توزیع بسته حمایتی ویژه دولت به مناسبت عید قربان | بسته حمایتی جدید دولت برای این خانوارها

4

1402/4/6

16:37


توزیع بسته حمایتی ویژه دولت به مناسبت عید قربان | بسته حمایتی جدید دولت برای این خانوارها

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

اجرای بسته حمایتی دولت در دو مرحله‌ی (مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و مددجویان) و سیاست جبرانی کارکنان دولت اجرایی شد. برای کمک به وضعیت بهبود معیشت و دستمزد خانوارها در سه مرحله و متناسب با وضعیت خانوار بسته حمایتی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در دولت تعیین شده که به گروه های هدف پرداخت خواهد شد. بسته حمایتی ویژه ابتدا به عزیزان تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا افرادی که در نوبت پیوستن به این سازمانها هستند تعلق خواهد گرفت.همچنین، بسته حمایتی دیگری نیز برای افرادی مانند کارگران ساختمانی، رانندگان، زنبورداران، صیادان و … که در این دو گروه نبودند پیش بینی شده است .در ادامه به آخرین خبر از بسته حمایتی می پردازیم.

شهردار منطقه۹ با اعلام این خبر گفت : «در سه ماهه نخست سال‌جاری، اداره آسیب‌های اجتماعی منطقه۹ نسبت به ساماندهی افراد بی‌سرپناه و معتادین متجاهر، مرمت و بازسازی ساختمان مددسرای امید به‌منظور ایجاد امنیت و آرامش مددجویان، ارائه خدمات بهداشتی به مددجویان مددسرای امید در راستای ارتقای بهداشت و سلامت مددجویان اقدام کرد.»

‌«سیدمحمدرحیم مرتضوی» در این باره افزود:«برگزاری برنامه‌های مناسبتی ملی و مذهبی از جمله مراسم آغاز سال نو، شب‌های احیاء، جشن روز دختر، میلاد با سعادت امام رضا(ع) در مددسرای امید و مرکز پرتو منطقه۹ از دیگر برنامه‌ها بود.»

‌شهردار منطقه۹ اضافه کرد:«تهیه و توزیع۲۲۰ بسته معیشتی ویژه خانواده‌های کودکان مرکز پرتو، برگزاری پویش نذر یاری در بهار ایران (جمع‌آوری بسته‌های اسباب‌بازی و البسه برای کودکان مرکز پرتو)، تهیه و توزیع ۵۵۰۰ بسته افطاری ساده به مناسبت ماه مبارک رمضان، تهیه و توزیع ۲۰۰۰ پک افطاری ساده توسط خیرین از دیگر اقدامات شهرداری منطقه۹ بود.»

مرتضوی ادامه داد:«برگزاری ضیافت افطاری ویژه ۱۳۰کودک کار مرکز پرتو، توزیع ۱۸۰ کالا برگ‌های فروشگاه شهروند به خانواده‌های کم‌برخوردار، تهیه و توزیع ۱۴۷ بسته‌های لبنی ویژه کودکان مرکز پرتو در قالب پویش همدلی و تهیه و توزیع ۱۰۰ پرس غذا و ۴۰۰ بسته‌نان به خانواده‌های کودکان مرکز پرتو در قالب پویش مهربانی، تهیه و توزیع بسته گوشت گرم به خانواده‌های کودکان مرکز پرتو از جمله اقدامات شهرداری منطقه۹ در سه ماهه نخست سال‌جاری بود که توسط اداره آسیب‌های اجتماعی اجرا شد.»

بسته حمایتی

طرح استفاده از یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی، که از سال گذشته به صورت پایلوت در چند استان کشور اجرا شده است، از چند روز گذشته در راستای اجرای بند «ی» تبصره ۱۴ قانون بودجه و به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم در کل کشور اجرا می‌شود. اما این موضوع چه تاثیری بر یارانه دارد؟

در گام نخست اجرای این طرح قرار است که میزان «یارانه» یارانه‌بگیران سه دهک اول، مشروط به خرید ۷۰ درصد مبلغ یارانه از میان ۹ تا ۱۱ قلم، ۲۰ درصد افزایش یابد. به عبارتی دیگر در این فاز اجرایی فقط خانوارهای کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که مبلغ یارانه دریافتی آنها به ازای هر نفر ۴۰۰.۰۰۰ تومان است، مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار خرید هستند.

کالابرگ (یارانه غیرنقدی)، قرار نیست به طور کامل جایگزین پرداخت نقدی یارانه شود. یارانه‌بگیران اختیار دارند که یارانه خود را در قالب کالابرگ الکترونیکی و خرید ۱۱ قلم گروه کالایی اختصاص دهند یا به صورت نقدی برداشت وجه کنند و اجباری در این کار وجود نخواهد داشت.

استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی فقط از فروشگاه‌هایی که به سامانه کاربردی «شما» متصل هستند، امکان‌پذیر است و فروشگاه‌هایی که تمایل به شرکت در این طرح دارند باید به سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) مراجعه و پس از نصب برنامه کاربردی شما نسبت به تقاضای اتصال سامانه فروشگاهی به این شبکه اقدام کنند.

۱۱ قلم کالای اساسی، شامل شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج، حبوبات و گوشت گوساله در طرح کالابرگ عرضه می‌شوند.

کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار باشند، قابلیت استفاده و خرید در این طرح را دارند. خانواده‌ها محدودیتی در این خصوص ندارند و همچنین در صورت مشاهده هرگونه کم فروشی و گران‌فروشی، پایین بودن کیفیت اجناس یا هر مورد دیگری، می‌توانند با سامانه ۱۲۴ وزارت صمت تماس بگیرند.

 هم اکنون فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی و رفاه در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. همچنین پیگیری‌هایی برای اتصال سایر فروشگاه‌های کوچک در شهرها، دهستان‌ها و روستاها به طرح یارانه در قالب کالابرگ، در حال انجام است. یارانه بگیران می‌توانند در چند مرحله از اعتبار خود از گروه ۱۱ قلم کالای اساسی خرید کنند.

محدودیتی برای خرید از یک نام تجاری خاص یا یک کیفیت ثابت وجود ندارد.

مسئولان اعلام کرده‌اند هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه نقدی خانوار توسط دولت وجود ندارد و تغییری در زمان واریز نقدی یارانه‌ها نیز صورت نمی‌گیرد. فقط مردم می‌توانند به میزان مبلغ یارانه خود یک ماه زودتر و با مراجعه به فروشگاه‌های متصل، به صورت اعتباری از میان کالاهای مورد نظر خرید کنند.

اعتبار باقیمانده به هر میزان که باشد در زمان مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

اما سبد کالا به چه کسانی تعلق می‌گیرد و چگونه می‌توان از این موضوع مطلع شد؟ یارانه‌بگیرانی که قصد استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی دارند باید با مراجعه با سامانه «شما» نسبت به ثبت‌نام و استعلام میزان و مانده اعتبار خود اقدام یا از طریق شماره گیری کد*۵۰۰#۱۴۶۳#از آخرین وضعیت ثبت‌نام و شمول در این طرح مطلع شوند.

در این مرحله موضوع افزایش یارانه در قالب بهره‌گیری از کالابرگ، ویژه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو