انقلاب در دنیای رباتیک با هوش مصنوعی RT-2 گوگل

منبع: تکراتو

4

1402/5/7

21:43


مدل هوش مصنوعی RT-2 گوگل جهت صحبت با ربات‌ها رونمایی شده که هدف آن کاهش شکاف بین واقعیت و تخیل برای ارتباط بهتر ربات‌ها با دنیای اطراف است.

انقلاب در دنیای رباتیک با هوش مصنوعی RT-2 گوگل

مدل هوش مصنوعی RT-2 گوگل جهت صحبت با ربات‌ها رونمایی شده که هدف آن کاهش شکاف بین واقعیت و تخیل برای ارتباط بهتر ربات‌ها با دنیای اطراف است.

اخیراً از مدل هوش مصنوعی RT-2 گوگل موسوم به Robotics Transformer 2 (RT-2) رونمایی شده که هدف بسیار ویژه‌ای را دنبال می‌کند. این هوش مصنوعی جدید گوگل در پی ایجاد ارتباط با یک ربات خواهد بود. مدل غول فناوری جهت دستیابی به هدف خود از تکنیک‌های نوینی بهره می‌برد که از سوی یک عمل بصری-زبان (VLA) خاصی طراحی شده که گوگل ادعای اولین بودن آن در نوع خود را دارد.

مدل‌های زبان بزرگ (LLM) که تشکیل‌دهنده چت‌بات‌های هوش مصنوعی همچون ChatGPT و Bard هستند، طی مدت اخیر توجهات بسیاری را به خود جلب کردند و حوزه رباتیک هم طی سال‌ها به‌صورت فعال مورد بررسی قرار گرفته است. هم‌اکنون گوگل با یک مدل هوش مصنوعی جدید به‌دنبال پیشرفت دیگری در این بخش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سگ رباتیک جدید چینی‌ها با استفاده از هوش مصنوعی حرف می‌زند! [+ویدیو]

معرفی هوش مصنوعی RT-2 گوگل

گوگل در مورد موارد بهره‌گیری از توانایی‌هایی RT-2 چند مورد را مورد توجه قرار داده است. به‌عنوان نمونه، درصورتی که از یک ربات مجهز به RT-2 درخواست کنید که زباله‌ها را در سطل زباله بیندازد، این ربات توانایی درک تعریف زباله را دارد، می‌داند که چگونه آن را از سایر اشیاء تشخیص دهد و چگونه آن را در سطل قرار دهد، بدون اینکه در مورد هر یک از این فعالیت‌ها مورد آموزش قرار گرفته باشد.

هوش مصنوعی RT-2 گوگل

درواقع هدف RT-2 کاهش شکاف بین واقعیت و تخیل بوده تا از درک دنیای اطراف توسط ربات‌ها به‌طور کامل اطمینان حاصل شود. در حقیقت، عملکرد این مدل بسیار مشابه به LLM بوده و از یک مدل مبتنی بر ترانسفورماتور بهره می‌برد تا امکان درک اطلاعات متنی و بصری موجود در وب جهان برای آن فراهم شود و سپس آن‌ها را تبدیل به فعالیت‌های رباتیک کنند، حتی در مواردی که مورد آموزش قرار نگرفته‌اند.

آزمایش‌های این غول فناوری همچنین نتایج نسبتاً قابل‌توجهی از عملکرد هوش مصنوعی RT-2 گوگل دربر داشته است. طبق ادعای گوگل، RT-2 در بیش از 6000 تست آن اثبات شده که در کارهای مربوط به «مشاهده کردن» به اندازه نسخه پیشین خود قابلیت داشته است. نکته جالب اینکه در فعالیت‌های دیگر، مدل جدید امتیاز 62 را به‌دست آورده که نسبت به RT-1 با امتیاز 32، تقریباً دو برابر عملکرد بهتری داشته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص معرفی هوش مصنوعی RT-2 گوگل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو