هدف عربستان جذب سالانه 30 میلیون گردشگر مذهبی است

منبع: همگردی

4

1402/4/6

20:52


ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های واصله، هدف عربستان جذب سالانه 30 میلیون گردشگر مذهبی است.

نزدیک به یک قرن از زمانی که عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود، پادشاه عربستان سعودی پس از فتح مکه در سال 1924 عربستان سعودی را تأسیس کرد، میگذرد و از آن زمان تا به امروز مجموعه ای از تحولات در این منطقه اتفاق افتاده که در چند سال اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده است.

ملک عبدالعزیز برای اولین بار دستور مرمت و بازسازی مسجدالحرام در مکه و راه اندازی برق در این مکان مقدس را صادر کرد، چشم اندازی از پیشرفتهای مستمر که تا پروژه توسعه اخیر در مسجدالحرام با هزینه 200 میلیارد سعودی هرگز متوقف نشده است.

دو دهه پس از ورود ملک عبدالعزیز به مکه، او دستور داد نهادی برای سازماندهی امور حج و عمره ایجاد شود. بدین ترتیب اداره کل حج عربستان در سال 1948 برای خدمت رسانی به زائران و فراهم آوردن امکانات رفاهی برای آنان تأسیس شد.

پادشاهان بعدی آل سعود تا زمان سلطنت ملک خالد بن عبدالعزیز آل سعود همین مسیر را در پیش گرفتند. در آن دوران مساحت مسجدالحرام به 139 هزار متر مربع با ظرفیت 400 هزار نمازگزار در سال 1976 افزایش یافت.

با این حال، مهمترین پروژه توسعه مسجدالحرام توسط ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود با هدف قرار دادن جنبه های شهری و امنیتی افتتاح شد که مساحت کل پروژه بیش از 1.3 میلیون مربع برآورد شده و ظرفیت 2 میلیون زائر را دارد.

آخرین توسعه شامل پروژه های فرعی است: پروژه میدان ها، پروژه تونل های پیاده، ایستگاه خدمات مرکزی و پروژه جاده کمربندی حرم.

علاوه بر این، نیازهای روزافزون زائران مستلزم رشد سریع پروژه های زیرساختی از جمله مترو المشاعر المقدسه است که از سال 2018 با ظرفیت کامل کار می کند تا سالانه 60 میلیون نفر را بین مکه و مدینه تنها در دو ساعت جابجا کند.

همچنین 17 قطار در اماکن مقدس بین منا، مزدلفه و کوه عرفات با ظرفیت 72 هزار نفر در ساعت در حال تردد هستند.

در 80 سال گذشته وزارت حج و عمره همواره تلاش کرده تا کیفیت خدمات را بالا ببرد و روند ورود زائران و نیز عمره گزاران را که قرار است مطابق با چشم انداز عربستان سعودی 2030 به 30 میلیون نفر در سال افزایش یابد، تسهیل کند.

هرچند در این سالها وقوع برخی اتفاقات از جمله سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در سال 2015 میلادی که باعث مرگ 107 نفر و جراحت 238 نفر دیگر شد و پیش از آن، اجرای طرح توسعه مسجدالحرام که به تخریب تعداد زیادی از هتلهای شهر مکه منجر شد و در کیفیت خدمات رسانی عربستان سعودی تأثیر گذاشت، اعتراض برخی از کشورها را درباره نحوه مدیریت عربستان سعودی به عنوان میزبان مسلمانان جهان برانگیخته بود.

هدف عربستان جذب سالانه 30 میلیون گردشگر مذهبی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو