فواید جالب شنای نوزاد و نکاتی که باید برای ایمنی نوزاد هنگام شنا بدانیم

فواید جالب شنای نوزاد و نکاتی که باید برای ایمنی نوزاد هنگام شنا بدانیم


منبع: آرگا

3

1402/4/26

02:13


بسیاری از کودکان پیش از آن که بتوانند راه بروند، قادر به شنا کردن هستند. شنا باعث افزایش حجم ریه و تقویت ماهیچه ها می شود. هم چنین الگوی خواب شبانه کودکانی که شنا می کنند، بسیار منظم می شود. اولین چیزی که بعد از شنا در کودک خود مشاهده خواهید کرد، اعتماد به نفس و احساس استقلالی است که در او رشد یافته است. جالب است بدانید نوزادان ۶ تا ۱۰ ماهه به خوبی می توانند در زیر آب به مدت ۵ دقیقه شنا کنند و نفس خود را نگاه دارند. مطالعات مختلف نشان داده است کودکانی که آموزش شنا را از ماه های ابتدایی زندگی خود شروع می کنند، در مقایسه با سایر کودکان بدن قوی تری دارند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به فواید شنای نوزاد و تمام نکات مهم پیرامون آن بپردازیم. توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

وقتی کودک شما آنقدر بزرگ نیست که راه برود، ممکن است بردن او به استخر کار احمقانه ای به نظر برسد. اما آب پاشی و سر خوردن و حتی شنا در آب فواید زیادی برای نوزاد به همراه دارد. قرار گرفتن در آب، بدن نوزاد شما را به شکل کاملاً منحصر به فردی درگیر می کند و میلیاردها سلول عصبی جدید را هنگام سر خوردن، لگد زدن و دست زدن نوزاد به آب ایجاد می کند.

از آن جایی که سیستم ایمنی نوزادان از ظرافت خاصی برخوردار است، معمولاً پزشکان به والدین توصیه می کنند که نوزادان خود را تا حدود ۶ ماهگی از استخرها و یا دریاچه های دارای کلر دور نگه دارند. البته ممکن است شما نخواهید تا آن زمان منتظر بمانید. کودکانی که تا سنین بالاتر پاهای خود را به داخل آب فرو نبرده اند، نگرانی و ترس بیشتری نسبت به شنا دارند. در مقابل کودکان کوچک تر نیز معمولا مقاومت کمتری در برابر شناور شدن بر روی پشت خود دارند، مهارتی که حتی برخی از نوزادان نیز می توانند به خوبی آن را بیاموزند! در ادامه مطلب مهم ترین فواید شنای نوزاد را بررسی خواهیم کرد.

مهم ترین فواید شنای نوزاد چیست؟

در ادامه به مهم ترین فواید شنای نوزاد اشاره خواهیم کرد:

فواید شنا برای کودکان

کاهش خطر غرق شدن

شنا می تواند خطر غرق شدن در آب و ابتلای کودکان به انواع بیماری ها را در سنین بالای ۴ سال کاهش دهد. البته این شواهد چندان قوی نیست که بتوان با اطمینان در مورد آن صحبت کرد. با این حال به یاد داشته باشید که شنا خطر غرق شدن در کودکان زیر ۱ سال را کاهش نمی دهد. مطالعات صورت گرفته در آکادمی اطفال آمریکا، علت اصلی مرگ و میر کودکان و نوزادان را غرق شدن می داند. بیشتر این غرق شدن ها در کودکان زیر ۴ سال و در استخرهای خانگی اتفاق می افتد. بر همین اساس اگر استخر دارید، کلاس های ابتدایی شنا می تواند مفید باشد.

حتی کوچک ترین نوزادان نیز می توانند مهارت های شنا را بیاموزند. یکی از این مهارت ها شناور کردن آن ها به پشت است. اما نوزادان زیر ۱ سال با وجود یادگیری این مهارت هم ممکن است از خطر غرق شدن در امان نمانند. حتی اگر کودک شما تحت آموزش شنا هم باشد، باید در تمام مدت در زیر آب بماند.

بهبود عملکرد شناختی

حرکات دو طرفه الگوی ضربدری، که از هر دو طرف بدن برای انجام یک حرکت استفاده می کند، به رشد مغز کودک شما کمک خواهد کرد. این حرکات به ایجاد نورون ها در سراسر مغز و توده بافت های سپیدی که دو نیمکره مغز را به هم مرتبط می کند، منجر می شود. همین موضوع ارتباط، بازخورد و تعدیل را از یک طرف مغز به طرف دیگر تسهیل می کند و در آینده به بهبود موارد زیر کمک خواهد کرد:

  • توسعه زبان
  • مهارت های خواندن
  • ادراک فضایی
  • یادگیری آکادمیک

کودک شما در زمان شنا کردن، دستان خود را به گونه ای که پای خود را لگد می کند حرکت می دهد. به طور معمول نوزادان این اقدامات را در آب انجام می دهند. به این صورت که مغز آن ها اقدام به لمس آب و ثبت مقاومت در آن می کند. از سوی دیگر شنا یک تجربه اجتماعی منحصر به فرد است که قدرت مغز را تقویت می کند. یک مطالعه چهار ساله بر روی بیش از ۷۰۰۰ کودک توسط دانشگاه گریفیث در استرالیا نشان داد، کودکانی که شنا می کنند در مقایسه با همسالان خود که شنا نمی کنند، از نظر روحی و جسمی پیشرفته تر هستند.

اصلی ترین فواید شنای نوزاد

افزایش اعتماد به نفس

در کلاس های شنا که برای نوزادان برگزار می گردد، به عناصری مانند بازی در آب، تماس پوستی با والدین یا مراقبین و آهنگ ها پرداخته می شود. در این جلسات کودکان با یکدیگر و با مربی در تعامل هستند و اقدام به یادگیری عملکرد گروهی می نمایند. این عناصر علاوه بر لذت یادگیری یک مهارت جدید، به افزایش عزت نفس کودکان نیز کمک می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ صورت گرفته، نشان می دهد کودکان ۴ ساله ای که از حدود ۲ ماهگی تا ۴ سالگی در برخی از دوره های شنا شرکت کرده بودند، با شرایط جدید سازگارتر بودند. در نتیجه آن ها اعتماد به نفس بیشتری داشته و نسبت به غیر شناگران مستقل تر بودند. یک مطالعه قدیمی این یافته ها را تقویت کرد و نشان داد برنامه ای که دوره های شنای اولیه را شامل می شد، با موارد زیر همراه بود:

  • عزت نفس بهتر
  • خودکنترلی بیشتر
  • میل شدید به موفقیت
  • در شرایط اجتماعی از راحتی بیشتری نسبت به غیر شناگران برخوردار هستند.

عضله سازی

یکی دیگر از فواید شنای نوزاد، کمک به عضله سازی او می باشد. در حقیقت شنا به رشد و کنترل ماهیچه های مهم در نوزادان کمک می کند. بچه های کوچک باید عضلات مورد نیاز خود را برای بالا بردن دست ها و پاها، بالا نگه داشتن سر و هماهنگی با سایر اعضای بدن خود توسعه دهند. شنا نه تنها باعث تقویت قدرت و توانایی ماهیچه های نوازدان در خارج می شود، بلکه با حرکت دادن مفاصل از مزایای داخلی نیز برخوردار خواهد بود. شنا هم چنین برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است و به تقویت قلب، ریه، مغز و عروق خونی کمک می کند.

بهبود روابط میان کودک و مراقبان او

حتی اگر صاحب دو الی سه فرزند هستید، شنا کردن در یک استخر به همراه فرزندتان باعث عمیق تر شدن پیوند میان شما خواهد شد. طبق نظر متخصصانی که بر شنا کردن تأکید دارند، این فرصت یک روش خارق العاده برای گذراندن زمان با کودک تان است؛ چرا که شما با یکدیگر تنها هستید و بر روی هم تمرکز خواهید داشت.

مزایای شنا برای نوزاد

بهبود الگوی خواب

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، شنا کردن در استخر اگرچه با فواید زیادی برای نوزاد همراه است، اما انرژی زیادی از آن ها می گیرد. نوزادان در محیط جدیدی قرار دارند و بدن خود را به شیوه های کاملا جدیدی به کار می گیرند. از این رو برای گرم ماندن بیشتر تلاش می کنند. بدیهی است که تمام این فعالیت های اضافی انرژی زیادی مصرف می کنند. به همین خاطر ممکن است متوجه شوید که نوزاد شما بعد از آموزش شنا نیاز به خواب بیشتری خواهد داشت. حتی ممکن است مجبور شوید برای چرت زدن بعد از شنا در استخر نیز زمان بندی کنید و یا در روزهایی که زمان شنا در برنامه عادی شما قرار دارد، مدت زمان خواب را افزایش دهید.

بهبود تعادل و هماهنگی

در کنار عضله سازی، حضور در استخر نیز می تواند به کودک شما در بهبود هماهنگی و تعادل کمک کند. یادگیری حرکت دادن همزمان دست ها و پاهای کوچک با هم کار آسانی نیست. حتی حرکات هماهنگ کوچک نشان دهنده جهش های بزرگ در رشد کودک شما خواهد بود. یک منبع معتبر در سال ۲۰۰۳ به این نتیجه رسید که شنا می تواند به بهبود رفتار کودکان در حال رشد کمک کند. البته در این مطالعه مشخص نشد که چرا کودکانی که به کلاس شنا می روند در خارج از آب و در محیط استخر بهتر رفتار می کنند. با این حال ممکن است به این دلیل باشد که آن ها پیش از ورود به آب به یک مربی بزرگسال گوش می دهند که از آن ها می خواهد از دستورالعمل ها پیروی نمایند.

بهبود اشتهای نوزاد

بدون شک وقت گذراندن در استخر یا ساحل در یک روز می تواند شما را به شدت گرسنه کند. بدیهی است که نوزادان نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. انجام حرکات فیزیکی در آب و انرژی ای که صرف گرم ماندن بدن در آب می شود، همگی می تواند کالری زیادی را بسوزاند. احتمالا بعد از شنا کردن منظم متوجه افزایش اشتها و علت گرسنگی زیاد نوزاد خود خواهید شد. به همین خاطر بهتر است از قبل یک میان وعده برای نوزاد خود در نظر بگیرید.

مزایای شنا برای نوزاد

یادآوری نکات ایمنی مهم هنگام شنای نوزاد

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نوزاد و کودک شما به هیچ عنوان نباید در کنار آب استخر یا وان تنها بماند. به یاد داشته باشید که کودک می تواند در آب کمتر از یک اینچ نیز غرق شود. به همین خاطر بهتر است کودکان کمتر از ۴ سال از روش “نظارت با لمس” استفاده کنند.  این بدان معناست که فرد بزرگسال آن قدر باید به کودک نزدیک باشد که همواره او را لمس کند. در ادامه به برخی نکات ایمنی مهم که هنگام حضور کودک در کنار آب باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره خواهیم کرد:

  • در هر شرایطی مطمئن شوید که کودک شما هنگام شنا تحت نظارت بزرگسالان قرار دارد.
  • حواس تان حتی به آب های کوچک مانند حوضچه، وان، چشمه و آبپاش های آبیاری نیز باشد.
  • قوانین ایمنی را در اطراف استخر اجرا نمایید؛ قوانینی مانند عدم دویدن یا هل دادن دیگران در زیر آب.
  • هنگام قایق سواری از جلیقه نجات استفاده کنید. هرگز اجازه ندهید از اسباب بازی های بادی یا تشک به جای جلیقه نجات استفاده شود.
  • پیش از شنا پوشش استخر خود را به طور کامل بردارید (در صورتی که استخر شما دارای روکش است).
  • چنانچه بر شنای کودکان نظارت دارید، مشروبات الکلی مصرف نکنید و عوامل ایجاد حواس پرتی (صحبت با تلفن، کار با رایانه و …) را کنار بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو