تراپی‌های تحریک مغز برای آلزایمر: آنچه باید بدانید

منبع: فوت و فن

3

1402/5/22

00:03


آلزایمر بیشترین شکل از کاهش عملکرد شناختی (دمانس) است. دمانس وقتی اتفاق می‌افتد که حافظه، مهارت‌های حل مسئله، زبان و سایر توانایی‌های مرتبط با نحوه تفکر – به گونه‌ای که زندگی روزمره شما مختل می‌شود – از دست می‌روند.

تراپی‌های تحریک مغز برای آلزایمر: آنچه باید بدانید

آلزایمر بیشترین شکل از کاهش عملکرد شناختی (دمانس) است. دمانس وقتی اتفاق می‌افتد که حافظه، مهارت‌های حل مسئله، زبان و سایر توانایی‌های مرتبط با نحوه تفکر – به گونه‌ای که زندگی روزمره شما مختل می‌شود – از دست می‌روند.

بزرگترین عامل خطر برای آلزایمر پیری است. داروهای مورد استفاده برای درمان آلزایمر به برخی از افراد مقدار کمی تسکین از علائم می‌دهند. اما آنها از پیشرفت غیر قابل اجتناب آن جلوگیری نمی‌کنند. بنابراین محققان به دنبال تراپی‌های جدیدتر هستند که ممکن است بتوانند فرآیند پیشروی آن را کندتر کنند.

دو تراپی که در حال بررسی هستند تحریک مغناطیسی ترانسکرانیال و تحریک عمیق مغز هستند. تراپی‌های تحریک مغز از الکتریسیته برای “روشن کردن” یا “خاموش کردن” فعالیت‌های خاصی در مغز استفاده می‌کنند.

تحریک مغناطیسی ترانسکرانیال مکرر (rTMS)

چیست و چگونه کار می‌کند؟

تحریک مغناطیسی ترانسکرانیال (TMS) یکی از تراپی‌های جدیدتر برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر است. از مغناطیس برای روشن کردن یک بخش از مغز شما استفاده می‌کند. این تراپی در جلسات روزانه پنج بار در هفته انجام می‌شود، بنابراین به “تکراری” TMS یا rTMS معروف است.

جلسات rTMS در طی 4-6 هفته انجام می‌شوند. این جلسات غیرتهاجمی (به معنای نیاز به جراحی ندارند) و می‌توانند در دفتر یا کلینیک پزشک انجام شوند، بدون استفاده از بیهوشی. یک مارپیچ الکترومغناطیسی در برابر سر شما قرار داده می‌شود. آن روشن و خاموش می‌شود ارتعاش‌ها تولید می‌کند. هر ارتعاش باعث تولید صدای کلیکی می‌شود که چند ثانیه طول می‌کشد. شما لمس تپشی روی پیشانی خود را احساس خواهید کرد.

دقیقاً چگونه rTMS در افراد مبتلا به آلزایمر کار می‌کند، به خوبی درک نشده است. محققان فکر می‌کنند که این نوع تحریک مغز می‌تواند فعالیت‌های مغز را به گونه‌ای تسریع یا کند کند که مشکلات شناختی را بهبود ببخشد.

چقدر موثر است؟

اثربخشی پتانسیل rTMS به نوع تحریک و چگونگی ارائه آن بستگی دارد. به عنوان مثال، تحریک می‌تواند تنها با ضریب تکرار پایین یا با ضریب تکرار بالا انجام شود. می‌تواند به گونه‌ای با الگوی منظم یا در یک الگوی “الگویی” انجام شود که فعالیت‌های خاصی از مغز را تقلید می‌کند.

تحریک با ضریب تکرار پایین به نظر می‌رسد که فعالیت‌های مغزی را کند می‌کند. تحریک با ضریب تکرار بالا به نظر می‌رسد که آن را افزایش می‌دهد. عوامل دیگری که بر تاثیربخشی آن تأثیر می‌گذارند، شامل منطقه‌ای از مغزی است که هدف گرفته شده است و چقدر تا حدود آن منطقه تحریک انجام می‌شود. اگر فرد مبتلا به آلزایمر برخی داروها را مصرف کند، این نیز تفاوتی می‌تواند ایجاد کند.

محققان از سال 2012 تحریک مغناطیسی ترانسکرانیال را برای آلزایمر آزمایش کرده‌اند. اثربخشی به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شود، از جمله بهبود وضعیتهای روانی، توانایی انجام فعالیت‌های روزمره و شناختی و شناخته شدن. به طور کلی، تحریک با ضریب تکرار بالا برای افراد مبتلا به دمانس سبک موثرتر است. در برخی موارد، بهبود در عملکرد شناختی به طور فوری پس از rTMS اتفاق می‌افتد. اما ممکن است تا 6 هفته زمان برای ظاهر شدن این بهبودها طول بکشد. این مزایا سپس می‌توانند تا 3 ماه یا حتی بیشتر ادامه داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهد که نحوه پاسخ دادن یک فرد به rTMS ممکن است به تعداد تکرارهای تحریک و از دست دادن حافظه آنها وابسته باشد. یک مطالعه همچنین نشان می‌دهد که افرادی با دمانس بسیار بد که rTMS دریافت کرده‌اند، هیچ بهبودی نداشته‌اند، مهم نیست چقدر اغلب آن را دریافت کنند.

گاهی اوقات rTMS با آموزش شناختی ترکیب می‌شود. گاهی اوقات این به عنوان “آموزش مغز” شناخته می‌شود. این شامل تمرینات و فعالیت‌های هدایت‌شده برای بهبود نحوه کارکرد مغز شما است. آموزش می‌تواند به شما هم‌زمان با دریافت rTMS یا 6 هفته پس از آن داده شود. وقتی آموزش شناختی به منطقه مغزی هدف rTMS مرتبط باشد، برخی از فعالیت‌های مغزی ممکن است ظرف 6 هفته بهبود یابند و تا 4 و نیم ماه بعد ادامه داشته باشند. درمان ترکیبی برای افراد مبتلا به آلزایمر سبک تا متوسط ​​موثرتر است.

FDA در سال 2008 تحریک مغناطیسی ترانسکرانیال را برای افسرده‌گی‌های سخت درمان‌ناپذیر تأیید کرد. نصفی از افراد مبتلا به آلزایمر افسرده‌اند و دیگران احتمالاً علائم افسردگی دارند. این موجب می‌شود که دقیقاً تأثیرات rTMS بر آلزایمر با تعامل افسردگی سخت باشد.

مقدار کمی از تحقیقات در مورد استفاده از rTMS برای آلزایمر باعث می‌شود که به نوعی مشکل با پیش‌بینی اثربخشی داشته باشد. به عنوان مثال، برخی افراد ممکن است در انجام یک آزمون خاص (برای تعیین اثربخشی درمان) بهبود یابند و نه به علت خود rTMS.

آثار جانبی، عوارض و پیش‌بینی چیست؟

آثار جانبی: مکانی که نزدیکترین نقطه به مغناطیس قرار دارد ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشد. ممکن است احساس ترنجی در دهان، مغزه یا صورت داشته باشید. ممکن است سردرد یا سرگیجه داشته باشید. یک آثار جانبی جدی ولی کمی شایع از rTMS تشنج است. و اطلاعات کمی در مورد احتمال عوارض جانبی بلند مدت وجود دارد.

عوارض: تحریک با ضریب تکرار بالا مطالعات بیشتری را پشت سر گذاشته است. این در موارد سبک آلزایمر اثربخش است. اما برخی محققان از اینکه آیا همین تحریک با ضریب تکرار بالا ممکن است آلزایمر را بدتر کند، شک دارند. برای بررسی این مسئله و دیگر مسائل نیاز به تحقیقات بیشتری است.

پیش‌بینی: بررسی نگاهی به تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به آلزایمر که با rTMS درمان شده‌اند، تابعیت شناختی بهبود یافته نسبت به کسانی که این درمان را دریافت نکرده‌اند. اما تأثیری بر تمرکز، زبان، حافظه و عملکرد اجرایی آنها نداشته است (چیزهایی مانند سازماندهی، اولویت‌بندی، تمرکز بر وظایف تا انجام شدن آنها، و کنترل احساسات).

در سال 2019، یک کمیته مشورتی FDA دستگاه تحریک مغز (که در اروپا، استرالیا و اسرائیل برای درمان آلزایمر تأیید شده است) را که ترکیبی از rTMS و آموزش شناختی برای بهبود عملکرد حافظه در آلزایمر در مراحل اولیه را ارائه می‌دهد، رد کرد. این کمیته گفت که در حالی که rTMS ممکن است در درمان آلزایمر مفید باشد، نیاز به آزمایش‌های بالینی بهتر است.

تحریک عمیق مغز

این چیست و چگونه کار می‌کند؟

برخلاف rTMS، تحریک عمیق مغز (DBS) تاجراجی است. به این معناست که نیاز به جراحی مغزی دارد. در طی این روند، یک جفت الکترود در مغز شما پیشرفت می‌کند. ژنراتورهای کوچکی که کنترل الکترودها را دارند، در سینه شما پیشرفت می‌کنند.

شما یک اسکن MRI از سر و مغز خود دریافت خواهید کرد. در طی این روند، شما هوشیار خواهید بود و با استفاده از بی‌حسی موضعی، سر شما بی‌حس می‌شود (مغز درد نمی‌کند). سپس جراح دو سوراخ در سر شما ایجاد می‌کند و از تصاویر MRI برای قرار دادن الکترودها در مکان مناسب استفاده می‌کند. سپس، تحت بیهوشی عمومی (خوابیده) قرار می‌گیرید تا جراح بتواند ژنراتورها و سیم‌های اتصال آنها به الکترودها را پیشرفت دهد. پس از جراحی، تحریک مغز پیوسته انجام می‌شود. پزشک تنظیم می‌کند چقدر وقتی تحریک را دریافت خواهید کرد و چقدر شدت آن خواهد بود.

تحریک عمیق مغز ابتدا برای کاهش لرزش‌ها، سفتی و حرکات ناکنترلی بیماری پارکینسون استفاده شد. محققان پس از اینکه یک بیمار با درمان DBS برای چاقی حافظه‌اش بهبود یافت، به مطالعه استفاده از آن در آلزایمر پرداختند.

از آن زمان، افراد مبتلا به آلزایمر که با DBS درمان شده‌اند، نتایج مثبتی داشته‌اند. محققان هنوز در حال تلاش برای فهم بهترین راه‌های استفاده از DBS برای آلزایمر هستند – از جمله کدام قسمت‌های مغز را تحریک کنند، چقدر تحریک باید قوی باشد و چقدر مدت زمان تحریک باید باشد.

زمینه‌های مغز که در تحریک عمیق مغز برای بیماری آلزایمر هدف قرار می‌گیرند، شامل مسیرهای عصبی مهمی همچون:

  • VC/VS (کپسول چرخشی/پایه چرخشی)، که در شناخت (تفکر، منطق و به یادآوری) و رفتار دخیل است
  • ILN (هسته تالامیک داخلی)، بخش مهمی از عملکرد شناختی
  • MTN (هسته‌های تالامیک میانی)، که در حافظه دخیل است
  • NBM (هسته بسالیس ماینرت)، بخشی از مسیر مهم مرتبط با شناخت و حافظه

محققان دقیقاً نمی‌دانند چگونه DBS برای درمان آلزایمر کار می‌کند. یکی از نظریه‌ها این است که تحریک به توازن شبکه‌های عصبی کمک می‌کند که ممکن است عدم هماهنگی داشته باشند. نظریه دیگر این است که DBS حرکات عصبی ناپایدار را تنظیم مجدد می‌کند. نظریه دیگری هم این است که DBS سطوح لایه‌های سمی در مناطق کلیدی مغز را کاهش می‌دهد.

چقدر موثر است؟

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که DBS درمان مؤثری است. میزان اثربخشی آن به مرحله بیماری و برنامه درمانی خاص (منطقه مغز هدف، چقدر انجام می‌شود و غیره) بستگی دارد.

بطور کلی، DBS در مراحل اولیه آلزایمر بسیار مؤثر است. افراد مبتلا به آلزایمر با شروع دیرهنگام از DBS بهره کوچکی می‌برند – به نظر می‌رسد که آنها به طور کندتری تدهور می‌کنند. افراد مبتلا به آلزایمر با شروع زودهنگام (کسانی که قبل از سن 65 سال تشخیص داده می‌شوند) هیچ بهره‌ای ندارند.

چه پیچیدگی‌ها، عوارض و چشم‌انداز‌هایی وجود دارد؟

پیچیدگی‌ها:

پیچیدگی‌ها از جراحی شامل خونریزی، عفونت و نقص سخت‌افزار هستند. عوارض دیگر به میزان ولتاژ چقدری شدت دارند. این شامل:

  • بی‌قراری
  • گرمایی
  • سرخی
  • تعرق
  • افزایش فشار خون
  • ضربان قلب سریع

پیدا کردن فرکانس تحریک بهترین راه (که ممکن است به ویژگی‌های فرد و درمان وابسته باشد) می‌تواند عوارض جانبی را تسکین دهد.

عوارض جانبی DBS شامل:

  • عفونت
  • خونریزی در مغز یا سکته مغزی
  • تاریکی
  • سرگیجه
  • تغییرات خلقی
  • مشکل در خوابیدن

در یک مطالعه در مورد DBS برای آلزایمر، برخی افراد سقوط، تشنج و اغما داشتند. همه این عوارض جانبی شباهتی به عوارض ممکن از برخی داروهای آلزایمر دارند.

در بزرگترین آزمایش بالینی DBS برای آلزایمر، بیش از نیمی از افراد عوارض جانبی جدی نداشتند. برخی از عوارض جانبی ممکن است ظاهر شوند و سپس برطرف شوند، از جمله سردرد، اسهال، استفراغ و ترنجی. بسیاری از اثرات منفی با گذشت زمان پس از جراحی بهبود می‌یابند. اثرات منفی بلند مدت نیز گزارش شده‌اند، اما یک مطالعه دیگر اثرات منفی بلند مدت را گزارش نکرد.

چشم‌انداز. درمان DBS برای آلزایمر واعد به نظر می‌رسد، اما هنوز باید بیشتر یاد بگیریم. تاکنون مطالعات زیادی محدودیت داشته‌اند، و DBS یک تکنیک تاجراجی با ریسک‌هایی است.

آزمایش‌های بالینی:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش‌های بالینی درباره درمان‌های تحریک مغز برای آلزایمر، به “تراپی‌های تحریک مغز” در clinicaltrials.gov مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو