ترفند افزایش طول عمر و جلوگیری از خرابی و تعمیر لباسشویی

منبع: فوت و فن

6

1402/4/24

08:13


ماشین لباسشویی از لوازم خانگی مهم و ضروری محسوب می شود که علاوه بر فراهم کردن آسایش و صرفه جویی در وقت، باعث می شود مواد شوینده و آب کمتری مصرف شود.

ترفند افزایش طول عمر و جلوگیری از خرابی و تعمیر لباسشویی

ماشین لباسشویی از لوازم خانگی مهم و ضروری محسوب می شود که علاوه بر فراهم کردن آسایش و صرفه جویی در وقت، باعث می شود مواد شوینده و آب کمتری مصرف شود. طول عمر مفید لباسشویی معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ سال است. مراقبت از این دستگاه و رعایت نکات ویژه باعث افزایش عمر مفید و بهبود عملکرد لباسشویی می شوید.

نکاتی برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

بهتر است بدانید که شما تنها با رعایت نکات و دستورالعمل های زیر طول عمر مفید لباسشویی خود را افزایش می دهید:

●      عدم بارگیری بیش از ظرفیت دستگاه

حتما باید ظرفیت ماشین لباسشویی را در نظر گرفته و آبکش آن را بیشتر از حد پر نکنید، زیرا عملکرد و کارایی دستگاه را پایین آورده و باعث آسیب به دستگاه می شود. زیادی بار لباسشویی، سبب می گردد تا آب و مواد شوینده به طور صحیح به گردش در نیامده و لباس ها خوب شسته نشوند.

لازم به ذکر است که لباس ها، با خیس شدن سنگین تر شده و وزن آن ها بیشتر می شود. سنگین شدن زیاد دیگ، توازن دستگاه را بر هم زده و چرخش آبکش را سخت کرده و به موتور دستگاه فشار وارد می شود.

●      عدم روشن کردن دستگاه با لباس های کم

اگر لباس کافی برای شستشو ندارید بهتر است که از لباسشویی استفاده نکنید زیرا این کار علاوه بر کاهش عمر لباسشویی شما، باعث اسراف آب و انرژی برق می شود. باید صبر کنید تا لباس ها به حد قابل قبولی برسند و لباسشویی را روشن کنید.

●      بررسی منظم شیلنگ تخلیه

وضعیت شلنگ تخلیه لباسشویی از مواردی است که باید به طور منظم بررسی شود. شلنگ تخلیه می تواند به علت گیر کردن اجسامی مانند دکمه لباس، سکه، زیپ لباس و… مسدود شده و آب کثیف به بیرون دستگاه خارج نشود.

●      اهمیت دادن به خرابی های کوچک

گاهی متوجه ایرادی کوچک در ماشین لباسشویی می شویم، ولی نسبت به آن بی تفاوت هستیم. مثلا شنیدن صدای تق تق، گرم نشدن آب، خشک نشدن کامل لباس ها و… که شاید به نظر ما کم اهمیت باشند، ولی می توانند به یک ایراد بزرگ تبدیل شوند.

●      فیلتر لباسشویی را شستشو دهید

با شستشوی منظم فیلترها می توانید به طول عمر مفید لباسشویی خود اضافه کنید. زیرا این کار مانع از انسداد فیلترها شده و عملکرد دستگاه لباسشویی را ارتقا خواهد داد.

●      ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنید

از بهترین ترفندها جهت افزایش عمر لباسشویی، ضد عفونی کردن آن با یک فنجان سرکه و جوش شیرین است که باید این مواد را داخل ماشین ریخته و فضای داخلی این دستگاه را ضد عفونی کنید. سپس باید دستگاه را روشن کنید تا چرخ کوتاهی بزند.

●      سر و صدای لباسشویی را برطرف کنید

سر و صدای ماشین لباسشویی به منزله یک عامل ویرانگر برای لباسشویی تلقی شده و با گذشت زمان، قطعات آن را دچار مشکل خواهد کرد. برای برطرف کردن سرو صداها لازم است ابتدا دستگاه را تراز کنید. اگر با این کار سر و صدا قطع نشد، احتمالا مشکل از خرابی قطعاتی مانند بلبرینگ است که با تعمیر آن صدا برطرف می شود.

●      پودر زیاد نریزید

برخی افراد تصور می کنند با ریختن پودر زیاد، لباس ها تمیزتر می شوند.این کار علاوه بر آسیب به بافت لباس، باعث کاهش عمر کاری لباسشویی شما می شود. تمامی ماشین های لباسشویی جهت استفاده از پودر، دستور مشخصی دارند و بیشتر از آن میزان باعث بروز مشکل می شود.

از نکات مهم جهت جلوگیری از خرابی لباسشویی

در صورتی که شما از ماشین لباسشویی خود به شکل نادرست استفاده کنید، دستگاه شما در مدتی کوتاه با مشکل مواجه شده و خراب می شود. در زیر به برخی نکات جهت استفاده درست از لباسشویی برای جلوگیری از خرابی آن اشاره شده است:

  1. استفاده از مواد شوینده با مرغوب و کیفیت
  2. نحوه درست استفاده از برنامه های دستگاه
  3. استفاده از محافظ برق برای ماشین لباسشویی
  4. بسته بودن میکروسوئیچ ماشین لباسشویی
  5. بستن زیپ لباس ها قبل از شستشوی آن ها
  6. محل قرار گرفتن دستگاه و تراز آن
  7. انتخاب هوشمند در زمان خرید ماشین لباسشویی
  8. سرویس دوره ای ماشین لباسشویی
  9. اجتناب از شستشوی لباس ها با آب داغ
  • توجه به تنظیمات دستگاه پیش از شستشو
  • خالی نمودن جیب های لباس ها پیش از شستشو
  • رسوب زدایی و جرم گیری دستگاه به صورت منظم

نشانه های خرابی ماشین لباسشویی

گاهی اوقات برای ماشین لباسشویی شما مشکلاتی به وجود می آید که برخی از آن ها توسط خودتان رفع می شود ولی جهت برطرف کردن بعضی دیگر و تعمیر لباسشویی به صورت اصولی و درست نیاز به تکنسین ماهر می باشد. در این بخش مشکلات متداول و رایج را بررسی می کنیم.

خوب تمیز نشدن لباس ها

در بعضی مواقع لباس های شما در لباسشویی به خوبی تمیز نمی شوند. این مشکل معمولا به ۳ دلیل به وجود می آید:

1.     مسدودی راه ورودی پودر شوینده

گاهی این مشکل به علت مسدود شدن راه ورودی پودر شوینده است. در این شرایط مواد شوینده به میزان کافی به لباس تزریق نشده و لباس تمیز نمی گردد. گاهی نیز انسداد لوله تخلیه و فیلتر باعث بروز این مشکل می شود.

2.     ریختن لباس بیش از حد

اگر در شستشو، لباس بیش از مقدار لازم باشد، برای چرخش لباس ها فضا کم بوده و لباس به خوبی تمیز نمی شود.

3.     انتخاب برنامه اشتباه

معمولا لباسشویی برای انواع لباس، برنامه های خاصی دارد و انتخاب برنامه اشتباه، منجر به شستشوی نامطلوب می شود.

عدم اتمام چرخه شستشو

در لباسشویی های جدید، در صورت عدم پایان چرخه شستشوی دستگاه، کد خطا در صفحه نمایش چشمک می زند. این مشکل به ۵ علت زیر می باشد:

1.     معیوب شدن سیستم گرمایش

اگر دستگاه اوایل کار متوقف شده و چرخه کامل نمی شود، یعنی آب به درستی گرم نشده و باعث ارسال سیگنال ایست چرخه شستشو می شود. اگر هم چرخه از ۳۰ دقیقه گذشته، بعد متوقف شود، یعنی آب بیش از حد گرم شده است.

2.     تخلیه آب

اگر دستگاه نتواند آب را بین چرخه تخلیه کند، قبل از اتمام چرخه، متوقف می شود. پس باید فیلتر پمپ و شلنگ تخلیه بررسی شوند که مسدود نباشند.

3.     اتصال معیوب

دستگاه با یک اتصال معیوب، به صورت تصادفی خاموش و روشن می شود.

4.     گرمای بیش از حد

اگر به طور متوالی از دستگاه استفاده کنید، دستگاه بیش از حد گرم می شود. باید بین شستشو کمی فاصله بگذارید تا دستگاه خنک شود.

5.     وجود نشتی

اگر دستگاه مشکوک به نشتی باشد، در اواسط چرخه متوقف می شود.

وجود بوی بد روی لباس

گاهی افراد لباس ها را می شویند اما در تمیزی لباسشویی سهل انگاری می کنند. بو ها از یک درز کثیف، کشوی مایع یا درب آلوده به لباس ها منتقل شوند. پس باید بخش های مختلف دستگاه مانند شلنگ تخلیه و فیلتر و … را شستشو دهید.

 

عدم روشن شدن و شروع به کار

در زمان بروز این مشکل، اولین کار بررسی برق ورودی و اتصال و سوکت ها است. اگر برق مشکلی ندارد و صفحه نمایش روشن است و با انتخاب چرخه دستگاه کار نمی کند، احتمالا قفل درب خراب است.

مشکل آبگیری ماشین لباسشویی

این مشکل به یکی از دلایل زیر به وجود می آید:

1.     لباس بیش از حد

یکی از دلایل این مشکل، شستشوی لباس زیاد است که دستگاه به خوبی نچرخیده و تعادل خود را از دست داده و خشک شدن متوقف می گردد.

2.     قفل معیوب

با معیوب بودن قفل درب، دستگاه فرآیند را ادامه نمی دهد. جهت تست دستگیره را باز کرده تا صدایی مانند کلیک را بشنوید.

3.     تسمه محرک

اگر با باز کردن درب و چرخاندن دیگ، آن مقاومت کرده و راحت نچرخید، نیاز به تعویض تسمه است.

4.     سیستم تخلیه

اگر دیگ قادر به تخلیه نباشد، هرگز چرخه خشک کردن شروع نمی شود. پس دیدن آب داخل دستگاه، نشان می دهد بخشی از سیستم تخلیه آب مشکل پیدا کرده است.

نمایندگی تاپ تعمیر با بیش از 15 سال سابقه و چندین شعبه در سراسر شهر تهران و حومه تهران آماده ارائه خدمات با بهترین کیفیت و ضمانت 6 ماهه خدمات به شما عزیزان میباشد، برای ثبت درخواست تعمیر لوازم خانگی میتوانید به سایت این مجموعه به آدرس Toptamir.com مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو