خبر فوری: آغاز ثبت نام لاستیک های دولتی | متقاضیان خرید بشتابند!!

3

1402/5/14

11:18


خبر فوری: آغاز ثبت نام لاستیک های دولتی | متقاضیان خرید بشتابند!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

ثبت نام لاستیک سهمیه‌ای روشی برای مدیریت بازار لاستیک است. بر این اساس بخشی از تولیدات تایرسازان دولتی با نرخ دولتی روانه بازار می‌شود تا تقاضای مصرف‌کنندگان پاسخ داده شود.

ثبت نام لاستیک سهمیه‌ای روشی برای مدیریت بازار لاستیک است. بر این اساس بخشی از تولیدات تایرسازان دولتی با نرخ دولتی روانه بازار می‌شود تا تقاضای مصرف‌کنندگان پاسخ داده شود. البته شرایط ثبت‌نام لاستیک دولتی خاص است و هر مالک خودرو در طول یکسال قادر است یکبار از سهمیه خود استفاده کند. بخش دیگر تولیدات این شرکت‌ها نیز با قیمت آزاد در بازار فروخته خواهد شد.

شرایط ثبت نام لاستیک دولتی در مورد تمامی شرکت‌های تولیدکننده لاستیک یکسان است. با این حال لازم است تا متقاضیان خرید لاستیک دولتی، در مورد کم و کیف این شرایط اطلاع دقیق داشته باشند. پس اگر قصد دارید از شرایط ثبت نام لاستیک دولتی اطلاع کسب کنید، تا پایان متن با ما همراه باشید.

چگونه برای ثبت نام لاستیک دولتی اقدام کنیم؟

برای ثبت نام لاستیک سهمیه ای، دو راه مراجعه حضوری و مراجعه آنلاین پیش روی شما است.

خرید حضوری

در روش مراجعه حضوری، مالک خودرو می‌تواند به نمایندگی تولیدکننده لاستیک داخلی در اقصی نقاط کشور مراجعه کند و از آن‌ها درخواست خرید لاستیک دولتی داشته باشد. در روش مراجعه حضوری، می‌توان حداکثر دو حلقه لاستیک دولتی به صورت سالیانه دریافت کرد.

هرکدام از تولیدکنندگان لاستیک داخلی اعم از ایران تایر، یزد تایر، کویر تایر و بارز لیستی از نمایندگان خود را در وب‌سایت رسمی خود ارائه کرده‌اند؛ بنابراین اگر قصد دارید لاستیک دولتی را از طریق مراجعه حضوری دریافت کنید، بایستی به وب‌سایت رسمی شرکت‌های تولیدکننده تایر مراجعه کنید و در مورد نزدیک‌ترین نمایندگی به محل سکونت خود اطلاع کسب کنید.

نکته‌ای که در مورد ثبت نام لاستیک سهمیه‌ای به روش حضوری وجود دارد، موجودی لاستیک در بازار است. موجودی لاستیک دولتی در بازار محدود است و امکان دارد در زمان مراجعه شما، سایز لاستیک مد نظر در نمایندگی موجود نباشد. به طور معمول موجودی لاستیک‌های پر استفاده که مربوط به رینگ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچی هستند در زمان کوتاهی تمام می‌شود؛ بنابراین لازم است تا پیش از مراجعه به نمایندگی‌های توزیع  تایر برای خرید حضوری لاستیک دولتی، از موجودی انبار آن‌ها اطلاع کسب کنید.

خرید غیرحضوری

راه دیگری برای بهره‌مندی از شرایط ثبت‌نام لاستیک دولتی وجود دارد که این راه، ثبت نام به روش آنلاین است. در روش آنلاین علاوه بر آن که به حضور فیزیکی نیاز ندارید، تعداد لاستیک بیشتری نیز دریافت می‌کنید. در روش آنلاین ثبت نام لاستیک دولتی، سالانه چهار حلقه لاستیک به هر مالک خودرو اعطا می‌شود؛ بنابراین با استفاده از روش آنلاین، دو حلقه لاستیک بیشتر دریافت خواهید کرد.

در روش ثبت نام آنلاین، بایستی به وب‌سایت شرکت‌های تولیدکننده لاستیک داخلی مراجعه کنید و اطلاعات خود را در آن‌ها ثبت نمایید. با این حال روش آنلاین نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد. شرایط ثبت نام لاستیک دولتی در روش آنلاین و حضوری همانند یکدیگر است و محدودیت عرضه در این روش نیز وجود دارد. به عبارت دیگر موجودی لاستیک دولتی هر شرکت تولیدکننده تنها برای زمان محدودی در دسترس خریداران قرار دارد و پس از آن تمام می‌شود. در نتیجه اگر قادر به ثبت نام لاستیک دولتی نشوید، بایستی زمانی دیگر را برای مراجعه مجدد به سایت شرکت تولیدکننده لاستیک انتخاب کنید.

پس از ثبت نام موفق در سامانه‌های ارائه لاستیک دولتی و پرداخت هزینه‌ها، بایستی یک نمایندگی را برای تحویل لاستیک انتخاب کنید یا تایر‌های خریداری شده را به صورت پستی تحویل بگیرید. مدت زمان تحویل لاستیک‌های دولتی به خریداران یک هفته اعلام شده است، اما امکان دارد تحویل نهایی لاستیک‌ها بیش از این زمان طول بکشد. در حال حاضر مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت‌های کویر تایر و بارز، نسبت به ثبت نام لاستیک سهمیه‌ای اقدام کنند. در ادامه می‌توانید با کلیک بر لینک‌های ارائه شده، وارد سایت ثبت‌نام لاستیک دولتی شوید.

مدارک لازم برای ثبت نام لاستیک دولتی

برای ثبت نام لاستیک دولتی به روش آنلاین، لازم است تا تصاویر مدارک خود و همچنین اتومبیل خود را اسکن نمایید. این تصاویر بایستی هنگام ثبت نام آنلاین، در وب‌سایت خودرو بارگزاری شوند.

برای ثبت اسکن مدارک خودرو در وب‌سایت فروشندگان لاستیک، بایستی نکاتی را مد نظر داشهت باشید. نخست آن‌که مشخصات مالک خودرو با مشخصات کارت ملی کاملا یکسان باشد. همچنین حجم تصاویر بایستی کاسته شود. به طور مرسوم تصاویری با حجم بیش از ۱۰۰ کیلوبایت، در وب سایت فروشندگان لاستیک بارگزاری نمی‌شوند. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام لاستیک سهمیه‌ای به شرح زیر هستند:

اسکن پشت و روی کارت ملی

تصویراسکن پشت و روی کارت خودرو

اسکن سایر مدارک خودرو همچون برگ سبز و بیمه نامه شخص ثالث

نکات خرید لاستیک دولتی

در بخش مراحل ثبت نام لاستیک دولتی، به بررسی تک تک شرایط این خواسته خواهیم پرداخت. با این حال مهم‌ترین شرط از بین شرایط خرید لاستیک دولتی، محدودیت تعداد آن است. همان‌گونه که قبلا اشاره کردیم، خرید لاستیک سهمیه‌ای به صورت حضوری شامل دو حلقه در سال می‌شود. به عبارت دیگر اگر قصد خرید لاستیک دولتی به صورت حضوری را داشته باشید، تنها دو حلقه تایر با نرخ دولتی شامل حال شما خواهد شد.

این تعداد در روش خرید آنلاین به چهار حلقه افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر تمایل به خرید یک ست کامل لاستیک برای اتومبیل خود را دارید، بایستی از روش آنلاین نسبت به ثبت نام لاستیک سهمیه‌ای اقدام نمایید.

در برخی استان‌ها، سامانه‌هایی برای مراجعه ساکنین آن استان و دریافت کالا‌های ضروری با نرخ دولتی طراحی شده است. این سامانه‌ها امکان خرید لاستیک دولتی را نیز برای متقاضیان فراهم آورده‌اند. البته این سامانه تنها به ساکنین آن استان خدمات ارائه می‌دهد و برای تمامی مشتریان در دسترس نیست.

قیمت لاستیک دولتی چقدر با قیمت بازار آزاد تفاوت دارد؟

یکی از بخش‌های مهم شرایط خرید لاستیک دولتی برای متقاضیان، اختلاف قیمت میان این لاستیک‌ها با نرخ بازار آزاد است. برای اختلاف قیمت لاستیک دولتی و لاستیک آزاد نمی‌توان نرخ دقیقی ذکر کرد. هرکدام از تولیدکنندگان جدول قیمت متفاوتی را برای محصولات خود ارائه کرده‌اند؛ بنابراین اختلاف رقم بین محصولات هر تولیدکننده نسبت به دیگری متفاوت است. با این حال می‌توان گفت که نرخ لاستیک سهمیه‌ای در مقایسه با لاستیک آزاد حدود ۲۰ درصد تفاوت دارد؛ بنابراین با خرید چهار حلقه لاستیک دولتی تخفیف نهایی خرید شما افزایش خواهد یافت.

جمع‌بندی، لاستیک دولتی بخریم یا نه؟

ثبت نام لاستیک دولتی رویه‌ای مقرون به صرفه برای مالکان خودرو‌ها در این شرایط اقتصادی است. با این حال دسترسی به لاستیک دولتی چندان آسان نیست. نخست آن‌که سامانه ثبت نام لاستیک سهمیه‌ای برای تمامی روز‌ها در دسترس مشتریان قرار ندارد. گاهی اوقات سامانه‌ها از دسترس خارج می‌شوند و مشتری تا مدت‌ها امکان دسترسی به لاستیک دولتی را نخواهد داشت.

علاوه بر موارد یاد شده، تحویل لاستیک دولتی به خصوص در روش ثبت نام آنلاین، چندان سریع صورت نمی‌گیرد. ممکن است مدتی را برای دریافت لاستیک‌های خود معطل بمانید؛ بنابراین بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا با استفاده از روش ثبت نام حضوری لاستیک سهمیه ای، دو حلقه تایر با نرخ دولتی دریافت کنند. در صورت تمایل، آن‌ها می‌توانند دو حلقه تایر دیگر را با نرخ آزاد خریداری نمایند.

هنگام خرید لاستیک دولتی، بایستی به اختلاف قیمت‌ها توجه داشته باشید. اختلاف قیمت بازار و  نرخ دولتی برخی برند‌ها چندان چشمگیر نیست. از این رو به راحتی می‌توانید تایر مورد نظر خود را از بازار تهیه نمایید. با این حال اگر به دنبال نوع خاصی از تایر هستید که اختلاف قیمت بازار و نرخ سهمیه‌ای آن زیاد است، چاره‌ای جز ثبت سفارش و انتظار برای دریافت لاستیک‌های خود نخواهید داشت.

سوالات متداول

خرید لاستیک دولتی به چه روشی صورت می‌گیرد؟

برای خرید لاستیک دولتی دو روش پیش روی شما قرار دارد. روش نخست خرید تایر به صورت حضوری از توزیع‌کنندگان این کالا است. در روش دوم می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت تولیدکنندگان تایر، لاستیک سهمیه‌ای را به صورت آنلاین سفارش دهید.

قیمت لاستیک دولتی چقدر با نرخ بازار تفاوت دارد؟

قیمت لاستیک دولتی بین ۱۰ الی ۳۰ درصد با نرخ بازار آزاد تفاوت دارد. این تفاوت با توجه به هر برند و نوع لاستیک متغیر است.

آیا لاستیک دولتی همیشه در دسترس مشتری قرار دارد؟

خیر. خرید لاستیک دولتی در تمامی اوقات امکان‌پذیر نیست. سامانه‌های ثبت‌نام لاستیک سهمیه‌ای تنها در برخی مواقع در دسترس مشتریان قرار دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو