آمار عجیب مهاجرت نیروهای متخصص از کشور

منبع: سیمرغ

2

1402/5/13

18:29


آمار عجیب مهاجرت نیروهای متخصص از کشور

۷۰ درصد نیرو‌های متخصص شرکتهای دانش بنیان وارد فرایند مهاجرت شده‌اند

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در نشست امروز بررسی علل مهاجرت نخبگان از کشور در موسسه اطلاعات، گفت: بار‌ها درباره روند مهاجرت نخبگان و سرمایه‌های علمی با ارائه مدرک سخن گفته ایم، اما متاسفانه با ما برخورد شده است. به گفته وی متاسفانه نسل سرمایه‌ای کشور را به سادگی از دست می‌دهیم و به نوعی «نسل کشی سرمایه انسانی» را در کشور رقم می‌زنیم. مدیر رصد خانه مهاجرت ایران افزود: براساس آمار اعلامی نیرو‌های کلیدی و متخصص ۶۷ درصد شرکت‌های دانش بنیان، وارد فرآیند مهاجرت شده‌اند.

۷۰ درصد نیرو‌های متخصص شرکتهای دانش بنیان وارد فرایند مهاجرت شده‌انداطلاعات: مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در نشست امروز بررسی علل مهاجرت نخبگان از کشور در موسسه اطلاعات، گفت: بارها درباره روند مهاجرت نخبگان و سرمایه های علمی با ارائه مدرک سخن گفته ایم اما متاسفانه با ما برخورد شده است. به تازگی هم علاوه بر قطع بودجه مورد نیاز این رصد خانه، حکم تخلیه از ساختمان این رصد خانه نیز صادر شده است!

نشست «راه گفتگو» با موضوع واکاوی موضوع مهاجرت نخبگان با حضور علی حسینی، معاون مرکز تعاملات معاونت علمی ریاست جمهوری و بهرام صلواتی، مدیررصد خانه مهاجرت ایران در موسسه اطلاعات برگزار شد.

در این نشست علی حسینی با اذعان به این که تاکنون  کار خاصی در مقابله با کاهش روند مهاجرات صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه در چندسال اخیر اقدامات لازم در حوزه نخبگان و بحث مهاجرت صورت نگرفته است. وی با اشاره به ابراز تمایل هفت میلیون ایرانی مقیم خارج کشور برای بازگشت به ایران گفت: آیا ظرفیت های لازم برای جذب و استفاده از این سرمایه علمی انسانی در داخل کشور وجود دارد؟

وی همچنین از غفلت ها و کم توجهی ها نسبت به آهنگ مهاجرت نخبگان و سرمایه های علمی از ایران گلایه کرد. به گفته این مقام مسئول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر تمایل برای خروج از کشور افزایش یافته است در حالی که در گذشته هدف از مهاجرت نیز برای افراد مهم بود.

وی افزود: برخی از کشورها از جمله آمریکا و کانادا از اردیبهشت ماه امسال سیاست های پذیرش نخبگان و مهاجران را به گونه ای تغییر داده اند که زمینه جذب این افراد ساده‌تر از گذشته باشد.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران از روند برخورد روزهای اخیر با برخی از استارتاپ ها انتقاد کرد و گفت که با این روش ها فضای ناامن ذهنی ایجاد می شود و باید پاسخگوی عواقب آن باشیم.

وی افزود: متاسفانه در سطح جذب و حفظ سرمایه انسانی با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و برخی مسئولان به راحتی اجازه و امکان مهاجرت را برای جوانان و نخبگان ایجاد کرده اند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران تاکید کرد: نمی توانیم با مدل ۳۰ سال گذشته با نخبگان و سرمایه های علمی مواجه شویم. افرادی که در حوزه نخبگان مسئولیت دارند باید طرحی نو دراندازند و مسائل را از دریچه جوانان و نخبگان علمی ببینند.

بر اساس پیماش  رصدخانه مهاجرت ایران  در میان ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۴۰۱ تنها ۱۴ درصد افراد تصمیم قطعی برای بازگشت به کشور دارند. ۶۲ درصد به هیچ عنوان قصد بازگشت به کشور را ندارند و ۲۴ درصد نیز تصمیم مشخصی در این خصوص ندارند. همچنین بیش از ۹۰ درصد آن‌ها به وعده‌های حاکمیت در خصوص استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور باور نداشته‌اند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران همچنین با انتقاد از برخی رفتارها در مواجهه با نخبگان و دانشمندان جوان ایرانی، علت اصلی سوق دادن نخبگان به سمت خارج کشور را بی کفایتی در استفاده از سرمایه های علمی ایران دانست. وی گفت: در مسیر فعالیت نخبگان سنگ اندازی می شود و برخی نخبگان و دانشمندان جوان را با رفتار و اقدامات خاص به سمت مهاجرت سوق می  دهند.

به گفته وی متاسفانه نسل سرمایه ای کشور را به سادگی از دست می دهیم و به نوعی «نسل کشی سرمایه انسانی» را در کشور رقم می زنیم. مدیر رصد خانه مهاجرت ایران افزود: براساس آمار اعلامی نیروهای کلیدی و متخصص 67 درصد شرکت های دانش بنیان، وارد فرآیند مهاجرت شده‌اند.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران همچنین در این نشست گفت: پیش از این نیز بارها درباره روند مهاجرت نخبگان وسرمایه های علمی با ارائه مدرک سخن گفته‌ایم اما متاسفانه با ما برخورد شده است. به تازگی هم علاوه بر قطع بودجه مورد نیاز این رصد خانه، حکم تخلیه از ساختمان این رصد خانه نیز صادر شده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو