معرفی فیلم آتاتورک (Atatürk) ؛ سریالی که مجبور شد فیلم شود!

معرفی فیلم آتاتورک (Atatürk) ؛ سریالی که مجبور شد فیلم شود!


منبع: پلازا

7

1402/5/23

22:45


معرفی فیلم آتاتورک (Atatürk) ؛ سریالی که مجبور شد فیلم شود!

در اواخر سال 2022 خبر ساخت سریال آتاتورک پخش شد و مخاطبان ترک را هیجان زده کرد اما اخیرا خبرهای جدیدی درباره این اثر منتشر شده و در کمال تعجب باید منتظر فیلم آتاتورک باشیم.

در اواخر سال 2022 (حدودا آذر ماه سال 1401) شاهد پخش خبر ساخت سریال آتاتورک بودیم که درباره بیان‌گزار ترکیه کنونی و پدر ترک‌ها روایت می‌شد. این اثر قرار بود از سرویس‌ دیزنی پلاس پخش شود و همه چیز برای پخش آن در اکتبر 2023 آماده شده بود. اما خیلی ناگهانی چندی پیش شاهد لغو شدن این اثر از سوی دیزنی پلاس بودیم. پس از آن ترکیه تصمیم گرفت که به جای سریال، این مجموعه را در قالب فیلم آتاتورک پخش کند.

فیلم آتاتورک به کارگردانی مهمت ادا اوزتکین ساخته شده است و کشور ترکیه تصمیم گرفته است که آن را در قالب فیلم به صورت سینمایی و تلویزیونی منتشر کند. در ادامه این مقاله پلازا به معرفی فیلم سینمایی آتاتورک بپردازیم.

فهرست مطالب:

آتاتورک کیست؟

فیلم سینمایی آتاتورک

قبل از هر چیز بهتر است به سراغ صاحب عنوان سریال یعنی خود آتاتورک برویم و کمی بیشتر درباره او بدانیم. مصطفی کمال پاشا ملقب به آتاتورک (پدر ترک‌ها) نظامی، دولت‌مرد، نویسنده و بنیان‌گذار جمهوری ترکیه بود که در 19 مه 1881 (29 اردیبهشت 1260) به دنیا آمد. او از طرفداران سکولاریسم و ناسیونالیسم و معتقد بود که کشور باید به طور کامل مستقل شود. در سال 1923 مجلس ترکیه نام خانوادگی آتاتورک (آتاترک) را به او اهدا کرد و پس از آن این نام برای هر فرد غیری ممنوع اعلام شد. سرانجام او در سن 57 سالگی درگذشت.

زمان انتشار فیلم آتاتورک

زمان پخش سریال ترکی آتاتورک 29 اکتبر 2023 (7 آبان 1402) بود اما پس از لغو تصمیمات دیگری برای آن گرفته شد. فیلم قرار است در قالب دو فیلم پخش شود. فیلم اول در همان 29 اکتبر 2023 از شبکه فاکس ترکیه پخش می‌شود و سپس در 3 نوامبر 2023 (12 آبان 1402) بر روی پرده سینما می‌رود‌‌. همچنین قسمت دوم این اثر در 22 دسامبر 2023 (1 دی 1402) پخش خواهد شد. نکته حائز اهمیت درباره این فیلم، پخش شدن هردو قسمت آن باری دیگر در سال 2024 از شبکه Fox ترکیه است.

داستان فیلم ترکی آتاتورک

این اثر نگاهی بر زندگی پدر ترک ها و چگونگی تاسیس جمهوری ترکیه به دست او خواهد داشت. سازندگان اعلام کرده‌اند که سریال بر روی جوانی این شخصیت تمرکز دارد.

بازیگران فیلم آتاتورک

تاکنون 13 بازیگر برای این اثر معرفی شده است که از میان‌ آنان توجه ما به نام آراس بولوت اینملی (Aras Bulut Iynemli) جلب می‌شود‌. اینملی نقش خود آتاتورک را دارد. البته یک شایعه عجیب نیز درباره بازیگران این فیلم بود که حسابی در ترکیه سر و صدا کرد. این شایعه حضور اما واتسون (Emma Watson) در این اثر بود. ظاهرا این خبر تنها شایعه‌ای برای انداختن سریال روی زبان‌ها بود زیرا خبری از نام او در لیست بازیگران نشد. در ادامه به معرفی بازیگران سریال آتاتورک (فیلم کنونی) می‌پردازیم.

آراس بولوت اینملی در نقش مصطفی کمال آتاتورک

آراس بولوت اینملی - زمان انتشار فیلم آتاتورک

  • سن: 32 سال
  • محل تولد: استانبول، ترکیه
  • آثار معروف: سریال‌های گودال (Çukur) و نفوذی (içerde)

آراس بولوت اینملی بازیگر و مدل ترکی در 25 اکتبر 1990 (3 آبان 1369) به دنیا آمد. او نخستین بار در سال 2009 در سریال خیابان‌های پشتی (Arka Sokaklar) به عنوان بازیگر مهمان کار خود را آغاز کرد و سپس در تبلیغات تلویزیونی توجه زینب گونای تان (Zeynep Günay Tan) را به خود جلب کرد. این اتفاق باعث حضور او در سریال روزی روزگاری (Öyle Bir Geçer Zaman ki) شد. پس آن نقش شاهزاده بایزید او در سریال حریم سلطان (Muhteşem Yüzyıl) مورد توجه قرار گرفت و در مارال: زیباترین داستان من (Maral: En Güzel Hikayem)‌ بیشتر او را به مخاطبان نشان داد. فیلم آتاتورک اراس بولوت تا آخر سال 2023 منتشر خواهد.

در بین سا‌ل‌های 2016-2016 سریال نفوذی اینملی معروف شد و سرانجام او در نقش یاماچ کوچوالی سریال گودال که نقطه عطف بازیگری او محسوب می‌شود، بازی کرد. اینملی برای این اثر توانست جایزه بهترین بازیگر درام سال 2018 را از جشنواره پروانه طلایی ترکیه دریافت کند. او سپس در سال 2019 در نقش ممو فیلم زیبا و احساسی معجزه در سلول شماره  7 (7. Koğuştaki Mucize) بازی کرد و مهر تاییدی بر استعداد بی‌نظیر خود زد. با این کارنامه پر بار بی‌شک آراس بولوت اینملی لایق نقش اصلی سریال اتاتورک است.

سونگول اودن در نقش زبیده خانم مادر آتاتورک

سونگول اودن - زمان پخش سریال ترکی آتاتورک

  • سن: 44 سال
  • محل تولد: دیاربکر، ترکیه
  • آثار معروف: سریال نور (Gümüş) و زوج بی نقص (Mükemmel Çift)

سونگول اودن (Songül Öden) بازیگر ترک متولد 17 فوریه 1979 (28 بهن 1357) است. او بازیگری را از سال 1999 شروع کرد و ضمن فعالیت در زمینه تئاتر به ایفای نقش در سریال نور پرداخت. سپس این سریال‌های زوج بی‌نقص و کدبانوهای وامانده (Umutsuz Ev Kadınları) بودند که باعث معروفیتش شد. او به تازگی در سریال پسرم (Oğlum) نیز حضور پیدا کرد و توانست توجه‌ها را به خود جلب کرد. اودن در سریال آتاتورک نقش مادر مصطفی کمال پاشا را دارد.

مهمت گونسور در نقش علیرضا افندی پدر آتاتورک

مهمت گونسور - سریال آتاتورک کی پخش میشود

  • سن: 48 سال
  • محل تولد: استانبول، ترکیه
  • آثار معروف: فیلم‌های استانبول سرخ (İstanbul Kırmızısı) و فیگلی (Figli)

مهمت گونسور (Mehmet Günsür) بازیگر اهل ترکیه متولد 8 مه 1975 (18 اردیبهشت 1354) است. او بازیگری را از کودکی شروع کرد و در سریال‌های مختلف به ایفای نقش پرداخت. گونسور تاکنون آنچنان که باید دیده نشده است اما فیلم‌های استانبول سرخ و فیگلی نشانگر استعداد او هستند. همچنین در سریال حریم سلطان نیز او را در نقش شاهزاده مصطفی دیدیم. این بازیگر در طی سال‌های اخیر پیشنهادهای خوبی دریافت کرده است که نوید آینده‌ای درخشان را به او می‌دهند. او در این اثر نقش پدر مصطفی کمال پاشا را دارد.

سارپ آکایا در نقش انور پاشا

هنرپیشه‌های آتاترک

  • سن: 43 سال
  • محل تولد: استانبول
  • آثار معروف: سریال‌های ایزل (Ezel)، حریم سلطان (Muhteşem Yüzyıl) و گودال (Çukur)

سارپ آکایا (Sarp Akkaya) هنرپیشه اهل ترکیه در 13 مه 1980 (23 اردیبهشت 1359) به دنیا آمد. او بازیگری را از تئاتر شروع کرد و نخست در سریال خانواده ما (Bizim Aile) و سال 1996 حضور پیدا کرد. پس از آن با سریال آشیانه گرگ‌ها: کمین (Kurtlar Vadisi Pusu) به شهرت رسید. او سپس در سریال معروف ایزل نقشی کلیدی داشت و حریم سلطان و گودال از آثار برجسته دیگر این هنرپیشه هستند. سارپ آکایا اخیرا در سریال‌های همه چیز درباره ازدواج (Evlilik Hakkında Her Şey) و روز صفر (Sıfırıncı Gün) بازی کرده است.

برک جانکات در نقش علی فواد جبسوی

فیلم آتاتورک اراس بولوت

  • سن: 39 سال
  • محل تولد: آنکارا
  • آثار معروف: سریال‌های زیبای دهاتی (Güzel Köylü)، ستاره ها شاهدم هستند (Yıldızlar Şahidim) و روز صفر (Sıfırıncı Gün)

برک جانکات (Berk Cankat) هنرپیشه اهل ترکیه در 9 مه 1984 متولد شد. او بازیگری را از سریال می‌خواهیم رازی را به تو بگویم (Sana Bir Sır Vereceğim) شروع کرد و سپس در سریال زیبای دهاتی به عنوان نقش اصلی حضور داشت‌. از دیگر آثار برک جانکات باید به ستاره ها شاهدم هستند، یک روزگار دیوانه (Bir Deli Rüzgar) و روز صفر اشاره کنیم.

اسرا بیلگیچ در نقش مادام کورین

بازیگران سریال آتاتورک

  • سن: 30 سال
  • محل تولد: آنکارا
  • آثار معروف: سریال‌های قیام ارطغرل (Diriliş Ertuğrul)، رامو (Ramo)

اسرا بیلگیچ (Esra Bilgiç) بازیگر اهل ترکیه در 14 اکتبر 1994 (22 مهر 1373) به دنیا آمد. این بازیگر فعالیت خود را با سریال قیام ارطغرل و نقش حلیمه خاتون شروع کرد که آغاز موفقی برای او بود. اثر بعدی او سریال یک امید کافیه (Bir Umut Yeter) بود و سپس در سریال ترکی رامو نقش آفرینی کرد. از دیگر آثار معروف بیلگیچ باید به سرزمین‌های بی‌قانون (Kanunsuz Topraklar) اشاره کنیم.

سایر هنرپیشه‌های آتاترک عبارتند از:

  • صحرا شاش (Sahra Şaş) در نقش مقبوله آتادان
  • برتان اصلانی (Bertan Asllani) در نقش علی فتحی اوکیار
  • بران کوتان (Beran Kotan) در نقش عمر ناجی
  • حمدی آلکان (Hamdi Alkan)
  • دارکو پریچ (Darko Perić) 
  • پردراک بجلاج (Predrag Bjelac) اوتو لیمان وون ساندرز
  • امره مته سونمز (Emre Mete Sönmez) در نقش کودکی آتاتورک

اخبار سریال ترکی آتاتورک

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، فیلم آتاتورک در واقع قرار بود سریالی 6 قسمته در دیزنی پلاس باشد که تبلیغ‌های زیادی برای آن شده بود و با شایعه حضور بازیگران هالیوودی نیز در جهان پررنگ شده بود. اما چرا این سریال لغو و تبدیل به فیلم شد؟ علت اصلی این اتفاق را به ارامنه آمریکا ربط می‌دهند. حال ارامنه آمریکا اصلا چه ربطی به آتاتورک دارند؟

همانطور که می‌دانید، ساخت سریالی درباره آتاتورک یعنی معرفی، نشان دادن زندگی و پررنگ کردن او! آراس بولوت اینملی نیز بازیگر جذاب و کاریزماتیکی است که قطعا مخاطب جهانی با دیدن او تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این یعنی در یک کلام پس از این سریال آتاتورک در جهان پررنگ خواهد شد. حال ارامنه آمریکا معتقدند که مصطفی کمال پاشا به عنوان افسر در ارتش عثمانی خدمت کرده و کشتار ارامنه در سال 1915 به او ربط دارد و به همین دلیل نمی‌خواهند که آتاتورک به چشم اسطوره‌ای در جهان دیده شود. از این‌رو با تحت فشار قرار دادن دیزنی پلاس، سریال لغو شد.

در پی این خبر حدودا بیش از 11 هزار کاربر ترکی اشتراک دیزنی پلاس خود را قطع کردند. همچنین آراس بولوت اینملی در صفحه رسمی خود گفت که:

آتاتورک یکی از بهترین و بزرگترین رهبران جهان است و این نیازی به اثبات ندارد!

کلام آخر

اخبار سریال ترکی آتاتورک

با معرفی سریال ترکی آتاتورک همراه شما بودیم و تمام نکاتی که تاکنون درباره این اثر گفته شده است برای شما بیان کردیم. مثل اینکه ترکیه نیز به سراغ تاریخ جمهوری خود رفته و قصد شناساندن کشور خود به کل دنیا را دارد. حال نظر شما درباره این سریال چیست؟ آیا شما نیز منتظر انتشار و دانلود سریال ترکی آتاتورک هستید؟ فکر می‌کنید این اثر چقدر می‌تواند موفق شود؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما ممنونیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو