چه زمانی باید حوله حمام را شست

منبع: فوت و فن

3

1402/4/7

15:34


اغلب افراد پس از یک حمام دلچسب، بالاترین حس تمیزی را دارند، اما از این نکته غافل‌اند که با اولین تماس حوله با بدن، انبوهی از میکروارگانیسم‌ها را به پوست و موی خود می‌مالند.

چه زمانی باید حوله حمام را شست

اغلب افراد پس از یک حمام دلچسب، بالاترین حس تمیزی را دارند، اما از این نکته غافل‌اند که با اولین تماس حوله با بدن، انبوهی از میکروارگانیسم‌ها را به پوست و موی خود می‌مالند.

 هیچ‌ چیز مانند یک حمام یا دوش خوب، احساس پاکی و تمیزی به انسان نمی‌دهد. با احساس تمیزی، شادابی و انرژی از حمام بیرون می‌آیید، سپس یک حوله برمی‌دارید و درست در همین لحظه، تمام این تمیزی ممکن است از دست برود. آخرین باری که آن حوله را شستید کی بود؟

آلوک ویج، متخصص پوست کلینیک کلیولند، توضیح می‌دهد: «هرچه حوله‌ها مدت بیشتری مرطوب بمانند، مخمرها، باکتری‌ها، کپک‌ها و ویروس‌ها هم بیشتر در آن‌ها زنده و فعال می‌مانند.»

او می‌گوید: «آن‌ها می‌توانند باعث شیوع قارچ ناخن پا، قارچ پوستی و خارش و زگیل، یا موجب گسترش این بیماری‌های پوستی شوند. حوله‌های کثیف مطمئنا می‌توانند اگزما یا درماتیت آتوپیک را تشدید کنند.»

برای آنکه حوله حمام شما به مخزن میکروب تبدیل نشود، به توصیه‌های دکتر ویج برای داشتن حوله سالم‌تر توجه کنید:

۱.  به منزله یک قاعده کلی، دست‌کم یک بار در هفته حوله حمام خود را بشویید یا آن را با حوله‌ای تمیز تعویض کنید. حوله دستی خود را نیز باید چند بار در هفته بشویید.

۲. اگر بیمارید، حوله‌ها را بیشتر بشویید تا از عفونت مجدد جلوگیری کنید. همچنین، اگر رطوبت خانه شما، به‌ویژه در ماه‌های تابستان، زیاد است و اگر تهویه هوا ندارید، چند بار در هفته حوله‌های خود را شست‌وشو دهید.

۳. تا زمانی که هیچ‌یک، بیماری پوستی، مانند زگیل یا اگزما، نداشته باشید یا بیمار نباشید، می‌توانید با همسر یا شریک زندگی خود حوله‌های مشترک استفاده کنید؛ به هر حال ملحفه‌های رختخوابتان که مشترک است. اما بهداشت دست کودکان معمولا ضعیف، و احتمال ابتلای آنان به اگزما بیشتر است. بنابراین، کودکان بهتر است حوله‌های شخصی خودشان را داشته باشند. دکتر ویج توصیه می‌کند که هر فرد حوله خودش را داشته باشد و از حوله مشترک استفاده نشود.

۴. همانطور که گفته شد، حوله‌های مرطوب به محل رشد میکروب‌ها بدل می‌شوند. بنابراین، حوله مرطوب خود را به جای آویزان کردن از قلاب، پهن کنید تا کاملا خشک شود.

۵. اگر در باشگاه دوش می‌گیرید و حوله مرطوبتان تا ساعت‌ها بعد در کیف باشگاه می‌ماند، روزانه از یک حوله تمیز استفاده کنید.

چه حوله‌ای بخریم؟

اینک که دانستید باید به حوله‌های خود بیشتر توجه کنید، شاید لازم باشد که حوله‌های بیشتری بخرید. به این ترتیب، همیشه یک‌دست حوله تمیز در دسترس خواهید داشت.

در مورد انتخاب جنس مناسب، باید گفت که حوله‌های مخملی با تراکم بافت بالا گزینه خوبی است و به پوست شما احساس خوبی خواهد داد، اما به یاد داشته باشید که خشک شدن این حوله‌ها بیشتر طول می‌کشد.

دکتر ویج توصیه می‌کند: «حوله‌های میکروفایبر سریع‌تر از حوله‌های پنبه‌ای خشک می‌شوند، بنابراین برای باشگاه بهترند».

و دست‌آخر، همیشه مطمئن شوید که حوله شما آزمون بو را با سربلندی رد می‌کند. حوله‌تان بوی بد می‌دهد؟ وقت یک حوله تازه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو