پنیر پارمسان در چه غذاهایی استفاده میشود؟

منبع: تاپ ناز

3

1402/5/7

01:44


پنیر پارمسان در چه غذاهایی استفاده میشود؟

پنیر پارمسان (Parmesan Cheese) یا همان پنیر پارمزان، برخلاف سایر پنیرها، بافتی تقریبا سفت و خشک دارد. فرآیند تولید این پنیر بسیار زمان‌بر و منحصر به فرد است و به قرن 12 میلادی برمی‌گردد. دقیقا همین فرایند است که طعم و بافت به‌خصوص پارمسان را پدید می‌آورد.

این پنیر را می‌توان در بسیاری از غذاها استفاده کرد. در ادامه با این پنیر و کاربرد آن در غذاهای مختلف آشنا خواهیم شد.

پنیر پارمسان چیست؟

پنیر پارمسان که با نام‌های مختلفی از قبیل پارمسان، پارمزان و یا پارمیژانو و پارمیجانو ریجانو نیز شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین پنیرهای ایتالیایی است. شهرت این پنیر نه صرفاً بخاطر طعم آن بلکه برای ارزش غذایی آن نیز هست. پنیر پارمزان رسیده طعمی گردویی و ملایم دارد. برای تولید یک کیلوگرم از این محصول، حدود 24 کیلوگرم شیر نیم‌چرب گاو مصرف می‌شود. پنیر پارمسان با گذر زمان طعم قوی‌تر و ساختاری ترد‌تر پیدا می‌کند. زمانی که پنیر پارمسان کهنه می‌شود، بافت درون آن کریستالی شده و به زرد پررنگ مایل می‌شود.

مشخصات بهترین پنیر پارمسان

در خرید فرآورده‌های لبنی از جمله پنیرها خیلی باید دقت داشته باشید تا محصولی با کیفیت و سالم مصرف کنید. در خرید پنیر پارمسان نیز نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانید با خیال راحت پنیر با کیفیت را انتخاب کنید.

  • پنیر نباید بوی ترشیدگی داشته باشد.
  • بسته‌بندی آن باید در برابر رطوبت و نفوذ هوا مقاوم باشد.
  • وجود آثاری از کپک نشانه‌ای از ناسالم بودن پنیر است.

هنگام خرید پنیر پارمسان طبیعی حتماً دقت کنید که ترک‌های عمیق نداشته باشد و رنگ محصول سفید نباشد. زیرا این‌ها نشانه هایی مبنی بر شرایط نامناسب تولید است.

ارزش غذایی و فواید پنیر پارمسان

پارمسان جزو غذاهایی با خاصیت دارویی است، زیرا مقدار بالای کلسیم زیستی موجود در آن برای مقابله با پوکی استخوان و بهبود سلامت استخوان مفید است. پنیر پارمسان غنی از پروتئین است و به بیان دیگر در بین تمام انواع پنیرهای متداول مثل پنیر موزارلا و پنیر چدار و گودا، این پنیر پارمسان است که از لحاظ میزان پروتئین صدر نشین است.

عدم توانایی هضم لاکتوز یک چالش فراگیر در مصرف مواد لبنی است. اگر شما هم با این چالش مواجه هستید، به‌راحتی می‌توانید از پنیر پارمسان استفاده کنید، زیرا این پنیر در گروه مواد غذایی بدون لاکتوز قرار دارد و هضم آن آسان است.

علاوه بر این، پنیر پارمسان منبع غنی از امگا3، پتاسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و گوگرد است.

چربی موجود در این پنیر سالم و اصطلاحاً از پیش هضم شده است.

درمجموع، مصرف به اندازه و روتین پنیر پارمسان می‌تواند به بهبود بینایی، کیفیت خواب، تقویت سیستم عصبی، جلوگیری از دیابت و … کمک کند.

نکات مهم در نگهداری از پنیر پارمسان

  • پنیر پارمزان باز نشده را می‌توانید در فریزرِ با دمای چهار تا هشت درجه سانتی‌گراد به مدت سه ماه نگهداری کنید.
  • در صورت باز کردن بسته‌بندی پارمسان، در دمای چهار تا هشت درجه سانتی‌گراد به مدت یک هفته قابل نگهداری است.
  • می توانید پنیر پارمزان پودری را به مدت شش ماه در فریزر و سه ماه در یخچال نگهداری کنید.
  • پنیر پارمسان باید دور از سایر مواد غذایی نگهداری شود زیرا قسمت‌های چرب این پنیر بوی غذاهای دیگر موجود در فریزر را به خود می‌گیرد.
  • بهتر است این پنیر در محفظه پلاستیکی یا شیشه‌ای نگهداری شود.

استفاده پنیر پارمسان

پنیر پارمسان در چه غذاهایی استفاده میشود؟

بعد از مطالعه در مورد تاریخچه و ویژِگی‌های پنیر پارمسان، حتماً مشتاق هستید که بدانید این پنیر خاص ایتالیایی را چطور باید مصرف کنید. طعم خاص این پنیر و ترکیب خوشمزه‌ای که با اکثر مواد غذایی دارد باعث شده این پنیر در لیست محبوب‌ترین پنیرها قرار بگیرد.

پنیر پارمسان عضو جدانشدنی میز‌های مزه است که معمولاً به شکل مکعبی در کنار میوه‌های شیرین فصل و آجیل مصرف می‌شود.

استفاده پنیر پارمسان در غذاها و سس‌ها معمولاً به شکل پودری یا رنده شده است.

غذاهایی مانند سالاد سزار، پاستا، سوپ، گراتن و اسپاگتی از معروف‌ترین مصارف پنیر پارمزان در غذا است. در تهیه سس سالاد سزار، سس آلفردو و سس پستو نیز از پنیر پارمزان استفاده می شود.

پنیر پارمسان کش نمی آید و ساختاری ترد و خشک دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود آن را با پنیر موزارلا یا همان پنیر پیتزا مخلوط نکنید زیرا باعث سوختگی سطح پنیر می‌شود. برای این که بتوانید طعم عالی و منحصر بفرد پنیر پارمسان را در غذای خود داشته باشید، بهتر است بعد از اتمام فرآیند پخت و قبل از سرو کردن به غذا اضافه کرد. بنابراین پنیر پارمسان جایگزینی برای پنیر پیتزا یا همان پنیر موزارلا نیست.

استفاده پنیر پارمسان برای کاهش وزن

افراد معمولا هنگام پیروی از رژیم‌های لاغری، پنیرها را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. این باور، اشتباه است. بعضی پنیرها منبع غنی مواد مغذی با چربی کم و سالم هستند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها به اندازه معقول نه‌تنها مضر نیست بلکه مکمل غذایی غنی و مناسبی است. علاوه بر این، پنیر سرشار از پروتئین باکیفیت است و می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

پنیر پارمسان، ریکوتا و فتا از جمله این پنیرها هستند.

خرید بهترین پنیر پارمسان

اکنون نوبت انتخاب پنیر پارمسان مناسب است. بعضی از تولید کنندگان داخلی پنیر، با خلاقیت و نوآوری تنوع خوبی در پنیرهای پارمسان ایجاد کردند. به طور مثال پنیر پارمسان و قارچ کالین و پنیر پستو کالین به شکل دیپ و ورقه ای در دسترس علاقه‌مندان به پنیرهای باکیفیت و متنوع است. این ترکیبات در کنار پنیر پارمسان طبیعی و بدون افزودنی در بازار موجود است. نکته قابل توجه دیگر در محصولات کالین، پیروی این برند از دستورالعمل تولید اصیل پنیر هاست. پنیر پارمسان کالین طبق رسپی ایتالیایی و با مواد اولیه تازه و باکیفیت تولید می‌شوند. استفاده از انواع پنیرها در میز مزه و غذاها، شور و زیبایی خاصی به مهمانی ها می‌بخشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو