خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند | سن جدید بازنشستگی برای بیمه شدگان چقدر شد؟

5

1402/4/18

17:34


خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند | سن جدید بازنشستگی برای بیمه شدگان چقدر شد؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

میرهاشم موسوی در نشستی خبری ضمن تبریک هفته تامین اجتماعی اظهار کرد: همه تلاش خود را می‌کنیم که امنیت و آسایش را برای ۴۶ میلیون بیمه شده رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه این سازمان با بیش از ۱۸ نوع خدمت کلان و منحصر به فرد خدمتگذاری می‌کند، گفت: یکی از اسناد بالادستی که فراروی ما قرار گرفت، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بود که سال گذشته ابلاغ شد. این نشان داد مسیری که در تامین اجتماعی و به ویژه برای غلبه بر چالشهاست شامل چه می‌شود. در این سیاستها هم چالشهای تامین اجتماعی نقطه زنی و راه حل مقابله با چالشها برشمرده شد و به وجهی سیاستگذاری را برای سیاستگذاران در عرصه‌های مختلف راحت کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: زمانی که سال ۱۴۰۰ توفیق خدمت در این صندوق را پیدا کردیم تمرکز بر روی مسائل و چالشهای اصلی صندوق داشتیم و یکی از چالشها ناپایداری منابع بود. استقراض بی رویه طی سنوات گذشته، از ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۶ـ ۱۰۷ هزار میلیارد تومان رقم خورده بود.

وی در ادامه به تغییرات بر اساس شرایط حوزه کسب و کار و تغییرات جمعیتی، اشاره کرد و گفت: ناپایداری صندوق به سبب کاهش ضریب پشتیبانی حدود ۴.۲ بود این در حالیست که تغییراتی متناسب با افزایش امید به زندگی (ازحدود ۵۵ سال به حدود ۷۵ سال) داشتیم اما به جای استفاده از این فرصت چالشهایی برای صندوق به وجود آمد. در همان زمان یکی از چالشهای‌مان بازنشستگی پیش از موعد شناسایی شد که بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ما را این خروج نیرو و بازنشستگی از حوزه کسب و کار تشکیل می‌داد.

وی با بیان اینکه عدم اصلاحات پارامتریک و اصلاحات ساختاری که باید رقم می‌خورد در همان سال اول یکی از چالشهای اساسی ما قلمداد شد، گفت: یکی از معضلات اساسی، مداخلات غیرحرفه‌ای در حوزه اقتصادی به ویژه مجموعه موسوم به شستا بود. ما هشت راهبرد کلان را جزو اولویت‌های خود قرار دادیم.

وی تصریح کرد: یکی از راهبردها، توسعه پوشش بیمه‌ای برای آحاد جامعه قرار گرفت. ما مکلف بودیم پوشش بیمه‌ای را محقق کنیم. به همت همکاران در حوزه بیمه‌ای اتفاق خوبی رقم خورده است. براساس آخرین آمارها بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به تعداد بیمه شده‌های ما اضافه شده است که اثر مالی این عدد در صندوق ماهانه بالغ بر هزار میلیاردتومان بر آورد می‌شود.

بیمه تامین اجتماعی

 علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ارائه پیشنهاد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس قانون موجود، کارگران یا کارمندان با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال متناوب برای مشاغل سخت و زیان آور با ضریب ۱.۵ می توانند با هر سنی بازنشسته شوند اما در لایحه برنامه هفتم برای آن شرط سنی در نظر گرفته شده بود که سقف سنی برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور ۵۰ سال بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در این کمیسیون در جریان بررسی پیشنهادهای اصلاح لایحه بودجه، سقف سنی برداشته شد و به قانون دائمی قبلی بازگشت.

بابایی افزود: همچنین در بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه توسعه هفتم برای بازنشستگی (با ۳۰ سال سابقه) شرط سقف سنی ۵۳ سال برای خانمها و ۵۶ سال برای آقایان لحاظ شده بود که در کمیسیون اجتماعی این موضوع حذف شد و به قانون دائمی فعلی بازگشت که در آن مجموع سقف سنی و میزان خدمت که ۸۵ سال است بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: با این مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس که به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارسال شده، سقف سنی برای بازنشستگی برداشته شد و با هر سنی و ۳۰ سال سابقه، افراد می توانند بازنشسته شوند.

در ادامه عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مشاغل سخت و زیان آور، محدودیت سقف سنی برای متقاضیان بازنشستگی را از لایحه برنامه هفتم توسعه برداشتیم و با ۲۰ سال سابقه امکان بازنشستگی فراهم است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص تعیین ۵ سال پایاان خدمت به عنوان ملاک حقوق بازنشستگی به جمع بندی نرسید.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس پیشنهاد ما این بود که یا این بند از لایحه برنامه هفتم حذف شود یا با پیشنهادی که منافع کارگران را تأمین کند، جایگزین کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو