برنامه آموزشی فردی برای کودکان دارای معلولیت‌ها

منبع: فوت و فن

2

1402/5/27

10:22


برنامه تعلیم و تربیت فردی (IEP) یک برنامه تعلیم و تربیت ویژه برای کودکان دارای معلولیت است. IEP‌ها برنامه‌هایی برای خدمات رایگان ارائه شده (در اکثر کشورهای دنیا) در کلاس‌های معمولی یا ویژه در مدرسه‌های عمومی هستند.

برنامه آموزشی فردی برای کودکان دارای معلولیت‌ها

برنامه تعلیم و تربیت فردی (IEP) یک برنامه تعلیم و تربیت ویژه برای کودکان دارای معلولیت است. IEP‌ها برنامه‌هایی برای خدمات رایگان ارائه شده (در اکثر کشورهای دنیا) در کلاس‌های معمولی یا ویژه در مدرسه‌های عمومی هستند.

کودکان دارای معلولیت‌ها – از جمله ADHD، اوتیسم و معلولیت‌های جسمی – می‌توانند IEP دریافت کنند اگر شواهدی وجود داشته باشد که شرایط معلولیت آنها روی توانمندی‌هایشان در مدرسه تأثیر می‌گذارد. IEP می‌تواند شامل تسهیلات یا تغییرات باشد.

تسهیلات تغییراتی هستند که به کودک اجازه می‌دهند در کلاس معمولی خود باقی بماند به جای اینکه برای آموزش ویژه خارج شود. آنها ممکن است بیشتر از زمان برای تکمیل یک تکالیف داده شده به کودک داده شود. یا معلم ممکن است تکالیف را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کند. اگر کودک شما مشکلی با بیش‌فعالی دارد، میز کارش ممکن است به منطقه‌ای آرام منتقل شود. کودک شما همچنان باید همان دوره‌ی تحصیلی را مانند همکلاسی‌هایش به پایان برساند تا به مقطع بعدی برسد.
تغییرات، آنچه که انتظار می‌رود کودک شما یاد بگیرد را تغییر می‌دهند. آنها ممکن است نیاز به استفاده از کتاب‌های درسی متفاوت یا پرسش‌های آزمون متفاوتی نسبت به همکلاسی‌هایش داشته باشند.
به موجب قانون، هم تسهیلات و هم تغییرات باید به دانش‌آموزان کمک کنند تا در کلاس گام برداشته و به طور تحصیلی پیشرفت کنند.

چه کسانی واجد شرایط هستند؟

کودک شما برای تعیین اینکه آیا وی برای IEP واجد شرایط است یا خیر، ارزیابی خواهد شد. یک تیم از متخصصان به کودک شما نظارت خواهند داشت. آنها تکالیف مدرسه‌ای روزانه و آزمون‌هایی را برای وی انجام خواهند داد. سپس تیم یک ارزیابی تدوین می‌کند که تعیین می‌کند آیا کودک شما واجد شرایط IEP است یا خیر. در صورت تأیید، این ارزیابی شامل نوع حمایت‌هایی است که وی نیاز دارد. شما قادر خواهید بود گزارش را با اعضای تیم مرور کنید.

در صورت عدم توافق با ارزیابی، می‌توانید اعتراض کنید. پس از آنکه کودک شما برای آموزش ویژه واجد شرایط شود، شما و تیم 30 روز تقویمی برای توافق برنامه‌ای دقیق خواهید داشت.

چه کسی برنامه IEP را تدوین می‌کند؟

تیمی که IEP را تدوین می‌کند، باید شامل یک معلم آموزش عمومی، یک معلم آموزش ویژه، یک نماینده از سیستم مدرسه و یک ارزیاب باشد. شما، کودک شما و متخصصانی مانند توانبخشی‌ها و فیزیوتراپیست‌ها نیز می‌توانند شرکت کنند. شما نهاییت تأیید را بر روی IEP دارید.

چه مواردی در IEP‌ها گنجانده می‌شود؟

هر IEP متفاوت است، اما باید شامل موارد زیر باشد:

  • چگونه کودک شما در حال حاضر در مدرسه عمل می‌کند.
  • اهداف سالانه که به اهداف کوتاه‌مدت تقسیم شده‌اند.
  • چگونه این اهداف اندازه‌گیری می‌شوند. به جای گفتن که کودک شما باید کلمات بیشتری یاد بگیرد، باید برنامه به طور دقیق تعداد کلمات را در چه مدت زمانی بیان کند.
  • آزمون‌های استانداردی که کودک شما باید بدهد و چه جایگزینی‌های آزمون وجود دارد.
  • خدمات آموزش ویژه‌ای که برای چه مدت و چه میزان ارائه خواهد شد.
  • تا چه حد کودک شما ممکن است در کلاس یا مدرسه با دانش‌آموزان بدون معلولیت شرکت نکند.
  • اگر کودک شما 14 سال یا بیشتر دارد، درس‌هایی که باید برای زندگی پس از فارغ‌التحصیلی بگذراند.
  • علاوه بر موارد تحصیلی، اهداف می‌توانند شامل مهارت‌های اجتماعی و فعالیت‌های فراکلاسی باشند. همچنین می‌توانند بر تمرکز روش‌هایی برای مقابله با رفتارهایی که با عملکرد مدرسه کودک شما تداخل دارند، متمرکز شوند.

پس از امضای شما بر روی یک IEP، تیم متخصصان شما را در خصوص پیشرفت کودک خود به‌روز خواهند کرد. شما حداقل یک بار در سال می‌توانید برنامه را مرور کنید. کودک شما باید هر 3 سال یک بار ارزیابی مجدد شود تا ببینید آیا هنوز هم وی تعریف از داشتن معلولیت را دارد یا خیر.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو