تحصیل در ترکیه؛ مزایای تحصیل در ترکیه + معرفی دانشگاه های برتر

منبع: پارس ناز

4

1402/5/25

14:02


تحصیل در ترکیه؛ مزایای تحصیل در ترکیه + معرفی دانشگاه های برتر

در چند سال اخیر بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تحصیل در ترکیه را به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در برنامه خود قرار می‌دهند. ترکیه کشوری اروپایی آسیایی است و در چند سال گذشته تلاش‌های زیادی در جهت پیشرفت و آبادانی کشور خود داشته است.

 

توجه به آموزش در تمام سطوح یکی از جنبه‌های مهمی است که در برنامه پیشرفت این کشور قرار دارد و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.برای دانشجویان ایرانی ادامه تحصیلات در ترکیه مزایای زیادی دارد. هم‌جواری دو کشور، مسافت زمینی و هوایی کوتاه، نزدیکی فرهنگ‌ها و بسیاری از عوامل دیگر  ترکیه را به گزینه‌ای مطلوب برای دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است.

 

مزایای تحصیل در ترکیه

 

از سال 1923 نظام حکومتی ترکیه از پادشاهی به جمهوری تغییر یافت. ترکیه در تلاش برای پیشرفت و آبادانی کشور روابط خود با کشورهای غربی و اروپایی را بهبود بخشید. همچنین این کشور با درپیش‌گرفتن سیستم اقتصاد آزاد در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفت.

 

دولت ترکیه با کوشش بسیار این کشور را به منطقه‌ای امن برای سرمایه‌گذاران خارجی، توریست‌ها و دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. کشور ترکیه همانند ایران دارای تاریخی کهن و فرهنگ غنی است و گروه‌های قومی مختلف با یکدیگر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز دارند.

 

سیستم آموزشی ترکیه بر اساس سیستم نوین و مدرن بین‌المللی است و همین امر موجب افزایش اعتبار بین‌المللی سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه شده است. از طرف دیگر زبان تحصیل در ترکیه انگلیسی و ترکی است.

 

همین مسئله می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی مسلط به زبان انگلیسی فرصت و گزینه‌ای خوب باشد. از طرف دیگر در دانشگاه‌های ترکیه دانشجویان موظف به گذراندن دوره‌های آموزش زبان هستند و بعد از دوره آمادگی به دپارتمان دانشگاه منتقل می‌شوند. در ادامه مطلب مزایای تحصیل در ترکیه را بررسی می‌کنیم.

 

1. فرصت تحصیلی مقرون‌به‌صرفه و امن

دولت ترکیه در تلاش برای پیشرفت این کشور، تأمین امنیت مردم خود، مسافران و اتباع خارجی را در اولویت قرار داده است؛ زیرا تأمین امنیت یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در پیشرفت هر کشور است.

 

دانشجویان بین‌المللی با ورود به این کشور و پیروی از قوانین آن در امنیت خواهند بود. از طرف دیگر تحصیل در ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

 

2. تحصیل در ترکیه؛ استانداردهای آموزشی معتبر

دانشگاه‌های ترکیه در سطح جهانی اعتبار خوبی دارند و سطح آموزش‌ها در این کشور حتی بالاتر از استانداردهای جهانی است. حضور اساتید داخلی و بین‌المللی موفق در دانشگاه‌ها، رقابت و همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های بین‌المللی و کیفیت آموزشی بالا تحصیل در ترکیه را به گزینه‌ای عالی تبدیل کرده است.

 

3. وجود پردیس‌های مدرن و مجهز

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه امکانات بسیار خوب و مجهزی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تا با فراغ خاطر تحصیلات خود را ادامه دهند. آزمایشگاه‌های مدرن، کتابخانه، امکانات رفاهی و تفریحی، فعالیت‌های هنری و ورزشی بخشی از امکاناتی است که در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد.

 

4. کیفیت حمل‌ونقل عمومی، تغذیه و امکانات اقامتی

از مهم‌ترین نیازهای دانشجویان دسترسی آسان به امکانات اقامتی، حمل‌ونقل و تغذیه است. سیستم آموزش عالی ترکیه در این زمینه هم امکانات خوبی برای دانشجویان فراهم کرده است. خوابگاه‌های دانشجویی، سیستم حمل‌ونقل گسترده شامل مترو، اتوبوس، تاکسی، تراموا و اتوبوس‌های سریع‌السیر همگی در جهت تأمین رفاه دانشجویان مشغول به تحصیل در ترکیه هستند.

 

5. کار دانشجویی مزیت خوب تحصیل در ترکیه

بر اساس قانون 6735 ترکیه که اخیراً به تصویب رسید، دانشجویان خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اجازه دارند هم‌زمان با تحصیل کار کنند. بر اساس این قانون دانشجویان بعد از سال اول تحصیلی مجوز کار خواهند داشت و یک مزیت خوب برای دانشجویان بین المللی است.

 

مقاطع تحصیلی در ترکیه

 

سیستم تحصیلی ترکیه با سیستم‌های آموزشی اروپایی تفاوت چندانی ندارد. ادامه تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌های این کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا انجام می‌شود. برخی دانشگاه‌ها دوره‌های خود را به زبان انگلیسی، برخی به ترکی و بعضی دانشگاه‌ها به هر دو زبان ارائه می‌دهند.

 

فراموش نکنید انتخاب یک موسسه مهاجرتی با سابقه و به‌روز به فرایند پذیرش شما در دانشگاه‌ها و تحصیل در ترکیه کمک زیادی می‌کند. موسسه علم ویرا با مشاوره‌های کاملا تخصصی و دادن جزئی ترین و تخصصی ترین اطلاعات به متقاضیان به آن‌ها در محقق شدن آروزی تحصیل در ترکیه و کشورهایی نظیر تحصیل در آذربایجان کمک می‌کند. با ارسال فرم درخواست مشاوره رایگان، کارشناسان این موسسه با شما در اولین فرصت تماس می‌گیرند.

 

بهترین دانشگاه‌های ترکیه

 

تحصیل در ترکیه فرصتی عالی برای تمام کسانی است که به دنبال تضمین آینده شغلی و تحصیلی خود هستند. کیفیت آموزش در دانشگاه‌های ترکیه منطبق با استانداردهای بین‌المللی است و مدرک دانشگاهی آن‌ها از اعتبار بالایی برخوردار است.

 

دانشگاه‌های ترکیه در دو گروه قرار دارند و هر دو از نظر کیفیت آموزشی و رفاهی در سطوح عالی هستند. در ادامه به تعدادی از بهترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه اشاره می‌کنیم.

 

1. دانشگاه‌های دولتی ترکیه  

کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها دولتی ترکیه بسیار بالا است که دانشجویان خارجی را برای تحصیل در ترکیه ترغیب می‌کند. مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی ترکیه اعتبار بین‌المللی دارد و مورد تأیید بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. برخی دانشگاه‌های دولتی ترکیه عبارت‌اند از:

 

* دانشگاه استانبول

* حاجت تپه

* آنکارا

* دانشگاه فنی خاورمیانه

* فنی استانبول

* دانشگاه دوکوز ایلول

 

2. دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

همان‌طور که دانشگاه‌های دولتی ترکیه دارای کیفیت آموزشی و امکاناتی بالایی هستند، دانشگاه‌های خصوصی این کشور هم با فراهم‌سازی فضاهای آموزشی و علمی معتبر جایگاه خود را در بین دانشگاه‌های بین‌المللی تثبیت کرده‌اند.

 

یکی از شرایط ورود به دانشگاه دولتی در ترکیه گذراندن آزمون YOS است. به دلیل دشوار بودن آزمون و رقابت بالا برای دانشگاه‌های دولتی بسیاری از دانشجویان خارجی دانشگاه‌های خصوصی را انتخاب می‌کنند. برخی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل در ترکیه عبارت‌اند از:

 

* دانشگاه سابانجی

* آجه بادام

* باهچه شهیر

* یدی تپه

* مدیپول استانبول

* دانشگاه باشکنت

 

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه

 

برای تحصیل در ترکیه ابتدا باید از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید.  فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه راحت است و متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم یا مدارک دانشگاهی معتبر باشند. فرایند پذیرش به مقطع انتخابی بستگی دارد. با این حال یک مجموعه شرایط عمومی وجود دارد که بین تمام مقاطع مشترک است. مدارک اولیه موردنیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه عبارت‌اند از:

 

* تکمیل فرم درخواست پذیرش تحصیلی

* ترجمه آخرین مدرک تحصیلی با اصل مدرک

* ترجمه ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی (دبیرستان/ دانشگاه)

* مدرک اثبات تمکن مالی

* مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی

* رزومه علمی و انگیزه‌نامه (در صورت نیاز)

* ارائه اوراق هویتی و شناسایی

* پاسپورت معتبر

* رسید پرداخت هزینه بررسی مدارک و درخواست‌نامه

 

شرایط اخذ ویزای تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه

یکی از شروط لازم و مدارک موردنیاز برای تحصیل در ترکیه و هر کشور خارجی دیگر اخذ ویزای تحصیلی است. برای اخذ پذیرش تحصیلی و اخذ ویزا لازم است به مؤسسات مهاجرتی معتبر مراجعه کنید. برای گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه به این مدارک نیاز دارید و باید مراحل زیر را دنبال کنید:

 

* مراجعه لبه وب‌سایت دانشگاه موردنظر در ترکیه

* مشاوره با کارشناسان مهاجرتی مؤسسات مهاجرتی معتبر

* ارائه مدرک اخذ پذیرش تحصیلی

* ارائه فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا

* گواهی تمکن مالی

* گواهی عدم سوءپیشینه

* گواهی سلامت پزشکی

* ارائه پاسپورت معتبر با حداقل 2 سال اعتبار

* ارائه سوابق و مدارک تحصیلی ترجمه شده با مهر تأیید رسمی

* ارائه مدارک لازم به سفارت ترکیه

* تعیین روز مصاحبه اخذ ویزای تحصیلی

 

جمع‌بندی

در حال حاضر تحصیل در ترکیه به‌عنوان یکی از گزینه‌های عالی و مطلوب در پیش روی دانشجویان بین‌المللی قرار دارد. ترکیه برای رسیدن به کشوری پیشرفته سیستم آموزشی خود را با کشورهای پیشرفته جهان همسو کرده است.

 

به همین دلیل دانشگاه‌های ترکیه با بهره‌گیری از بهترین امکانات آموزشی، اساتید موفق و مطرح داخلی و خارجی تلاش می‌کند همگام با آموزش‌های نوین و مدرن جهانی حرکت کند. همکاری‌های علمی و پژوهشی با جوامع آموزشی جهان و رقابت با آنها موجب اعتبار  دانشگاه‌ها و مدارج علمی ترکیه در سطح جهان شده است.

 

دوره‌های تحصیلی در ترکیه به زبان‌های انگلیسی و ترکی ارائه می‌شوند. دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه با فراهم‌سازی بهترین امکانات علمی، آموزشی و تحصیلی دارای اعتبار هستند و این می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی یک مزیت عالی باشد.

 

از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه می‌توان به اجازه کار در حین تحصیل اشاره کرد که البته مختص دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است.امکانات زندگی و رفاهی مناسب دانشجویان نیز از دیگر مزیت‌های تحصیل در این کشور زیبای مدیترانه‌ای است.

 

برای بهره مندی از مزایای تحصیل در ترکیه از موسسات معتبر کمک بگیرید. مؤسسه مهاجرتی علم ویرا با سابقه درخشان در روند مهاجرت تحصیلی، مرجعی معتبر و با پشتیبانی مطمئن است که شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری می‌کند. علم ویرا با خدمات جامع، صرف کمترین زمان و هزینه و قوی ترین پشتیانی در کنار شما عزیزان است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو