بالا بردن سریع فشار خون در منزل

منبع: الو دکتر

3

1402/4/31

15:51


  بیماری فشار خون، از جمله بیماری های شایع در سالمندان است که خود را در قالب بالا رفتن و پایین آمدن نشان می دهد. با اینکه اغلب سالمندان بیماری فشار خون بالا را تجربه می کنند اما هستند؛ سالمندانی که با افت فشار دست و پنجه نرم می کنند. همان اندازه که افزایش فشار […]

بالا بردن سریع فشار خون در منزل

 

بالا بردن سریع فشار خون در منزل

بیماری فشار خون، از جمله بیماری های شایع در سالمندان است که خود را در قالب بالا رفتن و پایین آمدن نشان می دهد. با اینکه اغلب سالمندان بیماری فشار خون بالا را تجربه می کنند اما هستند؛ سالمندانی که با افت فشار دست و پنجه نرم می کنند. همان اندازه که افزایش فشار خون خطرناک است؛ افت فشارخون نیز به همان اندازه مهم و خطرناک خواهد بود. از این رو پیشنهاد می کنیم سالمندانی که فشار خون آن ها پایین می آید را به هیچ عنوان تنها نگذارید. داشتن یک پرستار سالمند در منزل روزانه و 24 ساعته برای این عزیزان الزامی است؛ چرا که در صورت پایین آمدن فشار خون امکان به کما رفتن سالمندان وجود خواهد داشت.

علائم پایین بودن فشار خون

افت فشار خون در هر فرد علائم خاص خود را دارد اما مهم ترین نشانه های اینکه سالمند دچار افت فشار خون شده است، می وان به سرگیجه، سبکی سر، سردرد، حالت تهوع، خستگی و ضعف، تغییر در ریتم ضربان قلب و غش کردن اشاره داشت. پس در صورتی که به چندین مورد از نشانه های گفته شده را در عزیزانتان متوجه شدید، باید پدر و مادر خود را برای چکاپ نزد پزشک ببرید تا علت افت فشار شناسایی شود. همیشه افت فشار به دلیل مشکلات قلبی نیست و اغلب بیماری های زمینه ای دیگر باعث بروز چنین مشکلاتی می شود.

بعد از اینکه علت ها شنایی شد، نوبت به درمان فشارخون بالا و گذراندن دوران نقاهت می رسد. در این ایام به هیچ عنوان پدر و مادر عزیز خود را تنها نگذارید و در صورتی که نیاز دارید می توانید از خدمات پرستار سالمند در منزل ایده آل آسایش کمک بگیرید.

بالا بردن سریع فشار خون در منزل

علل فشار خون پایین و نحوه پرستاری از آن ها

برخلاف فشار خون بالا، افت فشار ناگهانی دلایل بسیار زیادی دارد. از این رو با هر فردی که دچار علائم فشار خون پایین است، نحوه برخورد و پرستاری خاصی باید داشته باشیم. از جمله عللی که باعث کاهش فشار خون می شود به موارد زیر باید اشاره داشت:

افت فشار خون به دلیل وجود بیماری قلبی

بیماری قلبی را می توان اصلی ترین دلیل افت فشار نگهانی دانست. قلب این افراد توانایی این را ندارند که پمپاژ خون را به درستی انجام دهند. بدیهی است که مشکلات قلبی یکی از خطرناک ترین بیماری های سالمندان است که در صورت هر گونه سهل انگاری، با جان افراد در ارتباط است. از این رو سالمندانی که به بیماری افت فشار خون مبتلا هستند، تنها نگذارید و تلاش کنید برای آن ها محیطی آرام فراهم کنید تا خطرات ناشی از این بیماری سلامت آن ها را به خطر نیاندازد.

افت فشار خون به دلیل بارداری

در عروق بعضی از خانم های باردار انبساط رخ می دهد و همین امر باعث افت فشار خون آن ها می شود. این خانم ها را نباید به هیچ عنوان تنها گذاشت؛ چرا که در صورت افت فشار و زمین خوردن آن ها، سلامتی جنین به خطر می افتد. استفاده از پرستاران برای انجام کارهای روزانه و مراقبت از خانم باردار از جمله مهم ترین اقداماتی است که می توانید برای این عزیزان انجام دهید.

افت فشار خون به دلیل مشکلات هورمونی

غده تیروئید وظیفه تولید و ذخیره کردن هورمون ها را بر عهده دارد. تعدادی از این هورمون ها برای کنترل ضربان قلب و میزان فشار خون ترشح می شود. در صورتی که در این غده مشکلاتی رخ دهد و میزان هورمون ترشح شده کاهش یابد ممکن است افت فشار خون را تجربه نمایید. یکی از مشکلات فشار خون، زمین خوردن افراد بعد از افت فشار است. آن ها به دلیل سرگیجه نمی توانند روی پای خود بایستند و از این رو باید یک پرستار با تجربه کنار آن ها حضور داشته باشد.

افت فشار خون به دلیل مصرف داروها

داروهای بسیار زیادی وجود دارند که در لیست عوارض آن ها، افت فشار خون درج شده است. اگر یکی از این داروها را به هر دلیلی مصرف می کنید؛ باید از عوارض آن نیز مطلع باشید و به هیچ عنوان در خانه تنها نباشید. در صورت افت فشار خون ممکن است هر لحظه خطراتی بیرونی سلامت شما را به خطر بی اندازد.

چه افرادی بیشتر در معرض فشار خون پایین هستند؟

نمی توان گفت که چه افرادی بیشتر از دیگران فشار خون پایین را تجربه می کنند؛ چرا که بیشتر از بیماری ها، این عوامل بیرونی نظیر کمبود ویتامین، بارداری، مصرف داروها و … هستند که باعث می شود فشار خون شما افت نماید. اما گروهی از افراد بیشتر از دیگران در معرض این بیماری هستند که از مهم ترین آن ها به موارد زیر می توان اشاره داشت:

افزایش سن

افرادی که پا به سن می گذارند، بیشتر از جوانان افت فشار خون را تجربه می کنند. در این سنین، بیماری های بیشتری بدن سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد و داروهای بیشتری مصرف می شود. ضعیف شدن عملکرد قلب و یا حتی عوارض داروهای مصرفی برای دیگر بیماری ها ممکن است فشار خون این افراد را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو توصیه می شود که سالمندانی که با افت فشار خون همراه هستند؛ تنها نگذارید و سعی کنید محیط آرامی برای آن ها فراهم کنید. پرستاران سالمند علاوه بر انجام امور روزانه، شرایط ایمنی برای این افراد فراهم می کنند.

مبتلایان به بیماری های خاص

افرادی که به بیماری های قلبی، پارکینسون، دیابت، ام اس و انواع سرطان ها مبتلا هستند، بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به فشار خون پایین است. لازم است بدانید که این افراد بیشتر از دیگر افراد به پرستار نیاز دارند. پس بهتر است در تمامی روز فردی را به عنوان پرستار در کنار آن ها داشته باشیم.

مصرف برخی انواع داروها

اگر داروهایی مصرف می کنید که در عوارض آن ها افت فشار خون درج شد است؛ بهتر است که بیشتر مراقب حرکات خود باشید و اگر سالمندی از عزیزان شما با این مشکل مواجه است آن ها را تنها نگذارید.

چرا مبتلایان به فشار خون پایین نیاز به پرستار دارند؟

در نگاه اول شاید پایین آمدن فشار خون چندان ترسناک نباشد اما در مورد سالمندانی که در خانه تنها هستند و کسی نیست که فشار خون آن ها را کنترل کند، امری ترسناک است. تصور اینکه عزیزان ما در محیط حمام یا دستشویی دچار افت فشار خون و غش کردن شوند، بسیار ترسناک است. ممکن است مادربزرگ ما در حین پخت غذا، سرگیجه بگیرد و خطراتی این چنین سلامت او را به خطر بی اندازد.

باردارانی که افت فشار خون پیدا می کنند، برای جنین خود نگران خواهند بود و از این رو تمامی این افراد نیاز دارند که پرستاری را در کنار خود داشته باشند. این پرستار می تواند به صورت روزانه در کنار عزیزان ما باشند تا در انتهای شب خانواده این مسئله مهم را بر عهده بگیرند.

اما اگر عزیزان شما در تمامی روز تنها بوده اند با بروز چنین علائمی بهتر است از خدمات پرستار شبانه روزی برای کمک به آن ها استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله درباره ضرورت پرستاری از بیماران مبتلا به افت فشار خون و خطراتی که آن ها را تهدید می کند، صحبت کردیم. در صورت نیاز به پرستار می توانید از ایده آل آسایش کمک بگیرید تا پرستارانی زبده را برای کمک به عزیزانتان اعزام نماییم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو