طرز تهیه مربای پوست پرتقال تازه و خشک مجلسی و راحت بدون آهک

منبع: آشمزی

4

1402/4/28

18:32


مربای پوست پرتقال به دلیل طعم خوشمزه و خاص آن در بین مربا های دیگر پر طرفدار تر بوده و این مربا به دلیل رویش پرتقال در شمال کشور وقتی تهیه و میل می شود حس خاص شمال کشور را به شما منتقل می کند. این مربا به دو روش تهیه می شود یک نوع […]

طرز تهیه مربای پوست پرتقال تازه و خشک مجلسی و راحت بدون آهک

مربای پوست پرتقال به دلیل طعم خوشمزه و خاص آن در بین مربا های دیگر پر طرفدار تر بوده و این مربا به دلیل رویش پرتقال در شمال کشور وقتی تهیه و میل می شود حس خاص شمال کشور را به شما منتقل می کند. این مربا به دو روش تهیه می شود یک نوع آن با پوست پرتقال خشک شده است و نوع دیگر آن با پوست پرتقال تازه تهیه می شود که در این دستور هر دو نوع را خواهیم گفت. خلال پوست پرتقال یکی از پرکاربردترین خلال‌ها در آشپزی و تهیه انواع دسر است. معمولا از این خلال‌ها برای طرز تهیه برخی خورش‌ها مثل خورش خلال کرمانشاهی، قیمه نثار یا برای تزیین روی برنج، انواع پلو مثل هویج پلو، چلو گوشت هویج و … استفاده می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین موارد مصرف خلال پوست پرتقال، درست کردن مربا است. برای تهیه این مربا از پوست پرتقال استفاده می شود که باعث می شود دیگر شما بعد از پوست کندن و خوردن پرتقال پوست پرتقال ها را دور نریزید و بتوانید با استفاده از آن ها یک مربای خوشمزه و مفید را تهیه و استفاده کنید. پوست پرتقال ضد التهاب بوده و به همین دلیل برای گوارش مفید است این ماده غذایی حاوی فیبر بوده همچنین برای سفید شدن دندان ها نیز کاربرد دارد. امروز در آشمزی طرز تهیه مربای پوست پرتقال را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه پوست پرتقال خشک شده

پوست پرتقال۲۰۰ گرم
آببه میزان لازم
شکر۱ کیلو گرم

طرز تهیه مربای پوست پرتقال

مرحله اول: تهیه مربا با پوست پرتقال خشک

برای درست کردن خلال پوست پرتقال بعد از هر بار خوردن پرتقال قسمت سفید پوست های پرتقال را از قسمت نارنجی آن جدا کرده و به صورت خلالی با چاقو یا قیچی خرد کنید خلال ها را در یک سینی ریخته و در مجاورت آفتاب قرار داده تا خشک شوند. حدود ۳ روز طول می کشد تا پوست پرتقال ها به خوبی خشک شوند.

مرحله دوم: تهیه مربا با پوست پرتقال تازه

برای تهیه پوست پرتقال تازه مانند مراحل پوست پرتقال خشک شده عمل کنید با این تفاوت که دیگر پوست پرتقال ها را در سینی نریخته و نزارید در معرض آفتاب خشک شوند.

مرحله سوم: آماده کردن مواد مربای پوست پرتقال

در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و شعله گاز را روشن کرده و روی شعله قرار دهد. خلال های پرتقال را در آب ریخته و به مدت۳ دقیقه بزارید در آب بماند سپس خلال ها را آبکش کرده و آب قبلی را دور بریزید سپس آب تازه در قابلمه ریخته و دوباره خلال ها را در آن قرار دهید و دوباره بزارید ۳ دقیقه در آب جوش بماند این کار را ۳ تا ۴ بار انجام دهید تا به طور کامل تلخی پوست پرتقال گرفته شود.

مرحله چهارم: درست کردن شربت مربا

در یک قابلمه آب ریخته شعله را روشن کرده سپس شکر را نی زاضافه کنید در این مرحله می توانید مقداری آب پرتقال نیز به آن اضافه کنید. صبر کنید تا شکر در آب ذوب و حل شود در این مراحل درب قابلمه را باز گذاشته و برای بهتر حل شدن شکر آن را مدام هم بزنید.

مرحله پنجم: پختن مربای پوست پرتقال

در این مرحله خلال ها را به شربت اضافه کرده و بزاریدمربا بجوشد وقتی کمی جوشید و کف در روی آن حاصل شد با قاشق کف ها را گرفته و دور بریزید این کار این قدر انجام دهید تا مربایتان شفاف شود. وقتی مربا قوام آمد زیر شعله را خاموش کرده و بزارید خنک شود سپس در شیشه های مناسب مربا ها را ریخته و در جای خشک و خنک نگه داری شود.

طرز تهیه مربا پوست پرتقال

فوت و فن های طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک شده

  1. برای خوش عطر شدن این مربا می توانید از گلاب و هل یا دارچین یا چند قطره آبلیمو به عنوان طعم دهنده در چند دقیقه آخر آماده شدن مربا استفاده کنید.
  2. به جای شکر از عسل نیز می توانید استفاده کنید تا مربا را سالم تر کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو