تامین اجتماعی سنگ تمام گذاشت | وام ویژه بازنشستگی تامین اجتملعی گل کاشت! + جزئیات ثبت نام وام

3

1402/5/22

15:21


تامین اجتماعی سنگ تمام گذاشت | وام ویژه بازنشستگی تامین اجتملعی گل کاشت! + جزئیات ثبت نام وام

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یکی از مطالبات همیشگی مستمری بگیران و بازنشستگان متناسب سازی حقوق شان است، دلیل مهم این مساله وجود تورم‌های پیاپی و کاهش قدرت خرید مستمری‌ها است.

از طرفی صندوق های بازنشستگی با مشکل کاهش ضریب پشتیبانی نسبت بیمه پردازان به مستمری بگیران و نیز مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت رو به رو هستند، بنابر این صندوق ها در تامین منابع برای اجرای متناسب سازی با مشکلات زیادی همراه هستند.

وام بازنشستگان

مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفته و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

این سازمان در پاسخ به تذکر علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر پرداخت ۲۵ درصد مابه‌التفاوت مستمری بازنشستگان، اعلام کرد: بر اساس بند (ب) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کل کشور، مقرر شده است،  سازمان تأمین‌اجتماعی مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند.

در ادامه اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: سازمان تأمین اجتماعی در اجرای ماده قانونی فوق، طی سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰، ۷۵ درصد متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران خود را اجرا کرده است. مبنای متناسب‌سازی، رساندن مستمری فعلی فرد به نسبت اولین مستمری به حداقل دستمزد همان سال بوده است. ۲۵درصد مابقی نیز در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌طور کامل صورت گرفته است و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

سازمان برنامه و بودجه کشور سپس افزوده است: با وجود اقدامات انجام‌شده توسط سازمان در اعمال کامل متناسب‌سازی و پرداخت مستمری با لحاظ متناسب‌سازی‌های یادشده، با توجه به نرخ تورم موجود و افزایش هزینه‌های زندگی، بازنشستگان درخواست‌ مجدد مبنی بر افزایش مستمری ماهیانه را دارند که افزایش مجدد مستمری‌ها بدون در نظرگرفتن محاسبات بیمه‌ای و منابع مالی و مجوز قانونی، سازمان تأمین اجتماعی را با بحران‌های اساسی مواجه خواهد کرد.

این سازمان تصریح کرده است: با عنایت به توضیح یادشده، ۲۵ درصد مورد ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال جاری اجرایی شده و در حال پرداخت است./فارس

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کلید خورد

در شرایطی که تورم سرسام‌آور و گرانی‌ها امید بازنشستگان را به یاس تبدیل کرده، سال‌هاست که صدایشان بلند شده و حالا دیگر امان آنها را بریده است. البته رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تایید این ماجرای تلخ که حال بازنشستگان خوب نیست، می‌گوید همسان‌سازی حقوق آنها را در کمیسیون متبوعه به تصویب رسانده‌اند. البته پله بعدی، همان صحن مجلس است که سرانجام مصوبه را معلوم خواهد کرد.

حقوق بازنشستگان

اما صحبت از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، سروصدایی را نیز در بین کارگران بلند کرده. بررسی‌ها نشان می‌دهد که همسان‌سازی در دور قبل که به سال 99 برمی‌گردد، با اختصاص اعتبار جداگانه‌ای برای صندوق‌های کشوری و لشکری آغاز شد. این اعتبار موجب افزایش قابل توجه حقوق بازنشستگان هم شد اما در این بین، از خزانه دولت بودجه‌ای به بازنشستگان کارگری اختصاص داده نشد. در همین زمینه یک بازنشسته کارگری به ایلنا گفت که «آنچه با منابع تامین اجتماعی اجرا شد، نه همسان‌سازی که یک متناسب‌سازیِ بی یال و دم و اشکم بود که بازنشستگان انتقادات بسیار به آن داشتند.»

حالا بازنشستگان کارگری نگران این هستند که بار دیگر از شمول این طرح خط بخورند و اگر این اتفاق بیفتد، به اعتقاد این قشر زحمتکش که رفاه‌شان پیشکش فقر شده، بی‌عدالتی گسترده‌ای در جامعه اتفاق خواهد افتاد. البته هنوز مصوبه همسان‌سازی حقوق سایر بازنشستگان هم بلاتکلیف است و باید دید چه سرانجامی در صصحن علنی در انتظار آن است.

رضا فیضی‌نژاد با بیان اینکه در سال گذشته، ۵۱ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته شدند که مشمول رتبه‌بندی هستند، اظهار کرد: امسال نیز براساس پیش‌بینی‌ها ۸۰ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد.

وی با اشاره به میزان بدهی‌های آموزش‌وپرورش به صندوق بازنشستگی کشوری به دنبال اجرای رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: ستاری‌فرد، معاون وزیر آموزش و پرورش، دو جلسه در صندوق بازنشستگی کشوری بابت کسورات بازنشستگی مقطع ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و اعلام رتبه‌بندی بازنشستگان ۱۴۰۱ برگزار کرد.

آموزش و پرورش برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان بازنشسته در سال ۱۴۰۰، فعلا هیچ رقمی به صندوق پرداخت نکرده است.

به گفته معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، آموزش و پرورش  بابت اجرای رتبه‌بندی معلمان، در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ رقمی پرداخت نکرده است که محاسبات آن در دست بررسی است.  به طور قطع مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و معاونت وزارت آموزش و پرورش طی هفته جاری پیگیر هستند تا بتوانند با تسویه حساب‌هایی که انجام می‌شود، رتبه‌بندی معلمان اجرایی شود.

فیضی‌نژاد در پاسخ به این سوال که میزان بدهی آموزش و پرورش برای اجرای رتبه‌بندی معلمان چقدر برآورد شده است؟ توضیح داد: میزان آن در حال محاسبه است، زیرا مبلغ آن به صورت کلی پرداخت شده و شامل کسورات سهم مستخدم، کارفرما و مقرری است که تفکیک نشده و برنامه صندوق بازنشستگی کشوری این است تا پایان هفته با جلساتی که در سازمان و برنامه و بودجه برای تامین اعتبار آن در نظر گرفته می‌شود، این کار اجرایی شود.

وی درخصوص پرداخت مابه‌التفاوت حقوق سال ۱۴۰۱ معلمان با اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان تصریح کرد: به دلیل اینکه ارقام مربوط به کسورات رتبه‌بندی از آبان ماه سال ۱۴۰۱ به بعد، به شکل علی الحساب پرداخت شده است، از همین رو در سال ۱۴۰۰ عملا آموزش و پرورش به بازنشستگان یا شاغلان پرداختی نداشته است. اینها (پرداخت علی‌الحساب بخشی از مطالبات ناشی از اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان) در مهر و آبان ۱۴۰۱ پرداخت شد و کسورات آن نیز به شکل علی الحساب پرداخت شده است که باید بررسی شود. به طور قطع رتبه بندی در مورد بازنشستگان سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به محض تامین اعتبار اعمال خواهد شد.

وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه حقوق بازنشستگان |واریزی پاداش بازنشستگان

استاندار کردستان گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند که ما امسال، زودتر از سال‌های گذشته لیست بازنشستگان را تهیه و برنامه‌ریزی کردیم که زودتر این پاداش را پرداخت کنیم.

اسماعیل زارعی‌کوشا ظهر امروز در مراسم تجلیل از بازنشستگان استان کردستان که در سینما بهمن این شهر برگزار شد، با اشاره به مطالبات مطرح شده در این نشست اظهار داشت: حقیقتا جزو دغدغه و مشغله ذهنی ما نیز هست، قطعا هیچ مسئولی نیست که دوست نداشته باشد جامعه بازنشستگان از لحاظ امکانات رفاهی و حقوق و درآمد بی‌دغدغه باشند. ما می‌دانیم بیشترین خرج و درآمد خانواده در دوره بازنشستگی و در شرایطی است که نیازهای درمانی بیشتر و اقوام و بچه‌ها، خانه امیدشان بزرگان خانواده است.

وی گفت: قطعا برای ما بهترین حالت این است که بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که بازنشستگان غیر از مشکلات دوره سنی، دغدغه دیگری نداشته باشند. بخشی از این شرایط را ما می‌توانیم در استان فراهم و بخش بزرگی در سیاست‌گذاری کلان مملکت و در برنامه‌ریزی‌های کلان باید انجام شود.

استاندار کردستان با وعده اینکه مشکلات و دغدغه‌های کانون‌های بازنشستگی را در جلسه با دولت مطرح و پیگیری خواهم کرد، افزود: در جلسه هفته گذشته دولت با استانداران، مشکلات پاداش پایان خدمت قشر زحمتکش بازنشستگان را مطرح و خواستار رفع آن شدم که رئیس‌جمهور در جمع‌بندی سخنانش به آن اشاره و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند که ما امسال، زودتر از سال‌های گذشته لیست تهیه و برنامه‌ریزی کردیم که زودتر این پاداش را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: همچنین مکاتبه لازم در ارتباط با پرداخت فوق‌العاده مناطق عملیاتی و مناطق جنگی برای شاغلان و بازنشستگان انجام شده که خوشبختانه با رای دیوان عدالت این مشکل برای شاغلان برطرف و ویژه بازنشستگان ۶ استان مرزی کشور نیز در حال پیگیری است.

زارعی‌کوشا خواستار فراهم شدن امکانات رفاهی و تسهیلاتی به قشر بازنشستگان شد و اذعان کرد: موضوع بیمه تکمیلی هنوز به صورت کامل حل نشده اما انتظار می‌رود در حدی که پرداخت می‌شود، به تأخیر نیفتد.

وی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم رفاهیات در تمامی مجموعه‌ها را در استان فراهم کنیم، قدم اول این است هر دستگاهی هر ظرفیتی که دارد در اختیار بازنشستگان قرار بدهد. ما احساس شرمساری داریم برای این که نتوانستیم خدمات‌هایی که باید برای بازنشستگان ارائه شود، نشده است.

استاندار کردستان با ابراز خرسندی از اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به توسعه استان دارد، یادآور شد: اجرای پروژه آبرسانی از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج نمونه‌ای از کار جهادی بود که در کمترین زمان انجام شد. پروژه‌هایی همچون راه‌آهن همدان-سنندج و سدهای سیازاخ و چراغ ویس که از ۲۵ سال گذشته قرار بوده انجام شود، امسال انجام می‌شود. آینده اقتصادی فوق‌العاده خاصی برای سنندج پیش‌بینی می‌کنم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو