اگرچه ملاس یا شیره چغندر ممکن است ماده ای شیرین و چسبنده به نظر برسد، اما در واقع فواید بی شماری برای سلامتی دارد. مزایای سلامتی ملاس ممکن است شامل تسکین مشکلات مربوط به قاعدگی، مدیریت دیابت، آکنه و سایر اختلالات پوستی باشد. همچنین ممکن است سلامت استخوان و مو را بهبود بخشد، عملکرد سیستم عصبی را حفظ کند و ممکن است بهبود زخم را تسریع کند. در ادامه این مطلب سلام دنیا شما را با شیره یا ملاس چغندر چیست و برای چی خوبه خواص شیره یا ملاس چغندر برای سرماخوردگی، چاقی، لاغری، زنان و مردان، دام، بارداری، کبد چرب، پوست، جوش و لک صورت و مضرات شیره چغندر بیشتر آشنا خواهیم کرد.

شیره یا ملاس چغندر برای چی خوبه

شیره یا ملاس چغندر منبع خوبی از انرژی، کربوهیدرات ها و قندها است. علاوه بر این،شامل چندین ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین های B (نیاسین یا ویتامین B-3، ویتامین B-6، تیامین و ریبوفلاوین) و احتمالاً مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، مس، آهن، فسفر و سدیم است به همین دلیل می تواند برای بدن فواید سلامتی بیشماری را فراهم کند.

1. خواص ملاس چغندر برای کاهش دردهای قاعدگی و رفع کم خونی ناشی از فقر آهن

شیره یا ملاس چغندر می تواند منبع خوبی از آهن باشد و ممکن است برای زنانی که در دوره پریود به دلیل از دست دادن خون در معرض خطر کمبود آهن هستند، بسیار موثر باشد. این ماده شیرین ممکن است جایگزین بهتری برای کمک به آهن در بدن در مقایسه با سایر منابع چرب مانند گوشت قرمز باشد.


حتما بخوانید: درمان کم خونی و فقر آهن با داروهای گیاهی


یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن کایروپراکتیک کانادا بیان می کند که آهن به جلوگیری از اختلالاتی مانند منوراژی کمک می کند، که باعث جریان بیش از حد خون برای مدت طولانی تری در طول قاعدگی می شود. وجود مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم در شیره چغندر به جلوگیری از لخته شدن خون، تسکین دردهای قاعدگی و حفظ سلامت عضلات رحم کمک می کند. این ماده پرخاصیت می تواند یک داروی سالم و طبیعی برای ناراحتی های قاعدگی باشد.

کاهش دردهای قاعدگی و رفع کم خونی ناشی از فقر آهن

2. خواص شیره چغندر برای درمان یبوست

تحقیقات در مورد تأثیر شیره یا ملاس چغندر برای تسکین یبوست در مجله مراقبت های اورژانسی کودکان نشان داده است که تنقیه شیر و ملاس چغندر ممکن است به اندازه تنقیه فسفات سدیم که در بخش اورژانس کودکان داده می شود برای درمان یبوست موثر باشد. علاوه بر این درمان یبوست با فسفات سدیم نیاز به درمان اضافی رکتوم دارد. اما پس از درمان تنقیه شیر و ملاس چغندر (مصرف خوراکی)درمان اضافی لازم نیست.

3. خواص شیره چغندر برای کمک به حفظ سلامت استخوان ها

بر اساس مطالعه ای در مجله قلب و عروق سالمندان،شیره یا ملاس چغندر می تواند منبع خوبی از کلسیم باشد. وجود کلسیم نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان، عملکرد آنزیم ها و عملکرد غشای سلولی برعهده دارد. همچنین برای حفظ دندان های سالم و محافظت از بدن در برابر بیماری های استخوانی رایج در دوران یائسگی لازم است. علاوه بر استخوان های سالم تر، توانایی انقباض عضلانی نیز به وجود کلسیم در بدن نسبت داده می شود.

4. خواص شیره چغندر برای مدیریت دیابت

مطالعه ای که در مجله اروپایی تغذیه منتشر شده است نشان می دهد که شیره یا ملاس چغندر ممکن است به تثبیت سطح قند خون کمک کند. این ماده شیرین شاخص گلیسمی متوسطی دارد و ممکن است به کاهش متابولیسم گلوکز و کربوهیدرات ها کمک کند، که متعاقباً به معنای تولید کمتر انسولین است. این ممکن است به جلوگیری از تجمع چربی ها یا چربی های اضافی در جریان خون کمک کند.


حتما بخوانید: بهترین دمنوش های گیاهی برای افراد مبتلا به دیابت


شیره یا ملاس چغندر دارای عنصر کمیاب ضروری کروم است که در رابطه با عملکرد انسولین و حفظ تحمل گلوکز در بدن ارزشمند است.شیره یا ملاس چغندر ممکن است حاوی بیشترین مقدار کروم (0.266 میلی گرم بر کیلوگرم) در مقایسه با شکر سفید تصفیه شده و شکر قهوه ای باشد. طبق نتایج مطالعات، کمبود کروم ممکن است منجر به تحمل ضعیف گلوکز شود که می تواند منجر به دیابت شود. این کمبود می تواند یک خطر جدی برای بیماری های مزمن مانند تصلب شرایین، کلسترول خون و سایر اختلالات قلبی باشد.

خواص شیره چغندر برای مدیریت دیابت

6. خواص شیره چغندر برای جلوگیری از سردرد و خستگی

شیره یا ملاس چغندر منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B6 و اسید پانتوتنیک است. کمبود این ویتامین ها می تواند باعث سردرد، آسم، خستگی و استرس شود. مصرف این ماده خوراکی فوق العاده ممکن است به تامین این ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز و حفظ سلامت کلی بدن کمک کند. با این حال، تحقیقات علمی بیشتری برای تأیید این خواص شیره یا ملاس چغندر مورد نیاز است.

خواص شیره چغندر قند برای پوست و مو 

5. خواص شیره چغندر برای درمان جوش و آکنه

از نظر کتاب هی تاریخی، شیره یا ملاس چغندر برای درمان آکنه مورد استفاده قرار گرفته است. در این کتب به استفاده از شیره یا ملاس چغندر برای درمان آکنه اشاره شده است. این ماده پرخاصیت حاوی اسید لاکتیک است و می تواند به تسکین علائم آکنه کمک کند. اسید لاکتیک توسط باکتری های اسید لاکتیک تولید می شود و نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات دارد. شیره یا ملاس چغندر ممکن است به طور موثر در درمان های طبیعی، غیر سمی و غیر حساسیت زا آکنه و برخی دیگر از اختلالات پوستی استفاده شود.

6. خواص ملاس چغندر برای مراقبت از مو

شواهد حکایتی نشان می دهد که عصاره شیره یا ملاس چغندر ممکن است برای مو مفید باشد و می تواند رشد موی سالم را تقویت کند. ممکن است موها را نرم و نرم کند، بافتی غنی به مو ببخشد و از سفید شدن زودرس آن جلوگیری می کند. با این حال، تحقیقات علمی بیشتری در این مورد مورد نیاز است.


حتما بخوانید: خواص روغن نارگیل برای سلامتی، لاغری و پوست و مو


7. خواص ملاس چغندر برای سرماخوردگی

ملاس چعندر منبع خوبی از ویتامین C به شمار می آید،ویتامینی که برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن حیاتی است.تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند از ابتلا به بیماری های مانند سرماخوردگی جلوگیری کند. علاوه بر این این ماده خوراکی بی نظیر منبع غنی از آنتی اکسیدان است که می تواند نقش موثری در محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد مضر و کاهش خطر بیماری داشته باشد.

8. خواص ملاس چغندر برای چاقی

ملاس یا شیره چغندر به دلیل داشتن مقدار کم کالری می تواند به افرادی که از لاغری رنج می برند و به دنبال افزایش وزن و چاقی هستند،کمک کند.

9. خواص ملاس چغندر برای بارداری

ملاس چغندر به دلیل داشتن آهن، فولات و سایر مواد معدنی ضروری،به عنوان چای بارداری نیز شناخته می شود. مصرف این دمنوش (ملاس چغندر در آب داغ) در دوران بارداری می تواند کلسیم ضروری برای رشد و نمو کودک را تامین کند. همچنین ممکن است به عنوان یک ملین سبک به رفع یبوست بارداری نیز کمک کند.

خواص ملاس چغندر برای بارداری

10. خواص ملاس چغندر برای کبد چرب

ملاس چغندر به پاکسازی کبد کمک می کند، همچنین می تواند نقش موثری در حفظ سلامت سلول ها نیز داشته باشد.


حتما بخوانید: داروی گیاهی برای درمان کبد چرب


11. خواص ملاس چغندر برای کلیه

در مورد خواص ملاس چغندر برای کلیه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما طی مطالعه ای که در مصر انجام شده است ، عصاره چغندر می تواند التهاب کلیه را درمان کند.

خواص شیره چغندر برای انسان

12. خواص شیره چغندر برای فشار خون و قلب (منبع پتاسیم است)

شیره چغندر حاوی مواد معدنی ضروری به نام پتاسیم است،ماده ای که برای عملکرد صحیح سلول ها لازم است. شیره چغندر ممکن است به حفظ تعادل اسید و باز بدن کمک کند و از گرمازدگی جلوگیری کند. پتاسیم همچنین نقش مهمی در انقباض عصب و عضله دارد و ممکن است به حفظ سلامت قلب کمک کند. مصرف کافی غذاهای غنی از پتاسیم مانند ملاس به جلوگیری از اختلالات کمک می کند زیرا هیپوکالمی ممکن است به کاهش فشار خون نیز کمک کند.

13. خواص شیره چغندر برای تسریع روند بهبود بیماری

شیره چغندر در درمان زخم ها و سوختگی های پوستی استفاده شده است.شیره چغندر همچنین می تواند باعث رشد سالم بافت ها شود. با توجه به طیف گسترده ای از مواد معدنی ضروری، ممکن است به عنوان یک درمان قوی برای بهبود بیماری ها عمل کند

14. خواص شیره چغندر برای افزایش تولید گلبول قرمز

طبق تحقیقات مجله مکمل های غذایی، شیره چغندر می تواند در درمان کم خونی فوق العاده مفید باشد.این ماده خوراکی پرخاصیت ممکن است به جذب آهن، تشکیل گلبول های قرمز و حفظ یک سیستم ایمنی سالم کمک کند. شیره چغندر همچنین سرشار از مس است که به کاهش رادیکال های آزاد از بدن کمک می کند. کمبود مس و آهن می تواند منجر به کم خونی، مشکلات تیروئید، آریتمی قلبی و پوکی استخوان شود.

خواص شیره چغندر برای انسان

15. خواص شیره چغندر برای حفظ سطح هموگلوبین

آهن موجود در شیره چغندر ممکن است به حفظ سطح سالم هموگلوبین کمک کند. هموگلوبین می تواند نقش کلیدی در تامین اکسیژن از ریه ها به سایر قسمت های بدن داشته باشد. همچنین می تواند برای تولید انرژی حیاتی باشد و به افزایش متابولیسم کمک کند.

16. خواص شیره چغندر برای حفظ سلامت سیستم عصبی

شیره چغندر حاوی منیزیم است،ماده ای که در عملکرد سیستم عصبی موثر عمل می کند. شیره چغندر ممکن است با متعادل کردن حجم کلسیم و جلوگیری از هجوم آن به اعصاب، اعصاب و عروق خونی ما را آرام کند. جریان بدون انسداد و سریع کلسیم به اعصاب می تواند آنها را بیش از حد فعال کند و ممکن است منجر به انتقال سیگنال های بیش از حد و انقباض بیش از حد عصبی شود. کمبود منیزیم در بدن ممکن است منجر به فشار خون بالا، گرفتگی عضلات، اسپاسم و خستگی عمومی بدن شود.


حتما بخوانید: بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی و آنفولانزا


17. خواص شیره چغندر برای گاو

یکی از کاربردهای شیره یا ملاس چغندر استفاده به عنوان خوراک دام است. از آنجایی که ملاس چغندر خوش خوراکی بالایی دارد، بنابراین افزودن آن به غذای دام مانند گاو موجب افزایش اشتها و در نتیچه پروار شدن آنها می شود. شیره چغندر را بطور مستقیم و یا بعد از رقیق شدن به جیره هایی که خوش خوراک نیستند اضافه می کنند تا موجب افزایش مصرف علوفه توسط دام شود.

18. خواص شیره چغندر برای لاغری

شیره چغندر منبع خوبی از فیبر محسوب می شود بنابراین می تواند با تقویت احساس سیری از پرخوری فرد جلوگیری کرده و در نهایت موجب کاهش وزن و لاغری شود.علاوه بر این جایگزین کردن شیره چغندر با شکر ممکن است با کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک کند. البته به علت شیرین بود این ماده خوراکی باید در مصرف آن مراقب بود.

خواص شیره چغندر برای لاغری

19. خواص شیره چغندر برای سرطان

تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن رژیم غذایی آمریکا در مورد محتوای آنتی اکسیدانی جایگزین های قند نشان می دهد که شیره چغندر احتمالاً حاوی بالاترین میزان آنتی اکسیدان در مقایسه با شکر تصفیه شده، شربت ذرت، شکر نیشکر خام و سایر شیرین کننده ها است. آنتی اکسیدان های آن در کنار سایر مواد مغذی که ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشند از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو مرتبط با اختلالات مختلف و بیماری های دژنراتیو و بیماری مزمن مانند سرطان از بدن محافظت می کند. بنابراین مصرف منظم شیره چغندر ممکن است نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات داشته باشد.


حتما بخوانید: خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل و کمرد درد


20. خواص شیره چغندر برای لک صورت

شیره چغندر سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از پوست در مقابل رادیکال های آزاد مضر کمک کند. علاوه بر این وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در این ماده خوراکی برای پوست سالم ضروری هستند،ویتامین هایی نظیر ویتامین B6 به حفظ عملکرد سد طبیعی پوست کمک می کند و ویتامین C آن به تولید کلاژن کمک می کند.در نهایت این مواد مغذی ممکن است نقش مهمی در بهبود ظاهر پوست داشته باشند.

خواص شیره چغندر برای لک صورت

مضرات شیره چغندر

درصورتی که شیره یا ملاس چغندر به اندازه متعادل مصرف شود برای فرد هیچ نوع عوارض جانبی در پی ندارد. با این حال برخی افراد مبتلا به برخی بیماری ها ممکن است بعد از مصرف این ماده خوراکی عوارض جانبی را تجربه کنند.

  • برخی افراد ممکن است به دلیل حساسیت به سولفیت موجود در انواع شیره های چغندر سولفوردار، دچار واکنش های آلرژیک شوند. نوع شیره چغندر بدون سولفور عاری از دی اکسید گوگرد است و استفاده در چنین مواردی بی خطر است. با این حال، همیشه توصیه می شود قبل از در نظر گرفتن شیره یا ملاس چغندر به عنوان یک شیوه درمانی برای بیماری های مختلف، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگرچه این شربت می تواند یک جایگزین مفید برای شکر تصفیه شده باشد، اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند با اثرات منفی همراه باشد. این اثرات ممکن است به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت مضر باشد.
  • مصرف مقادیر بیش از حد شیره چغندر ممکن است موجب شل شدن مدفوع یا اسهال شده و با بروز مشکلات گوارشی همراه باشد.
  • افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا سایر اشکال ناراحتی گوارشی باید از مصرف شیره چغندر پرهیز کنند.
سخن پایانی:

اگر می‌خواهید کمی تغییرات در شیوه زندگی خود ایجاد کنید تا مصرف قند را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، شیره یا ملاس چغندر ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد. با این وجود برای جلوگیری از بروز برخی عوارض جانبی در مصرف این ماده خوراکی شیرین اعتدال را رعایت کنید.