مقایسه ناتینگ فون 1 با ناتینگ فون 2؛ نسل دوم تا چه اندازه بهتر است؟

مقایسه ناتینگ فون 1 با ناتینگ فون 2؛ نسل دوم تا چه اندازه بهتر است؟


منبع: پلازا

3

1402/4/30

16:51


مقایسه ناتینگ فون 1 با ناتینگ فون 2؛ نسل دوم تا چه اندازه بهتر است؟

Nothing Phone 2 به‌تازگی معرفی و رونمایی شده است. گوشی که حالا بیشتر شبیه یک پرچم‌دار است و فرق قابل توجهی با Nothing Phone 1 دارد. با پلازا همراه باشید تا به مقایسه ناتینگ فون 1 در برابر ناتینگ فون 2 بپردازیم و ببینیم نسل دوم گوشی‌های این کمپانی تازه‌کار، تا چه اندازه پیشرفت داشته است.

ناتینگ در سال 2023 با نسل دوم گوشی خود بازگشته است. امسال ناتینگ فون 2 جایگزین ناتینگ فون 1 می‌شود. گوشی که در چند بخش کلیدی پیشرفت کرده است و البته که با قیمت بالاتری هم معرفی شده است. شاید به همین خاطر بتوانیم این گوشی را اولین پرچم‌دار ناتینگ به‌حساب بیاوریم. اما آیا این گوشی به‌اندازه کافی پیشرفت کرده است؟ برای پاسخ به این سوال، مقایسه ناتینگ فون 1 در برابر ناتینگ فون 2 را بخوانید.

فهرست مطالب:

مقایسه ناتینگ فون 1 در برابر ناتینگ فون 2

پیش از این که به مقایسه جنبه‌های مختلف این دو گوشی بپردازیم بهتر است ابتدا نگاهی داشته باشیم به مشخصات و ویژگی‌های هرکدام از این گوشی‌ها:

ویژگی‌هاناتینگ فون 1ناتینگ فون 2
نمایشگر6.55 اینچی اولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1080p6.7 اینچی LTPO اولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1080p
پردازندهاسنپدراگون 778G پلاساسنپدراگون 8 پلاس نسل 1
سیستم عاملاندروید 13 با رابط کاربری Nothing OSاندروید 13 با رابط کاربری Nothing OS 2
حافظه/رم8/12 گیگابایت رم | حافظه 128/256 گیگابایت8/12 گیگابایت رم | حافظه 128/256/512 گیگابایت
دوربین‌‌ها50 + 5050 + 50
دوربین سلفی1632
باتری4500 میلی‌آمپر با شارژ 33 وات4700 میلی‌آمپر با شارژ 45 وات
قیمتاز 399 یورواز 649 یورو

اولین چیزی که هنگام مقایسه Nothing Phone 2 با Nothing Phone 1 خودنمایی می‌کند، بهره‌مندی نسل دوم از تراشه پرچم‌دار اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و البته نمایشگر LTPO است. این گوشی همچنین از باتری بزرگ‌تر و سرعت شارژ سریع‌تری نیز پشتیبانی می‌کند و البته قیمت به‌مراتب بالاتری هم دارد. اما آیا ناتینگ در سایر قسمت‌ها نیز دست به تغییرات زده است؟

فرق گوشی ناتینگ فون 2 با ناتینگ فون 1 از نظر ابعاد و طراحی

طراحی ناتینگ فون 1 شبیه به هیچ گوشی دیگری در بازار نیست. ناتینگ برای نسل دوم گوشی‌های خود نیز از همان طراحی استفاده کرده و دست به تغییرات خیلی زیادی نزده است. در نگاه اول هردو گوشی شبیه به یکدیگر هستند ولی ناتینگ نسل دوم را با چند تغییر جزئی همراه کرده است.

اول از ابعاد شروع می‌کنیم. گوشی جدید ناتینگ اندازه و وزن بیشتری از مدل قبلی دارد. ناتینگ فون 1 با اندازه 159.2×75.8×8.3 میلی‌متر و وزن 194 گرم عرضه شده بود در حالی که ناتینگ فون 2 از اندازه 162.1×76.4×8.6 میلی‌متر و وزن 201 گرم برخوردار است.

اما به غیر از ابعاد، طراحی فون 2 نیز کمی متفاوت است. ناتینگ یک خمیدگی به محل اتصال قاب با پنل پشتی گوشی افزوده تا کاربران با راحتی بیشتری بتوانند گوشی را در دست بگیرند. این موضوع سبب شده ناتینگ فون 2 با وجود اندازه و وزن بیشتر نسبت به ناتینگ فون 1، هندلینگ بهتری هم داشته باشد.

فرق گوشی ناتینگ فون 2 با ناتینگ فون 1

پنل پشتی همچنان همان پنل شفاف است و قطعات داخلی گوشی را به‌شما نشان می‌دهد. البته که ناتینگ در این گوشی نیز با استفاده از پنل‌های همرنگ، بخش‌های زیادی از مدارهای داخلی را پوشانده است و مستقیما نمی‌توانید قطعاتی مثل باتری یا مادربورد را مشاهده کنید. اما لوله‌های خنک‌کننده و سیم‌پیچ شارژ بی‌سیم گوشی در دید هستند. این طراحی با وجود تکراری بودن همچنان امضای محصولات ناتینگ است و سبب شده گوشی‌های آن‌ها از تمامی گوشی‌های بازار متمایز باشند.

اما یک فرق گوشی ناتینگ فون 2 با ناتینگ فون 1، در چینش نوارهای LED پشت گوشی است. ناتینگ فون 1 با 5 نوار LED عرضه شده بود که در 12 بخش مختلف به‌صورت جداگانه روشن و خاموش می‌شدند. اما در گوشی جدید شاهد استفاده از 11 نوار LED هستیم که در 33 بخش مختلف روشن و خاموش می‌شوند.

به همین خاطر نیز دست شما برای شخصی‌سازی این سیستم نورپردازی بازتر خواهد بود. برای مثال با مراجعه به قسمت Essential Glyph Notifications در تنظیمات گوشی ناتینگ فون 2 می‌توانید یک LED را طوری تنظیم کنید تا پس از دریافت نوتیفیکیشن از برنامه‌های انتخابی، تا زمانی که نوتیفیکیشن را پاک نکنید روشن باقی بماند.

مقایسه ناتینگ فون 1 در برابر ناتینگ فون 2

همچنین می‌توانید از یکی از LEDها به‌عنوان تایمر، نشانگر شارژ باتری یا بلندی صدا و حتی نوار پیشرفت در برخی اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. برای زمانی که شارژر را به گوشی متصل می‌کنید، یکی از LEDها به اندازه ظرفیت باتری روشن می‌شود و همزمان با پر شدن باتری، بخش‌های بیشتری از نوار LED را پرخواهد کرد. ناتینگ قرار است به توسعه‌دندگان دسترسی به این نوارها را برای استفاده در اپلیکیشن‌ها بدهد؛ به‌طور مثال این قابلیت در اپلیکیشن اوبر قابل دسترسی است و زمان باقی مانده تا رسیدن راننده را نشان می‌دهد. هرچند که فعلا تنها این اپلیکیشن به این ویژگی دسترسی دارد.

دوربین فوق‌عریض اما تغییری نداشته و همچنان همان سنسور JN1 سامسونگ است. با این حال دوربین سلفی بهبود پیدا کرده است. ناتینگ سنسور 16 مگاپیکسلی سونی IMX471 را با سنسور 32 مگاپیکسلی IMX615 جایگزین کرده است.

مقایسه ناتینگ فون 1 در برابر ناتینگ فون 2 از نظر باتری

ناتینگ فون 1 با یک باتری 4500 میلی‌آمپری عرضه شده بود و بیشتر کاربران به‌راحتی یک روز کامل از آن استفاده می‌کردند. به‌طور میانگین این گوشی 6 ساعت با استفاده مداوم دوام می‌آورد که عدد قابل قبولی بود. ناتینگ فون 2 اما از باتری بزرگ‌تر 4700 میلی‌آمپری بهره می‌برد و با توجه به این که اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 تراشه بهینه‌ با مصرف باتری معقولی است، گوشی نسبت به نسل اول خود همان شارژدهی را دارد و شاید کمی بهتر است.

تغییر دیگری که ناتینگ اعمال کرده است، افزایش سرعت شارژ گوشی است. نسل اول این گوشی‌ها از شارژ 33 وات پشتیبانی می‌کرد و حدود 1 ساعت برای شارژ کامل آن زمان نیاز بود. ولی نسل دوم با شارژ 45 وات همراه شده است و می‌تواند باتری بزرگ‌تر گوشی را طی همان مدت زمان 1 ساعته شارژ کند.

مقایسه ناتینگ فون 1 در برابر ناتینگ فون 2 از نظر گیمینگ و عملکرد

ناتینگ در اولین گوشی از تراشه اسنپدراگون 778G پلاس استفاده کرد. یک تراشه میان‌رده قدرتمند که در بهترین پیکربندی با 12 گیگابایت رم همراه می‌شود و در مجموع عملکرد بسیار خوبی دارد. گوشی به‌لطف این تراشه کاملا روان است و تنها هنگام اجرای بازی‌های سنگینی مثل آسفالت 9 کمی دچار افت عملکرد می‌شود.

اما ناتینگ فون 2 با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 عرضه شده که یک تراشه پرچم‌دار و بسیار قدرتمندتر است. در تمامی بنچمارک‌ها این گوشی امتیاز به‌مراتب بیشتر از نسل اول خود ثبت می‌کند و در این بخش اصلا قابل قیاس با آن نیست. در گیک‌بنچ 5 و در بخش چندهسته‌ای، ناتینگ فون 2 در حد و اندازه‌های سایر گوشی‌هایی که با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 عرضه شدند، ظاهر می‌شود و اختلاف قابل توجهی هم با نسل اول خود دارد. در عملکرد تک‌هسته‌ای اما اختلاف با وجود این که بین آن‌ها وجود دارد ولی بسیار کمتر است.

مقایسه Nothing Phone2 با Nothing Phone 1

همچنین در بنچمارک‌های گرافیکی مثل Manhattan ES 3.1 1080p نیز شاهد برتری قابل ملاحظه ناتینگ فون 2 نسبت به ناتینگ فون 1 هستیم.

فرق گوشی ناتینگ فون 2 با ناتینگ فون 1

همانطور که از بنچمارک‌ها مشخص است، از لحاظ عملکرد ناتینگ فون 2 فرسنگ‌ها جلوتر از ناتینگ فون 1 قرار دارد.

فرق گوشی ناتینگ فون 2 با ناتینگ فون 1 از نظر قیمت

ناتینگ فون 1 در پیکربندی پایه با قیمت 399 یورو روانه بازارهای جهانی شده است. این گوشی در حال حاضر در بازار ایران حدود 17 میلیون تومان قیمت دارد. از طرف دیگر ناتینگ فون 2 به اندازه قابل توجهی افزایش قیمت داشته است و در مدل پایه با قیمت 649 یورو عرضه می‌شود و احتمالا در بازار ایران قیمت آن به بالای 30 میلیون تومان خواهد رسید.

سخن پایانی

با مقایسه ناتینگ فون 1 در برابر ناتینگ فون 2 کاملا مشخص است که ناتینگ با نسل دوم گوشی‌های خود، گام بزرگی به‌سمت رقابت با گوشی‌های پرچم‌دار دیگر شرکت‌ها برداشته است و قصد ندارد یک برند سازنده گوشی‌های میان‌رده باشد. ناتینگ فون 2 بیشتر از همه در بخش تراشه پیشرفت کرده است. البته که باید طراحی بهینه شده و همچنین نمایشگر LTPO را نیز درنظر داشته باشیم. نظر شما در مورد این دو گوشی چیست؟ آیا ناتینگ در آینده می‌تواند رقیب جدی برای پرچم‌داران سامسونگ و اپل وارد بازار کند؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو