجی و وضعیت را بررسی و سپس با استفاده از این استحقاق‌سنجی اقدام به تحلیل دهک‌بندی‌ها می‌کند. حال اگر بخواهد خیلی دقیق‌تر بگوید باید "صدک بندی" انجام شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اکنون در حال انجام این کار است. همچنین علی رغم این موارد، اختلافاتی وجود دارد، به این ترتیب که اگر بخواهیم یارانه را بین همه افراد توزیع کنیم، اعتراض در پایین‌ترین سطح ممکن قرار می‌گیرد و اگر بخواهیم یارانه را به صورت عادلانه توزیع کنیم، به هر نسبتی که یارانه عادلانه‌تر توزیع شود اعتراض بیشتر خواهد شد، چرا که عده‌ای از دریافت یارانه حذف و عده‌ای مشمول دریافت یارانه خواهند شد. در حال حاضر قرار بر این است که توزیع یارانه به صورت عادلانه انجام شود، هرچند می‌دانیم اعتراضاتی شکل می گیرد.

وی ضمن ارائه آماری از میزان خانوارهای تحت پوشش برای دریافت یارانه اعلام کرد که ۹۱ درصد مردم مشمول دریافت یارانه هستند، در این میان جمعیت دهک ۱۰ حدود ۸ میلیون نفر است که به دنبال اعتراضات سال گذشته، یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش دریافت یارانه قرار گرفتند.

عسگریان با بیان اینکه همه مردم توافق منطقی مبنی بر اینکه همه نباید یارانه دریافت کنند، دارند، گفت: سعی می‌کنیم دهک‌بندی ها را با توضیحات اقناع کننده ای که به مردم ارائه می‌دهیم، به صورت منطقی‌تر، علمی‌تر و عادلانه‌تر اجرا کنیم، مشروط بر اینکه میزان رضایت عمومی افزایش یابد.

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حداقل ده‌ها فرمول برای آزمون وسع در کشور بررسی و معدل‌گیری شده است، ایشان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف و نیز کسب و کارهای مجازی (استارتاپ‌ها) بدون اینکه وزارت رفاه از آنها بخواهد داده‌ها و اطلاعات خود را در مورد آزمون وسع به وزارت رفاه انتقال می‌دهند لذا به هر میزانی که معدل آن عادلانه‌تر شود، تغییرات بیشتر خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو