اطلاعات درباره میکرودرم آبریژن برای لایه برداری و پاکسازی

اطلاعات درباره میکرودرم آبریژن برای لایه برداری و پاکسازی


منبع: تاپ ناز

4

1402/5/4

16:06


میکرودرم آبریژن یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین تکنیک‌های جوان‌سازی پوست است که از طریق لایه‌برداری اثرات پیری را کاهش می‌دهد و نمایی جذاب و زیبا به ارمغان می‌آورد. میکرودرم آبریژن برای تمام افراد و با هر رنگ پوستی مناسب می‌باشد. در ادامه به معرفی و بررسی چگونگی انجام میکرودرم آبریژن می‌پردازیم و درنهایت فواید و عوارض آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم آبریژن یک روش کم‌تهاجمی جهت لایه‌برداری و پاکسازی پوست است که لایه‌های ضخیم و مرده را از پوست جدا می‌کند. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت منظور از میکرودرم ابریژن برداشتن قسمتی از پوست به کمک تکه‌های بسیار ریز تراش‌دهنده است.

پوست هریک از ما دارای لایه سطحی به نام اپیدرم و لایه‌ای در زیر آن به نام درم می‌باشد. لایه اپیدرم به چند طبقه تقسیم می‌شود که سطحی‌ترین آن شاخی است. در این لایه سلول‌های مرده کراتینه‌شده که از لایه‌های زیرین محافظت می‌کنند قابل مشاهده می‌باشند. لازم به ذکر است که سلول‌های پوست از پایین‌ترین طبقه اپیدرم شروع به اضافه شدن می‌کنند و با افزایش عمر به طبقه‌های بالاتر و درنهایت طبقه شاخی می‌رسند. در میکرودرم ابریژن این لایه بطور کامل برداشته می‌شود تا به این ترتیب پوست زیباتر، یکدست‌تر و جوان‌تر شود.

در میکرودرم ابریژن یک اپلیکاتور مخصوص لایه سطحی پوست را می‌ساید. البته ممکن است برای انجام ابریژن صورت بر سطح پوست کریستال‌های ریزی نیز اسپری شود تا به این ترتیب لایه‌برداری سلول‌های مرده آغاز گردد.

اطلاعات درباره میکرودرم آبریژن برای لایه برداری و پاکسازی

فواید میکرودرم ابریژن

بطورکلی میکرودرم ابریژن با هدف صاف‌تر و روشن‌شدن پوست انجام می‌گیرد و می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی را بهبود بخشد. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فواید میکرودرم ابریژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان لکه‌های تیره که پس از بهبودی جوش یا آکنه بر سطح پوست باقی می‌مانند.
  • بهبود رنگ پوست و رفع تیرگی آن
  • درمان لکه‌های تیره پوست یا ملاسما
  • یکنواخت‌شدن رنگ پوست در نواحی مختلف صورت
  • درمان ترک‌های پوستی
  • درمان کک و مک‌های حاصل از اشعه‌های خورشید
  • از بین‌بردن تاتو، خال‌کوبی و چروک گردن
  • از بین‌بردن لک‌های کبدی
  • هموارشدن بافت پوست در نواحی مختلف
  • از بین‌بردن لکه‌های مربوط به افزایش سن
  • درمان جوش‌های سرسیاه
  • کوچک‌شدن منافذ باز پوست
  • رفع خطوط ظریف و چین‌وچروک
  • رفع جای زخم
  • و…

استفاده از میکرودرم ابریژن در درمان جای جوش

میکرودرم ابریژن جای جوش‌هایی که بصورت حفره یا لکه‌های تیره بر سطح پوست است را بطورکامل از بین می‌برد. این روش همچنین در درمان رنگ لکه‌هایی که از جای جوش‌ها بر سطح پوست باقی مانده‌اند، موثر و مفید است و درنهایت پوستی کشیده و زیبا برای شما به ارمغان می‌آورد.

استفاده از میکرودرم ابریژن در درمان لک‌های بارداری

همانطور که می‌دانید در دوران بارداری برخی خانم‌ها با لک‌های حاملگی مواجه می‌شوند. این لک‌ها بطورمعمول سطحی هستند، اما در برخی مواقع ممکن است که پس از زایمان بر سطح پوست باقی بمانند. میکرودرم ابریژن این لک‌ها را به خوبی درمان می‌کند. البته شما می‌توانید بصورت همزما و تحت نظر پزشک خود از داروهای لک‌بر نیز استفاده نمایید تا به این ترتیب لک‌ها سریع‌تر رفع شوند.

مطلب مشابه: مراقبت از پوست در تابستان با کارهای خاصی که در فصل گرما باید انجام دهید

استفاده از میکرودرم ابریژن در درمان ترک‌های پوستی

پیش از هرچیزی خوب است بدانید که ترک‌های پوستی امروزه بسیار شایع می‌باشند و خانم‌ها پس از پشت سرگذاشتن دوران بارداری و افراد دارای اضافه وزن و افراد پس از کاهش وزن، آن‌ها را بر سطح پوست خود مشاهده می‌کنند. این ترک‌ها به ندرت قابل درمان می‌باشند، اما امروزه به کمک میکرودرم ابریژن می‌توان آن‌ها را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید.

استفاده از میکرودرم ابریژن در درمان کک و مک‌های حاصل از آفتاب

اطلاعات درباره میکرودرم آبریژن برای لایه برداری و پاکسازی

میکرودرم ابریژن در درمان کک و مک‌هایی که به دلیل قرارگرفتن طولانی‌مدت در مقابل نور خورشید ایجاد شده‌اند نیز بسیار موثر می‌باشد. البته این درمان می‌تواند کک و مک‌های ارثی را نیز در صورتی که خیلی عمیق نباشند، درمان کند.

اگر کک و مک‌های ارثی صورت شما عمق بسیار زیادی دارند، پیشنهاد ما این است که در کنار میکرودرم ابریژن از محصولات درمانی دیگر نیز کمک گیرید.

استفاده از میکرودرم ابریژن جهت از بین‌بردن تاتو، خال‌کوبی و چروک گردن

همانطور که گفتیم یکی از کاربردها و فواید اصلی میکرودرم ابریژن، از بین‌بردن تاتو و خال‌کوبی‌های سطحی پوست است. البته در صورت بدرنگ و بد‌فرم‌شدن جای تاتو شما می‌توانید از میکرودرم ابریژن و لیزر در کنار یکدیگر کمک گیرید تا به این ترتیب نتایج بهتری از درمان خود مشاهده نمایید.

چین‌وچروک و کک و مک در ناحیه گردن با افزایش سن ایجاد می‌شود و غیرقابل پیشگیری است. اما با انجام میکرودرم ابریژن می‌توان تا حد بسیار زیادی آن‌ها را درمان کرد.

استفاه از میکرودرم ابریژن جهت بهبود لک‌های پیری و کبدی

به کمک میکرودرم پرنیان می‌توان لک‌های پیریخو لک‌های کبدی که ظاهر نامناسبی به پوست می‌دهند را درمان کرد.

استفاده از میکرودرم ابریژن در از بین‌بردن جوش‌های سرسیاه

یکی‌دیگر از فواید میکرودرم ابریژن، کاهش جوش سرسیاه پوست و درنتیجه کم‌شدن ضایعات جوش‌های جوانی است.

استفاده از میکرودرم ابریژن در درمان منافذ باز پوست

همانطور که بدون شک می‌دانید منافذ باز پوست تأثیرات منفی بر زیبایی ظاهری افراد می‌گذارند. البته این منافذ از طریق جذب آلودگی‌های بیش‌تر، جوش‌های بیش‌تر نیز در سطح پوست ایجاد می‌کنند.

منافذ پوست بطورمعمول بر روی گونه‌ها و بینی افراد مشاهده می‌شوند و دلایل بسیاری برای ایجاد آن‌ها وجود دارد. میکرودرم ابریژن از طریق بافت سازی پوست موجب محکم‌شدن آن و درنهایت تنگ‌شدن منافذ پوستی می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر جلسات میکرودرم را بطورکامل پشت سر گذارید، منافذ باز پوست شما تا حدی کوچک می‌شوند که دیگر با چشم قابل مشاهده نمی‌باشند.

مطلب مشابه: مراقبت از پوست چرب + اطلاعات کامل در مورد نگهداری از انواع پوست چرب

استفاده از میکرودرم ابریژن در درمان اسکار زخم

میکرودرم ابریژن در درمان جای زخم‌هایی که به دلیل بخیه بر روی پوست مانده‌اند نیز موثر می‌باشد. البته این نوع درمان جهت بهبود جای سوختگی نیز مفید است. لازم به ذکر است که تعداد جلسات میکرودرم ابریژن جهت بهبود زخم با توجه به عمق زخم توسط متخصص تعیین می‌شود و برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

میکرودرم ابریژن چگونه انجام می‌گیرد؟

در حال حاضر میکرودرم ابریژن در مطب پزشک یا کلینیک زیبایی انجام می‌گیرد و برای صورت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه و برای گردن حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز است. در طول جلسه‌ی درمان شما هیچ دردی نخواهید داشت و نیازی به استفاده از داروی بی‌حسی نیست. البته ممکن است بعد از درمان کمی تورم یا احساسی شبیه به آفتاب‌سوختگی داشته باشید که پس از گذشت چند روز بطورکامل برطرف می‌شود.

جهت انجام میکرودرم ابریژن باید پیش از هر چیزی بر روی تخت دراز بکشید. حال متخصص زیبایی یا دستیار وی با استفاده از یک دستگاه دستی لایه سطحی پوست را از بین می‌برد و درنهایت کرم مرطوب‌کننده بر روی پوست می‌زند تا به این ترتیب پوست خشک نشود.

اطلاعات درباره میکرودرم آبریژن برای لایه برداری و پاکسازی

برای رسیدن به بهترین نتایج جوان‌سازی باید ۵ تا ۱۶ جلسه میکرودرم ابریژن را پشت سر گذاشت. این جلسات بصورت هفتگی، دو هفته یکبار یا ماهانه انجام می‌گیرند و فواصل بین آن به اهداف، دلیل درمان و نوع پوست شما بستگی دارد. فراموش نکنید که نتایج جوان‌سازی میکرودرم ابریژن دائمی نیست و نیاز به تمدید دارد.

انواع روش‌های میکرودرم ابریژن

جهت انجام میکرودرم ابریژن از روش‌های مختلف بهره گرفته می‌شود که بطورکلی مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها عبارت است از:

میکرودرم ابریژن با نوک الماسی

همانطور که از نام این نوع میکرودرم ابریژن مشخص است در آن هندپیس دارای نوک الماسی است. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که سلول‌های مرده و لایه شاخی پوست را با ملایمت جدا می‌کند. البته همزمان با این کار سلول‌های کنده‌شده به درون دستگاه مکیده می‌شوند.

شدت لایه‌برداری دستگاه میکرودرم ابریژن الماسی به نحوه کار متخصص بستگی دارد. به این معنا که هرچه فشار بیش‌تری از دستگاه بر روی پوست وارد شود و مکش طولانی‌تری انجام گیرد، لایه‌برداری شدیدتر خواهد بود. امروزه میکرودرم ابریژن با نوک الماسی بطورمعمول در مناطق حساس ازجمله پوست اطراف چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب مشابه: مراقبت از پوست در منزل + 5 روش اصولی برای نگهداری از پوست در خانه

میکرودرم آبریژن کریستالی

یکی‌دیگر از روش‌های میکرودرم ابریژن، میکرودرم ابریژن کریستالی می‌باشد که در آن کریستال‌هایی روی پوست بیمار جهت لایه‌برداری پوست پاشیده می‌شوند. با پاشیده‌شدن کریستال تراشیدن لایه سطحی آغاز می‌گردد و سپس کریستال‌های پاشیده‌شده و سلول‌های مرده درون دستگاه مکیده می‌شوند.

در این روش به کمک یک دستگاه مخصوص کریستال‌هایی که بطورمعمول اکسید فلز هستند با فشار مناسب بر سطح پوست پاشیده می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت پزشک متخصص با توجه به نوع مشکل پوستی بیمار و عمق لایه‌برداری، میزان این فشار را تنظیم می‌کند. حال پس از انجام لایه‌برداری سلول‌های مرده از پوست جدا می‌شوند.

دستگاه میکرودرم ابریژن کریستالی درون خود یک مکنده دارد که این مکنده کریستال‌ها و سلول‌های مرده پوست را به درون دستگاه می‌کشد. در حال حاضر بسیاری از افراد گمان می‌کنند که کریستال‌های بکاررفته در میکرودرم ابریژن به پوست آسیب می‌رسانند. اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید خوب است بدانید که این کریستال‌ها علاوه بر اینکه هیچ آسیبی به سطح پوست نمی‌رسانند، موجب افزایش خون‌رسانی و ترمیم و شادابی آن نیز می‌شوند.

دستگاه هیدرودرم ابریژن

این نوع دستگاه از دو نوع قبلی جدیدتر است و لایه‌برداری را بدون کریستال انجام می‌دهد. درنهایت نیز محصولات مراقبت از پوست در نواحی مختلف تزریق می‌شوند. به عبارت دیگر می‌توان گفت این دستگاه از تکنیک افیوژن پوستی استفاده می‌کند.

به کمک دستگاه هیدرودرم ابریژن علاوه بر تحریک تولید کلاژن، گردش خون نیز در پوست به حداکثر می‌رسد.

دستگاه میکرودرم ابریژن خانگی

این دستگاه بسیار کوچک است و می‌توان از آن در کنار اسکراب‌های لایه‌بردار استفاده کرد. دستگاه میکرودرم خانگی حاوی کریستال پودری است و با قرارگرفتن بر روی پوست نوعی حالت خلأ و بی‌خوابی ایجاد می‌کند. در نوک این دستگاه سخت‌ترین ماده کره زمین، کروندوم، مشاهده می‌شود که در خراشیدن پوست نقش اصلی و مهمی ایفا می‌کند. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت کروندوم با از بین‌بردن لایه شاخی پوست موجب کوچک و بسته‌شدن منافذ می‌شود.

مزایای میکرودرم ابریژن

انجام میکرودرم ابریژن با مزایای بسیاری همراه است که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • بدون عارضه‌بودن
  • قابل انجام در فواصل زمانی کوتاه
  • قابل انجام در تمامی فصول سال
  • میکرودرم ابریژن ساده و سریع است و نیاز به استراحت ندارد. به همین جهت امروزه به آن لایه‌برداری زمان ناهار می‌گویند. به این معنا که شما می‌توانید در زمان استراحت برای ناهار از این روش بهره گیرید و دوباره به سرکار خود بازگردید.
  • مناسب برای هر رنگ پوست حتی پوست‌های بسیار تیره
  • عدم نیاز به مواد بی هوشی یا بی‌حس‌کننده‌های موضعی
  • میکرودرم ابریژن موجب نفوذ و جذب داروها به پوست می‌شود و تأثیر داروها بر سطح پوست را چندین برابر می‌کند.
  • و…

توصیه‌های قبل از انجام میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک درمان غیرتهاجمی برای شادابی و طراوت پوست است که هیچ نیازی به جراحی ندارد. پیش از انجام میکرودرم ابریژن پزشک متخصص فرد را بطورکامل معاینه می‌کند و سپس از وی سوالاتی در رابطه با حساسیت‌ها و بیماری‌هایش می‌پرسد.

بطورمعمول پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که یک هفته پیش از انجام میکرودرم ابریژن در معرض نور خورشید قرار نگیرند و از برنزه‌کردن یا ایپلاسیون خودداری نمایند.

درنهایت بهتر است که سه‌روز قبل از میکرودرم ابریژن از مصرف کرم و ماسک‌های لایه‌بردار خودداری نمایید.

مطلب مشابه: جوانسازی پوست در منزل؛ انواع روش های طبیعی و ماسک برای زیبایی پوست

توصیه‌های بعد از انجام میکرودرم ابریژن

بطورکلی می‌توان گفت پس از انجام میکرودرم ابریژن نیاز به هیچ مراقبت خاصی نیست و عوارض ایجاد شده آن پس از گذشت چند روز تا یک هفته بطورکامل رفع می‌شوند. البته در این مدت حتماً جهت رفع خشکی و جلوگیری از پوسته پوسته‌شدن پوست از مرطوب‌کننده استفاده نمایید.

پس از میکرودرم حساسیت پوست تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد. به همین جهت استفاده از ضد آفتاب مناسب را فراموش نکنید. اگر از داروهای ضدآکنه استفاده می‌کنید، پس از انجام میکرودرم حداقل برای یک روز استفاده از آن را متوقف نمایید.

پس از میکرودرم ابریژن شما می‌توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید و هیچ نیازی به استراحت نمی‌باشد. پوست برخی از افراد پس از میکرودرم صورتی یا قرمز می‌شود یا اینکه کمی ورم می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که این عوارض درست مشابه آفتاب سوختگی می‌باشند و پس از گذشت یک یا دو روز از بین می‌روند.

اطلاعات درباره میکرودرم آبریژن برای لایه برداری و پاکسازی

عوارض میکرودرم ابریژن

پیش از هرچیزی این نکته را در نظر داشته باشید که افرادی که برای درمان جوش و آکنه از داروهای ایزوترتونین استفاده می‌کنند، باید ۶ تا ۱۲ ماه مصرف دارو را قطع نمایند. تا به امروز عوارض جانبی چندانی برای میکرودرم ابریژن گزارش نشده است. اما با این وجود این درمان همانند دیگر درمان‌های پوستی می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. بطورکلی مهم‌ترین و رایج‌ترین این عوارض عبارتند از:

  • ورم
  • قرمزی مشابه آفتاب سوختگی
  • کبودی
  • احساس سوختگی یا سوزن سوزن شدن پوست
  • افزایش حساسیت‌ به آفتاب
  • و…

این نکته را در نظر داشته باشید که تمام عوارض ذکرشده بدون نیاز به درمان از بین می‌روند. اگر پس از بهبودی جوش یا آسیب‌های پوستی، لک‌های سیاه بر روی پوست شما باقی ماندند، میکرودرم موجب تشدید آن‌ها می‌شود. البته اگر میکرودرم تحت نظر متخصص انجام گیرد، احتمالا بروز این مشکل بسیار کاهش می‌یابد.

میکرودرم ابریژن برای چه افرادی مناسب است؟

بطورکلی می‌توان گفت میکرودرم ابریژن برای بسیاری از افراد در هر سنی و با هر رنگ پوستی مناسب است. برای مثال اگر افراد با مشکلات پوستی نظیر؛ چین‌وچروک خفیف، لکه‌های پیری، آکنه، منافذ پوست یا تیرگی پوست مواجه باشند، از این روش می‌توانند بهره گیرند. البته ممکن است که میکرودرم برای افرادی که پوست آن‌ها سریع زخم می‌شود یا اینکه جوش‌های تبخالی دارند، چندان مناسب نباشد.

هزینه میکرودرم ابریژن

هزینه میکرودرم ابریژن ثابت نمی‌باشد و با توجه به محل زندگی هر فرد تغییر می‌کند. برای مثال اگر شما جهت انجام میکرودرم به یک سالن شیک در منطقه ثروتمند مراجعه نمایید، بدون شک هزینه بسیار زیاد متحمل خواهید شد. البته نوع پوست شما نیز می‌تواند این هزینه را تحت تأثیر قرار دهد.

چه مدت باید میکرودرم را انجام داد؟

پیش از هرچیزی این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد جلسات درمان میکرودرم برای هر فرد به هدف نهایی وی بستگی دارد. به این معنا که اگر به دنبال بهبود یک مشکل پوستی هستید، با یکی دو جلسه میکرودرم درمان شما کامل نخواهد شد و حتی ممکن است نیاز باشد از روش‌های دیگر نیز کمک گیرید.

جلسات میکرودرم بطورکلی ۶ تا ۱۰ جلسه می‌باشند که با فاصله ۷ تا ۱۴ روز برنامه‌ریزی می‌شوند. تعداد و دفعات درمان با توجه به نیاز پوست و اهداف مراقبت از پوست برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت می‌باشد.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی کامل و دقیق میکرودرم ابریژن پرداختیم. همانطور که گفتیم میکرودرم آبریژن یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین تکنیک‌های جوان‌سازی پوست است که از طریق لایه‌برداری اثرات پیری را کاهش می‌دهد و نمایی جذاب و زیبا به ارمغان می‌آورد. در میکرودرم ابریژن یک اپلیکاتور مخصوص لایه سطح پوست را می‌ساید تا به این ترتیب لایه‌برداری آغاز شود. البته ممکن است که تعدادی کریستال ریز نیز در این نوع درمان بر سطح پوست اسپری کنند تا به این ترتیب لایه‌برداری سلول‌های مرده سریع‌تر آغاز گردد.

به کمک میکرودرم ابریژن می‌توان مشکلات پوستی مختلف را درمان کرد. از مهم‌ترین و شایع‌ترین این مشکلات می‌توان به لکه‌های تیره که پس از بهبودی جوش یا آکنه بر سطح پوست باقی می‌مانند، لکه‌های بارداری، ترک‌های پوستی، کک و مک‌های حاصل از اشعه خورشید، لکه‌های مربوط به افزایش سن، جوش‌های سرسیاه، منافذ باز پوست، خطوط ظریف و چین‌وچروک، جای زخم و… اشاره کرد.

تا به امروز عوارض جانبی جدی برای میکرودرم پرنیان گزارش نشده است. اما فراموش نکنید که این درمان همانند دیگر درمان‌های پوستی با عوارضی نظیر؛ ورم، قرمزی، کبودی، افزایش حساسیت به آفتاب و… همراه است. این عوارض نیاز به درمان ندارند و پس از گذشت یک بازه زمانی بطورکامل از بین می‌روند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو