ابعاد جدید حمله تروریستی به حرم شاهچراغ/ هدف آنها آتش کشیدن مضجع شریف بود

منبع: ساعد نیوز

6

1402/5/27

11:04


ساعدنیوز: تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی‌الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام اعلام کرد که احتمال این است که هدف این تروریست در ابتدا، به شهادت‌رساندن حدود دویست تا سیصد نفر بوده است.

ابعاد جدید حمله تروریستی به حرم شاهچراغ/ هدف آنها آتش کشیدن مضجع شریف بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین کلانتری امروز پنجشنبه 26 مرداد 1402 در چهل و ششمین جلسه از سلسله مباحث «جهاد تبیین» که در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس برگزارشد ضمن عرض تسلیت شهادت شهدای والامقام غلامعباس عباسی و محمد جهانگیری، که در تعرض اخیر به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) به آرزوی دیرینه خود و فوز عظیم شهادت نائل آمدند به ابعاد و اهداف مختلف حمله تروریستی 22 مردادماه به حرم مطهر شاهچراغ (ع) پرداخت.

تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام گفت: در حقیقت این حمله تروریستی، تعرض به خانه اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) بود. لذا به صاحب این خانه، حضرت بقیهالله الأعظم امام عصر(عج) و همچنین به فرزندان بزرگوار امام موسی کاظم(ع)، سیدالسادات الأعاظم حضرت احمدبن موسی و حضرت سید میر محمدبن موسی(ع) تسلیت عرض می‌نمایم.

استاد دانشگاه تهران گفت: این اتفاق مِن حیث المجموع نقشه عظیمی بود که به لطف خدای متعال و ایثار و جانبازی نیروهای مدافع حرم مطهر و خادمان عزیز این بارگاه منور بحمدلله در نطفه خفه شد. این عنصر تروریستی با بیش از 240 گلوله و مواد اشتعال‌زا، قصد ورود به حرم را داشت. بر خلاف تروریستی که جنایت 4آبان 1401 را رقم زد و فقط اسلحه و خشاب به همراه داشت، در این مورد علاوه بر آن، قصد آتش زدن هم در میان بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل زنده دستگیر شدن، اعترافات وی منتشر خواهد شد. احتمال این است که هدف این تروریست در ابتدا، به شهادت رساندن حدود دویست تا سیصد نفر بوده است، یعنی یک قتل عام به معنای واقعی و سپس به آتش کشیدن مضجع شریف. خداوند عنایت کرد که قبل از هر گونه تحرک جدی، زمینگیر و دستگیر شد.

تولیت آستان شاهچراغ گفت: در کل یازده تیر شلیک شده که غالب آن، بی‌هدف بوده است. دو نفر که تیر به قسمتهای حساس بدن آنها اصابت کرده بود، شهید و شش نفر مجروح شدند. دو نفر نیز مصدوم شده‌اند، که یک نفر آنها با شنیدن صدای تیر از بیرون بدحال می‌شود و یک نفر زیر دست و پا آسیب می‌بیند. از آن یازده تیر شلیک شده، در حقیقت هشت گلوله سمت اشخاص شلیک شده و مابقی بی‌هدف بوده است.

کلانتری پیرامون اقدام قهرمانانه فرزاد بادپا از نیروهای خدماتی حرم مطهر که تروریست را خلع سلاح کرد گفت: آن برادر عزیزی که این تروریست را زمینگیر کرده است، از نیروهای بسیجی پایگاه مقاومت مسجد الرقیه (س) و از نیروهای خدماتی حرم مطهر است. قطعاً آن تلاشی که ایشان انجام داده بخشی از آن به خاطر روحیه ایثار و مقابله با یک جریان وحشی، و بخش دیگر آن، حضور نیروهای امنیتی در حرم مطهر بوده است. ایشان گفتند که متوجه شدم نیروهای امنیتی به سمت این فرد تیراندازی می‌کنند، فلذا تروریست است و باید او را زمینگیر کنم.

وی اظهار کرد: بر اساس دوربین‌های مداربسته، غیر از یکی دو تیر اول که شلیک شده ، مابقی در حالت انفعال و فرار و سردرگمی است وگرنه اگر تروریست ابتکار عمل داشت که به سمت حرم اصلی حرکت می‌کرد و اجتماع مردم در جلو ایوان و یا حرم مطهر را هدف قرار می‌داد. فرار او به سمت دیگر بدین معنی است که در وضعیت بی‌هدف قرار گرفته و کنترل خود را از دست داده و به همین دلیل غافلگیر می‌شود. اگر این حالت نبود، امکان اینکه فردی با دست خالی بتواند او را زمینگیر کند وجود نداشت. نیروهای امنیتی او را دنبال می‌کنند. پنج گلوله از طرف نیروهای امنیتی شلیک شده است. او متوجه می‌شود که اوضاع، عادی نیست، لذا نقشه‌ای که داشته است به هم می‌خورد و گرفتار انفعال می‌شود و زمینه زمینگیر کردنش فراهم می‌گردد. تقریباً بدون مقاومت دستگیر می‌شود. برخی که راحت، نیروهای سپاه و نیروهای یگان امنیتی را تضعیف می‌کنند، متوجه باشند که حضور آن نیروها و واکنش سریع آنها باعث می‌شود که یک خادم جرأت کند که او را زمینگیر کند. اگر نیروهای امنیتی و واکنش سریع و تعقیب‌های جدی وجود نداشت، دستگیری یک فرد مسلحِ یاغیِ وحشی به این راحتی نبود. حرم مطهر یک حادثه خیلی فجیع و خطرناک را پشت سر گذاشته است. باید شاکر باشیم که به حمدلله آمادگی ها و تلاش‌های فرزندان عزیز امنیتی و خادمان حرم، با لطف پروردگار و عنایت خاص حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) اجازه نداد این فاجعه به ظهور برسد.

شهید عباسی همانند همرزمانش در دفاع مقدس، مشتاق شهادت بود

تولیت حرم مطهر در ادامه به دیدار خود با خانواده شهید غلامعباس عباسی و عیادت از مجروحان اشاره کرد و گفت: توفیق داشتیم که خدمت خانواده شهید عباسی رسیدیم و با مجروحین در بیمارستان نیز ملاقات داشتیم. مجدداً خاطرات دفاع مقدس زنده شد. شهید عباسی در آستانه هفتاد سالگی و از رزمندگان دفاع مقدس و بازنشسته سپاه پاسداران بود. همه می‌دانند که نسل دفاع مقدس، همگی مشتاق شهادتند. روز به روز که زمان سپری می‌شود، غبطه آنها برای شهادت بیشتر است.

خانواده شهید عباسی می‌گفتند که شهید عباسی وقتی نام شهیدی برده می‌شد، یا عکس شهیدی می‌دید و یا به زیارت قبور مطهر شهدا می‌رفت، دائماً به حال شهدا غبطه می‌خورد و می‌گفت کاش ما هم جزو این شهدا بودیم. انسانی که مشتاق شهادت است و سالها دنبال شهادت بوده است، در آستانه هفتاد سالگی لباس خادمی حرم اهل بیت(ع)را به تن می‌کند و با همین لباس در حرم اهل بیت(ع) به شهادت می‌رسد، آیا از این بهتر هم برای یک انسان وجود دارد که همه آرزوها یکجا محقق شود؟ خانواده ایشان از این که شهید، به آرزوی خود دست یافته بود، شادمان بودند. این داستان کسانی است که از قافله شهدا عقب مانده‌اند.

وی افزود: شهید جهانگیری نیز به شکلی دیگر در آرزوی شهادت بود. پدر شهید جهانگیری می‌گفت که ایشان هر زمان که به زیارت کربلا مشرف می‌شدم، به من می‌گفت که از حضرت اباعبدالله(ع) بخواهید که مرا به آرزویم برساند. این جوان نیز در حرم اهل بیت(ع) به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کرد. جوانی که از نسل بعد از دفاع مقدس است. اینها از زاویه یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس است که هر گوشه را می‌نگریم ارزش است. هر گوشه درس عبرت است، درس اخلاص، ایثار و بندگی مخلصانه خداوند بزرگ است.

تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام در خصوص اهداف این حمله‌ وحشیانه به حرم مطهر گفت: پنج مطلب در اینجا قابل ذکر است؛ نخست؛ انتقام از نظام اسلامی به خاطر اعدام تروریست‌های قبلی است. داعش در پی اعدام تروریست های حمله قبل، اعلام کرده بود که انتقام سختی از جمهوری اسلامی می‌گیریم. این تروریست هم از کشور تاجیکستان است، تروریست اول نیز ملیت تاجیکستانی داشت. اینها فارسی را به‌صورت سلیس صحبت می‌کنند و تسلط دارند.

پشت صحنه اتفاقات تروریستی اخیر وهابیت و هدفشان ناامن جلوه دادن ایران هست

وهابیت سرمایه‌گذاری بسیاری در کشورهای اقمار شوروی سابق و از جمله تاجیکستان، انجام داده و خیلی از اینها را به سمت گرایشات سَلفی‌گری و وهابیت سوق داده‌ است. داعش هم در حقیقت میوه همین جریان فکری است. اگر جریان سَلفی‌گری و وهابیت نبود، داعش هم وجود نداشت. زیر ساخت تفکر داعشی‌گری، تفکر وهابیت است و اینها را وارد میدان می‌کنند. کسی‌که وارد حرم می‌شود یک عنصر انتحاری است که راه برگشتی ندارد. در کار اطلاعاتی گسترده‌ای که صورت گرفته است، بسیاری از اعضای این شبکه دستگیر شده‌اند. برخی اعدام شدند و برخی زندان‌های بلندمدت و دربند هستند. انتقام گرفتن، مسأله‌ای بود که رسماً اعلام کرده بودند و قطعاً اتفاق می‌افتاد. نیروهای یگان امنیتی نیز در آماده‌باش بودند و بی‌خبر نبودند. از چند شب قبل در آماده‌باش بودند و چند نفر را دستگیر کرده بودند ولی یک رخنه‌ای شکل می‌گیرد که از دست اینها خارج می‌شود.

وی پیرامون دومین هدف دشمن از این اقدام تروریستی گفت: نکته دوم؛ شکستن امنیت پایدار کشور است. مرزهای جمهوری اسلامی، 8 هزار و 755 کیلومتر است. مرز زمینی، دریایی و همسایگی با پانزده کشور مهم که برخی از این کشورها هیچ‌گونه امنیتی بر آنها حاکم نیست. مرز بسیار وسیعی با افغانستان، مرز بسیار وسیعی با پاکستان و مرز بسیار وسیعی با عراق داریم. اینها مرکز تجمع تروریست های دنیا هستند. مرزهای پاکستان در جایی که با کشور ما مشترک می‌شود، حتی در حاکمیت دولت پاکستان نیست. در غرب هم بخشی از مرزهای ما در اختیار دولت عراق نیست و از نظر امنیتی رها شده است. اقلیم کردستان مرکز حضور صهیونیستها است. حفاظت از این مرزها کار راحتی نیست. رژیم صهیونیستی ششصد کیلومتر مرز دارد و با انواع و اقسام تجهیزات، مرزهای خود را مستحکم کرده است. ده ها رقم مانع در مرز خود ایجاد کرده است که کسی به آن نزدیک نشود. باد که می‌وزد و یک سیم خاردار از جایش تکان می‌خورد، متوجه شده و برای اصلاح آن اقدام می‌کنند. با همه این اوصاف، امنیتی که در جمهوری اسلامی برقرار است، تقریباً در منطقه خاورمیانه و جنوب غرب آسیا بی‌نظیر است و همه دنیا به آن اعتراف می‌کنند. قطعاً شکستن این امنیت یکی از اهداف دشمن است. امنیت جمهوری اسلامی یکی از دستاوردهای بزرگ نظام اسلامی است که دشمن در صدد ضربه زدن به آن و شکستن آن است.

وی ادامه داد: برای شکستن آن، بهترین مکان، حرم‌های امن اهل بیت(ع) است که محل حضور میلیون ها زائر در طول سال است. حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) به‌صورت میانگین در طول سال، ده تا دوازده میلیون زائر دارد. زائران شیعه و سنی از تمامی کشورها هستند. علاوه بر این، تعداد زیادی گردشگر خارجی غیر مسلمان هم حضور می‌یابند که اینها همه بر پایه امنیتِ ماندگار است که اتفاق می‌افتد. این مسأله مطلوب دشمن نیست. شکستن این امنیت به هر شکل ممکن بخشی از پروژه‌های گسترده شیطانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

فتنه سال گذشته به لحاظ ترکیبی و به لحاظ طراحی، یک فتنه بی‌نظیر بود

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی درخصوص سومین هدف از این اقدام سبوعانه گفت: این نوع حرکت ها تزریق روحیه به عوامل ورشکسته خودشان است. طی سالهای اخیر بدترین بلاها بر سر داعش، منافقین و جریانات مختلف آمده است. قطعاً روحیه عوامل داخلی و خارجی آنها می‌شکند. بعد از اغتشاشات اخیر بسیاری از این جریانات خارج‌نشین به جان هم افتاده و یکدیگر را متهم به شکست می‌کنند. میلیاردها دلار هزینه کردند که بتوانند آنها را کنار هم بنشانند ولی موفق نشدند. اینها مانند حیوانات وحشی نمی‌توانند کنار هم بنشینند، به جان هم می‌افتند. تلا ش کردند به‌صورت مصنوعی اینها را به هم وصل کنند اما شکست‌های پی در پی مانع آن شد. بر اساس فهمی که بنده از دوران چهل و پنج ساله انقلاب دارم، فتنه سال گذشته به لحاظ ترکیبی و به لحاظ طراحی، یک فتنه بی‌نظیر بود. این فتنه آن قدر دقیق طراحی شده بود که حضرت آقا(مدظله العالی) در سخنرانیشان فرمودند، «خوب هم طراحی کرده بودند.» همه هزینه ها را کردند و همه حیثیت خود را وسط میدان گذاشتند ولی همه از بین رفت. قطعاً ریزش نیرو پیش می‌آید. اهداف این حرکت ها، تزریق روحیه به عناصر ورشکسته غرب و طرفدار استکبار جهانی است.

تولیت حرم مطهر، آماده‌سازی فضا برای شعله‌ور کردن آتش فتنه سالگرد اغتشاشات سال قبل را هدف دیگر این حمله تروریستی دانست و گفت: شبکه‌های تلوزیونی و مجازی آنها و عناصر داخلی و جریان شکست خورده اصلاحات که متأسفانه با آن جریان هم‌صدا شدند، خیلی تلاش می‌کنند برای سالگرد اغتشاشات، مانور دهند. اما بدانند از سالگرد آن فتنه، دیگر چیزی عایدشان نمی‌شود. آنقدر مسیر خود را به ابتذال کشاندند و آن را خراب کردند که برای سالگرد چیزی از آن باقی نمانده است و این را خودشان نیز می‌دانند. لذا باید صحنه‌های جدیدی طراحی کنند تا به اسم سالگرد، مجدداً احیا کنند. طی این دوماه گذشته شبکه بسیار عظیمی از تروریست ها در ایران کشف شد که طبق اعلام وزارت اطلاعات، طی بیست سال گذشته، چنین شبکه‌ای با این همه مهمات و نقشه وجود نداشته است. اینها برنامه جدیدی را طراحی می‌کنند که در سالگرد فتنه، آن را به نمایش بگذارند. این نیز گوشه‌ای از نقشه‌ای بود که طراحی کرده‌اند. یعنی پرتاب کردن سنگ و شکستن یک شیشه و ایجاد حرف‌های جدید در فضای مجازی که البته با شکست مواجه شدند و برای آنها خسارت است. یک نقشه بزرگ با شکست مواجه شد. به دنبال آن، یک حماسه بزرگ در شهر شیراز و در تشییع شهدای گرانقدر حادثه، شکل می‌گیرد و این شکست خفّت باری است برای جریانی که نقشه استقبال سالگرد و متشنج کردن فضا را طراحی کرده است.

هدف دشمن کمرنگ کردن موفقیتهای اخیر دولت و نظام بود

این استاد حوزه و دانشگاه پیرامون پنجمین هدف این حمله تروریستی گفت: نکته پنجم؛ تحت الشعاع قرار دادن برخی موفقیت‌های امروز نظام است. دولت موفق شده است بیش از ده میلیارد دلار از اموال بلوکه شده کشور را آزاد کند و این موفقیت بزرگی است. در جواب وزیر امور خارجه آمریکا که اعلام می‌کند بزرگ‌ترین باج تاریخی را ما به ایران داده‌ایم، باید گفت این پول متعلق به کشور خودمان بوده است و باج در اینجا چه معنایی دارد؟! خوی استکباری چنین است که می‌گویند ما صاحب و مالک کل جهان هستیم و نفت ایران و پول آن هم متعلق به ماست و ما اجازه دادیم که این باج پرداخت شود! روحیه استکباری از نوع بیان آنان هویداست. این سرمایه عظیم آزادشد. قطعاً تلاش می‌کنند موفقیت در معادلات سیاسی داخلی کشور دیده نشود. البته عوامل غرب‌گرای داخلی هم به آنها کمک می‌کنند. اما برای کسی‌که در اتاق فرمان، نقشه‌ها را زیر و رو و مدیریت می‌کند، مهم است که این موفقیت دیده نشود. آنها در معادلات داخلی ما محاسبه می‌کنند که وزنه را به کدام سمت ببرند؟ به سمت کدام دولت؟ کدام کاندیدا؟ کدام جبهه؟ نقشه‌های شیطانی چنین است که به تمام مسائل توجه کرده و برنامه‌ریزی می‌کند و پیش می‌برد. اینها جزء اهداف کلی بود که بیان شد.

وی خاطرنشان کرد: دشمن قطعاً بیکار نمی‌نشیند و دست از نقشه‌کشیدن بر نمی‌دارد. آیه120 سوره مبارکه بقره، خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: « وَلَنْ تَرْضَی عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَی حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ...» «هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی» امروز عیناً همین داستان در صحنه سیاسی دنیا در جریان است. مصداق این آیه شریفه در عصر ما و پیروی از اسلام ناب، جمله امام(رحمه‌الله علیه) است که فرمود: « اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین (علیهم السلام) را با دستهای خود ویران نماید، آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی‌فرهنگ به رسمیت بشناسند ولی در همان حدی که آنها آقا باشند ما نوکر، آنها ابرقدرت باشند ما ضعیف؛ آنها ولیّ و قیّم باشند ما جیره خوار و حافظ منافع آنها؛ نه یک ایران با هویت ایرانی – اسلامی...» (صحیفه امام خمینی، ج 21، ص 90 و91).

کلانتری گفت: این نقشه‌ها استمرار پیدا می‌کند، رنگ‌ها تغییر می‌کند. زمینه که فراهم باشد غفلت نکرده و نقشه خود را عملیاتی می‌کنند. آن چیزی که اهمیت ویژه دارد آگاهی است. همچنین شناخت دقیق دشمن، شناخت دقیق زمان، شناخت نقاط قوت خودمان و شناخت نقاط ضعف و برطرف کردن آن. مانند ضعف‌های موجود در حوزه اقتصادی که باید قطعاً برطرف شود. یکی از محل‌های رخنه دشمن در ذهن جوانان ما همین مباحث اقتصادی است. اینها نقشه‌هایی است که دشمن طراحی می‌کند. پنجاه سال است که تلاش می‌کند، از روزی که جرقه‌های انقلاب زده شده دشمن کار خود را شروع کرده است. آنها با همه وجود در حال تلاشند و به حمدلله انقلاب اسلامی هم با همه وجود مرزها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد و جلو می‌رود. عزاداری های محرم مردم ونزوئلا در کف خیابان های پایتختشان، عزاداریهای مردم در آمریکا در مرکز اقتدار شیطان بزرگ، عزاداری ها در هند و نقاط مختلف دنیا، همه از برکت انقلاب اسلامی است. البته که راه ادامه پیدا می‌کند و روز به روز انقلاب در جهان گسترده‌تر می‌شود و دشمن هم کار خود را انجام می‌دهد. اگر بنا بود میلیونها دلار هزینه کنیم که این حرم را به دنیا معرفی کنیم، امکان نداشت، ولی جریان تکفیری، این حرم مطهر را به کل دنیا معرفی کرد. زائران متعدد از سراسر دنیا به اینجا می‌آیند. در این ایام نه تنها گردشگران خارجی کم نشدند بلکه به تعداد آنها افزوده شده است، و فزون‌تر نیز خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو