انواع سالاد مقوی و خوشمزه و طرز تهیه آن ها

انواع سالاد مقوی و خوشمزه و طرز تهیه آن ها


3

1402/5/13

18:20


انواع سالاد در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ انواع سالاد را خواهیم داشت. برای آشنایی با محبوب ترین سالادها…

انواع سالاد

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ انواع سالاد را خواهیم داشت. برای آشنایی با محبوب ترین سالادها در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با انواع سالاد و طرز تهیه آن می‌تواند برای افراد با رژیم‎های غذایی مختلف مخصوصا طرفداران پر و پا قرص سالاد، بسیار جذاب باشد. سالاد که وعده‌ای سالم، کم‌کالری، مقوی و خوشمزه است را می‌توان به عنوان پیش‌غذا، غذای اصلی و یا همراه با غذای اصلی سرو نمود.

انواع سالادهای مختلف با مواد متنوع مانند انواع سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات و حتی منابع پروتئینی مانند و مرغ و میگو تهیه می‌گردند. گزینش سالاد دلخواه می‌تواند مطابق ذائقه، مناسبت‌ها و همینطور فصل‌های خاص صورت بگیرد.

سالاد شیرازی

سالاد شیرازی را تقریبا همه ایران می‌شناسند و سالهاست که مهمان اغلب سفره‌های ایرانی بوده‌است. این سالاد از ترکیب خیار، گوجه و پیاز که بصورت نگینی ریز خورد گردیده‌اند، با چاشنی آبغوره، آبلیمو و نمک تهیه می‌شود.

در نهایت این سالاد لذیذ با مقداری فلفل سیاه و نعناع خشک مخلوط و به همراه غذا سرو می‌گردد. مصرف این سالاد سبب بهبود روند هضم و گوارش بدن می‌شود.

انواع سالاد

انواع سالاد

سالاد سزار

سالاد سزار از جمله سالادهای جذاب بسیار محبوب در سراسر دنیا و با خواستگاه ایتالیایی آمریکایی محسوب می‌گردد که سرآشپزهای مختلف آن را به شیوه‌های متفاوت تهیه می‌نمایند. مواد رنگارنگ تشکیل دهنده این سالاد شامل فیله مرغ گریل شده یا آب‌پز، پنیر پارمزان، کاهو، سس خردل، نان تست، سیر، لیمو ترش، روغن زیتون، سس مایونز، مغز گردو، نمک و فلفل سیاه می‌شود.

این سالاد بسیار لذیذ، خوشمزه، مقوی و همینطور مجلسی بوده که خصوصاً برای مهمانی‌ها گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید. سالاد سزار حاوی فیبر، اناوع مواد معدنی و ویتامین‌هاست که می‌تواند موجب تقویت سلامت دستگاه گوارش، بهبود سطح انرژی بدن، تامین ویتامین آ، ث، فولات، منیزیم و همینطور پتاسیم مورد نیاز بدن می‌شود.

سالاد فتوش

این سالاد که یکی از مشهورترین سالادهای لبنانی محسوب می‌شود، در تمامی رستوران‌های خاورمیانه در طعم‌های گوناگون تهیه‌ می‌گردد. استفاده از مواد اولیه تازه و متنوع در این سالاد موجب شده‌ است سالادی مقوی و با ارزش غذایی بالا محسوب گردد و همراه با غذا و یا حتی به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار بگیرد.

مواد مورد استفاده در سالاد فتوش شامل کاهو، نعناع تازه، جعفری تازه، پیازچه، سرکه، روغن زیتون، سیر، آب لیموترش تازه، رب انار، نان پیتا، سماق، فلفل سبز، نمک، فلفل سیاه و نعناع خشک می‌شود که طرز تهیه آن هم بسیار راحت است.

انواع سالاد

انواع سالاد

سالاد مرغ و سبزیجات

سالاد مرغ و سبزیجات یکی از بهترین گزینه‌ها برای فصل پاییز به شمار می‌آید که طعم و ترکیبی بینظیر و پاییزی دارد. این سالاد حاوی موادی مانند سینه مرغ، کاهو، گلابی هسته گرفته، کرنبری خشک، مغر گردو بو داده، پنیر فتا ریز شده، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر است که البته سس آن از ترکیب سرکه بالزامیک، سس خردل، سیر، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه تهیه می‌گردد.

این سالاد، ترکیباتی سالم دارد که به سادگی می‌توان آن را درست کرد. از جمله دستورهای غذایی پالئو به حساب می‌آید که فاقد مواد ناسالم و گلوتن است. همچنین برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مناسب بوده که می‌تواند در مدت زمانی کوتاه برای سرو یک وعده شام یا ناهار سبک آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

سالاد تبوله

سالاد تبوله از دیگر سالادهای گیاهی معروف لبنابی محسوب می‌شود، که طعمی خاص داشته و در سراسر دنیا تهیه و مصرف می‌گردد. داشتن مواد مغذی مختلف مانند فیبر بالا، کربوهیدرات گیاهی، پروتئین در این سالاد و زود هضم بودن،  از جمله دلایل محبوبیت آن به شمار می‌آید.

مواد به کار رفته در این سالاد شامل بلغور (از قبل خیس شده)، پیازچه، جعفری خرد شده، نعناع، آب‌جوش، خیار، گوجه فرنگی، آب لیموترش، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه می‌شود که می‌تواند به عنوان شامی سبک، یک میان وعده مقوی و سالم گیاهی و یا به همراه حمص، فلافل یا غذاهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع سالاد

انواع سالاد

سالاد میگو

سالاد میگو از جمله سالادهای محبوب و خوش‌طعم برای دوستداران غذاهای دریایی همچون میگو به حساب می‌آید که روش تهیه بسیار راحتی دارد. سالاد میگو یک وعده غذایی خوش‌رنگ و سبک محسوب می‌شود که بسیار سالم است و انرژی کامل و زیادی برای بهبود حال بدن دارد.

مواد لازم برای تهیه این سالاد جذاب، میگو پخته شده (کنسرو شده هم قابل استفاده است)، هویج (پوست کنده)، فلفل زرد یا هالاپینیو (باریک خرد شده)، لوبیای سیاه سفید کنسرو و فراوری شده (ترجیحا فاقد گلوتن)، برگ گشنیز تازه، پوست لیموی رنده شده، آب لیموی تازه، روغن زیتون، زیره، نمک و کاهو کلمی یا کاهو پیچ کوچک (برگ‌های بیرونی آن باید گرفته شده باشد) است.

سالاد رژیمی تن ماهی و گل کلم

سالاد تن ماهی یکی از سالادهای خوشمزه معروف است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. طرز تهیه آن فوری و راحت است و می‌تواند به عنوان پیش‌غذا مورد استفاده قرار بگیرد. این سالاد از موادی همچون تن ماهی، سبزی‌ سالادی (ترجیحا سبزی‌های دارای عطر زیاد استفاده  نشود)، کلم (نازک برش خورده)، خیار انگلیسی، پیاز قرمز، پیاز سبز، بادام زمینی کبابی شده فاقد نمک (ترجیحا پرک بادام زمینی)، نمک و تخم کنجد (اختیاری) تهیه می‌گردد.

البته مواد مورد نیاز برای آماده کردن سس آن، روغن آووکادو (یا هر روغن طبیعی و سالم دیگری)، آب، سرکه، کره بادام زمینی، آب لیمو، روغن کنجد، سس سویا (تریجیحا فاقد گلوتن)، شربت افرا و نمک هستند. این سالاد دارای کربوهیدارت کم اما پروتئین بسیار زیاد و مقوی برای سلامت بدن است که می‌تواند عضو جدیدی از سفره‌های رنگین غذایی شما باشد.

انواع سالاد

انواع سالاد

سالاد میوه زمستانی

سالاد میوه زمستانی ترکیبی از میوه‌های تازه و خوشمزه پاییزی و زمستانی است. طعم شیرین و ترش بینظیر آن می‌تواند تجربه امتحان نمودن مزه‌ای متفاوت را برای شما رقم بزند. مواد به کار رفته در این سالاد شامل پرتقال کلمانتین، گلابی (هسته گرفته شده)، سیب (هسته گرفته شده)، انار و کیوی می‌شود.

سس این سالاد نیز با موادی مانند عسل، آب لیموسبز تازه و آب لیموسنگی تازه تهیه می‌گردد. از آنجاییکه این سالاد از انواع میوه‌های تازه درست شده‌است، منبعی غنی از ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین ث، کا، آ، گروه ب و ای به شمار می‌آید که موجب بهبود سلامت و عملکرد بدن شما می‌گردد.

سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سالادهای بین‌المللی به شمار می‌آید که به عنوان وعده‌های مختلف غذایی قابل استفاده است. این سالاد بسته به منطقه و آشپز مورد نظر می‌تواند با سبک‌ها و مواد مختلفی تهیه شود که نمونه متداول آن شامل ترکیباتی مانند ماکارونی فرمی (پخته)، سبزیجات (مثل ذرت، نخود فرنگی و…)، سوسیس و کالباس، انواع گوشت ( مثل مرغ، تن ماهی و…)،ادویه‌جات و پنیر می‌گردد که طرز تهیه آن راحت بوده و به سرعت آماده می‌شود.

ماکارانی منبع غنی‌ای از مواد مغذی ضروری همچون ویتامین ب، فسفر، کلسیم، روی و آهن است که در نتیجه این سالاد را تبدیل به غذایی مقوی جهت حفظ انرژی بدن، بهبود در روند هضم غذا (فیبر بالا)، کنترل قند خون، سیری به مدت زمانی طولانی، موثر در رشد گلبول‌های قرمز و همینطور مقابله با کم‌خونی به علت وجود فولیک اسید می‌نماید.

انواع سالاد

انواع سالاد

سالاد الویه

سالاد اولیه از دیگر سالادهای بسیار محبوب روسی و مورد علاقه افراد مختلف مخصوصا بچه‌ها محسوب می‌شود که به عنوان وعده‌های متفاوت غذایی و در مناسبت‌های مختلف، با انواع نان و یا بدون آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد مورد نیاز برای تهیه این سالاد، مرغ (یا کالباس و یا هر دو)، قارچ، خیارشور، سیب زمینی و تخم مرغ آب‌پز، پیاز، نخود فرنگی، ذرت (به دلخواه)، آب مرغ، هویج، نمک، سس مایونز، فلفل سیاه و آب لیمو هستند که البته بسته به ذائقه افراد، برخی مواد از آن حذف و یا به آن اضافه می‌گردند.

وجود مرغ، سیب زمینی، نخود فرنگی، هویج و تخم مرغ در این سالاد به ترتیب سبب تامین پروتئین مورد نیاز بدن، پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و تامین ویتامین B6 (مرغ)، تامین ویتامین ث و فولیک اسید و در نتیجه پیشگیری از بیماری اسکوربیت، مقاوم نمودن بدن در برابر پوکی استخوان و همنیطور تمیز شدن کبد (سیب زمینی)، تامین ویتامین ث و کا۱، حفظ سلامت استخوان، بهبود سوخت و ساز چربی و پروتئین و کربوهیدرات (نخود)، کاهش صفرا،کمک به بهبود بینایی و خشکی پوست (هویج)، تقویت حافظه و ضد سرطان سینه (تخم مرغ) می‌شود البته به شر‌طی که از سوسیس و کالباس در آن استفاده نشود و سس مایونز آن کمتر گردد.

سالاد یونانی

سالاد یونانی از جمله سالادهای بسیار مشهور و بین‌المللی به حساب می‌آید که در اکثر رستوران‌های مختلف دنیا، تهیه می‌گردد. روش تهیه آن بسیار ساده بوده و با موادی مانند کاهو، خیار، کوجه فرنگی، پنیر فتا و زیتون تازه انجام می‌گیرد؛ که در نهایت توسط سسی با ترکیب سرکه انگور، آب لیمو، سیر، روغن، نمک و فلفل، ماست یونانی (به دلخواه) و پنیر فتا (به دلخواه) مزه دار می‌شود.

این سالاد به علت داشتن مواد اولیه سالم و مقوی، دارای ویتامین ث، کا و فولات و در نتیجه خاصیت ضد سرطان و بیماری‌های قلبی (گوجه) است، موجب بهبود یبوست، هضم و گوارش، حفظ سلامت دندان و..  می‎گردد(خیار) و منبعی از منیزیم، آهن، کلسیم و ویتامین B6 است که در نهایت همه این‌ها سبب رفع نیاز بدن و ارتقای سلامت آن می‌شود.

انواع سالاد

انواع سالاد

سخن پایانی

سالاد وعده‌ای جذاب، متنوع، خوشمزه و پر خاصیت است که طرفداران بسیاری را در سرتاسر جهان دارد. انواع سالاد می‌تواند با مواد اولیه مختلف و در سبک‌های متفاوت تهیه شوند که در انواع رستوران‌ها، مناسبت‌های خاص ( مهمانی، پیک‌نیک و جشن تولد ) و… سرو می‌گردند. شناخت کافی درمورد مواد اولیه و طرز تهیه سالادهای مختلف، سبب می‌شود که هر فرد با توجه به ذائقه خود، شرایط، نیاز و همنیطور خواص موجود در هر سالاد، به دلخواه هر یک را تهیه و امتحان نماید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

گوناگون طرز تهیه سالاد شیرازی اصیل و خوشمزه و نکات آن طرز تهیه سالاد سزار خوشمزه و مجلسی با سس مخصوص طرز تهیه سالاد فتوش لبنانی خوشمزه و مجلسی طرز تهیه سالاد مرغ و کاهو خوشمزه با طعمی عالی طرز تهیه سالاد مرغ و نخود خوشمزه و مقوی طرز تهیه سالاد کلم بروکلی با مرغ خوشمزه و مجلسی طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی خوشمزه و مجلسی طرز تهیه سالاد تن ماهی خوشمزه و مجلسی با طعم عالی طرز تهیه سالاد گل کلم خوشمزه و مجلسی رستورانی طرز تهیه سالاد ماکارانی خوشمزه و مجلسی طرز تهیه سالاد سیب زمینی با شوید طرز تهیه سالاد کاهو خانگی خوشمزه و مجلسی طرز تهیه سالاد اندونزی خوشمزه و مجلسی و نکات آن طرز تهیه سالاد کلم خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی طرز تهیه سالاد کلم سفید خوشمزه و مجلسی با کشمش طرز تهیه سالاد کلم فرانسوی ساده رژیمی و خوشمزه انواع سالاد انواع سالاد برای مهمانی انواع سالاد رژیمی انواع سالاد مجلسی انواع سالادهای ایرانی طرز تهیه انواع سالاد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو