نطنز دارای رتبه برتر در زمینه وقایع فرهنگی ثبت شده در تقویم گردشگری کشور است

منبع: همگردی

4

1402/5/2

21:08


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نطنز دارای رتبه برتر در زمینه وقایع فرهنگی ثبت شده در تقویم گردشگری کشور است.

حسین یزدانمهر افزود: 12 رویداد فرهنگی و مذهبی از جمله آیین تعزیه نطنز در تقویم گردشگری ثبت و تایید شده است.

وی با اشاره به ابلاغ ثبتِ آیین تعزیه نطنز در تقویم رویدادهای گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اضافه کرد: تعزیه نطنز، نخل گردانی ابیانه، جغجغه زنی ابیانه، مراسم چهل هشتم بادرود، مجمع گردانی متین آباد، نینوای اریسمان، جشنواره زعفران نطنز، جشنواره اسب سواری نطنز، گیاهان دارویی نطنز، نخل گردانی بادرود، آیین جهانی روستای طامه و جشنواره انار بادورد، 12 آیین فرهنگی مذهبی این شهرستان است که در تقویم گردشگری کشور به ثبت رسیده تا با برنامه ریزی در حوزه گردشگری در راه معرفی جاذبه های فرهنگی منطقه قدمهای مؤثرتری برداشته شود.

وی با بیان اینکه از 12 رویداد ثبت شده نطنز در تقویم گردشگری کشور، لوح ثبتِ تعزیه نطنز در ایام محرم ابلاغ شد، گفت: اواخر سال گذشته با توجه به توصیه معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی برای مستندسازی در باره رویدادهای فرهنگی و مذهبی دارای قابلیت گردشگری ملی یا مذهبی، پرونده 12 رویداد از شهرستان نطنز تهیه، مستندسازی و به تهران ارسال شد.

وی افزود: در نهایت پرونده 12 رویداد فرهنگی و مذهبی این شهرستان ثبت و تایید و در ایام محرم لوح ثبت مراسم آیینی تعزیه این خطه در تقویم گردشگری کشور ابلاغ شد.

یزدانمهر خاطرنشان کرد: قدمت تعزیه نطنز به دوران صفویه و حدود 400 سال پیش بازمی گردد که بصورت محله ای و پراکنده اجرا می شده است اما از دوره قاجار یعنی حدود 200 سال پیش این مراسم بصورت منسجم در چهار حسینه شهر برگزار می شود.

به گفته وی، حسینه های مرکز شهر، ارشاد اولیا، محله افوشته و سرشک، چهار محل برگزاری تعزیه های نطنز هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز افزود: برگزاری تعزیه در چهار حسینه یاد شده از دوره قاجار در نطنز مرسوم بوده و به جز دو سال همه گیری کرونا، هیچ وقفه ای در روند برگزاری آن رخ نداده است.

یزدانمهر اظهار داشت: نخستین ویژگی تعزیه نطنز قدمت برگزاری آن بوده و دومین ویژگی آن این است که اجرا کنندگان برجسته تعزیه از سراسر کشور در ایام محرم به نطنز دعوت یا خودشان داوطلب برگزاری مراسم تعزیه در این دیار می شوند.

وی یادآور شد: ورود گروه های تعزیه خوان از شهرهای دیگر به نطنز مربوط به زمان حال نیست بلکه آنها از زمانهای بسیار قدیم به این دیار دعوت یا خودشان داوطلب اجرای مراسم می شدند تا در تکایای نطنز تعزیه خوانی کنند.

نطنز دارای رتبه برتر در زمینه وقایع فرهنگی ثبت شده در تقویم گردشگری کشور است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو