ارائه توضیحاتی درباره سرنوشت و آخرین وضعیت مسجد کبود

منبع: همگردی

8

1402/4/11

13:35


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ارائه توضیحاتی درباره سرنوشت و آخرین وضعیت مسجد کبود صورت گرفت.

بیشتر بخوانیدمسجد کبود تبریز؛ اوج شکوه معماری در شهری ترک زبان

«مسجد کبود» یکی از بناهای تاریخی آذربایجان شرقی است که بیش از 600 سال قدمت دارد. این مسجد فیروزه ای که در جهان اسلام شناخته شده است، از سال 1386 در فهرست میراث فرهنگی در انتظار ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.

وحید نواداد، معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی درباره پیگیری ثبت جهانی این مسجد اظهار کرد: خود بنا به تنهایی به ثبت جهانی نرسیده است اما جز مجموعه بازار تبریز در فهرست یونسکو قرار دارد. 25 اثر ثبتی در یونسکو داریم که برخی از آنها مجموعه ای از آثار هستند که در قالب یک پرونده به یونسکو ارائه و ثبت شده اند، برای مثال «پاسارگاد» از جمله آثار جهانی ایران است که تعداد زیادی بنا در محدوده آن قرار دارد که در پرونده جهانی به نام آنها اشاره شده است.

او اضافه کرد: بازار تبریز هم یک مجموعه 30 هکتاری است که تمامی آن به ثبت جهانی رسیده و بناهای داخل محدوده آن مانند مسجد کبود هم در این پرونده جهانی قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همچنین درباره وضعیت مسجد کبود اظهار کرد: در سالهای گذشته کارهای خوبی برای این بنا انجام شده است و امروز موضوع خاص و حادی نداریم که موجب شود این بنا به مرمت اضطراری نیاز داشته باشد. اخیرا هم در «مسجد کبود» مستندنگاری و فتوگرامتری مجموعه انجام شد. در این مستند اطلاعات فنی مجموعه آرشیو شده و برای سالهای آینده هم این مستند یک مجموعه مطالعات نفیس است.

نواداد همچنین گفت: آماده سازی پرونده جهانی «مجموعه شیخ شهاب الدین اهری» جز سیاست گذاری های سال آینده (1403) است. نمایندگان مجلس و مردم هم آن را به طور جد پیگیری می کنند.

او درباره وضعیت مرمت مسجد کبود نیز گفت: مرمت یک پروژه عمرانی نیست که در دوره ای شروع و تمام شود. مرمت یک موضوع پیوسته است و در دوره های مختلف مرمت برای این بقعه صورت گرفته است و باز هم جز سرخطهای عملیاتی قرار گرفته تا نیازهای مرمت آن انجام شود.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی افزود: مجموعه شیخ شهاب الدین اهری بیشتر از مرمت، مشکل عرصه و حریم دارد. در سالهای گذشته در عرصه و حریم این مجموعه ساخت و سازهایی انجام شده است و رفع این معضل هم نیازمند این است که شهرداری وارد عمل شود و آزادسازی حریم را انجام دهد. افزون بر اینها، دنبال نورپردازی در این مجموعه نیز هستیم.

نواداد گفت: امسال هم در حوزه ثبت جهانی مشارکتی با پرونده کاروانسراهای ایرانی داریم که بر این اساس چهار کاروانسرای آذربایجان شرقی در این پرونده قرار دارند. همچنین قرار است جنگلهای دیزمار به صورت الحاقی به پرونده جهانی جنگلهای هیرکانی افزوده شود.

ارائه توضیحاتی درباره سرنوشت و آخرین وضعیت مسجد کبود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو