مخبر: دشمنان 400 میلیون دلار برای مدیریت اغتشاشات هزینه کردند

منبع: ساعد نیوز

3

1402/5/25

00:03


ساعد نیوز: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان 400 میلیون دلار برای مدیریت اغتشاشات هزینه کردند، گفت: در اغتشاشات 50 هزار نفر را از سراسر دنیا جمع کردند و با تمام امکانات به تهران فرستادند.

مخبر: دشمنان 400 میلیون دلار برای مدیریت اغتشاشات هزینه کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فارس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در افتتاحیه نخستین همایش ملی آموزش مدیران و کارشناسان حقوقی دستگاه های اجرایی گفت: بیشترین تحریم ها علیه من اعمال شده اما وکیل گرفتم و رفع تحریم شدم لذا اهمیت حقوق در دستگاه ها جا نیفتاده است من به عنوان کسی که سال‌ها در تبادلات بین‌المللی هستم به این نتیجه رسیده‌ام که اگر به موضوع حقوقی توجه نشود، کل آن موضوع بی اهمیت می شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای کار دولت سیزدهم با مشکلات بسیاری مواجه بوده ایم، مسائلی که عادی نبوده و واقعا نگران کننده بود، کرونا روزی 750 نفر را به کام مرگ می کشید و نه واکسن می دادند نه می گذاشتند بسازیم و با کمبود دارو مواجه بودیم، داروهایی که شاید تا 70 میلیون تومان برای خانواده ها هزینه داشت یکی از مسائلی که باید علیه آمریکا شکایت می‌کردیم همین موضوع دارو بود.

فروش نفت در ابتدای کار دولت 300 تا 400 هزار بشکه بود

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: فروش نفت در ابتدای کار دولت 300 تا 400 هزار بشکه بود که آن هم نمی توانستیم پولش را بگیریم در بحث درآمدهای دولت به مشکل خورده بودیم به گونه ای که در اولین جلسه دولت سیزدهم، یکی از اعضای دولت قبل به آقای ریس جمهور گفت حقوق مرداد را چگونه می خواهید بدهید؟

مخبر ادامه داد: در برخی استان‌ها تنها برای 13 روز گندم داشتیم و 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی بود که برای کل سال باید مصرف می شد اما در 6 ماهه اول سال اول دولت آن را مصرف کرده‌ بودند و یک ریال هم پول برای یارانه ها نداشته و تورم 60 درصدی داشتیم.

فروش نفت در دولت قبل 300 تا 400 هزار بشکه بود که در این دولت به بیش از یک میلیون بشکه رسید

وی با بیان اینکه در یک جنگ تن به تن اولین نگاه دشمن به لجستیک است که چقدر نیرو و سلاح دارد امروز در این جنگ اقتصادی، لجستیک ما شاخص های کلان ماست و دشمن هم از وضعیت اقتصادی ما مطلع است، افزود: اما دولت این اقتدار را داشت که فروش نفت را به بیش از یک میلیون بشکه برساند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما موفق به وارد کردن واکسن کرونا شدیم و ذخایر کالاهای اساسی را خریداری کرده و توانستیم گندم را ظرف 3 ماه به بالای 100 درصد برسانیم و تورم هم به 46 درصد کاهش یافت.

مخبر اظهار داشت: در ابتدای سال 1401 با جنگ اوکراین مواجه شدیم که جنگ تورم ها در دنیا بود به گونه ای که در برخی کشورها تورم مواد غذایی 12 برابر شد و این رقم در آمریکا 3 تا 4 برابر شد. با کمبود فراوان کالاهای اساسی مواجه شدیم و سایر کشورها به جمع آوری کالاهای اساسی روی آوردند.

معاون اول رییس جمهور افزود: هند با بیش از 1.4 میلیارد نفر جمعیت 30 درصد ذخیره کالاهای اساسی یعنی نصف گندم دنیا را جمع آوری کرد و اگر ما هم در اسفند 1400 ذخیره گندم را تکمیل نکرده بودیم، در فروردین 1401 دچار مشکل می شدیم.

مخبر خاطرنشان کرد: اگر ارز ترجیحی 4200 تومان را حذف نمی کردیم یک تفاوت قیمت سنگین ایجاد می شد و کالاهای ما در فروشگاه‌های عراق، قزاقستان، افغانستان و پاکستان و آذربایجان است قیمت ماکارونی 800 گرمی در فروشگاه‌های پاکستان تولید خود آنها، 20‌ برابر قیمت ماکارونی قاچاق از ایران بود لذا با یک تورم مجدد مواجه شدیم و در خرداد ماه همه بسیج شدند و مرداد دوباره تورم ماهانه به 2 درصد رسید. از مشکل تورم کالاهای اساسی عبور کردیم و سپس به اغتشاشات برخوردیم.

در اغتشاشات سال گذشته به 50 هزار نفر پول دادند تا علیه ایران در کشور دیگری تجمع کنند

وی ادامه داد: در قضیه اغتشاشات کجا سراغ دارید که پول بلیت، هتل، غذا و تو جیبی 50 هزار نفر از سراسر دنیا را بدهند تا در کشور دیگری علیه کشور ما تجمع کنند؟، هواپیماهای اروپایی بالای سر کشورهای خود جمع شدند و اسم خانم امینی را نوشتند تمام خواننده‌های دنیا را جمع کردند که هر کدام چند میلیون فالوور داشتند به سلبریتی‌ها و مسی و فوتبالیست‌ها گفتند توییت بزنند، اما نهایتا این قضیه جمع شد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: نهایتا همه این بلاها را سر نفت آوردند و کاری که با ونزوئلا کردند با ایران کردند اما موفق نشدند می‌خواستند قیمت ارز را به 70 هزار تومان برسانند این همه مشکلات را در پایان 1401 کنترل کردیم و تورم را به 46 درصد کاهش دادیم.

مخبر گفت: در سال 1402 رهبر معظم انقلاب دو راهبرد ارائه کردند، یکی مهار تورم و دیگری رشد تولید بود، راه حل آن هم از طریق واگذاری امور به مردم بود اولین بار بود که شعار سال کمّی بود یعنی باید در پایان 1402 تورم کمتر از 46 درصد 1401 باشد و ببینیم که آیا موفق بوده‌ایم یا نه.

وی گفت: 400 میلیون دلار برای مدیریت اغتشاشات هزینه کردند، در اغتشاشات 50 هزار نفر را از سراسر دنیا جمع کردند و با تمام امکانات به تهران فرستادند.

نقدینگی را از 40 درصد به 25 درصد رساندیم

وی اظهار داشت: تاکنون تمرکز ما در بحث مهار تورم ناشی از ناترازی بانک‌ها، بودجه و انرژی بوده است، امسال از فروردین به شدت در حال کاهش تورم هستیم، نقدینگی 40 درصد تحویل گرفته‌ایم اما به 25 درصد رسیده ایم که اتفاق بسیار بزرگی است، تورم تولیدکننده و مصرف کننده از فروردین نسبت به اسفند هم در اردیبهشت به فرورین و هم تیر به خرداد در حال کاهش است.

وی درباره رونق تولید عنوان کرد: ایران کشور ثروتمندی است یک بار به رهبر انقلاب گفتم با هر کدام از نعمت‌ها می توانیم کشور را اداره کنیم اکنون در عسلویه با افت فشار پالایشگاه مواجهیم که 20 میلیارد نیاز است تا افت فشار حل شود اگر این اتفاق بیفتد 500 میلیارد دلار درآمد داریم.

معاون اول رئیس جمهور یادآورشد: اکنون در نفت و گاز 75 طرح به ارزش 38.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در اشتغال و سرانه هم همینطور و در بحث معدن در دنیا 3 رگه داریم که یکی از آن از ایران می‌گذرد هر یک میلیون تن کاتد که تولید شود 10 میلیون دلار درآمد دارد که تنها 7 درصد آن اکتشاف شده که ظرفیت تولید 3 میلیون تن کاتد دارد. در زیرساخت ها هم 939 کیلومتر ریل تا پایان سال تولید می شود و تا کنون 40 فروند هواپیما وارد کشور شده است که بیانگر دیپلماسی خوب این دولت است.

مخبر افزود: اکنون هیچ دشمنی جز آمریکا و اسراییل نداریم در گذشته حتی نتوانسته بودند کشورهای اطراف را همدل کنند.

وی در حوزه آب اظهارکرد: اصلا معنی ندارد کشوری در بالا و پایینش دریا باشد اما آب نداشته باشد لذا 5 محور بزرگ آبرسانی تعریف کرده‌ایم. به معیشت مردم هم فکر کرده‌ایم با کالابرگ الکترونیکی، برای 3 دهک اول 25 درصد یارانه را افزایش‌ داده‌ایم برای 11 قلم کالا هم با نرخ پارسال با آنها محاسبه می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو