چطور در مراقبت از والدین سالمند موفق باشیم؟

چطور در مراقبت از والدین سالمند موفق باشیم؟


منبع: آرگا

6

1402/5/13

18:26


مراقبت از والدین سالمند در منزل، نخستین گام جهت برنامه ریزی برای مراقبت طولانی مدت از آن ها است. این مسئله راه حلی برای صرفه جویی در هزینه ها و تأمین آسایش بیشتر برای اعضای خانواده است. همه ما به دنبال تأمین رفاه حال والدین خود هستیم. زیرا آن ها پیر شده و روزهای سختی را سپری می کنند. به همین خاطر مراقبت از والدین سالمند به معنای در نظر گرفتن سلامت عاطفی، روحی و جسمی آن ها خواهد بود.

امروزه با بیشتر شدن خدمات بهداشتی، امید به زندگی سالمندان نیز افزایش پیدا کرده است. در این میان بعضی از فرزندان به دلیل علاقه و احساس وظیفه ای که نسبت به والدین خود دارند و یا به دلیل هزینه های بالای مراکز نگهداری سالمندان یا استخدام پرستار، ترجیح می دهند مراقبت از والدین را خودشان بر عهده گیرند. احتمال دارد که والدین سالمند شما در منزل خودشان سکونت داشته باشند یا این که در منزل شما ساکن شوند، در هر صورت توجه به مسائل عاطفی، جسمانی و مالی والدین نیاز به دقت نظر بالایی دارد. همه والدین در دوران پیری و سالمندی خود به مراقبت های فیزیکی و حمایت عاطفی از سمت فرزندان خود نیاز دارند که باید در نهایت احترام و در خور شأن آن ها انجام شود. در ادامه مطلب به نکاتی پیرامون مراقبت صحیح از والدین سالمند خواهیم پرداخت.

چگونه از والدین سالمند خود مراقبت کنیم؟

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نگهداری از سالمند کاری نیست که به تنهایی از عهده انجام آن بر آیید. از طرفی با وجود همکاری خواهران و برادران گاهی حضور افراد متخصص و آموزش دیده بسیار ضرورت می یابد. اگر تصمیم به مراقبت از والدین سالمند خود گرفته اید باید نکات لازم جهت تأمین رفاه عاطفی، روحی و جسمی این عزیزان را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که افزایش سن، غرور و نیاز به استقلال و احترام افراد را از بین نخواهد برد. سالمندان نیازهای مختلفی دارند که با توجه به شرایط جسمی و مالی برای تأمین این خواسته ها، به کمک شما نیاز خواهند داشت.

مدیریت نگهداری از والدین سالمند

کمک های ضروری جهت حفظ استقلال سالمندان

اگر والدین سالمند شما در خانه ای مستقل زندگی می کنند، به احتمال زیاد برای انجام برخی از کارهای روزمره نیازمند کمک شما خواهند بود. این کمک ها با توجه به شرایط مختلف شامل موارد زیر می باشند:

  • تعمیرات و نظافت خانه
  • غذا پختن و تهیه وعده های غذایی یا تهیه ملزومات اولیه پخت غذا
  • برقراری ارتباط از طریق تلفن یا تماس تصویری
  • مصرف به موقع داروهای تجویز شده
  • پرداخت قبوض و مدیریت مالی
  • خرید صندلی های چرخ دار هوشمند در صورت نیاز

مراقبت از والدین سالمند در منزل

راهکارهای مناسب برای مراقبت از والدین سالمند

بهتر است برای مراقبت از والدین سالمند، حفظ شأن و احترام آن ها و همین طور حفظ آرامش زندگی خودتان، به راهکارهای زیر توجه بیشتری داشته باشید و این مهارت ها را در خود تقویت کنید:

۱. از همان ابتدا از افراد کمکی استفاده کنید

مراقبت و نگهداری از والدین سالمند در منزل مسئولیت بزرگی است که با افزایش سن والدین سخت تر نیز می شود. چرا که نیازهای آنان با گذشت زمان به تناسب افزایش پیدا می کند. شما می بایست تمام اعضای خانواده را در جریان قرار دهید. خواه خرید یک دارو یا تهیه غذا در روزها یا زمان های برنامه ریزی شده در سال باشد، یا شخصی که برای تمیز کردن خانه می آید. همه خانواده باید به صورت تیمی تلاش کنند. اگر همه چیز را به تنهایی انجام دهید، هم خود را خسته می کنید و هم این که در مواقع بحرانی سایرین در جریان کار نبوده و هیچ درک درستی از موقعیت نخواهند داشت.

۲. مراقب سلامت والدین خود باشید

در ابتدا مراقبت از والدین سالمند در خانه می تواند به سادگی یک تماس تلفنی هفتگی یا روزانه باشد. ارزیابی مکالمات آن ها برای آگاه شدن از سلامتی و نیازهای واجب آن ها که نیاز به همیاری دارند. در بسیاری موارد، این موضوع به تنهایی کفایت نمی کند. سالمندانی که درگیر مشکلات و بیماری هستند، ممکن است آن را هنگام صحبت کردن با تلفن پنهان کنند. زیرا امکان دارد به علت غرور و شخصیت خود وابستگی به سایرین را دوست نداشته باشند و یا به این فکر کنند که مزاحمت و نگرانی برای فرزندان خود به همراه نداشته باشند. در هر صورت، برای ارزیابی عملکرد سالمندانی که به طور مستقل زندگی می کنند، نیاز به نظارت فیزیکی است. یا خود شما باید چند بار در هفته به آن ها سر بزنید و یا این که هر چند روز یک بار از خدمات نگهداری از سالمندان تحت عنوان پرستار استفاده کنید.

روش های نگهداری و مراقبت از والدین سالمند

۳. راهی برای تهیه غذاهای آماده پیدا کنید

سالمندان در معرض خطر سوء تغذیه هستند. دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد. اما یکی از مهم ترین آن ها این است که سالمندان به سادگی استقامت، توانایی خرید، تهیه و درست کردن غذای خود را ندارند. همین موضوع باعث می ‌شود بیشتر سالمندان از وعده ‌های غذایی خود صرف نظر کنند و یا غذاهای مانده بخورند که ارزش غذایی ندارند. هماهنگی با یک مجموعه غذایی به شما این اطمینان را خواهد داد تا فرد مورد علاقه تان به طور منظم به وعده های غذایی سالم و مغذی که مطابق با هر گونه محدودیت غذایی است، دسترسی پیدا کند. این موارد را می توان بدون توجه به محل زندگی هماهنگ کرد.

۴. از خودتان مراقبت کنید

این امر به اصل هواپیما مربوط است؛ یعنی قرار دادن ماسک اکسیژن خود قبل از رسیدگی به ماسک های دیگران. شما هرگز نمی توانید از کسی مراقبت کنید، اگر خودتان ناتوان باشید. راه هایی برای تغذیه بدن و روح خود پیدا کنید تا استقامت، انرژی و منابع لازم برای مراقبت از خود را داشته باشید. بدون تردید، ماساژ گرفتن یا رفتن به باشگاه برای یک یا دو ساعت عالی است. با این حال این گزینه برای بسیاری از مراقبان عملی نمی شود. زیرا آن ها دغدغه های مختلفی در زندگی خود دارند.

۵. یک ارائه دهنده خدمات نگهداری از سالمند پیدا کنید

همیشه تلفن یک شرکت رسمی خدمات نگهداری از سالمند و یا خدمات نگهداری از بیمار را داشته باشید و گاهی از خدمات آن ها استفاده کنید تا شناخت مناسبی از بیمار شما داشته باشند. گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که نمی توانید نیازهای روانی سالمندان را برآورده کنید و آن ها در این مسیر می توانند شما را همراهی کنند. شرایطی مانند:

  • برنامه ریزی دارویی سالمند و تهیه غذا
  • کمک اضافی در کارهای خانه و نظافت منزل
  • شستن لباس ها و ملحفه
  • استفاده از تجهیزات پزشکی مخصوصا دستگاه اکسیژن ساز

از تعطیلات آخر هفته گرفته تا مهمانی های خانوادگی سالانه، مواقعی نیز وجود دارند که شما به خاطر مشغله و کارهای باقی مانده خود مجبور به فرار هستید. کار با یک شرکت مراقبت از سالمند در منزل، به شما این امکان را می دهد که در صورت نیاز به مراقبت های ضروری، آن ها را همانند دو بال در کنار خود احساس کنید.

نگهداری از پدر و مادر سالمند

۶. والدین خود را فعال و درگیر نگه دارید

زندگی مستقل برای سالمندان بسیار خوب است. اما نه این که به معنای عقب نشینی از روال روزمره و درگیری های قبلی آن ها باشد. اگر نمی ‌توانید به والدین خود کمک کنید تا به فعالیت‌های اجتماعی، مذهبی، تفریحی و رویدادهایی که قبلا از آن ها لذت می‌ بردند برگردند، یک همراه استخدام کنید یا از دوستان و آشنایان خود کمک بگیرید تا شما را همراهی کنند.

۷. در هر شرایطی ایمنی خانه را حفظ کنید

هر نوع زمین خوردن یا جراحت به ضرر سالمندانی است که در خانه زندگی می کنند. زیرا این مسائل در سالمندان خیلی سخت بهبود می یابد یا موجب یک ضایعه بزرگتر می شود. بنابراین، هنگام مراقبت از سالمندان در خانه، امنیت و ایمنی اولویت اصلی تان باشد. به همین خاطر برخی تغییرات ساختاری در منزل سالمندان ضروری خواهد بود.

۸. تعهدات مالی و گزینه های کمک را درک کنید

در ابتدا، مراقبت از والدین سالمند در خانه از نظر مالی غیر ممکن به نظر می رسد. با این حال، مطالعات نشان می دهند که مراقبت از سالمند در خانه نه تنها امکان پذیر است، بلکه نیاز به هیچ حرکت چشمگیری مثل نقد کردن حساب پس انداز نخواهد داشت.

۹. دسترسی به حمل و نقل ایمن را فراهم کنید

بعد از این که والدین کم تحرک می شوند، بدون شک چرخاندن کلیدها سخت ترین آسیبی است که سالمندان با آن مواجه می شوند. اما این بهانه ای برای انزوا و دوری نکردن نیست. گزینه های حمل و نقل فراوانی برای سالمندان وجود دارد. تنها ممکن است به تحقیق و تلاش شما برای ایجاد یک برنامه رانندگی ایمن نیاز داشته باشند.

مراقبت مؤثر از والدین سالمند

۱۰. برای مشاوره در منزل با شرکت های مراقبت در منزل برنامه ریزی کنید

مشاوره با یک کارشناس خبره که تجربه مراقبت از چندین سالمند را داشته است، این امکان را به شما خواهد داد که قبل از هر گونه اتفاقی مسائل را پیش بینی نمایید و با یک برنامه ریزی درست برای مراقبت طولانی، موضوعات مختلف را مدیریت نمایید. به علاوه، پس از آن، به خوبی می دانید که اگر زمان نیاز به کمک خارجی فرا برسد، کدام شرکت برای والدین شما بهترین رفاه را فراهم می نمایند.

امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات بی توجهی به سالمندان، روحیه دادن به سالمندان، احساس تنهایی در سالمندان و غذاهای مفید برای سالمندان را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو