آموزش رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست (Mobile Network Not Available)

آموزش رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست (Mobile Network Not Available)


منبع: پلازا

3

1402/5/15

11:49


آموزش رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست (Mobile Network Not Available)

برای رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست، چندین روش مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. در ادامه با پلازا همراه باشید تا با راه‌های حل مشکل اتصال شبکه وجود ندارد (Mobile Network Not Available) آشنا شویم.

آیا تا به حال سعی کرده‌اید با شخصی در گوشی خود تماس بگیرید و پیام خطای «شبکه تلفن همراه موجود نیست Mobile network not available» روی صفحه گوشی نمایش داده شود؟ شبکه تلفن همراه موجود نیست یعنی چی؟ این پیام ممکن است به دلایل مختلفی پدیدار شود.

اغلب می‌بینید که تلفن همراه اتصال را کاملا از دست داده است و نمی‌تواند سیگنال شبکه را پیدا کند. این مشکل کاملا قابل برطرف است و برای بازگشت به حالت عادی چند راه حل ساده و برخی کمی پیچیده وجود دارد. برای آشنایی با این راه‌حل‌های رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست، با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب

رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست

این مشکل بیشتر از همه زمانی آزاردهنده می‌شود که بخواهید یک تماس مهم برقرار کنید. در بیشتر مواقع علت آن مربوط به مشکلات و باگ‌های نرم‌افزاری در گوشی است. برای حل مشکل می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

1. مطمئن شوید حالت هواپیما روشن نیست

مشکل mobile network not available / مشکل شبکه موبایل در دسترس نیست

در خیلی از مواقع این که چرا شبکه تلفن همراه موجود نیست مربوط به خود گوشی است. پیش از این که به راه‌های پیشرفته‌تر بپردازیم، باید از یک راه آسان شروع کنیم. این پیام در خیلی از مواقع زمانی که حالت هواپیما گوشی فعال است، ظاهر می‌شود. این احتمال وجود دارد که اتفاقی آن را فعال کرده باشید. بنابر این به تنظیمات بروید و مطمئن شوید این حالت خاموش است.

2. انتخاب خودکار اپراتور شبکه را فعال کنید؛ رفع مشکل Mobile Network Not Available

به‌صورت پیش‌فرض گوشی اپراتور شبکه را به‌صورت خودکار انتخاب می‌کند ولی ممکن است سهوا و مانند حالت هواپیما، خودتان نیز این گزینه را غیرفعال و روی حالت دستی گذاشته باشید. در این صورت با پیام شبکه تلفن همراه موجود نیست گوشی شیائومی یا سامسونگ مواجه خواهید شد. برای حل مشکل در گوشی‌های سامسونگ باید از تنظیمات به Connections بروید و پس از انتخاب Mobile networks روی Network operators کلیک کنید. در صفحه بعدی مطمئن شوید که Select automatically فعال است.

اما در گوشی‌های شیائومی باید از تنظیمات روی SIM cards & mobile networks بزنید و سیم‌کارت خود را انتخاب کنید. سپس Mobile networks را انتخاب کنید.

رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست

در صفحه بعدی مطمئن شوید که گزینه Automatically select network فعال است.

رفع مشکل mobile network not available

3. آپدیت یا ریستارت گوشی

در خیلی از مواقع در صورتی که گوشی را برای مدت طولانی روشن نگه دارید، این احتمال وجود دارد که سیستم‌عامل با باگ‌های مختلفی مواجه شود که یکی از آن‌ها مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست همراه اول و ایرانسل است؛ به همین خاطر برای حل مشکل ابتدا گوشی را یک بار ریستارت کنید و ببینید فایده‌ای دارد یا خیر.

اگر مشکل حل نشد، در قدم بعدی سیستم‌عامل گوشی را آپدیت کنید. ممکن است نسخه‌ای که در حال استفاده از آن هستید، دارای باگ‌ باشد و شرکت سازنده گوشی یک آپدیت برای حل آن منتشر کرده باشد.

4. سیم‌کارت را بررسی کنید

ممکن است مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست ایرانسل یا همراه اول از سیم‌کارت شما نیز باشد. در صورتی که سیم‌کارت به هر دلیلی دچار آسیب شود، یکی از مشکلاتی که پیش خواهد آمد همین مورد است. برای این که مطمئن شوید ایراد از سیم‌کارت نیست، آن را داخل یک گوشی دیگری قرار دهید و ببینید باز هم با مشکل اتصال شبکه وجود ندارد مواجه می‌شوید یا خیر. در صورتی که پاسخ مثبت بود، باید سیم‌کارت را تعویض کنید.

5. رادیو مخابراتی گوشی را خاموش کنید؛ رفع مشکل Mobile Network Not Available

مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست هواوی یا دیگر گوشی‌های اندرویدی ممکن است از اختلال در سیگنال‌های رادیویی نیز باشد. یکی از راه‌هایی که ممکن است به حل مشکل کمک کند، از طریق کد #*#۴۶۳۶#*#* و دسترسی به منو مخفی گوشی است. با این وجود تغییر دادن این تنظیمات ممکن است در برخی مواقع مشکلات جدیدتری هم برایتان ایجاد کند؛ به همین خاطر توصیه می‌شود آن را به عهده یک فرد متخصص بسپارید.

این کد همچنین تنها در گوشی‌های اندروید با تراشه اسنپدراگون کار می‌کند و همچنین ممکن است در گوشی‌های سامسونگ نیز قابل استفاده نباشد. اما پس از شماره‌گیری این کد کافی است گزینه Phone Information را انتخاب و سپس از بخش Set preferred network type گزینه GSM auto (PRL) را انتخاب کنید.

رفع مشکل mobile network not available

حالا کمی پایین‌تر بیایید و Mobile radio power یا Turn on Radio را غیرفعال کنید. حالا از این منو خارج شده و گوشی را ریستارت کنید و ببینید مشکل اتصال شبکه وجود ندارد حل شده است یا خیر.

6. ریست کردن تنظیمات شبکه

به قسمت تنظیمات بروید، به دنبال گزینه ریست بگردید، به دلیل مدل‌های مختلف گوشی و برندها، جای گزینه ریست گوشی متفاوت است. بهتر است از بخش جستجو در تنظیمات، Reset network settings را وارد و از نتایج آن را انتخاب کنید.

رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست

هنگامی که تنظیمات شبکه را به حالت اولیه برمیگردانید، تنظیمات زیر تغییر پیدا خواهند کرد.

  • تمامی شبکه‌های Wi-Fi که گوشی قبلا به آن‌ها متصل بوده، حذف می‌شوند.
  • نوع شبکه تلفن همراه ترجیحی را بر روی بهترین حالت تنظیم می‌شود.
  • دستگاه های جفت شده را فراموش می‌شوند.

7. گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید

در صورتی که راه‌های بالا به رفع مشکل Mobile network not available کمک نکرد، آخرین کاری که می‌توانید انجام دهید، بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه است. همانطور که می‌دانید با این کار تمامی اطلاعاتی که در گوشی دارید، حذف خواهد شد. به همین دلیل بهتر است ابتدا از گوشی اندروید یا گوشی آیفون خود بکاپ بگیرید.

در صورتی که با نحوه انجام این کار در اندروید آشنا نیستید می‌توانید این مطلب پلازا را بخوانید. همچنین در اینجا نیز شیوه ریست فکتوری آیفون را شرح داده‌ایم.

8. با اپراتور تماس بگیرید؛ چگونه شبکه تلفن همراه را فعال کنیم؟

اگر حتی ریست فکتوری گوشی نیز به رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست کمک نکرد، آخرین راه چاره برقراری تماس با اپراتور و درخواست راهنمایی است. در صورت امکان نیز بهتر است حضوری به دفاتر خدمات اپراتور خود مراجعه کرده و مشکل را با آن‌ها در میان بگذارید.

سوالات متداول

1. علت در دسترس نبودن گوشی چیست؟

اگر گوشی مشکل آنتن‌دهی نداشته باشد، در اکثر مواقع مشکل از ایرادات نرم‌افزاری است و به سادگی قابل حل است. از طرف دیگر ممکن است خود سیم‌کارت نیز دچار آسیب شده باشد.

2. سریع ترین روش حل مشکل اتصال شبکه وجود ندارد چیست؟

حل این مشکل در اسرع وقت، بستگی به علت آن دارد. اگر مشکل نرم‌افزاری باشد، ریست کردن تنظیمات شبکه و در قدم بعدی ریست فکتوری گوشی به‌سرعت می‌تواند آن را برطرف کند. اما اگر مشکل از خود سیم‌کارت باشد، باید به اپراتور مراجعه و سیم‌کارت را عوض کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به چندین روش برای رفع مشکل شبکه تلفن همراه موجود نیست اشاره کردیم. با استفاده از روش‌های بالا می‌توانید در اکثر مواقع این مشکل را برطرف کنید اما اگر سیم‌کارت شما دچار آسیب شده باشد، تنها راه تعویض آن است. در صورتی که شما نیز روش دیگری برای حل این مشکل می‌شناسید، آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو