روانشناسی مردان بداخلاق و نگاهی به دلایل بداخلاقی مردان

روانشناسی مردان بداخلاق و نگاهی به دلایل بداخلاقی مردان


منبع: آرگا

3

1402/5/6

16:40


احتمالا کنار آمدن با مرد عصبی برای خانم ها یکی از مشکلات زندگی زناشویی محسوب می شود. بسیاری از خانم ها می گویند هنگامی که شوهرشان به خانه می آید با خود انرژی منفی می آورد و محیط خانواده را متشنج می کند. همه انسان ها نقاط ضعف و قوتی را در خود دارند و هیچ کس کامل نیست. با این حال باید اعتراف کرد زندگی با مرد بداخلاق بسیار خسته کننده است. به خصوص اگر شوهرتان همیشه منتقد و ناراضی، بداخلاق و عصبانی باشد. اگرچه شوهر بداخلاق باعث ناامیدی زن از زندگی مشترک می شود، اما راه های زیادی برای از بین بردن بداخلاقی همسرتان وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به اهمیت روانشناسی مردان بداخلاق در زندگی زناشویی بپردازیم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مردان بداخلاق زندگی مشترک را برای همسرشان زهر می‌  کنند. در حقیقت اگرچه عصبانیت یکی از هیجانات طبیعی ما است و بسیاری از افراد باور دارند مردان باید همیشه بداخلاق باشند. با این حال زندگی مشترک مردان بداخلاق در معرض آسیب ‌های بسیاری قرار می ‌گیرد. زنان و فرزندان این مردان معمولا فشارهای روانی بسیاری را تحمل می‌ کنند؛ و همین می ‌تواند رابطه آن ها با همسر یا پدرشان را تحت ‌تأثیر قرار بدهد. به همین خاطر بهتر است راجع به پرخاشگری و عصبانیت مردان یک تصمیم جدی گرفته شود. در ادامه مطلب به ارائه مطالبی درباره روانشناسی مردان بداخلاق خواهیم پرداخت.

اصلی ترین دلایل بداخلاقی مردان چیست؟

زمانی که با مردان بداخلاق روبرو می شویم، در مرحله اول ممکن است عصبانیت و نارضایتی خودمان را با پرخاشگری و خشم نشان دهیم. بدون شک زمانی که همسرتان بدخلق است، بر روی شما نیز تاثیر می گذارد. بداخلاقی یک موضوع کاملا مسری است.  اما باید قبل از هر کاری دلایل این بداخلاقی را پیدا کنید. بسیاری از خانم ها می گویند: «شوهرم خیلی بداخلاقه، خسته شدم» و یا بعضی دیگر به جدایی از همسر بداخلاق فکر می کنند. در حالی که این راهکار عاقلانه و منصفانه ای نیست. بهتر است قبل از هر تصمیمی علت این رفتار را پیدا کنید و به دنبال شناخت روانشناسی مردان بداخلاق باشید. در ادامه به برخی دلایل بداخلاقی مردان اشاره شده است:

رفتار صحیح با شوهر بداخلاق

۱. برآورده نشدن نیازهای کودکی

یک شوهر بداخلاق ممکن است دوران کودکی خوبی را نگذرانده باشد. احتمالا در کودکی آسیب عاطفی ناشی از برآورده نشدن نیازهای عاطفی خود را تجربه کرده است. تمام آن احساسات سرکوب شده دوران کودکی به روش های ناسالم در دوران بزرگسالی او ظاهر شده است.

۲. پیروی کردن از طرز تفکر مردسالاری

در یک جامعه مردسالار ناخودآگاه مردان به سمت این گونه رفتارهای خاص کشیده می شوند. بداخلاقی مردان ممکن است بازتاب فرهنگ و یا نحوه تربیت آن ها در کودکی و در محیط خانواده باشد. خانواده هایی که مردان را حاکم خانه می دانند و به دنبال مردسالاری هستند، بیشتر دچار این رفتار می شوند. یکی از خصوصیات مهم مرد بداخلاق، مردسالاری اوست. همسر شما شاید یک شوهر بد نباشد و فقط در تلاش است که به تصویر مرد ایده آلی که در ذهنش توسط فرهنگ مردسالاری ساخته شده است، دست پیدا کند. اگر او بداخلاقی نکند و یا با شما و فرزندانش زیاد صمیمی باشد، احتمالا احساس می کند که شکست خورده و به یک مرد به اصطلاح زن ذلیل یا ضعیف تبدیل شده است.

۳. عوامل بیرونی

گاهی اوقات، همسر شما تنها به خاطر مسائل و مشکلاتی که در روز با آن ها دست و پنجه نرم کرده، به یک مرد بداخلاق تبدیل شده است. احتمالا او روز بدی را سرکار گذارنده است و یا این که مشکلات اقتصادی باعث ضعف اعصاب و بدخلقی او شده باشد. مواردی از این دست باعث به وجود آمدن استرس و اضطراب در مرد می شوند و تأثیر مهمی در کج خلقی و بداخلاقی او خواهند داشت.

۴. وجود مشکل در روابط زناشویی

بعضی از زنان می گویند: «شوهرم همیشه با من حالش بد است اما با دیگران نه!». اگر شما نیز چنین احساسی را دارید پس بهتر است به سراغ روانشناسی مردان بداخلاق بروید و به بررسی روابط خود با همسر، مشکلات زناشویی و … بپردازید. آیا میان شما و همسرتان مشکل حل نشده ای باقی مانده است که باعث شده او را از شما دور کند؟ اگر خودتان نتوانستید جوابی برای این سؤال پیدا کنید، می توانید به کمک یک مشاوره خانواده در صدد رفع مشکلات میان خودتان و همسرتان بر آیید.

از روانشناسی مردان بداخلاق چه می دانید؟

۵. مشکل در سلامت روان

به دلایل مختلفی مانند برآورده نشدن نیازها، مشکلات اجتماعی و اقتصادی، مردان وابسته به مادر که مادر خود را از دست داده اند و … مردان دچار اضطراب، افسردگی و مشکلات روانی دیگر می شوند. این بیماری های روانی به دور شدن، سرد و گوشه گیر شدن، تحریک پذیری و تندخو شدن فرد منجر خواهد شد.

۶. نداشتن خواب کافی یا گرسنه بودن

اگر خواب شوهرتان به اندازه کافی نباشد باعث بدخلقی و عصبانیت او می شود. به همین خاطر شوهرتان به استراحت و خواب کافی نیاز خواهد داشت. از سوی دیگر مردها زمانی که گرسنه می شوند به شدت بدخلق و عصبانی می شوند. خواب و غذا را می توان با برنامه ریزی درست حل کرد. غذاهای خوشمزه درست کنید و هنگامی که او به استراحت می پردازد، محیط آرام و ساکتی را برایش فراهم کنید.

منظور از روانشناسی مردان بداخلاق چیست؟

روانشناسی مردان بداخلاق برای برخورد با مردانی است که بیش از حد بداخلاق هستند. قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که طبیعت مرد به طور کل خشن تر از زن است؛ به این خاطر که بتواند در مقابل ناملایمات از خانواده خود محافظت کند. اما گاهی محیط، نحوه رشد و یا تجربه های ناگوار باعث می شود که این خشونت به رفتاری خارج از حد اعتدال تبدیل شود. همین مسئله باعث می شود که محیط امن و آرام خانه به میدان جنگ تبدیل شود و همسر این فرد در معرض آسیب های روحی، جسمی و حتی جنسی قرار گیرد.

در صورتی که شریک زندگی شما فردی پرخاشگر و عصبانی است و اگر حس می کنید از کنترل رفتار او عاجز هستید، این جا است که هر دوی شما به مشاوره زناشویی نیاز دارید. به همین خاطر سعی کنید همسرتان را ترغیب کنید که همراه شما به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کند و به کمک مشاور به یک روند درمانی مناسب با استفاده از روانشناسی مردان بداخلاق برسید.

نحوه برخورد صحیح با مرد بداخلاق

نحوه برخورد با مردان بداخلاق بسیار اهمیت دارد. بسیاری از زنان به دنبال راهی برای درمان بداخلاقی مردان هستند. در مقابل بعضی دیگر از زنان به طلاق از شوهر بداخلاق فکر می کنند. اگر تلاشی برای درمان بداخلاقی شوهرتان انجام نداده اید، بهتر است به طلاق فکر نکنید. ابتدا راه هایی برای مقابله با بداخلاقی های شوهرتان بیاموزید و آن ها را به کار ببرید. اگر تلاش شما بی فایده بود، بعدا در مورد زندگی مشترک خود با شوهر بداخلاق تان تصمیم بگیرید.

۱. به او گوش کنید و صدای او را بشنوید

قبل از این که شکایت کنید که شوهر بداخلاقی دارید، ابتدا به او صحبت های او گوش کنید. دلیل رفتارش را از او بپرسید و با منطق به تمام حرف هایش گوش کنید. شنونده خوب بودن برای سلامت یک رابطه بسیار مهم است و می تواند به شما کمک کند که به نحو مؤثرتری با مسائل خود روبرو شوید. به او اطمینان دهید در کنارش هستید تا مشکلش را برطرف کند. این که همسر شما بتواند در مورد ناراحتی ها و بداخلاقی هایش با شما صحبت کند یک گام مؤثر برای رسیدن به زندگی شاد و موفق است.

چگونگی برخورد با شوهر بداخلاق

۲. عذرخواهی کردن

اگر رفتار و یا صحبت های شما باعث بداخلاقی شوهرتان شده است پس عذرخواهی کردن از او را فراموش نکنید. گاهی عذرخواهی و اظهار پشیمانی باعث تغییر مسیر دادن به بحث ها می شود. اگر عذرخواهی شما باعث ایجاد احساس بهتری در همسرتان می شود، این مورد را دریغ نکنید. زیرا بعد از این که عذرخواهی می کنید، او نیز از حالت تدافعی و جبهه گیری خود خارج شده و اعتراف می کند که چه مشکلاتی باعث عصبانیت او شده است. گاهی حتی اگر مشکل از سمت شما هم نبود، باز هم عذرخواهی کنید. این کار باعث شرمندگی او از بداخلاقی هایش خواهد شد. از طرفی این کار باعث می شود شوهرتان برای شما احترام خاصی قائل باشد و از شما تشکر کند که عذرخواهی کردید تا او احساس آرامش کند؛ در حالی که مشکل از جانب شما نبوده است.

۳. علت رفتارش را بفهمید

اگر شوهرتان بداخلاقی می کند، باید متوجه شوید چه چیزی باعث این رفتار شده است. باید دلیلی پشت رفتار بد او باشد. ممکن است سرکار با رئیس خود مشکلی دارد و یا یک بحران اقتصادی را پشت سر می گذارد. از او در رابطه با علت ناراحتی و عصبانیتش سؤال کنید. یک ارتباط مؤثر این قدرت را دارد که حتی بزرگترین بحران ها را نیز حل کند. بنابراین تلاش کنید با همسرتان یک ارتباط مؤثر و مفید برقرار کنید. البته گاهی اوقات همسرتان دلیل بدخلقی خود را از شما مخفی می کند و با پاسخ های دروغ خود قصد فرار کردن از سؤالات شما را دارد.

۴. کمی فاصله بگیرید

یکی از ساده ترین راه های مقابله با شوهر بداخلاق این است که برای مدت کوتاهی از او فاصله بگیرید. فاصله گرفتن، فرصت دادن و احترام به حریم خصوصی یک مرد به او کمک می کند تا مسائل خود را حل کند. این کار باعث می شود که همسرتان با ناامنی های خود کنار بیاید و بتواند رفتار پسندیده خود را تقویت کند. هم چنین این کار به پرورش یک رابطه کمک می کند و به آن اجازه رشد و شکوفایی می دهد.

۵. رفتار محبت آمیز داشته باشید

در هر شرایطی با همسرتان با محبت و مهربانی رفتار کنید. همه ما وقتی شرایط سختی داریم و از موضوعی رنج می بریم، نیاز به کمی مهربانی و عشق داریم. احتمالا به عنوان یک همسر برای شما سخت است که با یک شوهر بداخلاق و یا شوهری که همیشه حالش بد است و به شما اهمیتی نمی دهد، مهربان و با محبت برخورد کنید. اما همه تلاش خود را برای رفتار محبت آمیز انجام دهید. انجام چند حرکت عاشقانه ممکن است باعث فروکش شدن تمام بداخلاقی های او شود. گاهی اوقات عشق می تواند بهترین راه برای ساختن یک زندگی شاد باشد.

۶. از شوخ طبعی برای تغییر دادن فضا استفاده کنید

از حس شوخ طبعی خود برای پایان دادن به بداخلاقی های همسرتان استفاده کنید. البته حواستان باشد که افراط نکنید. شوخ طبعی یک شمشیر دو لبه است. گاهی می تواند همسرتان را بخنداند و چیزی که باعث بداخلاقی او شده بود را فراموش کند. اما گاهی می تواند بداخلاقی و کج خلقی او را چندین برابر کند. زمانی که او عصبانی است، یک شوخی کوچک و به جا، می تواند باعث تغییر جو و فضای حاکم شود. به یاد داشته باشید مرز باریکی میان طعنه و طنز وجود دارد. زیر پرچم شوخ طبعی به او طعنه یا کنایه نزنید که با نتیجه عکس مواجه خواهید شد.

نحوه برخورد با شوهر بداخلاق

۷. به او یادآوری کنید که مهم ترین فرد زندگی شماست

در برخورد با شوهر بداخلاق، شفقت و همدلی بهترین دوستان شما هستند. سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید تا بفهمید چه چیزی باعث شده شوهرتان این گونه رفتار کند. به شوهر بداخلاق خود یادآوری کنید که مهم نیست چه مشکلاتی دارد، هرچه که باشد او همیشه مهم ترین فرد زندگی شما بوده و خواهد بود. این کار باعث می شود به تدریج از خشم او کم شده و به جای آن همه بدخلقی، خنده و مهربانی سهم شما شود. سعی کنید همسرتان را به طرف خود جذب کنید. رفتارها و ظاهر شما می تواند تأثیرات زیادی در جذب شوهرتان داشته باشد.

۸. هیچ گاه با همسرتان مثل خودش رفتار نکنید

یکی از راه های مؤثر در کاهش بدخلقی همسرتان این است که با همسرتان مقابله به مثل نکنید و به دنبال کنترل عصبانیت خود باشید. در واقع نحوه برخورد شما با همسرتان در مورد بدخلقی او بسیار اهمیت دارد. به لحن و صدای خود توجه کنید. اگر شما نیز بخواهید با بداخلاقی جواب همسرتان را بدهید، تنها زندگی مشترک خود را وارد چالش کرده اید. این موضوع در خصوص همه جنبه ها صدق می کند. به طور مثال اگر به جای درمان و مقابله با همسر کنترل گر، شما نیز مانند او رفتار کنید، دیگر نمی توانید زندگی شادی داشته باشید. به جای این که با او بد فتاری کنید، دلیل ناراحتی اش را بپرسید. اجازه ندهید هیچ موضوعی میان شما فاصله بیندازد. محبت و مهربانی همه فاصله ها را از بین خواهد برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو