نگاهی به وضعیت هنرستان هنرهای زیبای اصفهان

منبع: همگردی

5

1402/4/20

15:04


ایسنا/ این خبر پیرامون نگاهی به وضعیت هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برای شما نگارش شده است.

هنرستان هنرهای زیبا در شرایط خطیری است، به طوری که اگر به دادِ آن نرسیم شاید سال آینده باید گزارش دهیم که ستون هنرستان هنرهای زیبای اصفهان پایین آمد و یا سقف آن دچار مشکل شد.

اگرچه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی هنرستان هنرهای زیبا است، اما اداره کل میراث فرهنگی نیز حتماً باید نقش آفرینی کند، چرا که این ساختمان جزئی از میراث این شهر است. شهرداری اصفهان حتماً باید در موضوع هنرستان هنرهای زیبا ورود کند و حضور پررنگ داشته باشد و با چنگ و دندان از آن محافظت کند؛ آن هم نه فقط حفاظت فیزیکی، بلکه حفاظتِ تمدنی و فرهنگی؛ چرا که هنرستان هنرهای زیبا جزئی از مدیریت شهری و جزئی از بدنه اصفهان است. این همه هزینه می شود که در اصفهان اتفاق رخ دهد، اما بهتر است مواظب اتفاق های افتاده باشیم تا از بین نروند!

این جمله ها تنها بخش کوچکی از مباحثی بود که از سوی نمایندگانی از نهادهای مختلف استان اصفهان در خصوص هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و با هدف بهبود شرایط آن، در محل این هنرستان مطرح شد.

در ابتدای این جلسه علی تمنایی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ضمن ارائه توضیحی درباره تاریخچه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و با بیان اینکه بخشی از پایه های مکتب هنری اصفهان در این هنرستان محقق شده است، گفت: اصفهان به عنوان شهر هنر شناخته می شود و در بسیاری از هنرها سرآمد کشور است و همه هنرها به نوعی به هنرستان هنرهای زیبای این شهر وابسته است.

او با ذکر نام زنده یاد استاد عیسی بهادری به عنوان اولین رئیس این هنرستان، افزود: اگر اصفهان در هنر صاحب سبک است، بخشی از آن مدیون و مرهون زحماتی است که در این مرکزِ هنری صورت گرفته است.

تمنایی با اشاره به اینکه در آزمون ورودی دانشگاه ها هنرجویان این هنرستان همواره حائز رتبه های برتر بوده اند، به این نکته نیز اشاره کرد که در سال گذشته رتبه اول و رتبه ششم کنکور سراسری هنر توسط هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در واحد دختران بدست آمد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از مباحث مورد نظر کشور، بحث تربیت هنرمند در تراز انقلاب اسلامی است؛ در این خصوص ما قطعاً باید با مدارس دیگر تفاوت داشته باشیم و لازم است کار ویژه ای انجام دهیم که خروجی آن به عنوان یک پیوست و ذخیره ای برای هنر انقلاب باشد.

او پیرامون نگاهی به وضعیت هنرستان هنرهای زیبای اصفهان ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که تربیت هنرجوها تا حدی دستخوش فضای آموزشی جدید شده است، چرا که در دوران گذشته، هنرجوها مدت 6 سال در این هنرستان تحصیل می کردند اما مدت تحصیل آنها در روند سیستم آموزشی جدید به 3 سال کاهش پیداکرده و روند آموزشی به صورت گذشته انجام نمی شود؛ به همین منظور لازم است این موضوع ترمیم شود یعنی هنرجو قبل از ورود به هنرستان، آموزش های لازم را دیده باشد یا آموزش ها بعد از ورود به این هنرستان به نحوی باشد که بالندگی و رشد اتفاق بیفتد.

این موضوع در مورد رشته موسیقی در حال وقوع است و هنرجویانی که قصد ورود به رشتۀ موسیقیِ هنرستان هنرهای زیبای اصفهان را دارند ابتدا باید به مدرسه موسیقی وارد شده و بعد از گذراندن سه سال و کسب آموزشِ حداقل ها، به این هنرستان وارد شوند، اما این روند در سایر رشته ها وجود ندارد.

تمنایی تأکید کرد: هنرستان هنرهای زیبا باید به مرکزی برای تربیت هنرمندان کشور تبدیل شده و آموزش ها به نحوی باشد که هنرجو بعد از خروج از این هنرستان، به عنوان یک هنرمند تراز انقلاب مطرح باشد.

او با بیان اینکه تعداد 272 هنرجو در 6 رشته نقاشی، گرافیک، انیمیشن، نمایش، سینما و موسیقی در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان تحصیل می کند، به این نکته نیز اشاره کرد که تعداد اساتید این هنرستان 82 نفر است که از این بین، 8 استاد، به صورت موظفی و سایر اساتید، حق التدریس هستند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به تعطیلی کارگاه های هنری هنرستان هنرهای زیبا مانند زری بافی، سفال، مینا، قالی ب افی، نقشه فرش و بسیاری دیگر که در گذشته در این مرکز هنری فعال بوده است، گفت: متأسفانه با رفتن اساتید این رشته ها فکری برای جایگزینی آنها انجام نشد و کارگاه ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند و فقط بخش آموزشی هنرستان باقی مانده است، در حالی که کارگاه ها پشتوانه هنر اصفهان بودند اما بتدریج از بین رفتند.

تمنایی با اشاره به موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان اضافه کرد: بخشی از آثاری که از 85 سال قبل در این مرکز هنری تولید میشد اکنون در گنجینه و موزه هنرستان وجود دارد که طبیعتاً به حفاظت و نگهداری و نمایش نیاز دارد. این موزه چند سال قبل ایجاد شده که البته بهتر است از آن به عنوان به آن نمایشگاه یاد کرد و نه موزه، چرا که موزه به شرایط بسیار ویژه ای نیاز دارد ولی متأسفانه این مکان که حتی در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده از حمایتهای میراثی برخوردار نبوده است.

او با اشاره به دیگر مشکلات این هنرستان تصریح کرد: بخش عمده ای از این فضا از چوب ساخته شده و از این رو یکی از مشکلات ما در هنرستان هنرهای زیبا موریانه است که علی رغم سم پاشی ها متأسفانه از جای دیگری از بنا ظاهر شده و باعث تخریب می شوند. همچنین سقف بنا دارای مشکلات اساسی در برابر نفوذ باران است و اعتبار جاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگوی آن نیست؛ حتی حوض بنا که آب موجود در آن برای فضای سبز هنرستان مورد استفاده قرار می گیرد در وضعیت مناسبی قرار ندارد و آب از کف نفوذ کرده و به پی ساختمان آسیب وارد کرده است، به طوری که اگر سریعاً به آن توجه نشود مشکلات حادی ایجاد خواهد شد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه فضای هنرستان هنرهای زیبا یک فضای تفریحی است و به ساماندهی نیاز دارد، گفت: اگرچه این فضا زیر نظر آموزش و پرورش است اما تجهیزات، امکانات و نیروهای آن به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ارتباط قوی با آموزش و پرورش وجود ندارد، ضمن اینکه رفت و آمدها با اداره کل میراث فرهنگی استان نیز به اقدام مشترک منجر نشده است.

همچنین محمد حسین محمدی فشارکی، رئیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان با ابراز امیدواری از اینکه جلسه برگزار شده، به حل مشکلات عمرانی هنرستان و تعمیرات بنا منجر شود، بیان کرد: اختصاص بودجه برای این هنرستان هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده است.

او با اشاره به اینکه هنرستان هنرهای زیبا در دوره ای نه چندان دور به عنوان کریدور گردشگری اصفهان مطرح بود، ادامه داد: ساختمان قدیمی هنرستان هنرهای زیبا سال 83 در فهرست میراث ملی ثبت شد و موزه هنرستان نیز سال 98 به ثبت ملی رسید؛ ولی متأسفانه از مزایای یک مجموعه موزه ای و از داشتن بودجه و اعتبارات و رسیدگی وزارت میراث فرهنگی و مجموعه میراث فرهنگی استان بی بهره است؛ بنابراین اگر قرار است اتفاقی در هنرستان بیفتد قطعاً باید هم افزایی بین دستگاهی و بین اداری فعال شود.

محمدی پیرامون نگاهی به وضعیت هنرستان هنرهای زیبای اصفهان تصریح کرد: سهم ما از سازمان نوسازی و بهسازی مدارس استان صفر است، در صورتی که این هنرستان نه تنها مدرسه است بلکه یک باغ موزه و یک مجتمع فرهنگی هنری محسوب می شود. همه مدارس بعد از پایان ساعات کلاس، تعطیل شده و درب آنها بسته می شود، این در حالی که است که نباید به این هنرستان فقط نگاه مدرسه ای داشته باشیم، چرا که ما در این مکان تا شب هنگام درگیر برگزاری نمایش و نمایشگاه هستیم.

نگارخانه هنرستان بطور دائمی محل برپایی نمایشگاه های هنری است و حتی این مکان، یک مرکز اقامتی نیز محسوب می شود. درواقع هنرستان هنرهای زیبای اصفهان باغ موزه ای است که هم نمایشگاهی و هم اقامتی و هم موزه ای است و در عین حال هنری و آموزشی نیز هست. این ظرفیت در کشور، یک ظرفیت بی نظیر است و شاید اگر همین هنرستان در نقطه دیگری از کشور یا خارج از ایران بود با یک نظر خاصی به آن نگاه شده و به عنوان محلی گردشگری و فضای تاریخی، به وضعیت آن رسیدگی میشد.

رئیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان افزود: هنرجوی ما نسبت به گذشته، نتیجه گرا و کم حوصله شده و به شدت به دنبال این است که به سرعت به بازار کار وارد شود، اما با توجه به روند جدید آموزشی و 3 سال تحصیل، فرصتی نخواهد داشتف چرا که 3 سال تحصیل در این هنرستان نسبت به 6 سال که در گذشته انجام میشد قابل مقایسه نیست.

او با تأکید بر اینکه لازم است داشته های امروز خود را به عنوان میراثی برای آینده نگهداری کنیم و اگر اتفاق جدیدی رقم نزنیم حداقل همین میراث موجود را سالم به نسل آیندگان برسانیم، بیان کرد: حفظ و معرفی این بنا اهمیت بسیاری دارد. هنرستان هنرهای زیبا جزو منطقه یک شهرداری اصفهان است، اما حتی در وبسایت شهرداری نیز معرفی نمی شود! البته اگر این معرفی به نحو مطلوب انجام شد ولی به دلیل ضعیف شدن سازه بنا ناچار به بستن درب هنرستان شویم در آن صورت برای اصفهان کسر شأن است، آن هم اصفهانی که همه اش موزه است.

رئیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گفت: این فضا یک ظرفیت ویژه است و در حوزه تربیت هنرمند، پایگاه مهمی در کشور به شمار می رود. آینده هنری اصفهان و کشور در دست همین هنرجوها است و آنها تحولات هنری اصفهان و کشور را در آینده را رقم می زنند؛ بنابراین صرف هزینه در این هنرستان، نوعی سرمایه گذاری است و بازخورد آن را خواهید گرفت.

محمدی گفت: اگر بخواهیم اولویت بندی کرده و موضوع هنرستان هنرهای زیبا را به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم کنیم، باید این طور بیان کرد که امروز در شرایطی هستیم که به دلیل انباشتگی مشکلاتِ تعمیراتی و سازه ای هنرستان، حوزه سخت افزار برای ما حیاتی است یعنی اول تعمیرات و نگهداری مطرح است و سپس باید به حوزه معرفی و مسائل دیگر وارد شویم.

او پیرامون نگاهی به وضعیت هنرستان هنرهای زیبای اصفهان تأکید کرد: امروز هنرستان هنرهای زیبا در شرایط بحرانی و سخت قرار دارد و شرایط آن خطرناک است، به طوری که قسمت بیرونی سقف موزه این هنرستان که محل رفت و آمد هنرجوها است در بارندگی سال گذشته در حال پایین آمدن بود و این مسئله، اصلاح نشده و بسیار خطرناک است و اگر به داد آن نرسیم شاید سال آینده باید گزارش دهیم که فلان ستون هنرستان هنرهای زیبای اصفهان پایین آمد و سقف دچار مشکل شد و در نهایت درب این هنرستان را ببندیم.

احمد منتظر، رئیس سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: وقتی در سال 55 به اتفاق مرحوم دکتر شیرازی دانشگاه هنر را تأسیس کردیم بخشی از همین مشکلات امروز شما را داشتیم. اکنون نیز من فکر می کنم که یکی از مهمترین مسائل ما فاصله میان هنر امروز و دیروز است.

او افزود: چرا بین هنر امروز و دیروز فاصله افتاده است؟ چرا بین دانشگاه هنر اصفهان و هنرستان هنرهای زیبا هیچ ارتباطی وجود ندارد؟ و فقط گاهی ممکن است بعضی اساتید از دانشگاه به هنرستان و یا برعکس دعوت شوند؛ در حالی که اگر این مسئله در اصفهان حل شود بین مدرنیته و سنت نیز رابطه برقرار خواهد شد.

این معمار پیشکسوت بیان کرد: چرا نهادها با هم دشمنی می کند؟ چرا با هم دعوا دارند؟ چرا ما نمی توانیم هنر ایرانِ امروز، هنر ایران اسلامی را بوجود آوریم؟ این موضوع قابل حل است، ولی چون همه نهادها در مقیاس انبوه به این مسئله وارد نمی شوند این اتفاق نمی افتد؛ ضمن اینکه علاوه بر سنت و مدرنیته، بین صنعت و هنر نیز اختلاف ایجاد شده و پرسش این است که چرا بین هنر و صنعت فاصله وجود دارد؟ چرا ما آنطور که باید به هنر نمی پردازیم؛ در حالی که باید به هنر پرداخت تا مشکلات موجود سریع تر حل شوند.

منتظر در خصوص مشکلات ایجاد شده در ساختمان هنرستان هنرهای زیبا به دلیل وجود موریانه نیز توضیح داد: برخورد با موریانه بسیار ساده است. من 4 سال رئیس اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بودم و آن زمان مسئله موریانه را در چهل ستون حل کردیم. موریانه بسیار باهوش است ولی در برخورد با آن باید از راه خودش استفاده کرده و جلو رفت. موریانه در اصفهان، خطی دارد که باید به آن خط پرداخت، یعنی خطی که بهترین آب و هوا را برای موریانه فراهم می کند. تمام بادگیرهای زندگی موریانه ها به سمت جریان باد اصفهان است و آنها با اقلیم سروکار دارند.

مژگان ابراهیمی، عضو شورای عالی مدیریت بافت تاریخی اصفهان نیز با تأکید بر اهمیت دیدگاه احمد منتظر در خصوص آشتی بین سنت و مدرنیته بیان کرد: تجهیز و ایجاد زیرساختهای لازم برای اینکه چنین بناهای ارزشمند با چنین جانمایی سوق الجیشی در اصفهان مورد استفاده واقعی گردشگری قرار بگیرد، به بسترسازی و طراحی و دید متفاوت نیاز دارد.

او پیرامون نگاهی به وضعیت هنرستان هنرهای زیبای اصفهان افزود: محوری که هنرستان هنرهای زیبا در آن قرار دارد محور گردشگری بسیار خاصی است و اگرچه مسئلۀ جاری نبودن زاینده رود به عنوان یک چالش در خصوص مسائل گردشگری و پتانسیل های موجود در این محدوده اثرگذار است، اما میتوان آن را با توجه به وجودِ بناهای بسیار ارزشمند مانند هنرستان هنرهای زیبا جبران کرد.

او اضافه کرد: این بنا می تواند موزه باشد به شرطی که به ساختار اصلی آن که ساختار آموزشی است آسیب وارد نشود. این مدلی است که هم در ایران پیاده شده و هم در سایر نقاط دنیا نیز وجود دارد و فقط به یک طراحی و بسترسازی نیاز دارد.

سید مهدی موسوی موحد، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی استان تا سال گذشته به لحاظ کمیت در سطح بسیار پایینی قرار داشت و قابل مقایسه با اعتبارات امسال نبود که بواسطه سفر رئیس جمهور به استان محقق شد. البته 22 هزار بنای تاریخی در استان اصفهان تعداد کمی نیست، 2 هزار بنای ثبتی در استان نیز کم نیست. حتی اگر برای هریک از این 22 هزار بنا یک میلیون تومان نیز در نظر بگیریم بازهم رقم وحشتناکی می شود که اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی از عهده تأمین آن برنخواهد آمد.

او با بیان اینکه قانون میگوید مالک یا متصرف قانونیِ یک بنای تاریخی ثبتی موظف به حفظ آن است، اضافه کرد: در این راستا امسال اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با نظارت میراث فرهنگی اقدامات مرمتی گسترده ای را انجام داد. ما نیز توانستیم در مباحث رفع موریانه اقدامات لازم را به آنها ارائه کرده و بنابراین می توانیم از این تجربه برای هنرستان هنرهای زیبا نیز استفاده کنیم.

موسوی پیرامون نگاهی به وضعیت هنرستان هنرهای زیبای اصفهان اضافه کرد: البته این موضوع مستلزم طی شدن یکسری مراحل قانونی و درخواست اعتبار از وزارتخانه است که ممکن است تا تحقق آن زمان ببرد؛ ولی شما شروع کنید، ما نیز در حد توانمان قطعاً در خدمت شما هستیم و همان طور که این کار را برای آموزش و پرورش انجام دادیم این اقدام در مورد هنرستان نیز صورت می گیرد؛ ولی باید تأکید کرد که تعداد بناهای تاریخی ما در سطح استان بسیار زیاد و انتظارت از این اداره نیز زیاد است که البته همه انتظارت به جا است.

محمد یوسف زاده، مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه استفاد از تلفیق هنر و دانش بنیان ها یا هنری که بتواند اقتصادی تر شود اهمیت بسیاری دارد، گفت: این موضوع که فضای موزه ای این هنرستان ظرفیت ندارد و مشکلاتی متوجه آن است در گذشته نیز مطرح و مقرر شد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بحث کشوری، زمینی برای احداث موزه اخذ کند که این اگر مسئله پیگیری شود کمک مؤثری است.

موضوع دیگر، مسئله محور گردشگری اصفهان است که قرار شد همان محور پیاده در جنوب رودخانه نیز اجراشده و توسعه پیدا کند. من فکر میکنم اگر در این محور کار ویژه تری ایجاد شود و معرفی فضاهای گردشگری صورت بگیرد، می تواند در عمومی تر شدن و شناخت بیشتر این مجموعه کاراتر باشد.

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بعد از شنیدن صحبت های ارائه شده گفت: هر زمان که ما دورهم جمع شده و درباره اصفهان صحبت می کنیم یک پس زمینه وجود دارد که می گوییم «خوشحالیم در اصفهانی زندگی می کنیم که در ساحتهای مختلف به خصوص در زمینه فرهنگ و هنر کشور جزو اولین ها و سرآمد است» حقیقتاً هم همین طور بوده و واقعاً غرورآفرین و افتخارآفرین است؛ ولی وقتی به فعل می رسیم و به کارهایی نگاه می کنیم که ما به عنوان مدیران شهری و استانی انجام می دهیم به نظرم خیلی موضوع قابل دفاعی وجود ندارد.

او افزود: به عنوان نمونه و علی رغم اینکه مقام معظم رهبری بارها از جنگ نرم سخن گفته و تأکید کرده اند که نخبگان فرهنگ و هنر باید در این مسیر مبارزه کنند، اما ما فقط این موضوع را می گوییم و می شنویم و عبور می کنیم و به این مسئله توجه نداریم که در جنگ نرم و عرصه های فرهنگ و هنر نیز مانند عرصه های نظامی به آدمهای خودش نیاز داریم. سربازان ما در این عرصه، هنرمندان و کسانی هستند که می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند و مفاهیم غنی را با زبان هنر به جامعه تزریق کنند. اگر ما هنرمندان را سربازان و پاسبانان عرصه فرهنگ و هنر بدانیم پس لازم است در این عرصه تلاش کنیم.

زینلیان با ابراز تأسف از اینکه نسبت به داشته های خود غفلت داریم، گفت: اگر کسی هرچند کوتاه به خارج از ایران سفر کند متوجه خواهد شد که آنها چطور داشته ها خود که یک صدم داشته های ما هستند را حفاظت می کنند، مثلاً اطراف یک ساختمان 80 ساله را شیشه سکوریت می بندند که کسی به آن دست نزند و این چنین برای خود میراث تاریخی و فرهنگی ایجاد می کنند، در حالی که در هر کوی و برزنِ شهر اصفهان ده ها اثر تاریخی و ارزشمند وجود دارد که از آنها غافل هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: جای تأسف دارد که ما نتوانستیم و نخواستیم و نکردیم که مجموعه هایی مانند هنرستان هنرهای زیبا را حراست کنیم. این حراست از جنس موریانه و اعتبار نیست، بلکه این موارد، کفِ کار است و به نظر من ظلم به چنین مجموعه هایی است که دورهم بنشینیم و از پول و اعتبار حرف بزنیم هرچند که این مسائل باید گفته شود ولی باید خیلی بالاتر و بیشتر به آن توجه کرد. بطور قطع اگر چنین مجموعه ای در نقطه ای دیگر از جهان قرار داشت به آن توجه بسیاری میشد و درآمدزایی داشت.

او تصریح کرد: من قدردان همه عزیزان مسئول هستم، اما شما در دامن مادری مثل اصفهان زاییده شدید که افتخارت بسیاری را در سالهای گذشته داشته است، در حالی که الان که اصفهان حال خوبی ندارد. زاینده رود، دیگر نیست و بحث فرونشست، بحث تالاب و بسیاری مسائل دیگر مطرح است. وقتی اصفهان نباشد فرهنگ و تمدن آن هم نیست. حالا این سؤال مطرح است که این پاسبانان فرهنگ و هنر برای این موضوع چه کاری انجام دادند؟ چقدر در میدان وارد شدند و میدان داری کردند و حرف زدند و حرفی به زبان هنر گفتند و از آن دفاع کردند؟ و آنچه حق بود را محافظت کردند؟ البته که بوده اما به نحو شایسته نبوده است.

زینلیان با اشاره به تورهای گردشگری در خارج از کشور بیان کرد: یکی از مقاصد گردشگری در بسیاری از کشورها دانشگاه یا محل تحصیل شخصیتهای خاص آنهاست. حالا فرض کنید اگر ما روی استاد فرشچیان و دیگر اساتید هنرستان هنرهای زیبا تمرکز کنیم چقدر این جاذبه گردشگری، خاص و منحصربه فرد خواهد بود و مطمئن باشید که گردشگران بسیاری به این مجموعه خواهند آمد.

او تأکید کرد: بحث اعتبار و موریانه و تعمیر و نگهداری، کف فهرست اقداماتی است که ما باید برای هنرستان هنرهای زیبا انجام دهیم و اقدامات و انتظارات باید جنس بالاتری داشته باشد. بحثهای مدیریتی و نحوه استفاده از این مجموعه باید مطرح شود؛ البته این مسائل، بازیگران خود را دارد و اگرچه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی این هنرستان است، اما میراث فرهنگی نیز حتماً باید نقش آفرینی کند چرا که این ساختمان جزئی از میراث این شهر است.

زینلیان تأکید کرد: شهرداری اصفهان حتماً باید در موضوع هنرستان هنرهای زیبا ورود کند و حضور پررنگ داشته باشد و هنرستان را مِلک خود بداند و با چنگ و دندان از آن محافظت کند؛ آن هم نه فقط حفاظت فیزیکی بلکه حفاظتِ تمدنی و فرهنگی، و این مکان را فعال کند؛ چراکه هنرستان هنرهای زیبا جزئی از مدیریت شهری و جزئی از بدنه اصفهان است. این همه هزینه می شود که در اصفهان اتفاق رخ دهد، اما بهتر است مواظب اتفاق های افتاده باشیم تا از بین نروند! اگرچه استانداری با هزاران مسئله مواجه است، اما من واقعاً خودم را نمی بخشم که چنین گوهری در اصفهان وجود دارد و هیچ برنامه ای برای آن نداشتیم و این خیلی بد است که من بعد از یک سال و نیم به اینجا آمدم!

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه تعداد نیروهای موظفی این هنرستان بسیار کم است و در مورد نیروهای حق التدریس نیز پیوستگی وجود ندارد، تأکید کرد که جوانترها باید به عرصه تدریس وارد شوند.

زینلیان سپس تصریح کرد: شهرداری اصفهان مگر فعالیتهای مختلفی در هفته اصفهان و در سایر هفته ها انجام نمی دهد و خلق اثر نمی کند! پس چرا این کار خوب شهرداری در ارتباط با این هنرستان انجام نمی شود! ارتباط شهرداری با مجموعه ای مثل هنرستان هنرهای زیبا چیست؟ اصلاً ارتباطی وجود دارد؟ نباید این ارتباط وجود داشته باشد؟ آیا چنین مواردی در حوزه مدیریت شهر جزو حلقه های مفقوده شهری نیستند؟

او گفت: هنرستان هنری های زیبا گوهری است که کل منطقه را بالا می آورد و باید درب آن باز باشد و خیلی بهتر از این می تواند مورداستفاده قرار بگیرد. دردآور است که دوستان در گزارش های خود عنوان می کنند که این مکان در گذشته تا چه اندازه محور فرهنگ و هنر بود و حالا نیست! این موضوع این نشان می دهد که متأسفانه بخشی از فرهنگ و هنر رو به اضمحلال است.

زینلیان با تأکید بر اینکه سایر رشته های هنری که در گذشته در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان فعال بوده اند باید به این مجموعه افزوده شوند، بیان کرد: من از وجود رشته انیمیشن در این هنرستان اطلاعی نداشتم و اکنون اعلام آمادگی می کنم که فعالیت های این هنرستان در حوزه انیمیشن و فیلم و هر اقدام هنریِ دیگر با موضوع زاینده رود را حمایت کرده و تأمین مالی خواهیم کرد و سقف هم ندارد اما از مجاریِ موجود اقدام می کنیم. من انتظار ندارم که هنرجویان در این خصوص تابلوی استاد فرشچیان را خلق کنند، بلکه همین که اثری از هنرجو یا دانشجوی ترم اول ارائه شود اهمیت بسیاری دارد و کمک کننده است.

او بیان کرد: این هنرستان را برای نوروز 1403 به عنوان یکی از پایگاه های گردشگری تعیین کنید و آن را در اپلیکیشن های شهرداری و اداره میراث فرهنگی قرار دهید. این موضوع خود به خود باعث ایجاد گردش مالی برای این هنرستان خواهد شد و به مکانی به منظور جذب گردشگر تبدیل شده و درب آن به روی مردم اصفهان باز می شود تا حداقل هر 6 ماه یکبار به این مجموعه وارد شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: دغدغه و درخواست من این است که بالاتر و متعالی تر به این موضوع نگاه کنید. هیچ وقت معطل تهران و اعتبارات آنها نباشید. 80 درصد مسائل این هنرستان، مدیریتی و از این جنس است که باید از درون خودِ هنرستان خلق سرمایه شود. اینکه بگوییم اعتبارات نداریم واقعاً برای هیچ کدام از ما پذیرفتنی نیست. شما به ما برنامه بدهید پول آن تأمین می شود، همه نهادها هم باید نقش آفرینی کنند. البته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دارایی زیادی دارد که در گردونه نیست، یعنی همان نگاه مدیریت دولتی را داشته و به دنبال این نبودند که این املاک و سرمایه ها را پویا کند، در حالی که در بسیاری موارد میتوان از مشارکت نهادها استفاده کرد.

او اضافه کرد: من خواهش می کنم در اسرع وقت کارگروهی با حضور میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، شهرداری، فرمانداری، دانشگاه هنر، اداره کل نوسازی مدارس و افراد و نهادهای فعال در حوزه اقتصاد گردشگری تشکیل شده و پکیجی تعریف شود. این جلسه را تا یک ماه آینده در محل هنرستان یا در استانداری تکرار می کنیم و در آن جلسه، همه دوستان برای ادامه سال 1402 و آغاز سال 1403 برنامه های خود ر ا ارائه کنند.

در پایان نیز اعضای حاضر در این جلسه ضمن بازدید از قسمتهای مختلف مجموعه هنرستان هنرهای زیبا و مشاهده بخشی از فعالیت های هنرجویان این هنرستان در رشته های مختلف، با حضور نسترن عکاشه، امین اموال و رئیس موزه هنرستان هنرهای زیبا از موزه این میراث ارزشمند نیز بازدید کردند.

نگاهی به وضعیت هنرستان هنرهای زیبای اصفهان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو