میدان نفتی آرش متعلق به کیست ؟! +[جزئیات]

منبع: فیگار

6

1402/4/15

01:58


میدان نفتی آرش ایران ؛ بعد از ادعا های عجیب وزیر کویت این بار عربستان هم منکر حقوق ایران در میدان گازی آرش شد و گفت که این میدان متعلق…

میدان نفتی آرش متعلق به کیست ؟! +[جزئیات]

میدان نفتی آرش ایران ؛ بعد از ادعا های عجیب وزیر کویت این بار عربستان هم منکر حقوق ایران در میدان گازی آرش شد و گفت که این میدان متعلق به کویت و عربستان است.

میدان گازی آرش در دهه اخیر، محل اختلاف ایران با عربستان و کویت بوده است. ایران از یک سو و کویت و عربستان از سوی دیگر، همواره خود را مستحق بهره‌برداری از این میدان دانسته‌اند. در ادامه مطلب با خبر میدان گازی آرش همراه ما بمانید.

میدان نفتی آرش ایران

  • میدان نفتی آرش عربستان

به گزارش منابع خبری:

پس از اظهارات وزیر نفت کویت، وزارت خارجه عربستان هم با منکرشدن حقوق ایران در میدان گازی آرش مدعی شد این میدان تنها در مالکیت مشترک عربستان و کویت است.

اخیرا محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت که هم‌اکنون میدان نفتی مشترک تعیین تکلیف نشده‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد، از سوی دیگر با توجه به احیای روابط بین دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است. برای همه میدان‌های مشترک بین ایران و عربستان برنامه و مصوبه‌های لازم برای افزایش تولید و نگهداشت توان تولید دریافت شده است.

میدان نفتی آرش ایران

میدان گازی آرش برای کدام کشور است ؟

«سعد براک»، وزیر نفت و امور اقتصادی و سرمایه گذاری کویت در بیانیه‌ای مدعی شده است که میدان گازی آرش، ثروت طبیعی کویت و عربستان است و تا زمان ترسیم مجدد مرزهای دریایی، هیچ طرف ثالثی در آن حقی ندارد. میدان گازی آرش یکی از اختلافات مهم ایران با کویت و عربستان در دهه اخیر بوده است. این میدان گازی که از سوی عربی «دورا» نامیده می‌شود، از سال ۱۹۶۰ تا به امروز، به جهت تعیین سهم ایران و کویت و تعیین حاکمیت بر مرزهای آبی این دو کشور، به موضوعی برای مناقشه تبدیل شده است.

پیشتر وزیر نفت کویت هم در اظهاراتی عجیب مدعی شده است که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد. در سال 1962 در میانه خلیج فارس ذخایر عظیم گازی کشف شد، این میدان که بین دو کشور ایران و کویت مشترک شناخته شد، در سمت ایران با نام «آرش» و در سمت کویت با نام «الدره» نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو