انواع بسته بندی مواد غذایی

منبع: پارس ناز

3

1402/3/30

11:44


انواع بسته بندی مواد غذایی

چکیده : بسته بندی به یکی از مهم‌ترین عوامل در بازاریابی مدرن تبدیل شده و تقریبا همه محصولات با بسته بندی مناسب به بازار عرضه می‌شوند. زیرا بسته بندی اولین چیزی است که خریدار می‌بیند و معرف محصول داخل خود می‌باشد…

 

انواع بسته بندی مواد غذایی

 

بسته بندی به یکی از مهم‌ترین عوامل در بازاریابی مدرن تبدیل شده و تقریبا همه محصولات با بسته بندی مناسب به بازار عرضه می‌شوند. زیرا بسته بندی اولین چیزی است که خریدار می‌بیند و معرف محصول داخل خود می‌باشد.

 

بنابراین می‌توان گفت انتخاب بسته بندی مناسب برای محصول یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تولید محصول است. پس لازم است ابتدا با انواع بسته بندی مواد غذایی آشنا شوید تا بتوانید بهترین گزینه را برای محصول خود برگزینید.

 

بسته بندی مواد غذایی

 

ساده‌ترین و بهترین روش محافظ از مواد غذایی در برابر خرابی و فاسد شدن، بسته بندی نمودن آنهاست. بسته بندی از ورود عوامل خارجی مانند گرد و غبار، نور و رطوبت جلوگیری کرده و خواص مواد غذایی داخل خود را حفظ می‌کند. همچنین کار انبار کردن و حمل و نقل محصولات را آسان‌تر می‌کند. بسته بندی باید از نظر ظاهری زیبا بودن و از رنگ‌های جذابی در آن استفاده شود.

 

بسته بندی باید از مواد و متریال باکیفیت ساخته شود که در حین جا به جایی خراب نشود. البته باید در نظر داشت که بسته بندی باید به گونه‌ای تهیه شود که هزینه ساخت بالایی نداشته باشد تا از نظر اقتصادی برای تولید کننده، صرفه داشته باشد.

 

همچنین قابلیت چاپ پذیری نیز داشته باشد. برای مواد غذایی می‌توانید از بسته بندی‌هایی استفاده نمایید که کل یا قسمتی از آن شفاف باشد تا خریدار بتواند محصول داخل بسته بندی را مشاهده کرده و از سلامت آن اطمینان پیدا کند.

 

انواع بسته بندی مواد غذایی

متریال مختلفی برای بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال شیشه، پلاستیک و فلز جزو متداول‌ترین مواد اولیه برای بسته بندی مواد غذایی هستند. هر کدام از این مواد خواص خود را دارند و برای محافظت از نوع خاصی از مواد غذایی کاربرد دارند. به همین دلیل لازم است که با خواص و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید بسته بندی مناسبی را برای محصول مورد نظر خود انتخاب کنید.

 

بسته بندی مواد غذایی در ظروف شیشه‌ای

انواع بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی در ظروف شیشه‌ای یکی از انواع بسته بندی مواد غذایی بوده و یکی از قدیمی‌ترین روش‌های این صنعت به حساب می‌آید. یکی از مزایای این نوع بسته بندی، عدم استفاده از مواد شیمیایی است که مخصوصا در بسته بندی مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. مواد غذایی در ظروف شیشه‌ای طعم و مزه خود را حفظ نموده و ماندگاری بالایی دارند.

 

انواع بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی

بسته بندی‌های پلاستیکی از ارزان‌ترین و متنوع‌ترین روش‌های بسته بندی مواد غذایی هستند. به همین دلیل بسته بندی‌های پلاستیکی طرفداران زیادی دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بسته بندی‌های پلاستیکی قابلیت بازیافت آن‌هاست.

 

البته ظروف شیشه‌ای نیز قابل بازیافت هستند اما انرژی و زمان بیشتری نسبت به بازیافت بسته بندی‌های پلاستیکی نیاز دارند. ظروف PET، پلی اتیلن، لیوان‌های پلاستیکی، فیلم‌های سلفون و… از انواع بسته بندی‌های پلاستیکی هستند.

 

لیوان پلاستیکی

لیوان‌های پلاستیکی که در آبمیوه فروشی‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند با استفاده از دستگاه سیل لیوان بسته بندی می‌شوند. این ترکیب، یکی از بهترین روش‌های ممکن برای بسته بندی آبمیوه و نشیدنی‌های سرد است.

 

دستگاه سیل لیوان با استفاده از رول‌های سلفونی لیوان‌ها را آب بندی کرده و از بیرون ریختن محتوای آن جلوگیری می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه و مشاهده قیمت آن به صفحه دستگاه سیل لیوان سایت صنعتگران مراجعه نمایید.

 

بسته بندی با استفاده از سلفون

انواع بسته بندی مواد غذایی

برخی از مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، قارچ و غیره را با استفاده از سلفون بسته بندی می‌کنند. به عنوان مثال قارچ را داخل ظروف پلاستیکی ریخته و سپس با استفاده از دستگاه سلفون کش، آن را بسته بندی می‌کنند.

 

سلفون به دلیل شفافیتی که دارد، باعث رضایت بسیاری از مشتریان شده و باعث می‌شود آن‌ها بتوانند محصول داخل بسته بندی را بررسی کنند و از سلامت آن اطمینان حاصل نمایند. دستگاه سلفون کش انواع مختلفی دارد. در صفحه دستگاه سلفون کش سایت صنعتگران می‌توانید انواع دستگاه سلفون کش و مشخصات و قیمت آن‌ها را مشاهده نمایید.

 

بسته بندی فلزی

بسته بندی با استفاده از ظروف فلزی یکی دیگر از انواع بسته بندی مواد غذایی است که باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شود. بسته بندی‌های فلزی به دلیل جلوگیری از عبور نور و اکسیژن و مقاومت در برابر دما و آب، باعث می‌شوند مواد غذایی برای مدت زیادی سالم بمانند و فاسد نشوند.

 

همچنین این ظروف از استحکام بالایی برخوردارند و در برابر ضربه مقاوم هستند. در تولید این ظروف از فلزات مختلفی همچون آلومینیوم، نیکل، آهن، قلع، روی و سرب استفاده می‌شوند.

 

نکات مهم در هنگام بسته بندی مواد غذایی

 

همانطور که گفته شد بسته بندی باید بتواند محصول را در برابر خرابی و فساد محافظت کند. برای مثال از ورود عوامل خارجی مانند گرد و غبار جلوگیری کند. همچنین بسته بندی باید در برابر ضربه نیز مقاوم باشد.

 

اما به جز موارد بالا شکل و ظاهر بسته بندی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بسته بندی محصول اولین و بهترین بازاریاب برای آن است. یک بسته بندی مناسب از نظر ظاهری نیز باید جذابیت بالایی داشته باشد تا نظر خریدار را از بین تمامی محصولات موجود در قفسه به سمت خود جلب کند.

 

در مورد بسته بندی مواد غذایی نکات دیگری نیز وجود دارد. برای مثال شما باید مواد به کار رفته در تولید محصول و همچنین ارزش غذایی آن را روی بسته بندی ذکر کنید. زیرا تعداد زیادی از خریداران اهمیت ویژه‌ای میزان قند و چربی مواد غذایی می‌دهند.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در بسته بندی مواد غذایی ثبت تاریخ تولید و انقضاء است. اگر روی بسته بندی مواد غذایی تاریخ تولید و انقضاء آن درج نشده باشد بسیاری از مشتریان از خرید آن صرف نظر می‌کنند. برای چاپ تاریخ روی بسته بندی خود می‌توانید از دستگاه تاریخ زن استفاده نمایید.

 

مواد اولیه مورد استفاده در بسته بندی

 

مواد اولیه مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی به علت رعایت بهداشت و سلامت محصول از اهمیت بالایی برخوردارند. به همین دلیل هنگام بسته بندی مواد غذایی باید توجه ویژه‌ای به نوع محصول و جنس مواد اولیه استفاده شده داشته باشید.

 

برای مثال بعضی از خوراکی‌ها ممکن است با قوطی‌های فلزی یا مواد پلاستیکی واکنش بدهند و باعث خراب شدن محصول و یا مسمومیت شوند. شما باید مواد اولیه مورد استفاده در بسته بندی را به گونه‌ای انتخاب نمایید که با محصول داخل آن واکنش شیمیایی ایجاد نکند.

 

نتیجه گیری

 

بسته بندی مواد غذایی باید قابلیت‌های پذیرش چاپ، جلوگیری از نفوذ رطوبت، مقاومت در برابر گرما و همپنین مقاومت در برابر ضربه‌های فیزیکی را داشته باشد. همچنین باید مواد اولیه آن به گونه‌ای انتخاب شود که با محصول واکنش ندهد و همچنین صرفه اقتصادی نیز داشته باشد. طرح و رنگ محصول نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث دیده شدن محصول در برابر صدها محصول دیگر می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو