با خواص بامیه بیشتر آشنا شوید؛ ارزش غذایی و تمام فواید بامیه

با خواص بامیه بیشتر آشنا شوید؛ ارزش غذایی و تمام فواید بامیه


منبع: تاپ ناز

2

1402/5/29

13:37


احتمالا تاکنون بارها در مطالب مربوط به سلامتی و تندرستی با خواص بامیه مواجه شده اید. بامیه یکی از گیاهانی است که ممکن است افراد زیادی تمایلی به خوردن آن نداشته باشند. زیرا از نظر بسیاری این گیاه طعم خوبی ندارد.

لازم است بدانید که نوع پخت و چگونگی استفاده از این گیاه می تواند در طعم و بوی آن تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. از طرفی خواص بی نظیر این گیاه باعث شده اند که قرار دادن آن در رژیم غذایی الزامی شود. در این مقاله می خواهیم به صورت مفصل به معرفی این گیاه خوشمزه و خواص مهم و ارزنده آن برای بدن بپردازیم.

معرفی بامیه، گیاهی سبز و خوشمزه

با خواص بامیه بیشتر آشنا شوید؛ ارزش غذایی و تمام فواید بامیه

قبل از آنکه به خواص بامیه بپردازیم بهتر است این گیاه را معرفی کنیم. بامیه گیاه غلاف داری است که هم غلاف آن و هم برگ های آن قابل خوردن می باشند. این گیاه با نام های انگشتان بانو یا بهیندی هم شناخته می شود و خواستگاه اصلی آن قاره های آسیا و آفریقا هستند. بنابراین می توان گفت که این گیاه در مناطق گرمسیر بسیار بهتر رشد می کند.

بامیه را می توان هم به صورت پخته شده و سرخ شده و هم به صورت کباب شده مصرف کرد. در ایران بامیه را بیشتر به صورت ترشی و یا داخل خورشت استفاده می کنند. کشورهای هند، ژاپن و کشورهای حوزه خاورمیانه جزء مصرف کنندگان اصلی این گیاه هستند.

ارزش غذایی بامیه

خواص بامیه را مدیون ارزش غذایی بسیار مقوی و متنوع این گیاه هستیم. یک فنجان بامیه که تقریبا وزن آن 100 گرم می شود 33 کالری دارد. بنابراین گیاه بامیه جزء مواد غذایی کم کالری به حساب می آید. ارزش غذایی 200 گرم بامیه به صورت زیر است:

· 9/1 گرم پروتئین

· 5/7 گرم کربوهیدرات

· 2/0 گرم چربی

· 5/1 گرم قند

· 2/3 گرم فیبر

· 299 میلی گرم پتاسیم

· 23 میلی گرم ویتامین C

· 7 میلی گرم سدیم

· 57 میلی گرم منیزیم

· 82 میلی گرم کلسیم

· 3/31 میلی گرم ویتامین K

· 215/0 ویتامین B6

· 2/0 میلی گرم تیامین (ویتامین B1)

· 60 میکروگرم اسید فولیک (ویتامین B9)

· 36 میکروگرم ویتامین A

· فسفر و مس

مطلب مشابه: همه چیز درباره امگا ۳ ؛ ارزش غذایی و فواید آن برای سلامت و زیبایی

خواص بامیه برای سلامتی بدن انسان

با خواص بامیه بیشتر آشنا شوید؛ ارزش غذایی و تمام فواید بامیه

خواص بامیه برای سلامتی و تندرستی انسان باعث شده اند که قرار دادن این گیاه در رژیم غذایی خالی از لطف نباشد. بسیاری از مشکلات و کمبودهای مربوط به سلامتی بدن انسان را می توان با مصرف بامیه به راحتی برطرف کرد. خواص بامیه شامل تمامی ارگان ها و قسمت های اصلی بدن انسان می شوند. از پوست و مو گرفته تا قلب و عروق و دستگاه گوارش و… دلیل این همه فواید بامیه را می توان در ارزش غذایی پربار و مقوی آن جستجو کرد. در ادامه مقاله می خواهیم به معرفی انواع خواص بامیه برای سلامتی بدن بپردازیم.

بهبود انواع مشکلات گوارشی با بامیه

خواص بامیه بیشترین تاثیرات خود را بر عملکرد دستگاه گوارش بدن انسان دارند. در واقع می توان بسیاری از مشکلات گوارشی را می توان با بامیه حل کرد. بامیه داریا مقادیر فراوانی فیبر است. فیبر می توان فعالیت روده ها را افزایش داده و مانع از بروز یبوست شود. همچنین بامیه حالتی لزج مانند دارد که می تواند دفع را در روده بزرگ بسیار آسان تر کند.

مشکلات مربوط به سندروم روده تحریک پذیر نیز یکی دیگر از انواع مشکلاتی است که با خواص بامیه می توانید با آن مبارزه کنید. بسیاری از زخم های به وجود آمده در روده کوچک و روده بزرگ را می توان با بامیه درمان کرد. مصرف بامیه برای افرادی که به بواسیر مبتلا هستند می تواند بسیار مفید باشد. زیرا حالت لزج مانند بامیه دفع را برای این بیماران آسان تر می کند. نفخ، دردهای شکمی، اسهال و … با مصرف بامیه کاملا کنترل می شوند. مواد قلیایی موجود در خواص بامیه می توانند میزان اسیدی بودن PH اسید معده را کاهش دهند. در نتیجه مشکلات مربوط به زخم معده بسیار زودتر درمان خواهند شد.

درمان افزایش وزن و چاقی

با خواص بامیه بیشتر آشنا شوید؛ ارزش غذایی و تمام فواید بامیه

افرادی که از چاقی و اضافه وزن زیاد رنج می برند می توانند از خواص بامیه برای رسیدن به لاغری و تناسب اندام خود بهره ببرند. گیاه با کالری بسیار کم و فیبر زیاد خود می تواند مدت زمان زیادی شما را سیر نگه دارد. آن هم بدون آن که هیچ وزن اضافی را در شما ایجاد نماید. از طرفی پروتئین موجود در این گیاه می تواند موجب افزایش استحکام و سلامتی ماهیچه ها شود. بامیه می تواند میزان گلوکز خون و سوخت و ساز بدن را به خوبی تنظیم کند. در اثر تنظیم سوخت و ساز بدن، وزن فرد کاهش پیدا می کند. همچنین بامیه دارای قند و چربی بسیار پایینی است و جزء خوراکی های رژیمی بسیار سالم محسوب می شود.

فواید بامیه برای قلب و عروق

یکی از مهم ترین خواص بامیه، فواید آن برای سیستم قلب و عروق بدن می باشند. بامیه تاثیر مهمی در کاهش چربی و کلسترول خون دارد. کاه چربی و کلسترول باعث می شود تا مویرگ ها و رگ های قلب و عروق بسیار دیرتر دچار انسداد شوند. درنتیجه سلامتی قلب و عروق به میزان بالایی تضمین خواهد شد. موسیلاژ بامیه می تواند مواد مضر را جهت سم زدایی به کبد بفرستد.

بنابراین از این طریق از سکته قلبی و بسیاری از بیماری های قلبی دیگر جلوگیری می کند. فیبر موجود در بامیه مانع از چسبندگی مویرگ های حساس موجود در بدن می شود. بیمارانی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند بهتر است بامیه را جزء اصلی ترین مواد غذایی خود قرار دهند.

مطلب مشابه: خواص شنبلیله | مهم ترین فواید شنبلیله برای سلامت

تقویت مغز و بهبود مشکلات عصبی شایع

با خواص بامیه بیشتر آشنا شوید؛ ارزش غذایی و تمام فواید بامیه

ترکیبات موجود در خواص بامیه باعث شده اند که مصرف این گیاه بر مغز و سیستم عصبی بدن نیز تاثیر بگذراد. خواص بامیه برای کسانی که دچار آسیب های مغزی و یا مشکلات مربوط به سیستم عصبی هستند، بسیار مفید می باشند.

برخی از بیماران بر اثر حوادث و یا بیماری های دچار ضربات و آسیب های شدید در بافت مغز می شوند. بامیه می تواند برای ترمیم بافت مغز در این بیماران بسیار کمک کننده باشد. خواص بامیه برای افرادی که دارای سیستم عصبی ضعیفی هستند بسیار مفید است. زیرا بامیه می تواند به بازسازی سلول های عصبی و ساختار آن ها در بدن کمک کند.

استحکام استخوان ها و بهبود وضعیت مفاصل با بامیه

یکی از مهم ترین خواص بامیه، تقویت استخوان ها، جلوگیری از پوکی استخوان ها و کمک به ترمیم مفاصل است. کلسیم و ویتامین K می توانند تراکم استخوان ها را بالا برده و از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنند. کسانی که دارای روماتیسم مفصلی هستند برای بهبود التهاب مفاصل خود می توانند بامیه را مصرف نمایند. البته خواص بامیه در حالت آب پز شده برای این بیماران بسیار بهتر است. کلسیم موجود در بامیه می تواند به بازسازی بافت مفاصل کمک کند.

خواص بامیه برای محافظت از کبد و جبران کمبود آهن

خواص بامیه شامل حال کبد و جبران کمبود آهن خون هم می شود. کبد محلی برای سم زدایی بدن است. حال اگر کبد سالم نباشد، سموم در بدن باقی مانده و سم زدایی به صورت درست انجام نمی شود بنابراین سلامت کبد و نحوه عملکرد آن تاثیر بسیار مهمی بر سلامتی و تندرستی بدن انسان دارد. بامیه باعث می شود که سموم بسیار کمتری در بدن تولید شوند و از این نظر کار کبد را بسیار آسان تر می کند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در بامیه می توانند تاثیر مثبتی در روند سم زدایی بدن توسط کبد داشته باشند.

در واقع خود این آنتی اکسیدان ها به سم زدایی کبد می پردازند. نکته دیگری که خواص بامیه را ارزشمند می کند اسید فولیک آن است. افرادی که به کمبود آهن خون مبتلا هستند، می توانند برای جبران آهن خون خود بامیه مصرف کنند. مصرف بامیه برای جبران کمبود آهن خون مادران باردار بسیار مفید است.

مطلب مشابه: فواید چای سیاه و خواص مهم این نوشیدنی محبوب برای سلامت بدن

بهترین خواص بامیه برای دیابتی ها

دیابتی ها از دیگر بیمارانی هستند که خواص بامیه شامل حال آن ها شده است. به صورت کلی بامیه می تواند موجب تنظیم سطح گلوکز خون شود. بنابراین بامیه برای کسانی که مشکل تنظیم گلوکز خون دارند بسیار مفید است. قند موجود در بامیه به سرعت جذب خون نمی شود. در نتیجه این گیاه اصلا باعث بالا رفتن قند خون در افراد دیابتی نخواهد شد.

در واقع خواص بامیه می توانند با تنظیم سطح گلوکز خون، قند خون را در سطح مناسبی نگه دارند. برای آن که خواص بامیه بتوانند خود را بهتر نشان دهند بهتر است به صورت آب پز آن را مصرف کنید. اگر به بامیه سرخ شده علاقه دارید، از مقداری روغن زیتون گیاهی برای سرخ کردن آن بهره ببرید.

بامیه، یک گیاه نشاط بخش و ضدافسردگی

با خواص بامیه بیشتر آشنا شوید؛ ارزش غذایی و تمام فواید بامیه

یکی دیگر از خواص بامیه برای بدن، خواص نشاط آور و ضد افسردگی آن است. اسید فولیک و منیزیم موجود در بامیه می توانند تاثیر بسیار مثبتی بر خلق و خوی افراد داشته باشند. به صورت کلی کسانی که احساس بی حالی، کمبود انرژی و یا کوفتگی دارند، باید منیزیم بیشتری مصرف کنند. بامیه یک منبع عالی برای دریافت منیزیم و اسید فولیک است.

از طرفی کمبود آهن باعث کاهش انرژی، سردرد، حالت تهوع، خستگی زودهنگام و سرگیجه در افراد می شود. با برطرف کردن کمبود آهن خون، تمامی این مشکلات به خوبی درمان خواهند شد. مصرف بامیه برای مادرانی که تازه زایمان کرده اند بسیار مفید است. زیرا از بروز افسردگی بعد از زایمان جلوگیری می کند.

بهبود عفونت ریه ها و درمان گلو درد با خواص بامیه

التهاب و بروز عفونت در ریه ها و گلو می تواند در نفس کشیدن و بلع بیماران مشکل ایجاد کند. عفونت ریه می تواند نفس کشیدن را سخت کنند. دلیل عفونت ریه هر چه که باشد، خواص بامیه می توانند التهاب ناشی از آن را به شدت کاهش دهند. زیرا آنتی اکسیدان های موجود در بامیه خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند. همچنین بیماری های همانند آسم دارای حملات شدیدی هستند که در مواردی می توانند موجب خفگی شوند. ویتامین C می تواند به کاهش حملات ناشی از بیماری آسم و افزایش مقاومت ریه نسبت به این بیماری کمک کند.

مطلب مشابه: فواید سیر ترشی | خواص و فواید ترشی سیر برای سلامت

درمان گلودرد

درمان گلودرد یکی دیگر از خواص بامیه است. کسانی که به دلیل ابتلاء به سرماخوردگی گلودرد و التهاب دارند می توانند آب بامیه را مصرف کنند. برای مصرف آب بامیه لازم است بامیه ها را چند ساعتی در آب جوش پخته و سپس آب آن را از صافی رد کنید. همچنین آب بامیه برای کسانی که دچار آسیب در ناحیه تارهای صوتی حنجره هستند می تواند مفید باشد.

خواص بامیه برای مبارزه با انواع سرطان ها

خواص بامیه برای مبارزه با انواع سرطان ها بر کسی پوشیده است. بامیه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. بامیه نه تنها از بروز سرطان جلوگیری می کند، بلکه موجب بهبودی هر چه سریع تر افراد مبتلا به سرطان می شود.

بامیه با تمام قدرت خود از تکثیر سلول های سرطانی در بدن جلوگیری کرده و رشد آن ها را مهار می کند. این گیاه برای سرطان سینه، سرطان روده، سرطان خون و بقیه سرطان ها بسیار مفید است. البته پزشکان توصیه می کنند که مصرف بامیه برای این افراد به صورت بخار پز باشد. زیرا در این حالت تمام خواص بامیه حفظ شده و این خواص می توانند بسیار بهتر عمل کنند.

با بامیه بینایی خود را تقویت کنید

با خواص بامیه بیشتر آشنا شوید؛ ارزش غذایی و تمام فواید بامیه

وجود ویتامین A و فلاونوئید هایی مانند بتاکاروتن، زانتان و لوتئین ها موجب ایجاد خواص بامیه برای بینایی شده اند. این ترکیبات می توانند از بروز آب مروارید، ضعیف شدن چشم ها و پیری چشم به میزان زیادی جلوگیری کنند. ویتامین آ برای حفظ سلامتی و بینایی چشم ها بسیار ضروری است. در صورتی که بدن کمبود ویتامین آ داشته باشد، فرد دچار کور رنگی و شب کوری خواهد شد. بامیه منبعی سرشار از ویتامین آ و بتاکاروتن است که می تواند بینایی را تقویت کنند.

تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز اسکوروی

خواص بامیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن اصلا بر کسی پوشیده نیست. بدن برای تقویت سیستم ایمنی خود به انواع ویتامین ها، پروتئین ها و آنتی اکسیدان های مقوی نیاز دارد. بامیه سرشار از مواد معدنی و ترکیبات آلی لازم برای بدن است. بنابراین کسانی که بامیه را مرتبا مصرف می کنند، دارای سیستم ایمنی قوی تری نسبت به بقیه افراد می باشند.

در نتیجه این افراد بسیار کمتر مریض شده و به عفونت های مختلف مبتلا می شوند. ویتامین C موجود در بامیه می تواند از بدن فرد در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی محافظت نماید. بیماری اسکوروی نوعی عفونت دهان است که مصرف ویتامین C کافی مانع از بروز آن می شود.

جوانسازی پوست صورت

با خواص بامیه بیشتر آشنا شوید؛ ارزش غذایی و تمام فواید بامیه

یکی از مهم ترین خواص بامیه برای بدن، جوانسازی صورت و کاهش چین و چروک های موجود در پوست می باشد. بامیه به دلیل خاصیت موسیلاژ (لزج مانند) خود خواص مرطوب کنندگی بسیار بالایی دارد. بنابراین از خشک شدن و پیر شدن پوست صورت جلوگیری می کند. در نتیجه این گیاه از با بالا رفتن سن فرد مانع از بروز چین و چروک های مختلف پوستی خواهد شد. وجود میزان بالای ویتامین C بامیه باعث می شود که پوست همواره در شفاف ترین و صاف ترین وضعیت خود باشد.

خاصیت ضد باکتریایی موجود در خواص بامیه مانع از جوش و آکنه صورت می شود. بنابراین کسانی که از جوش و آکنه صورت خود خسته شده اند می توانند مصرف بامیه را امتحان کنند. البته استفاده از بامیه به صورت ماسک صورت هم بسیار رایج است. می توانید بامیه ها را در آب جوش پخته و آن ها را له کنید و روی پوست خود قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو