بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها چه ساعتی است؟

منبع: تاپ ناز

7

1402/5/30

00:16


بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها چه ساعتی است؟

اگر شما هم جزء آن دسته از دانش آموزانی هستین که هنوز برایتان این سوال مطرح است که بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ‌ها چه ساعتی است باید بگوییم که زمان درست یا غلطی وجود ندارد و این کاملا به خود فرد بستگی دارد که چه زمانی را انتخاب و صرف مطالعه می‌کند، بعضی افراد صبح‌ها و بعضی دیگر شب‌ها قدرت یادگیری خوبی دارند و بر این اساس زمان مناسب برای مطالعه را انتخاب می‌کنند. شما چه ساعتی از روز را برای مطالعه انتخاب می‌کنید و قدرت یادگیری بالایی دارید؟

آشنایی با ساعت بیولوژیک بدن

ساعت بیولوژیکی یا ساعت شبانه‌روزی، یک نوع زمان‌بندی در درون همه موجودات است که فرآیندهای بدن را در شبانه‌روزی تنظیم می‌کند، هر بافت‌ و اندامی در همه موجودات دارای ساعت بیولوژیکی می‌باشد.

عملکرد ساعت بیولوژیکی به این صورت است که سیستم عصبی اطلاعات مربوط به سطح نور خارجی را به ساعت بیولوژیکی در مغز منتقل می کند، این چرخه ساعت را با محیط خارجی مطابقت می دهد و همین باعث می شود که ساعت بیولوژیکی برای تغییرات محیطی آماده شود.

بسیاری از فرآیند‌ها که در بدن ما صورت می‌گیرد حاصل نوسانات روزانه است، از جمله فشارخون، دمای بدن و سطح هورمون که حتی می‌تواند بر روی بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری‌ ها هم موثر باشد. مثلا هورمون ملاتونین که به نام هورمون خواب شناخته شده است در اواخر شب ترشح می‌شود و به اوج خود می‌رسد و در صبح کاهش می‌یابد.

بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها چه ساعتی است؟

ساعات طلایی برای درس خواندن

از دیدگاه علم بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری‌ ها صبح‌ها از ساعت 10 تا 4 بعدازظهر و از 4 بعداز ظهر تا 10 شب می‌باشد اما این که چه زمانی برای مطالعه هر فرد مناسب است به صبر و تمرین زیاد و یک دفتر برنامه ریزی برای سروسامان دادن به برنامه‌ها احتیاج است.

اما باید این را در نظر داشته باشیم که نمی‌توان به صورت قطع این را بیان‌ کرد، زیرا بعضی افراد صبح را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و برخی دیگر عصر، برای این که متوجه شویم که برای هر فرد چه ساعتی از روز برای مطالعه مناسب می‌باشد با ما همراه باشید.

مطالعه در هر ساعت چه مزایایی دارد؟

مطالعه در هر ساعت از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است بعضی از افراد در هنگام صبح توانایی یادگیری‌شان

بیشتر از بقیه افراد است و بعدازظهرها و شب‌ها این توانایی را ندارند و یا کمتر است. خیلی از افراد صبح را زمان مناسبی برای مطالعه می‌بینند به این دلیل که، شب قبل به خوبی استراحت کرده‌اند و صبح‌ انرژی لازم برای مطالعه را دارند، علاوه بر این نور روز باعث می‌شود که بیدار و هوشیار بمانند.

اما مطالعه در شب، به دلیل سکوت و آرامشی که دارد بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها است زیرا می‌توانند بر روی مسائلی که نیاز به تفکر دارند تمرکز کرده و به راه‌حل‌های موردنظر دست پیدا کنند.

مطالعه در صبح

مغز دانش‌آموزان در هنگام صبح بعد از یک استراحت کامل در طول شب و صرف یک صبحانه مقوی صبحگاهی، آمادگی این را دارد که به مطالعه بپردازد. صبح‌ها زمان مناسبی است برای یادگیری مطالب جدید، حفظ و به خاطر سپردن و مرور یادداشت‌های روز گذشته.

مطالعه در عصر

خیلی از افراد معتقدند که مطالعه در عصر بازده کمتری دارد و گیرایی مغز نسبت به صبح‌ها پایین‌تر است، شاید یک دلیل آن کاهش نور روز و غروب آفتاب، خستگی بدن، چشم و مغز است. اما خیلی‌ها هم اعتقاد دارند که دانش‌آموزان عصرها می‌توانند اطلاعات جدید را با دانسته‌های قدیمی خود ترکیب و با دیگران ارتباط برقرار کنند و به آن‌ها معنا دهند.

شاید بتوان گفت بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری‌ ها، صبح‌ها و عصر‌ها است در این زمان‌ها اگر دانش آموزان در برخورد با مسائل با مشکل مواجه شوند می‌توانند با معلم و دوستان خود تماس گرفته و درخواست راه ‌حل کنند.

بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها چه ساعتی است؟

ساعت 3 بعد از ظهر حافظه طولانی مدت ما دو برابر قوی تر است

گفته می‌شود که ساعت 3 بعدازظهر حافظه طولانی مدت ما دو برابر قوی‌تر می‌شود همین باعث می‌شود که خیلی‌ از افراد به این نتیجه برسند که این زمان هم می‌تواند بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها باشد اما این مسئله هنوز ثابت نشده است و هیچ جا به آن اشاره‌ای هم نشده است، تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که برای تقویت حافظه بلندمدت خود نکات زیر را رعایت کنیم:

· تمرکز خود را با مطالعه و یادگیری چیزهای جدید تقویت کنید.

· آرامش پس از مطالعه و استراحت می تواند به انتقال اطلاعات به حافظه بلند‌مدت کمک کند.

· بعد از مطالعه، اطلاعات مهم را بر روی کاغذ یادداشت کنید تا در صورت لزوم بتوانید آن را مرور کنید.

· تکرار مطالب باعث می‌شود که اطلاعات در ذهن شما تثبیت شود.

· بعد از مطالعه و یادگیری از خود امتحان بگیرید و سپس پاسخ آن را بررسی کنید.

· آموزش مطالب به افراد دیگر می‌تواند باعث درک بهتر آن شود.

· تغذیه سالم می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد.

· انجام ورزش‌های هوازی از آلزایمر جلوگیری می‌کند.

· بین 6 تا 7 ساعت خواب شب به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند.

بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها چه ساعتی است؟

مطالعه در شب

مطالعه در شب علاوه بر فواید بسیاری که دارد دارای معایبی نیز هست، شب به دلیل آرامش و سکوتی که دارد باعث می‌شود خیلی از دانش‌آموزان این زمان را برای مطالعه انتخاب کنند تا تمرکز بیشتری بر روی دروس خود داشته باشند و همینطور بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها نیز می‌باشد، آن‌ها می‌توانند مسائل خود را در آرامش حل کنند.

اما همان‌طور که اشاره شد مطالعه در شب دارای معایبی هم هست، 7 تا 8 ساعت خواب شب برای افراد ضروری می‌باشد تا مغز بتواند خود را بازسازی کند و عملکرد بهتری داشته باشد. این امکان وجود دارد دانش‌آموزانی که شب‌ها برای مطالعه بیدار می‌مانند از کلاس‌های صبح خود جا بمانند و یا نتوانند سرحال و شاداب سرکلاس حاضر شوند.

موارد موثر بر انتخاب ساعت مناسب برای مطالعه

انتخاب ساعت مناسب برای مطالعه به تمرکز و قدرت یادگیری شما در زمان‌های مختلف بستگی دارد. هر فردی بر اساس سلیقه خود تصمیم می‌گیرد که چه زمانی را برای مطالعه خود انتخاب کند بعضی روز و بعضی دیگر شب را انتخاب می‌کنند و نمی‌توان گفت که یکی اشتباه می‌کند و دیگری درست می‌گوید. دلایلی وجود دارد که بر روی انتخاب ساعت مناسب برای مطالعه تاثیرگذارند که بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری‌ ها را نیز شامل می‌شود.

قدرت یادگیری بالا

خیلی از دانش‌آموزان صبح‌ها را برای یادگیری و خواندن خیلی از دروس انتخاب می‌کنند و اعتقاد دارند که در این ساعات از روز بسیار بازده خوبی دارند و یادگیری و حل مسائل و حفظ کردن دروس حفظی برایشان آسان‌تر است اما این در مورد همه افراد صادق نیست.

تمرکز بالا هنگام مطالعه

شب هنگام از دید خیلی از افراد زمان خوبی برای تمرکز روی مسائلی است که نیاز به فکر کردن دارند و سکوت و آرامش شب باعث می‌شود که بتوان بهترین راه‌حل را برای مسائل مختلف انتخاب کرد.

بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها چه ساعتی است؟

زمان هوشیاری هر فردی با دیگری متفاوت است

این که شما بازده خوبی در طول روز داشته باشید یا نه به عملکرد مغز برمی‌گردد، بهره‌وری افراد روزانه با هم متفاوت است، برای این که بهترین زمان عملکرد مغز را پیدا کنیم باید به عوامل فیزیولوژیکی بدن توجه کنیم که چه زمان‌هایی از روز شارژ و چه زمان‌هایی کسل هستیم.

دانستن بهترین زمان عملکرد مغز کمک می‌کند که بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری‌ ها مشخص شود و این باعث می‌شود که با برنامه‌ریزی بتوانند از زمان خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و کارهای خود را مدیریت کرد.

تحقیقات نشان داده است که بدن انسان هر 90 دقیقه یک بار از هوشیاری به حالت خستگی در می‌آید. در این زمان بهتر است که به جای نوشیدن قهوه، کمی استراحت کنید و یا با همکارانتان گپ بزنید. اگر تمرکز ندارید کار نکنید و سعی کنید که دفعات استراحت را بیشتر کنید تا ذهنتان همیشه شارژ باقی بماند.

ماهیت درس مورد نظر

ماهیت دروس هم در تعیین زمان خواندن و یادگیری مهم است برای مثال تأکید می‌شود که درسی مثل ریاضی، فیزیک و یا کلا دروسی که به تمرکز برای حل مسائل احتیاج دارند را در ساعات اولیه روز انجام دهید زیرا ذهن خسته نیست و آمادگی پذیرش و یادگیری را دارد.

بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ‌ها و یادگیری دروس حفظ کردنی مثل ادبیات، زبان و… بستگی به خود فرد دارد، بعضی افراد صبح زود را برای خواندن انتخاب می‌کنند و بعضی دیگر از صبح تا شب هر زمان که از خواب بیدار شوند شروع به خواندن دروس حفظی می‌کنند و زمان مشخصی ندارد.

تداخل زمانی ساعت مطالعه با فعالیت‌های دیگر

برای اینکه ساعات مطالعه دروس با فعالیت‌های دیگر تداخل نداشته باشد نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق است که باید آن را با توجه به تعداد فعایت‌های روزانه خود داخل یک دفتر با بهترین خودکار خود ثبت کنید. بهترین زمان برای پرداختن به فعالیت‌های شخصی بعد از مطالعه دروس است، زمانی که شما قصد استراحت دارید، زمان مناسبی برای پرداختن به کار‌های شخصی عقب افتاده است.

برای آن که به زندگی خود نظم دهید احتیاج به برنامه‌ریزی دارید. برای داشتن یک برنامه‌ریزی منظم فقط کافی است که لیست اعمالی را که قصد انجامشان را دارید با در نظر گرفتن اولویت‌بندی یادداشت کنید.

· لیستی از فعالیت‌های درسی خود تهیه کنید.

· فعالیت‌های خود را در این لیست اولویت‌بندی کنید.

· زمان‌هایی را برای فعالیت‌های روزانه خود در نظر بگیرید.

· طبق برنامه‌ریزی پیش بروید.

· حتما از برنامه‌ریزی خود پیروی کنید.

· برای مطالعه شیوه‌ای را در نظر بگیرید که راحت‌تر هستید.

· از وقت‌های آزاد خود به بهترین شکل استفاده کنید.

· برای خود زمان‌های استراحت در نظر بگیرید.

در این لیست باید بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها گنجانده و زمان‌هایی هم برای پرداختن به فعالیت‌های شخصی آن‌ها در نظر گرفته شود. موارد غیرضروری را از این لیست با پاک کن ، پاک کنید و فقط تمرکز خود را بر روی موارد ضروری‌تر قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو