نتیجه دادگاه ریپل و کمیسیون بورس آمریکا چگونه بر کل بازار تأثیر می‌گذارد؟ یک حقوق‌دان پاسخ می‌دهد

4

1402/4/3

17:40


دعوی حقوقی ریپل و کمیسیون بورس آمریکا (SEC) به پایان خود نزدیک می‌شود. نتیجه این دادگاه می‌تواند برای کل بازار ارزهای دیجیتال مهم باشد و به همین خاطر در این مطلب نظر یک حقوق‌دان را درباره نتیجه و عواقب این پرونده بررسی کرده‌ایم.

به گزارش کریپتو پوتیتو، با حمله همه‌جانبه کمیسیون بورس آمریکا به صنعت ارزهای دیجیتال در سال جاری میلادی، پرونده میان ریپل و این سازمان دولتی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. اشخاص درگیر با این پرونده مانند برد گارلینگهاوس، مدیرعامل ریپل، معتقدند صدور حکم نهایی دادگاه می‌تواند در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.

حال برای پی‌بردن به میزان اهمیت این پرونده برای کل صنعت ارزهای دیجیتال، ماجرای شکایت کمیسیون بورس از ریپل را از ابتدا و به‌طور خلاصه مرور می‌کنیم.

خلاصه ماجرای شکایت SEC از ریپل

در دسامبر سال ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹)، کمیسیون بورس آمریکا از ریپل و دو مقام ارشد آن یعنی برد گارلینگهاوس به‌عنوان مدیرعامل و کریس لارسن به‌عنوان مدیرعامل سابق این شرکت، به اتهام فروش ۱.۳میلیارد دلار اوراق بهادار ثبت‌نشده در قالب توکن‌های «XRP» که به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد، شکایت کرد.

این شکایت در آن زمان باعث سقوط شدید قیمت ریپل شد و بسیاری از صرافی‌های مطرح جهت پیشگیری از برخورد کمیسیون بورس آمریکا، XRP را از بازارهای خود حذف کردند. ریپل اما تا امروز سر این پرونده کوتاه نیامده و طبق گفته‌های گارلینگهاوس، این مجموعه تاکنون ۲۰۰میلیون دلار برای دفاع در برابر ادعاهای کمیسیون بورس در دادگاه هزینه کرده است.

صحبت اصلی تیم ریپل این است که XRP نه یک اوراق بهادار و نه قرارداد سرمایه‌گذاری، بلکه یک ارز دیجیتال جهت تسهیل پرداخت‌های برون‌مرزی است و به همین خاطر مشمول قانون ارواق بهادار ایالات متحده نمی‌شود.

مدیرعامل ریپل اواخر ماه مه (اردیبهشت) گفته بود انتظار دارد نتیجه این پرونده ظرف چند هفته آینده مشخص شود که یعنی اکنون ممکن است هرآن رأی نهایی دادگاه اعلام شود.

حق با کدام طرف است؟

نتیجه دادگاه ریپل و کمیسیون بورس آمریکا چگونه بر کل بازار تأثیر می‌گذارد؟ یک حقوق‌دان پاسخ می‌دهد

کنگره آمریکا تاکنون قانونی برای طبقه‌بندی ارزهای دیجیتال ارائه نکرده است؛ چه به‌عنوان اوراق بهادار و چه به‌عنوان کالا. دو نهاد مسئول نظارت و قانون‌گذاری در حوزه مالی ایالات متحده، یعنی کمیسیون بورس و کمیسیون معاملات آتی کالا نیز بر سر این موضوع اختلاف نظر دارند و آن‌طور که به نظر می‌رسد، به عقیده کمیسیون بورس هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین اوراق بهادار محسوب می‌شود.

گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس آمریکا، اواخر فروردین امسال در جلسه پرسش‌وپاسخی که در کنگره آمریکا برگزار شد، از پاسخ به این سؤال که دقیقاً چه ارزهای دیجیتالی اوراق بهادار هستند، طفره رفت و پاسخ روشنی نداد. گنسلر معمولاً شبهه‌های مرتبط با این بحث را به تست هاوی ارجاع می‌دهد. تست هاوی یک استاندارد بسیار قدیمی و مربوط به چند دهه قبل است که شرایط قرارگرفتن معامله‌ای خاص را در مجموعه قراردادهای سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار، بر اساس قانون اوراق بهادار آمریکا مربوط به سال ۱۹۳۳ میلادی بررسی می‌کند.

برای قبول‌شدن یک دارایی در تست هاوی به چهار نکته کلیدی توجه می‌شود:

۱. سرمایه‌گذاری مالی باشد

۲. سرمایه‌گذاری در یک شرکت مشترک باشد

۳. انتظار سود وجود داشته باشد

۴. سود از تلاش‌های اشخاص ثالث حاصل شود

رهبران صنعت ارزهای دیجیتال آمریکا، مثل ریپل، معمولاً کارایی تست هاوی را درمورد ارزهای دیجیتال به چالش می‌کشند. برای مثال، صرافی کوین بیس چندی پیش مدعی شده بود استیبل کوین‌هایی مانند «BUSD» که کمیسیون بورس آمریکا اخیراً آن را اوراق بهادار معرفی کرده بود، سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند، چراکه ارزش آنها در طول زمان ثابت است و مؤلفه «انتظار سود» درمورد آنها صدق نمی‌کند.

حقوق‌دان‌ها درباره ریپل چه می‌گویند؟

جان دیتون (John Deaton)، حقوق‌دان و بنیان‌گذار «Crypto Law.US»،‌ نماینده بیش از ۷۵٬۰۰۰ هولدر XRP در پرونده ریپل و کمیسیون بورس است. نظر او کاملاً مخالف نظر کمیسیون بورس بوده و نه‌تنها XRP را اوراق بهادار نمی‌داند، بلکه می‌گوید گری گنسلر به خاطر اقدامات نادرست خود باید از ریاست کمیسیون بورس آمریکا کنار گذاشته شود.

سندی ست (Sandy Seth)، وکیل فعال در حوزه ثبت اختراع نیز که ۲۵ سال در این زمینه سابقه فعالیت دارد، می‌گوید XRP تمام شرایط تست هاوی برای شناسایی به‌عنوان یک قرارداد سرمایه‌گذاری را ندارد. با اینکه تخصص او در مسائل حقوقی مرتبط با اوراق بهادار نیست، تحلیل او از پرونده ریپل، مورد تمجید دیتون قرار گرفته است.

ست درباره پرونده کمیسیون بورس و ریپل گفته است:

ابتدایی‌ترین عامل برای تشخیص یک اوراق بهادار این است که نشان‌دهنده سهام مالی در یک شرکت مشترک باشد؛ در حالی که کمیسیون بورس به‌شکلی جعلی تلاش کرده است تا این الزام را حذف کند.

اظهارات ست همسو با نظر دیتون است که می‌گوید موفقیت یا عدم موفقیت ریپل به‌عنوان یک شرکت، لزوماً روی بازار XRP تأثیر نمی‌گذارد.

ست همچنین گفته امیدوار است کمیسیون بورس آمریکا فریب تفسیر نادرست خود از تست هاوی را نخورده باشد و این موضوع را درک کند که هیچ‌کدام از قراردادهای مربوط به فروش XRP توسط ریپل اوراق بهادار محسوب نمی‌شوند، چراکه مالکیت سهام یک شرکت مشترک را نشان نمی‌دهند.

ماجرای ایمیل‌های هینمن چیست؟

یکی دیگر از ادعاهای ریپل در این پرونده این است که فعالان صنعت ارزهای دیجیتال در گذشته راهنمایی‌های نادرست و متناقضی از طرف کمیسیون بورس دریافت کرده‌اند. این شرکت برای مثال به یکی از سخنرانی‌های ویلیام هینمن، مقام سابق کمیسیون بورس آمریکا اشاره می‌کند که در آن درباره احتمال تبدیل‌شدن برخی ارزهای دیجیتال که زمانی کالا در نظر گرفته می‌شدند، به اوراق بهادار صحبت کرده بود.

اوایل ژوئن (خرداد) کمیسیون بورس ملزم به انتشار مکالمات داخلی این مجموعه درباره سخنرانی سال ۲۰۱۸ هینمن شد. ایمیل‌های منتشرشده نشان می‌داد که اعضای SEC هشدارهای متعددی را برای هینمن ارسال کرده بودند، با این پیام که اظهارنظرهای او می‌تواند افراد را درباره اینکه چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود یک دارایی اوراق بهادار در نظر گرفته شود، گمراه کند. با وجود این هشدارها اما، هینمن این سخنرانی را منتشر کرده است.

با اینکه این اسناد می‌توانند نشان‌دهنده فساد احتمالی در کمیسیون بورس باشد، ست می‌گوید این جریان توجه را از موضوع اصلی دور می‌کنند.

او در‌این‌باره توضیح می‌دهد:

اگر دادگاه این رأی را بدهد که نه XRP و نه قراردادهای ریپل که به فروش این توکن منجر شده است، قرارداد سرمایه‌گذاری نیست که باید هم همین طور رأی بدهد، بحث اطلاع‌رسانی منصفانه دیگر مطرح نخواهد بود.

«اطلاع‌رسانی منصفانه» به قانونی اشاره دارد که مطابق آن هیچ‌کس نباید مجبور شود معنای یک قانون را حدس بزند. قانون باید آن‌قدر شفاف باشد که هرکسی بتواند به‌درستی درک کند چه چیزی مجاز و چه چیزی ممنوع است. در این مورد ریپل ادعا کرده است که دقیقاً نمی‌دانسته فروش ریپل به‌معنای عرضه اوراق بهادار هست یا نه.

عواقب پرونده ریپل برای بازار ارزهای دیجیتال

مانند بسیاری از چهره‌های فعال در صنعت ارزهای دیجیتال، ست نیز معتقد است صدور رأی دادگاه به‌نفع ریپل، این موضوع را روشن خواهد کرد که کمیسیون بورس آمریکا در برخورد با ارزهای دیجیتال اختیار تام ندارد.

این اتفاق می‌تواند تا زمان ارائه قوانین شفاف و تصویب آنها در کنگره آمریکا، از شرکت‌های فعال در این حوزه در برابر اقدامات کمیسیون بورس محافظت کند. ضمناً ممکن است تا آن زمان، سازمان دیگری مثل کمیسیون معاملات آتی کالا مسئولیت نظارت بر ارزهای دیجیتال را بر عهده بگیرد.

کمیسیون بورس آمریکا اخیراً از دو صرافی بایننس و کوین بیس شکایت کرد. در هر دو پرونده به این موضوع اشاره شده بود که این صرافی‌ها از معاملات توکن‌هایی میزبانی می‌کنند که از نظر این سازمان اوراق بهادار محسوب می‌شوند. بسیاری از این توکن‌ها مثل کاردانو و سولانا، با شرایطی مشابه XRP فروخته شده‌اند و پس از این ادعای کمیسیون بورس، مثل XRP با کاهش قیمت مواجه شدند.

ست خود یک سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال است که پس از خواندن پرونده‌های کمیسیون بورس، ماه‌ها زمان صرف بررسی موضوع و رسیدن به این نتایج کرده است.

او در پایان می‌گوید:

کمیسیون بورس با اقدامات جعلی خود صنعت ارزهای دیجیتال را به وحشت انداخته است. این سازمان به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال خسارت وارد کرده و بدتر از آن، از قبل می‌دانسته که با طرح این شکایت‌ها به سرمایه‌گذاران زیان وارد خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو