چشمه علی دامغان این روزها حال و روز خوبی ندارد

منبع: همگردی

6

1402/4/18

13:34


خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، چشمه علی دامغان این روزها حال و روز خوبی ندارد.

وقتی مجموعه تاریخی چشمه علی دامغان احداث شد تصور نمیشد که روزگاری جمع اضداد سوءمدیریت سبب شود تا این مجموعه بلاتکلیف بین زمین و آسمان بماند، در واقع نه برای دولت باشد نه سرمایه گذار خصوصی و نه شهرداری و از سوی دیگر متعلق به هر سه هم باشد!

این داستان روایت کوتاهی از همه آن چیزی است که در چشمه علی دامغان میگذرد. مجموعه ای از مدیریت کم بازده دولتی، واگذاری نادرست، تعارض منافع و نقض قوانین، بروکراسی و در نهایت ضرری که شامل مردم دامغان می شود.

چشمه علی اما این روزها حال و روز خوبی ندارد. حمیده کریمی، کنشگر حوزه گردشگری شاید بهترین توصیف را از وضعیت کنونی چشمه علی به ما می دهد او می نویسد: چشمه علی دامغان که در فهرست آثار ملی قرار دارد و به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است، بر اثر بی توجهی مسئولان و گردشگران رو به نابودی می رود. این محوطه تاریخی اکنون به محلی برای بازی کودکان و استخر آن به محلی برای شنا و متأسفانه شستن لباس توسط مسافران تبدیل شده است.

از وجه تسمیه اگر بگذریم، شهرت این مجموعه بیشتر به بنای تاریخی و مسجد همجوار آن است که قجری ها آن را بر سایه سار چنارهای بلند ساختند و به یادگار گذاردند. مجموعه ای که یکی از افراد مطلع و محقق در شهرستان دامغان ثبت آن را به عنوان منطقه نمونه گردشگری ملی به خرداد سال 86 و مصوبه هیئت وزیران عنوان می کند.

محمد حسین حلاجیان با بیان اینکه میراث فرهنگی دو راهکار پیش پای خود در قبال این مجموعه داشت، نخست واگذاری به یک بهره بردار و دوم متولی بودن که البته نه منابع مالی آن را داشت و نه توان آن را گفت: در نهایت مجموعه شهرداری کلاته رودبار متولی این مجموعه شد.

وی با بیان اینکه در دوران تصدی گری شهرداری کلاته رودبار اتفاقات خوبی در چشمه علی رخ داد، برای مثال میتوان به اصلاح مسیر، بهسازی محیط، ایجاد غرفه صنایع دستی، کتاب فروشی، مغازه های متعدد، جذب گردشگر و…اشاره کرد، افزود: متأسفانه علیرغم تمام اقدامات خوبی که صورت گرفت چشمه علی نتوانست آنطور که باید و شاید مدیریت شود و دلیل آن هم این بود که شهرداری کلاته رودبار توان بیشتری نداشت.

یک کارشناس میراث فرهنگی استان سمنان نیز پیرامون اینکه چشمه علی دامغان این روزها حال و روز خوبی ندارد، اظهار داشت: شهرداری کلاته رودبار توانست حتی توجه برخی سرمایه گذاران دامغانی را هم به مجموعه چشمه علی جلب کند تا جایی که شاهد بودیم چایخانه سنتی، بوم گردی و…در این مکان تأسیس شد تا بتواند میزبان خیل مسافران و گردشگران باشد اما موضوع این است که وضعیت چشمه علی به شدت نابسامان شده و بی توجهی ها چهره بسیار زشتی به مجموعه داده است، در واقع منکر خدمات شهرداری کلاته رودبار نیستیم اما از یک جایی به بعد توان اداره مجموعه را نداشتند و میراث فرهنگی به این امر ورود کرد.

مصطفی میرزاخانی در پاسخ به این سوال که ماجرای شهرداری کلاته رودبار از اساس چیست، بیان می کند: میراث فرهنگی همان زمان که مکلف به واگذاری اماکن گردشگری به بهره برداران خصوصی می شود گزینه ای بهتر از شهرداری کلاته رودبار وجود نداشت در نتیجه طی یک قرار داد بین میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با شهرداری کلاته رودبار این بنا به شهرداری واگذار می شود تا حراست، نگهداری، تجهیز و بهره برداری آن را بر عهده بگیرد و از درآمدهای آن هم استفاده کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق رخ داده و حالا هم قرارداد شهرداری تمام شده اما شهرداری کلاته رودبار می گوید که من هزینه های سنگینی در این مجموعه کرده ام و به این راحتی هم آن را تحویل نمی دهم، چرا که این مجموعه با پول شهرداری تجهیز شده و حالا صاف و پوست کنده در دهان کس دیگری گذاشته می شود تا بهره برداری آن را کند، افزود: از یک سو الحق والانصاف باید گفت شهرداری نیز هزینه کرده اما از سوی دیگر باید دید که آیا در قرارداد این هزینه کردها دیده شده یا خیر که ما چون به قرارداد دسترسی نداریم نمی توانیم قضاوت کنیم اما قدر مسلم اینکه با تمام تلاش هایی که شهرداری کلاته رودبار کرد وضعیت چشمه علی در سالهای اخیر اسفناک بوده است.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه صندوق احیای آثار میراث فرهنگی در همین سال جاری مزایده ای برگزار و مدیریت مجموعه چشمه علی را به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کرده است، گفت: شهرداری کلاته رودبار این بنا را تحویل نمی دهد تا سرمایه گذار بخش خصوصی شروع به کار نماید.

جواد بنائیان سفید، شهردار کلاته رودبار در واکنش به این امر ضمن بیان اینکه برای واگذاری بنا به سرمایه گذار آمادگی داریم، ولی این روند باید با طی تشریفات قانونی و تنظیم صورت جلسه انجام شود، بیان کرد: در این سالها برای ساماندهی عمارت و محوطه چشمه علی که به مخروبه ای تبدیل شده بود، 12 میلیارد تومان هزینه شده است.

در نهایت شهرداری بنا را واگذار نکرده و سرمایه گذار جدید بخش خصوصی هم نمی تواند عملاً کار خود را آغاز کند از سوی دیگر چشمه علی بدون متولی باقی مانده و مردم ضرر هنگفت آن را می بینند، چرا که کافی است مناظر کریه این مجموعه در تصاویر موبایل های گردشگران ثبت و ضبط شود و همین امر تبلیغ منفی برای گردشگری کل شهرستان دامغان خواهد بود. شهرستانی که یک تاج برای گردشگری استان سمنان محسوب می شود.

اخیراً به نظر می رسد که شهرداری کلاته رودبار کوتاه آمده و به توافقاتی با مسئولان میراث فرهنگی دامغان و استان سمنان رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان عنوان کرد: مقرر شده تا 31 تیر چشمه علی تحویل میراث فرهنگی شود و میراث فرهنگی شهرستان دامغان آن را تحویل بهره برداری دهد که برنده مزایده صندوق احیای میراث فرهنگی کشور شده است.

امیر کرم زاده با بیان اینکه سرمایه گذار جدید به محض تحویل پروژه، طرح خود را اجرا می کند و در نتیجه همین اجرای طرح سرمایه گذار جدید ممکن است چند ماهی طول بکشد، ابراز کرد: میراث فرهنگی برای سرمایه گذار و طرح های آن، استانداردهایی را تعریف کرده که باید لحاظ شود و امیدواریم که بعد از تهیه طرح ها، کار عمرانی ویژه ای که سرمایه گذار قصد اجرای آن را در چشمه علی دارد، بعد از چند ماه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه طرح هایی که سرمایه گذار ارائه می کند به بهبود وضعیت چشمه علی کمک خواهد کرد اما باید قبل از اجرا به تصویب شورای میراث فرهنگی در تهران برسد، افزود: در کنار تصویب طرح و مرمت، تلاش خواهیم کرد که مردم از دیدن چشمه علی محروم نباشند در نتیجه چشمه علی بسته نخواهد شد.

در نهایت باید دید که آیا تاریخ مذکور یعنی 31 تیر که برای تحویل مجموعه به میراث فرهنگی و سپس واگذاری به سرمایه گذار بخش خصوصی تعیین شده، محقق خواهد شد یا خیر؟ تا آن زمان اما مسئولان باید به این فکر کنند که سالهای طلایی احیای چشمه علی چقدر راحت از دست رفت و حالا دوباره ابتدای خطی هستند که باید سال 80 می بودند!

چشمه علی دامغان این روزها حال و روز خوبی ندارد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو