نگهداری کودک توسط اطرافیان و دانستنی های مهم والدین

نگهداری کودک توسط اطرافیان و دانستنی های مهم والدین


منبع: آرگا

4

1402/4/17

16:43


نگهداری کودک توسط اطرافیان و خویشاوندان مورد اطمینان و آگاه به دانش روز دنیا، یکی از راه های مراقبت از کودک می باشد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با اصول نگهداری کودک توسط اطرافیان بیشتر اشنا شویم. توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

در حال حاضر نگهداری از کودک به یکی از چالش های مادری در دنیای امروز تبدیل شده است. دغدغه های مالی از یک سو و تلاش برای حضور در اجتماع از سوی دیگر، باعث شده است تا بسیاری از مادران حضوری فعال در عرصه اقتصاد پیدا کنند. همین امر نگهداری کودک را به یک دغدغه بزرگ برای خانواده ها تبدیل کرده است. آیا باید کودک خود را به مهد کودک مناسب فرستاد یا پرستار استخدام کرد؟ یا این که باید او را به یکی از اطرافیان خود بسپاریم؟ نگهداری کودک توسط اطرافیان نخستین شکل خدمات مراقبتی از کودکان در گذشته بوده و هنوز هم در میان بسیاری از والدین رواج دارد. به جز خویشاوندان، دوستان صمیمی و قابل اعتماد نیز ممکن است از نگهداری فرزندتان استقبال کنند.  در ادامه مطلب به نکاتی جهت داشتن یک برنامه منظم مراقبت و نگهداری کودک توسط اطرافیان نزدیک اشاره خواهیم کرد.

اصول نگهداری کودک توسط اطرافیان و خویشاوندان

نگهداری از کودک توسط پرستار

نوشتن توافق نامه

نوشتن هرگونه توافق نامه ای می تواند مؤثر باشد. در خصوص ساعات نگهداری از کودک، روزهای تعطیل و هر مورد دیگری که به ذهن تان می رسد، با وی صحبت کنید. هرچند ممکن است در خصوص نوشتن قرارداد با یکی از دوستان یا خویشاوندان خود راحت نباشید. اما نوشتن یک قرارداد کمتر رسمی همه چیز را برای طرفین قرارداد روشن و مشخص خواهد کرد. فراموش نکنید که هیچ مورد و نکته ای در خصوص مسئله مهم نگهداری کودکتان کوچک و بی اهمیت نیست.

گفتگوی روشن و واضح

داشتن گفتگوی روشن، آشکار و واضح و باز نگه داشتن مسیر دنباله دار این صحببت ها از همان ابتدا کمک می کند که هر نوع ارتباط در خصوص نگهداری از کودک، موفق، بی دردسر و مسالمت آمیز باشد. این مهم به ویژه زمانی که یکی از نزدیکان مراقب کودکتان است، بیشتر اهمیت می یابد. بهتر است شیوه ای جهت طرح کردن سؤالات، نظرات و نگرانی هایی که در آینده دارید، به وجود آورید. از سوی دیگر او خدمت با ارزشی به خانواده شما می کند که این به معنای فرصت کمتر برای رسیدگی به دیگر بخش های زندگی خودش است. بنابراین باید همه شرایط را در نظر بگیرید و در نهایت تصمیم گیری کنید.

نکات تربیتی

هر شرایطی را برای خویشاوند خود توضیح دهید تا منظور شما را بهتر متوجه شده و تمام ابهامات برطرف شود. مثلا تأکید کنید که شما سر و صدای بی جای کودک خود را با سکوت تربیتی مدیریت می کنید. سکوت تربیتی، اخراج یا وقفه، نوعی روش تربیتی و تنبیه ملایم است. به این صورت که کودک به مدت چند دقیقه در یک محیط خسته کننده، بدون هیچ گونه سرگرمی قرار می گیرد.

ایده اصلی سکوت تربیتی این است که برای برطرف کردن رفتار منفی کودک، او را برای مدت کوتاهی از محیطی که در آن قرار دارد، دور کنید. فراموش نکنید که این مهم با به زور بدن کودک و حبس کردن او در یک اتاق تاریک و وحشتناک کاملا متفاوت است. هم چنین در خصوص آموزش توالت رفتن با مراقب صحبت کنید که آیا خود شما به کودک یادآوری می کنید که اگر دستشویی داشت به شما بگوید و پیش شما بیاید و یا این که خودش بدون اطلاع به دستشویی برود. به صورت کلی در خصوص هر چیزی ذهن تان را نسبت به پیشنهادها و ایده ها باز نگه دارید. با این حال ترجیحات خود را به طور واضح بیان کنید.

ایجاد قوانینی برای نگهداری از کودک توسط اطرافیان

راز و رمز کودک پروری

در صورتی که با مراقبت یکی از نزدیکان از فرزندتان راحت هستید، حتما در خصوص کودک پروری نقاط مشترکی با یکدیگر دارید. چرا که اگر تا این حد به یکی از اطرافیان خود اعتماد دارید که نگهداری کودکتان را به او بسپارید، بنابراین پیشنهادها و نظرات او را در میان حرف هایتان در طول سال های گذشته شنیده اید، آن ها را تأیید کرده و مطابق با همان تصمیم گرفته اید. با این وجود حتی اگر خویشاوند شما همان رویکرد دلخواه و سالم مورد نظر شما در خصوص نگهداری از کودک را دارد، باز هم مهم است که واضح و روشن توضیح دهید که ترجیح می دهید چگونه موضوعات مختلف را مدیریت کنید.

خواب کودک

کودکتان در طول روز چه وقت و چه مقدار می خوابد؟ آیا کودک نوپای شما بعدازظهرها چرت می زند؟ تمام اطلاعات مربوط به خواب کودکتان را به مراقب بگویید و مطمئن شوید که خواب روزانه کودکتان در جای امن، تمیز و ساکتی خواهد بود.

تغذیه کودک

نحوه غذا خوردن، زمان آن و حتی نوع غذایی که می خواهید کودکتان بخورد را مطرح و تعیین نمایید. به طور مثال اگر کودکتان زیر ۱ سال است، به خویشاوند خود یادآوری کنید تا زمانی که به سن ۶ ماهگی نرسیده است، نمی خواهید به او مواد غذایی جامد و کمکی داده شود.

اصول نگهداری کودک توسط اطرافیان

ایمن بودن کودک

اگر از کودکتان در منزل خویشاوندتان نگهداری می شود، دقت کنید که منزل آن ها نیز همانند منزل شما ایمن سازی شده باشد. در صورت ایمن نبودن، بهتر است با نرمی، ملاحظه و به آرامی به خویشاوندتان یادآوری کنید که تمام مواد شوینده، وسایل شکستنی و داروها را دور از دسترس کودکتان قرار دهد. هم چنین بهتر است چفت کابینت ها و محافظ پریزهای برق را برای او تهیه کنید و از این راه به ایمن سازی منزلش کمک نمایید. اگر خویشاوندتان این اجازه را دارد که با کودک شما بیرون برود، از او بخواهید که حتما از صندلی ماشین کودک استفاده کند.

گریه کردن کودک

آیا هنگام خواب اجازه می دهید کودک گریه کند تا به خواب برود یا این که به محض گریه کردن، سریع به سراغش می روید. هنگامی که کودکتان گریه می کند، خویشاوندتان باید پیش از رفتن به سراغ او چقدر صبر کند؟ همین مسئله می تواند کمی تأمل برانگیز باشد. بنابراین آن را با ذکاوت و مهارت بالا مطرح نمایید. تصمیم تان را توضیح دهید و دلایل قابل قبولی برای پشتیبانی از نظرتان مطرح کنید تا او نیز مطابق میل شما رفتار کند.

بیرون رفتن از خانه و مهمانان

فراموش نکنید اگرچه شما کارفرمای خویشاوندتان هستید، اما فامیل او نیز هستید. بنابراین سعی کنید رئیس خوبی باشید. زیرا مراقبت خویشاوندتان از کودک می تواند برای شما، همسرتان و خود کودک خوب باشد. با همه این تفاسیر، بهتر است از همان اول مشخص کنید که در تعامل دیگران با کودک تان، چه مواردی مجاز و چه مواردی غیر مجاز است.

تربیت کودک توسط اطرافیان

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات نقش مهد کودک در تربیت کودکان، انتخاب پرستار کودک، انتخاب پرستار بچه و مهد رفتن کودکان را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو