طرز تهیه سس شکلاتی خوشمزه به ۲ روش ساده

3

1402/5/1

14:08


طرز تهیه سس شکلاتی در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه سس شکلاتی برای استفاده در انواع دسرها…

طرز تهیه سس شکلاتی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه سس شکلاتی برای استفاده در انواع دسرها و کیک ها را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

سس شکلاتی یکی از سس های بسیار خوشمزه است که برای روی کیک ها، دسرها، بستنی و… بسیار پرکاربرد است. این سس خوشمزه را می توان به صورت آماده هم خریداری کرد، اما نوع خانگی آن بسیار سالم تر، خوشمزه تر و مطمئن تر است.

تهیه این سس مواد زیادی نمی خواهد و بسیار راحت است. برخی این سس را با شیر و برخی بدون شیر تهیه می کنند که در ادامه به هر دو روش اشاره می کنیم. پس با طرز تهیه سس شکلاتی خوشمزه و خانگی در ادامه با ما باشید.

طرز تهیه سس شکلاتی

طرز تهیه سس شکلاتی

طرز تهیه سس شکلاتی با پودر کاکائو و شیر

مواد لازم

  • پودر کاکائو نصف فنجان
  • آرد یک‌و‌نیم قاشق غذاخوری
  • شکر ¾ فنجان
  • شیر پرچرب یک و ¼ فنجان
  • کره ۲ قاشق چایخوری
  • وانیل نصف قاشق چایخوری
  • نمک یک پنس

طرز تهیه

برای تهیه این سس خوشمزه ابتدا شکر، آرد و پودر کاکائو را در کاسه‌ای مخلوط کنید و آن‌قدر هم بزنید تا هیچ تکه درشتی در ترکیب آن باقی نماند.

کره را در تابه‌ای روی شعله ملایم قرار دهید تا آب شود، سپس شیر و وانیل را به آن اضافه کنید و به‌قدری هم بزنید تا یکدست و کاملا مخلوط شوند.

در آخر مخلوط شکر، آرد و پودر کاکائو را کم‌کم به مخلوط شیر و وانیل و کره اضافه کنید و کمی شعله گاز را زیاد کنید تا به‌ حالت نیمه جوش برسد. برای ۶ دقیقه مدام هم بزنید و بعد از شش دقیقه شعله را خاموش کرده و نمک را به آن اضافه کنید.

شکلاتی که آماده کرده‌اید را در حالت داغ در یخچال قرار دهید. سس شکلات شما بعد از گذشت یک ساعت آماده است. حالا می‌توانید از آن برای استفاده به عنوان فیلینگ انواع کیک، دسر و یا روی بستنی با تهیه شیرشکلات و… استفاده کنید.

* نکته: اگر شیر در منزل ندارید می‌توانید به جای شیر از آب استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که بهتر است برای داشتن بافت خامه‌ای حتما از شیر استفاده کنید.

طرز تهیه سس شکلاتی

طرز تهیه سس شکلاتی

سس شکلاتی بدون شیر

مواد لازم

  • پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر ۱ پیمانه
  • آب نصف پیمانه
  • وانیل نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه

ابتدا باید داخل یک تابه شکر و پودر کاکائو الک شده را با هم مخلوط کنید. الک کردن باعث می شود دانه های کاکائو باز شده و به صورت گلوله ای نباشد. بهتر است برای تهیه این سس از پودر کاکائو مرغوب استفاده کنید تا سس تیره تری داشته باشید.

در ادامه وقنی مواد خوب مخلوط شدند باید آب بریزید و با همزن دستی خوب مواد را هم بزنید تا مواد یکدست شود. حالا تابه یا قابلمه را باید روی حرارت قرار دهید تا دانه های شکر ذوب شوند و سس به غلظت دلخواه برسد. وقتی شکر حل شد دیگر نباید مواد را هم بزنید. از این مرحله به بعد باید همزن دستی را کنار بگذارید.

با یک فرچه تمیز آغشته به آب مداوم دور تا دور تابه یا قابلمه را تمیز کنید. دیگر مواد را برای ۲ دقیقه هم نزنید تا سس کاملا غلیظ شود. وقتی شروع به ریز جوش های زیادی شد و به مرحله سر رفتن رسید. باید از روی حرارت بردارید و وانیل را اضافه کنید و خیلی سریع مواد را داخل یک ظرف شیشه ای بریزید. حالا ظرف را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و خنک شود.

* نکته: سس شکلاتی بدون شیر را می‌توانید تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید اما اگر در تهیه آن شیر استفاده شده بهتر است دو یا سه روز در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه سس شکلاتی

طرز تهیه سس شکلاتی

مقالات بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو