جلوگیری از تبلیغات مهاجرت یا ساماندهی تبلیغات مهاجرت؟

منبع: همگردی

5

1402/5/3

15:08


مهاجرت و مسافرت، چه تفاوتی دارند؟

قبل از این که راجع به تبلیغات مهاجرت صحبت کنیم به صورت مختصر و کوتاه به بیان تفاوت های بین مهاجرت و مسافرت خواهیم پرداخت. در مسافرت، فرد در مدت زمان مشخص و تعیین شده ای اقدام به گشت و گذار و سیاحت می کند. این سیاحت در مکانی خارج از مکان زندگی او انجام می گیرد. مدت زمان مسافرت حداقل یک روز و حداکثر یک سال می باشد. در حالی که مهاجرت می تواند، مسافرتی بی بازگشت باشد و البته همیشه هم اینگونه نیست. در مهاجرت، فرد یا افراد برای همیشه یا مدت زمان طولانی تصمیم به ترک موقعیت فعلی خود می گیرند. در صورت مسافرت یا مهاجرت به خارج از کشور لازم است با قوانین و انواع ویزاها در این خصوص آشنایی داشته باشید. تا پایان این محتوا ما را همراهی کنید تا کارگروه سفر خوب در این باره مطالب بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

مهاجرت

مهاجرت

گزارشی مبنی بر عدم اجرای تبلیغات مهاجرت

چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی ارائه داده است. این گزارش در خصوص ممنوعیت تبلیغات مهاجرت از هر نوعی که باشد است. در این گزارش افراد ذیربط به بررسی قوانین و محتوای تبلیغات مهاجرت و بازرگانی در ایران پرداخته اند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که لازم است تبلیغات مهاجرت را غیرقانونی اعلام کنند. چرا که تبلیغ مهاجرت به دلیل بالا بردن آمار مهاجرت ممنوع است؛ در گزارش مذکور هر گونه تبلیغات مهاجرت برای خرید ملک، تحصیل، سرمایه گذاری، اخذ اقامت و ویزا در خارج از کشور، کاملا ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است.

مهاجر و مهاجرت

مهاجر و مهاجرت

تصویب یا عدم تصویب تبلیغات مهاجرت، کدام بهتر است؟

در ارتباط با تبلیغات مهاجرت و ممنوع شدن یا عدم ممنوعیت آن ها باید ذکر کنیم در نگاه کلی شاید این موضوع مثبت و سازنده به نظر آید. زمانی که روی جزئیات این امر دقت می کنیم متوجه مشکلات عدیده ای در آن خواهیم شد. همچنین عواقب متعددی داشته که لازم است بدون برنامه ریزی و ساماندهی درست اقدام به تصویب و اجرای چنین طرحی نکنیم. بنابراین لازم است در قدم اول به کمک کارشناسان و متخصصین این حوزه اقدام به تجزیه و تحلیل و شناخت مشکلات آن نمود. پس از تحلیل درست و تخصصی موضوع، می توان برای اجرای آن اقدامات لازم را انجام داد. در واقع تا زمانی که ایرادات این طرح به کمک متخصصین امر شناسایی و برطرف نشده اند نمی توان به صورت سرسری اقدام به اجرایی شدن آن نمود.

مشکلات پیش روی ممانعت از تبلیغات مهاجرت

در صورت عدم تبلیغات مهاجرت اولین مشکل، نحوه برخورد غلط است. در واقع به جای این که مرکز مذکور اقدام به ارائه طرحی کند که موجب سهولت در تبلیغ قانونی مهاجرت گردد درست عکس آن عمل نموده و تبلیغات مهاجرت را ممنوع کرده است. این امر مصداق بارز این جمله است که کار را باید به کاردان سپرد. به جای این که صورت مسئله را پاک کنیم، بهتر است راه حل مناسبی برای آن ارائه دهیم. بنابراین لازم است مشخص کنیم تبلیغات مهاجرت را چگونه و چه کسانی انجام دهند. لازم به ذکر است اگر افراد مشغول در این حوزه توانایی تبلیغات مهاجرت نداشته باشند، رو به سوی رسانه های بیگانه خواهند آورد. این امر خود مشکلات بی شماری را به وجود آورده و به تبعات منفی این موضوع دامن خواهد زد.

زمانی که تبلیغات گروه های قانونی و دارای مجوز به رسانه های خارجی و غربی سپرده شود، نفوذ فرهنگ بیگانه در جامعه بیش از پیش خواهد شد. در صورت تبلیغات مهاجرت در رسانه های خارجی و غربی مشکلات عدیده فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و از این قبیل رواج پیدا خواهد کرد. به طور مثال انواع کلاهبرداری ها، جعل اسناد و مدارک و حتی قاچاق انسان را شاهد خواهیم بود. در نهایت کنترل جامعه و افکار آن به دست رسانه های بیگانه و معاند خواهد افتاد.

مشکل دیگر در این زمینه این است که تبلیغات مهاجرت همیشه به پناهنده شدن افراد و خروج ارز از کشور ختم نمی شود. باید به این موضوع دقت کرد که مهاجرت می تواند با هدف ادامه تحصیل، کار و غیره انجام گیرد. با این وجود افرادی که به قصد ادامه تحصیل از کشور خارج می شوند پس از پایان دوره تحصیلات و اخذ تخصص لازم به کشور رجوع کرده و در جهت شکوفا شدن بخش های مختلف کشور گام بر می دارند. همچنین افرادی که به قصد پیدا کردن شغل بهتر از کشور خارج می شوند. این افراد با ارسال پول برای خانواده خود اقدام به ارزآوری برای کشور خواهند کرد. در صورت ممنوع کردن تبلیغات مهاجرت افرادی از این دست مجبور به انجام امور مهاجرت خود از مسیر غیر قانونی خواهند شد که تبعات منفی بسیاری را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.

آخرین مشکل و شاید بزرگترین مشکل این طرح از زبان دکتر محمد باقر سخی متخصص مدیریت گردشگری بین الملل این است که مهاجرت را در یک کشور نمی توان نادیده گرفت چرا که حتی در کشور های تراز اول غربی و شرقی نیز موضوع مهاجرت ، موضوعی جا افتاده است . مهم تر از این ، قواعد دین مبین اسلام است که چنین اجازه ای به ما نخواهد داد تا امکان مهاجرت و سفر برای به دست آوردن زندگی بهتر را از مردم دریغ بداریم. مردم هر کشور می بایست به صورت آزادانه برای زندگی خود تصمیم گیری کنند.

مشکلات مهاجرت

مشکلات مهاجرت

نگاه کارشناسان به طرح ممنوعیت تبلیغ مهاجرت

از نگاه دکتر محمد باقر سخی به عنوان یکی از صاحب نظران و متخصصان این حوزه، بزرگترین مشکل موجود در خصوص تبلیغات مهاجرت نبود قوانین یکپارچه در سازمان گردشگری کشور است. قوانین مربوط به این بخش نه تنها کافی و یکپارچه نبوده بلکه قدیمی و بعضا غیر قابل اجرا هستند. این خلأ بزرگ موجب سلیقه ای عمل کردن مدیران و کارکنان بخش گردشگری کشور شده است. همچنین از نظر وی مشکل بزرگ دیگر در این زمینه این است: تمام افرادی که در سازمان مربوطه مشغول به خدمت رسانی هستند از تحصیلکرده های حوزه گردشگری نمی باشند و این امر بزرگترین معضل گردشگری ایران را رقم زده است!

برای تصویب آگاهانه چنین طرحی لازم است افراد متخصص و کارآمد در سازمان های ذیربط مشغول به کار شوند. همچنین اجازه تبلیغات مهاجرت می بایست به دفاتری داده شود که در این حیطه دارای تجربه کافی باشند ، حتی دفاتر مسافرتی که زیر نظر سازمان گردشگری کار می کنند نیز بدون تجربه در زمینه مهاجرت ، نمی توانند مشغول به این کار شوند و حتماً باید مدیر و اعضای اصلی آنها دارای تحصیلات عالی گردشگری بوده و تجربیات لازم در این خصوص را داشته باشند. در واقع لازم است برای اجرای چنین طرحی، ساختار و زیربنای گردشگری را به صورت علمی و عملی پایه ریزی کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو