فوری/حساب سرپرستان خانوار پر پول شد | واریز یارانه نقدی عید غدیر برای این دهک ها

5

1402/4/14

11:55


فوری/حساب سرپرستان خانوار پر پول شد | واریز یارانه نقدی عید غدیر برای این دهک ها

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی در ایران برنامه‌ای است که توسط دولت به منظور حمایت از بخش‌های ضعیف جامعه و کاهش اثرات منفی افزایش قیمت‌ها و تورم اجرا می‌شود. یارانه نقدی با هدف کمک به خانوارهای کم درآمد و کمک به تأمین هزینه‌های اساسی مانند خرید مواد غذایی، مسکن و سوخت صورت می‌گیرد.برنامه یارانه نقدی در ایران با نام "کارت‌های هوشمند" یا "کارت‌های عدالت" شناخته می‌شود. این کارت‌ها به خانوارهایی که شرایط لازم را دارند، صادر می‌شوند و با استفاده از آنها، خانوارها می‌توانند از محل یارانه‌های نقدی صرفاً برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند.مبلغ و شرایط دریافت یارانه نقدی در ایران توسط دولت تعیین می‌شود و ممکن است در طول سال‌ها تغییراتی را تجربه کند. 

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که پرداخت یارانه عید غدیر صحت ندارد و تا این لحظه هیچ مقام مسئولی چنین خبری را اعلام نکرده است.

ماجرای پرداخت یارانه و یا عیدی غدیر در سال گذشته هم خبرساز شده بود. اما سال گذشته هم دولت هیچ یارانه جدیدی پرداخت نکرد و امسال هم مانند سال گذشته قرار نیست یارانه جدیدی پرداخت شود.

تنها یارانه‌ای که اکنون پرداخت می‌شود یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومان است که بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. البته دولت سال گذشته و سال قبل از آن، دو یارانه مناسبتی هم برای مردم واریز کرد. اما بعید است که امسال دولت بخواهد چنین یارانه‌ای واریز کند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: پویش «به عشق علی» به منظور جذب حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین همزمان با دهه امامت و ولایت برگزار می‌شود.

حبیب‌الله آسوده با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر ۴۶۸ هزار فرزند یتیم و محسنین تحت حمایت کمیته امداد هستند.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار حامی در سراسر کشور، حمایت مادی و معنوی از فرزندان یتیم و محسنین را متعهد شده‌اند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اظهار کرد: سرانه ماهانه دریافتی ایتام از محل کمک‌های مردمی حدود ۸۵۰ هزار تومان است.

آسوده خاطرنشان کرد: همچنین سرانه دریافتی فرزندان محسنین به ۴۵۰ هزار تومان در ماه رسیده است که با به دنبال افزایش این کمک‌ها از طریق جذب حامیان جدید هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه‌های خانوار، معتقدیم سرانه دریافتی هر فرزند یتیم و محسنین باید حداقل به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد تصریح کرد: اگر هر خانواده یک فرزند یتیم را تحت حمایت قرار دهد، بیش از ۲۵ میلیون خانواده حامی ایتام و محسنین خواهیم داشته که شرایط زندگی این فرزندان را متحول خواهد کرد.

یارانه نقدی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، آسوده اضافه کرد: در دهه امامت و ولایت به ویژه عید سعید غدیر، برنامه‌های ویژه‌ای برای جذب حامیان ایتام پیش‌بینی شده است و علاوه بر آن مردم نیکوکار می‌توانند با ارسال عدد ۱ به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ و یا مراجعه به پایگاه اینترنتی به آدرس Ekram.emdad.ir در این طرح خداپسندانه مشارکت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر حدود ۲۲۰ هزار نفر از دهک پایین درآمدی با معلولیت شدید و خیلی شدید از حداقل دستمزد حقوق برخوردار هستند.

«علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح تحولات راهبردی در سال ۱۴۰۱، گفت: در واپسین ساعات سال گذشته ۹۹ درصد منابع سازمان بهزیستی کشور را از طریق دولت مردمی سیزدهم دریافت و تمام دیون خود را به جامعه هدف معزز پرداخت کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه واژه «عیدی» در قانون بودجه سنواتی سازمان بهزیستی کشور وجود ندارد، افزود: علاقه مندیم در فواصل مختلف بتوانیم خدمات مؤثر در قالب بسته‌های حمایتی و مالی ارائه دهیم و هر چه در راستای توانمندسازی جامعه هدف تلاش می‌کنیم به سبب آسیب‌پذیری این قشر نسبت به شرایط جامعه و … باز کم است اما ما از تلاش خود در جهت تحقق حداکثری اهداف و مأموریت‌ها مضایقه نخواهیم کرد.

سال ۱۴۰۱ به سبب افزایش ۳۰ درصد مستمری برای بار دوم، سال طلایی بود

وی با بیان اینکه در قانون بودجه سالانه، یک بار افزایش مستمری صورت می‌گیرد، اذعان کرد: سال ۱۴۰۱ به سبب حمایت مجلس برای افزایش ۳۰ درصد مستمری برای بار دوم، سال طلایی بود و سازمان بهزیستی کشور این ۳۰ درصد افزایش را بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ شورای نگهبان در آذرماه با استفاده از منابع داخلی خود به همراه مابه‌التفاوت پرداخت کرد.

به گفته این مقام مسئول واژه «مستمری» به معنای کمک‌هزینه معیشت است و فرای آن چیزی است که عموم مردم به عنوان یارانه دریافت می‌کنند که در قالب بعد خانوار تعیین می‌شود؛ لذا این تنها پرداختی بهزیستی به جامعه هدف نیست، به عبارتی اگر فرد معلولی در خانه نگهداری شود به صورت ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان حق پرستاری و یا حتی اقلام بهداشتی و … دریافت می‌کنند.

قادری در خصوص پرداخت حداقل دستمزد حقوق کار به افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید گفت: بر اساس ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند اما از سال ۱۳۹۷ منابعی برای آن در نظر نگرفته، در حالی که در سال ۱۴۰۲ برای اجرای آن ۳۶ همت نیاز است.

برخورداری ۲۲۰ هزار نفر از دهک پایین درآمدی با معلولیت شدید و خیلی شدید از حداقل دستمزد حقوق

رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفتگوی تلویزیونی «فرامتن» شبکه افق اذعان کرد: اگر این قانون بخواهد اجرایی و به عنوان یک مستمری و حقوق در نظر گرفته شود باید از یک به اصطلاح صندوق بازنشستگی استفاده شود؛ چراکه معنای تعیین حقوق مطرح می‌شود و باید بیمه‌پردازی آن از سنوات گذشته اتفاق افتاده باشد؛ لذا منابعی باید باشد تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم. این در حالی است که در حال حاضر حدود ۲۲۰ هزار نفر از دهک پایین درآمدی با معلولیت شدید و خیلی شدید از حداقل دستمزد حقوق برخوردار هستند.

وی در خصوص افزایش یارانه مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت روزانه و شبانه و حق پرستاری، گفت: سازمان بهزیستی کشور هیچ سالی مابه‌التفاوت افزایش از ابتدای سال تا زمان تصویب را به سبب نبود منابع پرداخت نمی‌کرد اما در ۲ سال اخیر با همه محدودیت‌های منابع، مابه‌التفاوت ۸ ماه که در آذرماه این تعرفه مصوب شد پرداخت کردیم به عبارتی آنچه در سنوات گذشته جاری و سازی نبود برای اولین‌بار اتفاق افتاد.

به گفته این مقام مسئول، برای اولین‌بار با عنایت رئیس جمهور ۵۰ درصد شهریه یارانه مراکز غیردولتی و ۳۵ درصد مراکز روزانه و ۵۰ درصد حق پرستاری (ماد و همسیری که فرد معلول خود را در منزل نگهداری می‌کند) افزایش یافت.

قادری با اشاره به پرداخت کمک شهریه تا مقطع دکتری جامعه هدف، عنوان کرد: اکنون معوقه‌ای مربوط به سال ۱۴۰۱ وجود ندارد البته در بعضی استان‌ها به سبب ناهماهنگی سامانه‌های مجموعه دانشگاه به صورت موردی شاید معوقه‌ای وجود داشته باشد اما به صورت تراز ملی مفتخریم تمامی شهریه‌ها به حساب دانشجویان تحت پوشش واریز شده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو