تماشا کنید: تصویر جذاب جیمز وب از دورترین ستاره شناخته شده در کیهان! [+عکس]

منبع: تکراتو

6

1402/5/23

11:30


تلسکوپ جیمزوب به تازگی تصویری شگفت‌انگیز از دورترین ستاره شناخته شده در کیهان را ثبت کرده است که 28 میلیارد سال نوری از سیاره ما فاصله دارد.

تماشا کنید: تصویر جذاب جیمز وب از دورترین ستاره شناخته شده در کیهان! [+عکس]

تلسکوپ جیمزوب به تازگی تصویری شگفت‌انگیز از دورترین ستاره شناخته شده در کیهان را ثبت کرده است که 28 میلیارد سال نوری از سیاره ما فاصله دارد.

تسلکوپ فضایی جیمزوب که در تملک ناسا قرار دارد، اخیراً تصویری جذاب از دورترین ستاره شناخته شده در کیهان به‌نام «Earendel» ثبت کرده است که 28 سال نوری با ما فاصله دارد.

گفتنی‌ست که این ستاره در سال 2020 توسط تلسکوپ هابل کشف شده و در آن زمان فاقد تصویری شفاف بود. اما جیمزوب با توانایی‌های خود و وجود دوربین‌های بسیار باکیفیت و پیشرفته، اکنون توانسته تصویری واضح‌تر از Earendel را به ثبت برساند.

بیشتر بخوانید: کشف دو ستاره نادر حاصل از ماده تاریک توسط جیمز وب

دورترین ستاره شناخته شده این‌بار شکار جیمزوب شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر شگفت‌انگیزی را از دورترین ستاره‌ای که تاکنون کشف شده است، به اشتراک گذاشت.

ستاره مذکور که نام آن Earendel است، 28 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. این ستاره سال 2020 توسط تلسکوپ هابل کشف شد. درحالی‌که در تصویر هابل، این ستاره فقط به‌صورت یک حباب کوچک قابل مشاهده بود، جیمز وب اکنون آن را به‌طور کاملاً دقیق نمایش داده است که اطلاعاتی در مورد آن مانند نوع و کهکشانی را که در آن زندگی می‌کند نیز نشان می‌دهد.

دورترین ستاره شناخته شده این‌بار شکار جیمزوب شد

WHL0137-08

تصویر جیمز وب یک خوشه کهکشانی به نام WHL0137-08 را نشان می‌دهد که با عظمت خود می‌تواند فضا-زمان را بشکند و برای کهکشان‌های دورتر به‌عنوان یک ذره‌بین عمل کند. کهکشان Sunrise Arc که Earendel در آن قرار دارد نیز از همین کهکشان‌ها با قابلیت بزرگنمایی هستند.

Earendel می‌تواند این اثر بزرگنمایی را که به آن «لنز گرانشی» گفته می‌شود، با ضریب شگفت‌انگیز 4000 انجام دهد. گفته می‌شود که این ستاره 1 میلیارد سال پس از بیگ‌بنگ به‌وجود آمده است، بنابراین مطالعه آن می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا در مورد برخی از ستاره‌های اولیه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

نکته‌ای که باعث شگفتی محققان شده، این است که نشانه‌های وجود دارد که Earendel ممکن است ستاره همراهی داشته باشد که سردتر و قرمزتر از آن است.

این داده‌ها با استفاده از ابزار دوربین NIRCam Webb جیمز وب ثبت شده‌اند، اما محققان مشاهدات خود را با کمک ابزار طیف‌سنجی NIRSpec Webb نیز انجام داده‌اند. آن‌ها اکنون درحال تجزیه‌و‌تحلیل این داده‌ها هستند و امیدوارند تا در مورد ترکیب کهکشان میزبان و ارقام دقیق‌تر مربوط به فاصله آن از زمین، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

جیمز وب در چند وقت گذشته تصاویر و داده‌های باارزشی را به دانشمندان ارائه کرده است. کشف دو ستاره نادر حاصل از ماده تاریک و تصویری از یک سحابی سیاره‌ای ازجمله دستاوردهای این تلسکوپ تحقیقاتی در چند وقت گذشته بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ثبت تصویری واضح از دورترین ستاره شناخته شده در کیهان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو