تفاوت ظروف سرامیکی و چینی + راهنمای تشخیص

3

1402/4/27

15:50


تفاوت ظروف سرامیکی و چینی + راهنمای تشخیص

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

تفاوت ظروف سرامیکی و چینی

در نگاه اول بسیاری از مردم تفاوت ظروف سرامیکی و چینی را درک نمی‌کنند. البته این طبیعی است؛ چرا که شباهت‌های این دو نوع ماده بسیار زیادند. اما در واقع باید بدانید که در این ظروف ویژگی‌های زیادی وجود دارد که آنها را از هم متمایز می‌کند.

 

تفاوت اصلی این دو ماده عمدتاً به دلیل خمیری است که در ساخت آنها استفاده می‌شود و البته مشخصات فنی نهایی که در نتیجه ساخت با دو خمیر متفاوت حاصل می‌شود. کاربرد سرامیک معمولاً از چینی گسترده‌تر است. از سرامیک در ساخت انواع گلدان، ظروف غذاخوری، تولید کاشی و محصولات مصرفی در ساختمان استفاده می‌شود. ولی استفاده چینی یا ماده رایج در ساخت آن که با نام پرسلن شناخته می‌شود تنها در ساخت ظروف کاربرد دارد.

سرامیک چیست؟

سرامیک نوعی نام معمول برای هر ظرفی است که از خاک رس ساخته شده و در اثر حرارت سخت می‌شود. گاهی خاک رس با مقداری آب و مواد دیگر ترکیب می‌شود.

ظروف سرامیکی قابل خرد شدن اما بادوام، سخت و مقاوم در برابر خوردگی هستند. این ظروف قابل استفاده در فر و مایکروویو هستند. این به این معنی است که برای پخت غذاهای مختلف در دمای بالا عالی است. سرامیک نه تنها برای ساخت بشقاب‌ها، لیوان‌ها و کاسه‌ها، بلکه ظروف آشپزی مانند ماهیتابه نیز استفاده می‌شود. معمولاً ظروف سرامیکی با لعاب‌هایی پوشانده می‌شوند که رنگ بیشتری به ظروف می‌بخشد.

چینی چیست؟

پرسلن نیز یک نوع سرامیک است. با این حال، بر خلاف سرامیک سنتی، خاک رس مورد استفاده برای ایجاد چینی تصفیه می‌شود. همچنین این نوع ظروف در دماهای بالاتر ساخته می‌شود.

به همین دلیل است که پرسلن از سرامیک معمولی قوی‌تر، متخلخل‌تر و بادوام‌تر است. همچنین چگالی بالاتر و مقاومت مکانیکی بیشتری در برابر ترک و لب پر شدن دارد.

بررسی تفاوت های میان ظروف چینی و سرامیکی

ظروف چینی برای مناسبت‌ها و رویدادهای خاص جذاب‌تر و مناسب‌تر است. این ظروف از کائولن، خاک رس، ماسه کوارتز و فلدسپات ساخته شده است. با این حال، می‌تواند حاوی مواد دیگری مانند پتونسه، خاکستر استخوان، گرانیت، شیشه، استئاتیت، خاک رس توپ، آلاباستر و غیره باشد.

ویژگی کلیدی پرسلن شفافیت آن است. این ماده اغلب بسیار شفاف و سفید است، به این معنی که می‌توانید نوری را که از آن عبور می‌کند ببینید. سایر ظروف سرامیکی این ویژگی را ندارند.

این ماده همچنین می‌تواند به‌عنوان یک لایه بر روی ابزار چدنی استفاده شود زیرا یک پوشش بدون مواد شیمیایی و نچسب برای چیزهایی مانند سیلندر و فر ایجاد می‌کند.

ظروف چینی و سرامیک چه ویژگی هایی دارند؟

سرامیک پرکاربردترین و شناخته‌شده‌ترین ماده در زندگی روزمره است. مشخصه اصلی سرامیک قطعاً تطبیق‌پذیری آن است، زیرا برای تولید بسیاری از اشیاء روزمره سازگار است. تولید ظروف سرامیکی به سبک رترو و قدیمی در سال‌های اخیر بسیار مرسوم شده است.

ظروف چینی و سرامیک چه ویژگی هایی دارند؟

سرامیک را می‌توان در فر گذاشت، در مایکروویو استفاده کرد و در ماشین ظرفشویی شست، بدون اینکه مشکل خاصی برای آن ایجاد شود، اما یک عیب بزرگ نیز دارد. سرامیک کاملاً شکننده است و برای ظروف سرامیکی غیر معمول نیست که از یک طرف لب پر شده و نقص‌های کوچکی روی سطح آن داشته باشد.

با وجود این، سرامیک‌ها همچنان به‌طور گسترده در تولید ظروف استفاده می‌شوند و ظروف نسبتاً ارزان قیمت در فروشگاه‌ها معمولاً از سرامیک ساخته می‌شوند.

از طرف دیگر ظروف چینی ماده‌ای فوق‌العاده مقاوم است که در تولید ظروف غذاخوری رستوران‌ها و هتل‌ها رقیبی ندارد.

یک بشقاب چینی عمر طولانی دارد. ظاهرش خوب و مقاومت آن در برابر ضربه بسیار بالاست. حتی در دمای بالا قابل استفاده در فر است و قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی و ماکروویو است.

بدیهی است که کیفیت‌های متفاوتی از ظروف چینی و در نتیجه ظروف چینی با مشخصات فنی کاملاً متفاوت وجود دارد.

برای تعیین اینکه چه نوع ظروفی برای نیازهای آشپزی شما بهتر است، اجازه دهید 5 تفاوت اصلی ظروف سرامیکی و ظروف چینی را به‌صورت خلاصه در ادامه بیان کنیم. شناخت این تفاوت‌ها می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری بهتر برای خرید اینترنتی ظروف چینی و سرامیکی و یا خرید ظروف به صورت حضوری کمک کنند.

1. تعریف

ظروف سرامیکی دسته بزرگی است که شامل ظروف چینی، سنگی و سفالی می‌شود. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید چینی نوعی سرامیک است که از خاک رس ذرات ریز ساخته شده است که در دمای بالا پخته می‌شود. مردم ظروف چینی را به دلیل ظاهرشان ترجیح می‌دهند.

2. ظاهر

ظروف سرامیکی مات‌تر و ضخیم‌تر از چینی با ظاهری روستایی هستند، بر خلاف ظروف چینی که ظریف‌تر، نازک‌تر، شفاف‌تر و جذاب‌تر هستند.

3. دوام

ظروف چینی دوام و استحکام بیشتری نسبت به ظروف سرامیکی دارند زیرا حرارت دادن در دماهای بالاتر انجام می‌شود. با این حال، آنها هم در برابر حرارت و هم در برابر خط و خش مقاوم هستند.

4. هدف

مردم معمولاً ظروف سرامیکی را برای استفاده معمولی و روزمره ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر، چینی برای پذیرایی‌های رسمی و مناسبت‌های خاص انتخاب می‌شود.

5. هزینه

ظروف سرامیکی به اندازه ظروف چینی گران نیستند. اگر به دنبال گزینه ارزان‌تری هستید، به دنبال ظروف چینی نباشید.

ظروف غذاخوری سرامیکی بهتر است یا چینی؟

ظروف غذاخوری سرامیکی گزینه بهتری برای پخت‌وپز و یا سرخ کردن هستند. از طرف دیگر چینی بیشتر جنبه دکوراتیو و اشرافی دارد. ظروف چینی سفید و شیک هستند و به همین خاطر آن را به گزینه‌ای عالی برای سرو چای یا غذا تبدیل می‌کند. از استفاده از چینی استخوانی برای پخت‌وپز و حرارت دادن خودداری کنید.

چگونه از نظر ظاهری سرامیک و چینی را از هم تشخیص دهیم؟

ظروف چینی را می‌توان با استفاده از ویژگی‌های زیر از ظروف سرامیکی تشخیص داد:

  • در پایین محصول همیشه لبه‌ای وجود دارد که لعاب آن را پوشش نمی‌دهد. انتهای چینی را لمس کنید، اگر سفید و بدون لعاب و کمی زبر است، مطمئن باشید که در دستان شما چینی قرار دارد.

  • اگر یک ظرف چینی را در نور قرار گیرد، می‌درخشد. نمونه‌های سرامیکی این ویژگی را ندارند.

  • "آهنگین بودن" چینی را به خاطر بسپارید. اگر روی آن ضربه بزنید، صدا واضح و تیز خواهد بود. به‌طوری که صدای زنگ در کل ظرف می‌پیچد.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، این دو محصول در کارخانه با دمای بسیار بالا طراحی‌شده‌اند. با این حال، ظروف چینی در دمای بالاتر پخته می‌شوند و در زمان بیشتری را در کوره‌های پخت می‌گذرانند.

در مقایسه ظروف سرامیکی با چینی، تفاوت مهم بین این دو در ظاهر و دوام آنهاست. بنابراین، اگر به دنبال چیزی فانتزی و بادوام هستید، ظروف چینی را انتخاب کنید.

با این حال، اگر بودجه کافی ندارید و به ظرفی که ضخامت بیشتری داشته باشند و مات‌تر باشند نیاز دارید، ظروف سرامیکی بهترین انتخاب برای شماست.

فروشگاه هوم شلف بهترین گزینه‌ها را برای خرید ظروف چینی در اختیار شما قرار داده است. با بررسی گزینه مناسب با نیاز خود می‌‌توانید بهترین انتخاب را با مناسب‌ترین قیمت در این فروشگاه پیدا کنید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو