برای وزن گیری جنین در دوران بارداری چه بخوریم؟

برای وزن گیری جنین در دوران بارداری چه بخوریم؟


منبع: اوما

4

1402/4/13

14:41


برای وزن گیری جنین در دوران بارداری چه بخوریم؟

بهترین غذاها در برای وزن گیری جنین در دوران بارداری همان غذاهایی است که از ابتدای بارداری می خوردید. دریافت مواد مغذی، کاهش استرس، استراحت و پرهیز از محرک ها مانند کافئین، الکل و نیکوتین باعث رشد مناسب جنین می شود. در صورتی پزشک تشخیص دهد که جنین به قدر کافی افزایش وزن نداشته است، کالری اضافی برای مادر تجویز می کند. کم بودن وزن جنین همیشه با رژیم غذایی بهبود نمی یابد اما مصرف مواد مغذی مطمئن ترین راه برای رشد مناسب جنین است.

پروتئین و وزن گیری جنین در دوران بارداری 

پروتئین و وزن گیری جنین در دوران بارداری

پزشکان توصیه می کنند مصرف نود تا صد گرم پروتئین بدون چربی در روز در بارداری لازم است. پروتئین برای رشد جنین به خصوص رشد مغز او لازم است. پروتئین های سالم عبارتند از بادام، لبنیات، مرغ بدون چربی، گوشت گاو بدون چربی و ماهی بدون جیوه. سعی کنید حداقل یکی از منابع پروتئین را در هر وعده غذایی خود جای دهید به عنوان مثال کره بادام زمینی یا پنیر کم چرب. همچنین میان وعده های حاوی پروتئین نیز به رشد جنین کمک می کنند.

کربوهیدرات ها و وزن گیری جنین در دوران بارداری 

کربوهیدرات ها و وزن گیری جنین در دوران بارداری

بیشتر غذاهای خالی از کالری کربوهیدرات های اولیه هستند. مصرف این کربوهیدرات ها باید به حداقل برسد زیرا در بارداری باعث افزایش وزن غیر ضروری مادر می شود و مواد مغذی کمی برای مادر و جنین فراهم می کنند. توصیه می شود غذاهایی مانند سالاد و بروکلی را با غذاهای پر کالری مانند حبوبات جایگزین کنید. برخی سبزیجات مانند سیب زمینی، ذرت و نخود مناسب هستند اما جزو دسته های غذاهای دارای نشاسته هستند. پنج تا شش وعده سبزیجات و شش تا هشت وعده حبوبات سالم در  روز توصیه می شود. تعداد وعده ها بستگی به مقدار کالری مورد نیاز مادر دارد. 

چربی های سالم و وزن گیری جنین در دوران بارداری 

چربی های سالم و وزن گیری جنین در دوران بارداری

غذاهای حاوی چربی های اشباع در دوران بارداری باید حذف شوند. چربی های سالم مانند آواکادو، روغن زیتون و کره آجیل ها می باشد که برای مادر و جنین در بارداری مفید هستند. دو تا سه وعده مصرف چربی سالم در روز پیشنهاد می شود. افزودن یک یا دو وعده اضافی در روز باعث افزایش وزن جنین در بارداری می شود.

قندها و وزن گیری جنین در دوران بارداری 

قندها و وزن گیری جنین در دوران بارداری

میوه های تازه میان وعده های مناسبی در بارداری هستند و قند سالم را برای مادر و جنین تامین می کنند. دسرهای غنی از قند هستند و مواد مغذی لازم را برای مادر و جنین تامین نمی کنند. غذاهای خالی از قند مانند ژلاتین مناسب است اما بهتر است میوه های تازه یا شکلات بخورید. دو تا سه وعده قند سالم در روز در دوران بارداری مناسب است. سعی کنید شیرینی ها را به صد کالری در روز کاهش دهید. این کالری ها تاثیر کمی در افزایش وزن جنین داشته و فقط باعث افزایش وزن مادر می شوند.

ملاحظات در خصوص وزن گیری جنین در دوران بارداری

ملاحظات در خصوص وزن گیری جنین در دوران بارداری

در دوران بارداری، بیشتر خانم ها به این نتیجه می رسند که به مقدار کافی و کم در طول روز غذا بخورند. این رژیم شامل میان وعده ای در اواسط شب می باشد. مصرف غذا در طول روز و شب باعث می شود مادر به قدر کافی کالری دریافت کند و نیازی به مصرف وعده های غذایی سنگین نیست. به یاد داشته باشید مصرف بیش از حد کالری باعث افزایش وزن مادر و افزایش خطرات مربوط به زایمان می شود. خانم های باردار در طول روز دویست تا چهارصد کالری احتیاج دارند که مقدار کالری با توجه به صلاحدید پزشک می باشد. اگر وزن جنین کم باشد پزشک مصرف کالری بیشتر را تجویز می کند.
هنگامی که مشکلی در خصوص تولد وجود دارد مانند محدودیت در رشد داخل رحمی، مادر کار زیادی برای افزایش وزن جنین نمی تواند انجام جز این که به رژیم غذایی خود توجه کند. فولیک اسید که در ویتامین های پیش از زایمان یافت می شود، ماده ای مغذی برای مادر در بارداری و پیش از بارداری است. سایر مواد مغذی و مواد معدنی با توجه به شرایط و رژیم غذایی مادر توسط پزشک تجویز می شود.

منبع: www.livestrong.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو