اثرات وزن اضافی بر سلامت: از بیماری‌های قلبی تا سرطان و عوارض جانبی

منبع: فوت و فن

7

1402/5/26

14:08


وزن اضافی نقش مهمی در سلامت و امید به زندگی ما دارد. البته، امور دیگری مانند فعالیت‌های شما، اندازه کمر شما و شرایطی که در خانواده شما وجود دارند، نیز اهمیت دارند.

اثرات وزن اضافی بر سلامت: از بیماری‌های قلبی تا سرطان و عوارض جانبی

وزن اضافی نقش مهمی در سلامت و امید به زندگی ما دارد. البته، امور دیگری مانند فعالیت‌های شما، اندازه کمر شما و شرایطی که در خانواده شما وجود دارند، نیز اهمیت دارند.

با این حال، برخی از شرایط به شدت به چاقی و وزن اضافی مرتبط هستند یا حتی توسط آنها ایجاد می‌شوند. چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای بروز شرایط دیگر است. این شرایط مزمن و پیشروی دارای چندین گزینه درمانی هستند.

اما نگران نباشید، با کاهش کمی وزن می‌توانید شروع به تغییر مسیر کنید. اگر قبلاً تلاش کرده‌اید تا وزن خود را کاهش دهید یا وزن خود را کاهش داده و دوباره آن را به دست آورده‌اید، عوامل زیادی وجود دارند که وارد بازی می‌شوند و باعث افزایش وزن و چاقی می‌شوند. بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا با رژیم غذایی و ورزش به تنهایی وزن کم کنند تا بعداً آن را دوباره به دست آورند. این اتفاق نه به دلیل کمبود اراده یا حتی رژیم غذایی نادرست اتفاق می‌افتد. با حمایت و تیم مراقبتی مناسب، شما می‌توانید احتمال بروز این شرایط مرتبط با وزن خود را کاهش دهید.

بیماری قلبی

چاقی یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است. این شرایط باعث افزایش خطر فشار خون بالا، حملات قلبی، نارسایی قلب و اختلال‌های ضربان قلب می‌شوند. چاقی همچنین می‌تواند خطر سکته مغزی و آسیب به عروق خونی در مغز را افزایش دهد و موجب کم‌کاری ذهنی و بیماری آلزایمر شود.

دیابت نوع 2

در دیابت نوع 2، سطح قند خون بدن شما بیش از حد بالا است. بدن شما به درستی با انسولین کنترل نمی‌کند.

با گذر زمان، بدن شما شروع به مقاومت در برابر انسولین می‌کند یا نمی‌تواند به میزان کافی از آن تولید کند تا سطح قند خون را کنترل کند. اگر سطح قند خون شما برای مدت طولانی بیش از حد بالا باقی بماند، ممکن است مشکلات دیگری مانند مشکلات دید، عفونت‌ها، نارسایی قلب و بیماری کلیه مزمن به وجود آید.

باید با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید سطح قند خون شما در محدوده طبیعی قرار دارد یا خیر. اگر متوجه شوید که دیابت پیش‌فرض دارید یا دیابت دارید، بهتر است فوراً یک طرح درمانی را شروع کنید. ممکن است نیاز به مصرف دارو برای کنترل سطح قند خون داشته باشید، کمک به پیشگیری از عوارض دیابت و کمک به شما برای کاهش وزن اضافی. اگر از قبل دیابت دارید، ممکن است برای درمان دیابت شما به عنوان یک کاندید مناسب برای جراحی کاهش وزن با نام جراحی باریاتریک و متابولیک بپذیرید.

سندرم متابولیک

این مجموعه‌ای از شرایط است که خطر ابتلا به مشکلات دیگری مانند بیماری قلبی، دیابت یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است وزن اضافی داشته باشید، به ویژه در اطراف کمر، و فشار خون بالا، سطح قند خون بالا و همچنین مشکلات کلسترول داشته باشید.

یک معاینه می‌تواند به شما اطلاع دهد که آیا در خطر هستید یا خیر. یک کار ساده‌ای که می‌توانید انجام دهید، استفاده از اندازه‌گیری با یک نوار اندازه‌گیری برای اندازه گیری دور کمرتان است. اگر بیش از 35 اینچ برای زنان یا بیش از 40 اینچ برای مردان دارید، احتمال دارد مشکلات سلامت مرتبط با وزن داشته باشید.

سرطان

ارتباطی بین شاخص توده بدنی (BMI) و خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها وجود دارد، مانند سرطان سینه، سرطان روده کولون، و سرطان‌های کلیه، پانکراس و تیروئید.

البته افرادی که وزن اضافی ندارند هم ممکن است سرطان داشته باشند. بنابراین، همانند دیگران، مهم است که با هر آزمایش معاینه‌گری که پزشک شما توصیه می‌کند، همراه باشید.

آرتروز

شما این نوع آرتریت را پس از اینکه بافتی که استخوان‌های شما را نرم می‌کند یعنی غضروف، به ساییدگی می‌آید، تجویز می‌شود. آرتروز دردناک است و بیشتر به ستون فقرات، زانوها، دستها و رانها تاثیر می‌گذارد.

کیلوگرم‌های اضافی فشار بیشتری روی مفاصلی که وزن را تحمل می‌کنند می‌گذارند. همچنین، هنگامی که وزن کم می‌کنید، حرکت بهتری دارید و مفاصلتان کمتر تنش دارند.

آپنه انسدادی خواب

در این اختلال خواب، عضلات پشت گردن و گلوی شما فرومی‌آیند و نمی‌توانند مجاری هوا را در حالت خواب باز نگه دارند. این باعث متوقف شدن تنفس شما به مدت چند ثانیه می‌شود. این موجب خروش و اختلال در خواب می‌شود.

ممکن است ندانید که این اتفاق می‌افتد. اما داشتن چاقی یا وزن اضافی، یک شرایط پیچیده است که به این معناست که بدن شما چربی بدن اضافی را نگه می‌دارد. یکی از بزرگترین عوامل خطر برای آپنه انسدادی خواب وزن اضافی و چاقی است که یک شرایط پیچیده است که بدن شما چربی بدن اضافی را نگه می‌دارد. کاهش تنفس باعث کاهش اکسیژن به بافت‌ها می‌شود و می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود. آریتمی و سایر شرایط قلبی در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب دیده می‌شود.

سنگ صفرا

زردی شما صفراک مخاطره، یک مایع که به تجزیه و تحلیل غذایی کمک می‌کند، تولید می‌کند. گاهی اوقات اگر کلسترول زیادی در صفراک شما باشد، می‌تواند سفت شود و “سنگ‌های” دردناک ایجاد کند.

پزشکان مطمئن نیستند که چرا، اما آنها می‌دانند که اگر چاق یا چاق‌تر باشید، احتمالاً به سنگ صفرا مبتلا خواهید شد. تدریجاً کاهش وزن می‌تواند از تشکیل سنگ‌های صفرا جلوگیری کند. اما باید مواظب باشید. کاهش وزن بیش از حد می‌تواند واقعاً خطر ابتلا به سنگ صفرا را افزایش دهد.

پیری و مشکلات تولیدی

بسیاری از مسائل باعث می‌شود که زنان تولید خون را متوقف کنند یا باروری را تحت تاثیر قرار دهند، از جمله پیری طبیعی. زنان با وزن اضافی ممکن است دوره‌های نامنظمی داشته باشند یا تخمک‌گذاری را از دست بدهند. اگر شما زنی هستید که تلاش می‌کند بارور شود و این اتفاق نمی‌افتد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد، اما تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی یا داروها که به وزن مرتبط هستند، می‌تواند به بهبود باروری کمک کند اگر به چاقی اضافی مرتبط باشد.

همانطور که می‌پیشود، با پیری سرعت متابولیسم شما کاهش می‌یابد. در این دوره تعداد زنان 40-65 ساله که دارای چاقی یا چاقی مفرط هستند، تقریباً 65 درصد است.

مردان در این سن نیز نرخ‌های مشابهی از چاقی دارند، اگرچه زنان تمایل به داشتن نرخ‌های بیشتری از چاقی شدید، به عنوان دسته‌بندی BMI بالغ بر 40 دارند. این با نتایج بهداشتی بدتر مرتبط است. هنگامی که چربی بدن دور کمر جمع می‌شود، به دیابت مرتبط می‌شود.

مردان با وزن اضافی نیز با خطرات مشابهی از عوارض بهداشتی مرتبط با چربی بدن از طریق وزن اضافی مواجه هستند.

آنها همچنین ممکن است با ناتوانی جنسی (ED) یا ناباروری مواجه شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو