جریان هوای سرد از بینی می‌تواند سردرد میگرنی را متوقف کند

منبع: فوت و فن

3

1402/5/17

00:05


یک روش نوآورانه جدید ممکن است به زودی به میلیون‌ها نفر از افرادی که از میگرن رنج می‌برند در سراسر جهان کمک کند.

جریان هوای سرد از بینی می‌تواند سردرد میگرنی را متوقف کند

یک روش نوآورانه جدید ممکن است به زودی به میلیون‌ها نفر از افرادی که از میگرن رنج می‌برند در سراسر جهان کمک کند.

پژوهشگران از یک دستگاه استفاده کرده‌اند که با ارسال جریانی از هوا به عصب‌های قسمت پشتی بینی، آرامش را ایجاد می‌کند و درد میگرن را تسکین می‌دهد- گاهی اوقات در عرض چند دقیقه.

این دستگاه پزشکی که به نام دستگاه تنظیم حرارتی نازال CoolStat شناخته می‌شود، می‌تواند یک مجموعه عصبی به نام گانگلیون سفنوپالاتین یا SPG را خنک کند.

SPG که در پشت بینی قرار دارد، سیگنال‌های درد را به مغز ارسال می‌کند و در بسیاری از حملات میگرن نقش دارد.

این روش جدید ممکن است به کمک بسیاری از افرادی که با درمان‌های فعلی خود تسکین دردهای میگرن نمی‌یابند، بیاید.

دکتر آنا پیس، استادیار نورولوژی در سیستم سینای سلامت، به پست گفت: “میگرن بسیار شخصی است و بنابراین در حالی که در حال حاضر تعداد زیادی درمان موثر برای میگرن موجود است، بسیاری از بیماران ممکن است هنوز تسکین کافی نیابند”.

برای افرادی که با دردهای شدید میگرن روبرو هستند، پزشکان می‌توانند یک مسدود کننده SPG با تزریق بی‌حس کننده‌ای از طریق بینی به عصب‌های SPG انجام دهند.

اما این روش ریسک‌هایی از جمله خونریزی بینی، کاهش فشار خون، تهوع و سرگیجه دارد و تسکین درد فقط موقت است و بعضی موارد حدود چند هفته به طول می‌انجامد.

با این نظر، متخصصان پزشکی در دانشگاه میشیگان، کلینیک مایو اسکاتسدیل و موسسه علوم عصبی Atrium در نورث کارولاینا، آزمایشی را انجام دادند تا ببینند آیا خنک کردن عصب‌های SPG با این دستگاه می‌تواند درد میگرن را به سرعت و با ایمنی تسکین دهد.

با استفاده از دستگاه پزشکی CoolStat برای درمان میگرن، نتایج اولیه انگیزه‌بخشی نشان داده است.

با استفاده از دستگاه پزشکی CoolStat برای درمان میگرن، نتایج اولیه انگیزه‌بخشی نشان داده است.

آن‌ها 24 شرکت‌کننده مطالعه با میگرن‌های مکرر را انتخاب کردند که به آن‌ها گفته شد هرگاه احساس کنند میگرن در حال حاضر شروع می‌شود، به مرکز پزشکی گزارش دهند، یک بازه زمانی گاهی اوقات به عنوان فاز “پرودروم” یا پیش‌ازسردرد.

سپس آن‌ها به مدت 15 دقیقه با هوای خنک و خشک از دستگاه CoolStat درمان شدند و بعد از دو ساعت از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که سطح دردهای میگرن‌شان چگونه تغییر کرده است.

تا 88 درصد از شرکت‌کنندگانی که 6 لیتر هوا در دقیقه دریافت کرده‌اند، پس از 2 ساعت گزارش دادند که درد آنها کاهش یافته است و 44 درصد از آن‌ها از درد آزاد شدند.

شرکت‌کنندگانی که تعداد بیشتری لیتر هوا در دقیقه دریافت کردند نیز گزارش دادند که درد کاهش یافته است اما همچنین آسیب‌های بیشتری در هنگام روش CoolStat احساس کردند.

“این درمان می‌تواند یک راه حل احتمالی و کارآمد برای درمان میگرن‌های حاد باشد و به نظر می‌رسد که به خوبی تحمل می‌شود”، پیس گفت و تاکید کرد که این روش می‌تواند به عنوان مکملی برای داروها یا سایر درمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

“کاربرد چند‌منظوره به مدیریت میگرن امری حیاتی است تا تسکین موثر و بهبود کیفیت زندگی برای بیماران میگرن حاصل شود”.

“خنک کردن از طریق نازل با نرخ جریان پایین، موثر و قابل تحمل برای درمان حملات میگرن حاد بود”، نویسندگان مطالعه که هنوز منتشر نشده است، نوشته‌اند. این تحقیق در جلسه علمی سالانه ۶۵ انجمن سردرد آمریکا ارائه شد.

با وجود نتایج مثبت مطالعه، برخی از متخصصان مشکوک هستند که آیا این درمان در عملیات واقعی بهره‌مندی‌هایی خواهد داشت.

دکتر اندرو داوسون، مسئول بالینی سرویس‌های سردرد NHS East Kent و Bromley در انگلیس، به دیلی میل گفت: “نتایج انگیزه‌بخش هستند و این یک رویکرد ساده با احتمال کمتری برای اثرات جانبی ناخواسته است”.

او اضافه کرد: “اما در حال حاضر، تعداد بیمارانی که آزمایش بر روی آنها انجام شده است، خیلی کم است که مدرک اثبات اثر را نشان می‌دهد”.

به گفته کلیولند کلینیک: میگرن، یک اختلال عصبی رایج، سبب سردرد شدید و یا ضربان محسوسی در یک طرف سر می‌شود.

این سردردها اغلب با فعالیت‌های جسمی، نورها، صداها یا بوها بدتر می‌شوند و برخی از میگرن‌ها چند ساعت به طول می‌انجامند؛ برخی دیگر ممکن است چند روز طول بکشند.

حدود 12 درصد از آمریکایی‌ها این اختلال را دارند و تحقیقات نشان می‌دهد که این بیماری ششمین بیماری پرمشکل جهان است.

درمان‌های مختلفی برای میگرن وجود دارد، از جمله داروهای خردشونده و داروهای تجویزی از قبیل آنتی‌دپرسانت‌ها، بتابلاکرها و استروئیدها. تراپی‌های دیگر شامل بازخورد زندگی، یوگا، ماساژ و مدیتیشن هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو