درآمد عربستان از حج چقدر است؟

منبع: همگردی

5

1402/4/21

19:37


ایسنا/ بدنبال آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، این پرسش مطرح می گردد که درآمد عربستان از حج چقدر است؟

دولت عربستان سعودی زیرساختهای جدیدی در حوزه گردشگری و سفرهای زیارتی ارائه کرده که این کشور محافظه کار را به مقصدی متنوع برای گردشگران مذهبی و غیرمذهبی تبدیل کرده است و حالا وبسایت «Future Market Insights» پیش بینی کرده که بازار حج عربستان سعودی با رشد سالانه هفت درصدی به درآمد 350 میلیارد دلار در سال 2032 میلادی خواهد رسید.

هنوز درآمد عربستان از حج امسال به صورت رسمی اعلام نشده اما گفته شده در حج 2023 که بزرگترین حج از زمان همه گیری کرونا تاکنون بوده است، یک میلیون و 800 هزار زائر عازم این سفر مذهبی شده اند.

برآوردهای مالی از حج سال 2022 که حدود یک میلیون نفر در مناسک آن سال شرکت کرده بودند، 150 میلیارد دلار بود.

در 80 سال گذشته، وزارت حج و عمره در تلاش است با بازنگری در کیفیت خدمات، روند ورود زائران و نیز عمره گزاران را که قرار است مطابق با چشم انداز 2023 عربستان سعودی به 30 میلیون نفر در سال افزایش یابد، تسهیل کند.

عربستان در روزهای نخست سال جدید میلادی سرانجام پایان محدودیت های مسافرتی کرونا را اعلام کرد و خبر داد که پس از سه سال محدودیت برای مهار همه گیری کرونا، دیگر محدودیتی برای تعداد زائران حج امسال اعمال نخواهد کرد. با این حال، مقامات سعودی تاکید کردند زائرانی که می خواهند فریضه حج را بجا آورند، باید در برابر کووید 19 واکسینه شوند.

این کشور همزمان با اجرای طرح های بلندپروازانه در عرصه گردشگری از جمله ساخت پروژه 500 میلیارد دلاری «نئوم» در تلاش برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یک مقصد مهم گردشگری است. براساس گزارش سازمان تجارت جهانی، تعداد گردشگران بین المللی که از عربستان سعودی دیدن کردند، در سال 2022 به 16.6 میلیون نفر رسید و این کشور با صعود 12 پله ای در شاخص سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفت و در مقایسه با رتبه 25 در سال 2019 به عنوان یکی از برترین کشورهای پذیرنده گردشگران بین المللی در سال 2022 معرفی شد و یکی از برترین کشورهای دنیا از لحاظ رشد سالانه گردشگری نام گرفت.

گردشگری در واقع ستون «چشم انداز 2030» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت است که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال 2016 از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست و در این میان، افزایش شمار گردشگران مذهبی حج و عمره نیز در اولویت کار مقامات سعودی قرار گرفته است.

درآمد عربستان از حج چقدر است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو