اهدای تندیس شهید دریاقلی سورانی به موزه ای مردمی در آبادان

منبع: همگردی

3

1402/4/17

18:07


ایسنا/ براساس خبرهای منتشر شده، اهدای تندیس شهید دریاقلی سورانی به موزه ای مردمی در آبادان صورت گرفت.

در زمان اهدای این تندیس، عده ای از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس ضمن بازدید از این موزه، از نزدیک با زحمات مهندس ایمان اسپرغم در جمع آوری تک تک اشیاء موجود در موزه آشنا، از وی قدردانی کردند و عبدالحسن بنادری از فرماندهان مردمی زمان جنگ به نمایندگی از جمع در سخنانی گفت که امروز ما از موزه شخصی بازدید کردیم که کار دل است و همگان باید قدر این نوع موزه ها را بدانند.

مکی یازع، یکی دیگر از جانبازان نیز گفت که همپوشانی تاریخ شهرهای آبادان و خرمشهر برای ارجاع حس بزرگی در نوجوانان و جوانان شهر یک اصل است و اهدای تندیس شهید دریاقلی سورانی نیز به همین علت صورت گرفت تا در کنار زحمات خالصانه مهندس اسپرغم برای بازآفرینی تاریخی این دو شهر، حضور این مجسمه نیز کمک کار ایشان باشد در ذکر خاطرات این شهرها در روایت آنچه بر آنان در زمان جنگ و دفاع مقدس گذشته است.

در پایان مراسم، مهندس اسپرغم بانی و مدیر شخصی موزه آشنا نیز هدف خود در راه اعتلای تاریخ این منطقه از جنوب کشور را امری کاملا دلی دانست که در راه آن از هیچ فداکاری تاکنون دریغ نکرده و نخواهد کرد.

ارتش متجاوز بعث عراق پس از حمله 31 شهریور سال 1359 به خاک ایران و در پی تصرف خرمشهر پس از 35 روز مقاومت دلیرانه، درصدد اشغال شبه جزیره آبادان برآمد و تلاش کرد با عبور از رودخانه بهمنشیر، وارد این شهر شود. نیروهای بعثی در شب نهم آبان سال 1359، پنج روز پس از سقوط خرمشهر با احداث پل شناور بر روی رودخانه بهمنشیر به سمت کوی ذوالفقاری آبادان یورش بردند و دریاقلی سورانی، اوراق فروش کوی ذوالفقاری هنگامی که متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی در این محله آبادان شد، با دوچرخه راهی شهر شد تا مردم و نیروهای مسلح را از ورود عراقی ها به آبادان باخبر کند.

دریاقلی که به مدافعان شهر و محله اش پیوسته بود، بر اثر انفجار خمپاره، پایش به شدت زخمی و برای مداوا با قطار باری به تهران اعزام و در بیمارستان سینا بستری شد. او مظلومانه و تنها در این بیمارستان به شهادت رسید و به صورت گمنام در قطعه عمومی 34، ردیف 90 بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

تندیس قهرمان گمنام «شهید دریاقلی» به اداره یا فردی اهدا می شود که حق بزرگی بر گردن مردم کشور داشته یا در راه این شناساندن کوشا باشد.

موزه (جامعه شناسی، معماری و شهرسازی آبادان و خرمشهر) در منزل شخصی مهندس ایمان اسپرغم واقع شده و پذیرای عموم بازدید کنندگان است.

اهدای تندیس شهید دریاقلی سورانی به موزه ای مردمی در آبادان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو