افزایش باورنکردنی سود سهام عدالت مرداد ماه| سهام داران قراره حسابی پولدار بشند!!

3

1402/5/23

10:16


افزایش باورنکردنی سود سهام عدالت مرداد ماه| سهام داران قراره حسابی پولدار بشند!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حاجی وند مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: روال سالیانه سود سهام عدالت بدین گونه است که باید صبر کرد تا مجامع سالیانه شرکت‌های سهام عدالت به شکل کامل برگزار و تمام مبالغ دریافت شود سپس متناسب با سهامی که دارندگان سهام عدالت دارند سود برای آن‌ها تقسیم می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: تا پیش از این بعد از ۸ ماه از برگزاری مجمع شرکت‌ها مهلت داشتند تا این سود را به حساب سهامداران واریز کنند، اما امسال با توجه به تصمیم سازمان بورس اوراق بهادار شرکت‌ها به جای ۸ ماه ۴ ماه فرصت دارند تا این سود را تقسیم کنند.

سهام عدالت

حاجی وند در خصوص زمان واریز سود می‌گوید: فصل مجامع را معمولا در خرداد و تیر داریم باید اجازه دهیم این مجامع به صورت کامل برگزار شود و این مهلت ۴ ماه هم به پایان برسد. در نهایت از مبادی رسمی از جمله رادیو و تلویزیون و خبرگزاری‌های رسمی حتما در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت مطلع باشند که در حال حاضر تقسیم سودی انجام نمی‌شود و برای دریافت سود سهام عدالت نیازی نیست که به هیچ جا مانند کافی نت مراجعه و یا مبلغی را پرداخت کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا میزان سود سهام عدالت مشخص است؟ گفت: برای مشخص شدن میزان سود سهام عدالت نیز باید سهامداران منتظر بمانند تا مشخص شود هر شرکتی بسته به سیاست‌ها و تولیدی که دارد چه مبلغی را تقسیم سود می‌کند و نمی‌توان مبلغ دقیقی را اعلام کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تخمین سود سهام عدالت وجود دارد؟ هم بیان کرد: باید اجازه داد تا تقسیم سود انجام شود تا اطلاعات نادرست به سهامداران تزریق نشود.

نحوه دریافت وام سهام عدالت

 ارزش سود سهام عدالت تحت تاثیر نوسانات بازار تغییر می‌کند از سوی دیگر، سال گذشته سامانه (هوشمند ستاره) راه‌اندازی شد تا سهامداران بتوانند با ارزش سهام عدالت خود وام دریافت کنند.

سهامداران می‌توانند با ارزش سهام خود تسهیلات دریافت کنند

مرداد ماه سال گذشته سامانه توثیق الکترونیک (هوشمند ستاره) راه‌اندازی شد و قرار بر این شد که سهامداران بتوانند با ارزش سهام خود تسهیلات دریافت کنند و در واقع سهام آنها، وثیقه وام بانکی شود و حتی فراتر از آن، امکان صدور قرار وثیقه سهام برای دستگاه‌های قضایی فراهم شود، اما با گذشت یک سال از راه‌اندازی این سامانه، اما همچنان بانک‌ها تمایلی برای توثیق سهام ندارند در حالی که قرار بود سهام عدالت هم نقش وثیقه را داشته باشند تا دارندگان آن از وام بانکی استفاده کنند.

«محمد باغستانی» مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) درباره همکاری بانک‌ها با سامانه ستاره برای وثیقه قرار دادن سهام و پرداخت تسهیلات با این وثیقه اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها در حال مذاکره برای استفاده از این سامانه هستند و برخی از بانک‌ها هم از این توثیق استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه حتی بانک‌های خصوصی هم برای به کارگیری سامانه ستاره و استفاده از این امکان در حال مذاکره هستند، گفت: برخی از بانک‌ها در حال پیاده سازی این سرویس در سامانه‌های خود هستند. اما اینکه از لحاظ کسب و کار این امکان چقدر ارزنده و جذاب است و بانک‌ها با چه مدلی این سرویس و خدمات را پیاده سازی کنند، به سیاست‌های خود آن بانک مربوطه برمی‌گردد.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت قابل توجهی از مشتریان حقیقی و حقوقی البته به ویژه حقوقی‌ها خواستار استفاده از این سرویس هستند و این می‌تواند ابزار خوبی برای بانک‌ها محسوب شود.

باغستانی در پاسخ به این سوال که برای وثیه گذاشتن سهام، ارزش این سهام باید چقدر باشد و کف ارزشی چقدر در نظر گرفته شده، تاکید کرد: برای ارزش سهام در سامانه توثیق کفی در نظر گرفته نشده و حداقل ارزش با توجه به استراتژی بانک‌ها تعیین می‌شود که بر اساس آن برای رقم مشخصی از تسهیلات چه میزان سهام برای وثیقه در نظر بگیرد و قاعدتا رقم برای هر ۳۰ بانک متفاوت از یکدیگرخواهد بود و هر بانک برای هر وامی، عددی خاصی از ارزش سهام در نظر می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی همچنین درباره امکان استقاده از توثیق سهام عدالت هرچند که ارزش آن عدد قابل توجهی نیست، گفت: سهام عدالت به عنوان توثیق استفاده می‌شود و در حال حاضر افراد با توثیق سهام عدالت از بانک‌ها وام می‌گیرند. دو بانک ملی و تجارت با توثیق سهام عدالت تسهیلات ارائه می‌دهند که البته از منظر سیاست‌های اقتصادی که وزارت اقتصاد تکلیف می‌کند، وام‌های تکلیفی با توثیق سهام عدالت به دارندگان این سهام از سوی این دو بانک داده می‌شود.

شرایط دریافت وام سهام عدالت

همه افرادی که سهام عدالت دارند می‌توانند وام را دریافت کنند اعم از افرادی که روش مستقیم و غیر مستقیم را انتخاب کرده اند.

برای دریافت این وام همه افراد بایستی در بانک ملی حساب داشته باشند سپس  متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های بانک درخواست وام خود را ثبت کنند.

همه درخواست کنندگان وام بایستی در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت نمایند. همچنین افرادی که سهام عدالت خود را فروخته اند یا سهام عدالت آن‌ها توقیف شده نمی‌توانند وام دریافت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو